Radeon R9 290X och 290 – fullständiga specifikationer läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem

Utan bra renderingstider värdelöst kort.

Visa signatur

Intel i5 3570K @3.4GHz - ASUS P8Z77-V - Corsair Vengeance 16GB - GTX 670 2GB- TX750W - CM Storm Scout II Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

2x 290x skulle vara fint. Drömma kan man ju alltid göra.

Bara jag som tycker CF/SLI bryggor är fint och borde vara kvar?

Sitter du och kollar in i burken på grafikkorten när du spelar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Bara jag som tycker CF/SLI bryggor är fint och borde vara kvar?

Tänk andra vägen
Tänk på vilken uppståndelse det skulle bli om ddr4 kom med bryggningskrav

Det skulle se förfärligt ut, speciellt på system som använder sig av layout likt x79

Jag är bara glad att de tas bort, crossfirebryggorna var ändå alltid lite bruna och trista, allmänt tacky

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wozzor:

Utan bra renderingstider värdelöst kort.

Battlefield 3
"Renderingstiderna är det inget större fel på. Grafen för Radeon R9 280X är visserligen oroligare än Nvidias motsvarighet, men det handlar fortfarande om små svängningar och rent subjektivt rullar allt utmärkt."

Farcry 3
"Renderingstiderna direkt ur spelmotorn ser inget vidare ut för Radeon R9 280X. Subjektivt är det dock betydligt bättre än vad resultatet kan antyda, även om konkurrerande Geforce GTX 770 fortfarande levererar en mjukare upplevelse. Uppenbart pågår någon form av utjämningsmagi senare i renderingsprocessen."

Biochock Infinite
"Grafen för renderingstider visar en alldeles utmärkt linje, direkt från spelmotorn. Även subjektivt flyter testsekvensen mer eller mindre perfekt, där istället upplevelsen med konkurrerande Geforce GTX 770 avbryts av några mindre ryckningar."

Metro: Last Light
"När det kommer till renderingstiderna finns inte mycket att säga. Kurvan ser alldeles utmärkt ut, undantaget ett litet fåtal spikar som lika gärna kan bero på slumpen."

Tomb Raider
"Att Tomb Raider trivs på AMD skvallrar även renderingstiderna om. Kurvan är alldeles utmärkt och rent subjektivt märks inte heller några mikrohack."

Hitman Absolution
"För Hitman ser renderingsgrafen ut som ett slagfält. Här stämmer dock inte mätningarna tidigt i pipelinen med det subjektiva slutresultatet, vilket är glada nyheter för AMD.

Med Radeon- och Geforce-utrustade testsystem rullande brevid varandra upplevs båda som lika följsamma. Det är med andra ord uppenbart att drivrutinerna slätar ut upplevelsen senare i renderingsprocessen och maskerar ojämnheterna för användaren."

Sleeping Dogs
"Sleeping Dogs visar spikar för båda tillverkarna, men subjektivt är slutresultatet svårbedömt. Sekvensen innehåller långa panoreringar som upplevs flyta relativt bra, men spelets röriga natur gör mer exakta observationer svåra att genomföra."

Anno 2070
"En närmare titt på renderingstiderna hos Radeon R9 280X i Anno 2070 visar kraftiga fluktueringar i grafen, vilket tyder på ojämnt flyt. I vår subjektiva bedömning märks dessa spikar i form av hack i spelsekvensen, och i det här fallet upplevs flytet som avsevärt bättre hos Nvidia Geforce GTX 770."

Alla citat hämtade från testet här på Sweclockers (http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x...). Jag markerade relevanta stycken själv. Du kan alltså vara lugn när det kommer till renderingstiderna nu. Det är inte ett problem längre om man inte ska ner och hårdgranska specifika titlar men då får man göra samma sak även för Nvidia.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

The truth...

Ge upp, gröna laget kommer inte att ta emot sanningen.

Väntar fortfarande på priser om inte de räknar 11kr per USD som vanligt...

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Den som väntar på flaggskeppet Hawaii kan se fram emot ett grafikkort med närmare 40 procent fler streamprocessorer och dubbelt så många rasterenheter som Radeon HD 7970. För detta används över sex miljoner transistorer till en teoretisk prestanda på 5,6 TFLOPS.

