Radeon R9 290X och 290 – fullständiga specifikationer läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja och man valde helt själv att inte läsa testerna innan man slängde sig in i en CF-lösning. Eller för den delen en SLI-lösning. Käftsmäll hade det varit om det var helt oväntat, som MS för enskilda kort. Men att det är MS i CF är ingen nyhet för någon.

Det ligger ju något i att folk känt till MS, however den artikeln är rätt ny, och 7970 har