Läs artikeln

Nu har nog tryckfelstomten varit framme igen

Förövrigt kan inte prestanda tester och prisuppgifter komma snabbt nog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Får hoppas att det ser lika bra ut med CF.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Glömde speca 1.000.000.000W i TDP.
Det bara fortsätter. Mer ström ger mer kraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Glömde speca 1.000.000.000W i TDP.
Det bara fortsätter. Mer ström ger mer kraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Och vad spelar det för roll om kylaren klarar av att avleda all värme och ändå alla här på forumet förespråkar 850w-agg till ett ensamt GTX780?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

undrar bara, ska de stå bf3 elr bf4 i texten, liksom de är inte märkvärdigt att få 60 fps i bf3 de får ju ett vanligt 670 till och med... men om de var i bf4 skulle de vara helt andra saker

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Skrivet av spokiii:

undrar bara, ska de stå bf3 elr bf4 i texten, liksom de är inte märkvärdigt att få 60 fps i bf3 de får ju ett vanligt 670 till och med... men om de var i bf4 skulle de vara helt andra saker

Läs ordentligt eller ta en titt på kommentarerna, Vi snackar om 4K, Det är ungefär som att driva BF3 på 4st 1080p skärmar.
Med största sannolikhet helt ospelbart på både 670 och 760

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av spokiii:

undrar bara, ska de stå bf3 elr bf4 i texten, liksom de är inte märkvärdigt att få 60 fps i bf3 de får ju ett vanligt 670 till och med... men om de var i bf4 skulle de vara helt andra saker

Det de talar om är 4K upplösning. Ett Titan borde få runt 35 fps på ultra i 4K upplösning. Så att 290X skulle få runt 60 fps i 4K upplösning kan dock inte stämma om de menar med ultra inställningar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

X stands for extreme, eller haha

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Medlem

290X kommer det landa hemma hos mig till Jul iallafall

Men tycker det är något attans drygt med "papperslanseringar" UT med sakerna istället så vi blir nöjda !!

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Battlefield 3
"Renderingstiderna är det inget större fel på. Grafen för Radeon R9 280X är visserligen oroligare än Nvidias motsvarighet, men det handlar fortfarande om små svängningar och rent subjektivt rullar allt utmärkt."

Alla citat hämtade från testet här på Sweclockers (http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x...). Jag markerade relevanta stycken själv. Du kan alltså vara lugn när det kommer till renderingstiderna nu. Det är inte ett problem längre om man inte ska ner och hårdgranska specifika titlar men då får man göra samma sak även för Nvidia.

Men du, det är inte ett ensamt kort som har varit det stora problemet för AMD. Med CF är dom fortfarande långt från mål. AMD (Raja Koduri) pratade om att det skulle fixas, men först till våren 2014 för de äldre modellerna. Jag kan förstå att de vill lägga mycket focus på Hawaii, men samtidigt känns det lite som en käftsmäll för de som redan sitter med GCN CF-lösningar sedan en tid tillbaka.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Fyfan det ser bättre ut än jag hade hoppats på, det blir ju helt klart ett 290 för mig, 499$ borde bli runt 4500 inklusive moms. Prestandan ser bra ut också ju.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elajt_1:

Men du, det är inte ett ensamt kort som har varit det STORA problemet för AMD. Med CF är dom fortfarande långt från mål. AMD (Raja Koduri) pratade om att det skulle fixas, men först till våren 2014 för de äldre modellerna. Jag kan förstå att de vill lägga mycket focus på Hawaii, men samtidigt känns det lite som en käftsmäll för de som redan sitter med GCN CF-lösningar sedan en tid tillbaka.

Fast det är en käftsmäll som man valt att ta själv när man valde att köra med flera grafikkort. Det har alltid i alla tider varit problem med flera grafikkort. Så i viss mån får man faktiskt skylla sig själv. Det har ju varit känt långt innan GCN att microstutter är ett problem när man kör flera grafikkort. Så jag utgår från att alla som köpte dubbla kort var medvetna om detta så det är ju självförvållat. Sen är det ju trevligt om de löser problemet men att kräva att AMD löser något som alla rimligtvis borde känt till när de köpte det är att kräva lite väl mycket. Det gäller båda sidorna av staketet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

290X kommer det landa hemma hos mig till Jul iallafall

Men tycker det är något attans drygt med "papperslanseringar" UT med sakerna istället så vi blir nöjda !!

Ja, man skulle nästan kunna tro att företaget styrs helt av kvinnor Jag menar, de brukar ju också dra ut på sakerna innan det blir action. UT med sakerna istället så vi blir nöjda!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Men du, det är inte ett ensamt kort som har varit det stora problemet för AMD. Med CF är dom fortfarande långt från mål. AMD (Raja Koduri) pratade om att det skulle fixas, men först till våren 2014 för de äldre modellerna. Jag kan förstå att de vill lägga mycket focus på Hawaii, men samtidigt känns det lite som en käftsmäll för de som redan sitter med GCN CF-lösningar sedan en tid tillbaka.

Jag skulle nog inte säga käftsmäll, snarare ett ljus i slutet av tunneln:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Har redan spelat BF4 i 3360x2100 med mitt HD7770 GHz Edition så jag behöver inget jäkla R9 290X ;P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Sitter du och kollar in i burken på grafikkorten när du spelar eller?

Skrivet av Dentoid:

Tänk andra vägen
Tänk på vilken uppståndelse det skulle bli om ddr4 kom med bryggningskrav

Det skulle se förfärligt ut, speciellt på system som använder sig av layout likt x79

Jag är bara glad att de tas bort, crossfirebryggorna var ändå alltid lite bruna och trista, allmänt tacky

Skickades från m.sweclockers.com

Jag jag kollar in i datorn!

Vadå brun, bara o lacka

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om kylare som funkade till 7000 serien även kommer funka till 290 serien? Det borde det väl göra? Jag tänker på Prolimateck mk-26 kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är en käftsmäll som man valt att ta själv när man valde att köra med flera grafikkort. Det har alltid i alla tider varit problem med flera grafikkort. Så i viss mån får man faktiskt skylla sig själv. Det har ju varit känt långt innan GCN att microstutter är ett problem när man kör flera grafikkort. Så jag utgår från att alla som köpte dubbla kort var medvetna om detta så det är ju självförvållat. Sen är det ju trevligt om de löser problemet men att kräva att AMD löser något som alla rimligtvis borde känt till när de köpte det är att kräva lite väl mycket. Det gäller båda sidorna av staketet.

Håller inte med dig alls där. CF är total skit i jämförelse med SLI (i nuvarande gen). De går liksom inte ens att jämföra på samma karta. Den som kör CF får i många fall sämre prestanda rent visuellt än att köra ett ensamt kort.

Bara att läsa:

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Part...
http://techreport.com/review/25167/frame-pacing-driver-aims-t...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaakaaN:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/08/08/Dsc_0032....

Jag jag kollar in i datorn!

Vadå brun, bara o lacka

Genomskinligt är så jävla fult, det ska vara svart och stilrent, inget ljus och genomskinligt trams:). Sånt ville man bara ha i tonåren, ta det inte personligt

Permalänk
Medlem

Undrar om ROPs varit en flaskhals tidigare. Då kan vi ju se högre prestandavinster än vad antalet shaders och frekvens vill antyda.
Tror ju själv att antalet ROPs hållt tillbaka 7970GHz. Det är på pappret 67% snabbare än 7870. Och skalningen med antal shaders och frekvens brukar komma ut bra i benches som är grafikkorstbegränsade. Så att 7970 bara är runt 42% snabbare i praktiken antyder en flaskhals. Samma antal ROPs på 7870 och 7970 ser ut att kunna vara just det.

Skrivet av lanbonden:

Nu har nog tryckfelstomten varit framme igen

Förövrigt kan inte prestanda tester och prisuppgifter komma snabbt nog!

Nejdå, jag lovar att det är över 6 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Genomskinligt är så jävla fult, det ska vara svart och stilrent, inget ljus och genomskinligt trams:). Sånt ville man bara ha i tonåren, ta det inte personligt

Vilken jävla tur att vi alla har våra egna smak och tycken, vore inte världen tråkig annars?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/08/08/Dsc_0032....

Jag jag kollar in i datorn!

Vadå brun, bara o lacka

stilrent o annorlunda. snyggt

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Lite huvudräkning enligt Swe prestandaindex
OM 290x är 40% snabbare än 7970 GHz
Så betyder det att 290x är ca 5% snabbare än Titan och det är inte illa pinkat utav Amd
Om de kan leverera till priset som ett Gtx 780

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Genomskinligt är så jävla fult, det ska vara svart och stilrent, inget ljus och genomskinligt trams:). Sånt ville man bara ha i tonåren, ta det inte personligt

Den datorn är väl stilren om något, Avundsjuka får folk att skriva konstiga/otrevliga saker

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Genomskinligt är så jävla fult, det ska vara svart och stilrent, inget ljus och genomskinligt trams:). Sånt ville man bara ha i tonåren, ta det inte personligt

Förstår verkligen inte vad du syftar på, hans dator ser väldigt stilren ut.

Måste vara jobbigt att vara självutsedd proffs när det gäller utseende på datorer.

Tänk bara på att förr tyckte man att datorer skall vara gråa,en tid senare svart/metall , efter det kom julgransbelysning o till sist vit eller stilrent svart.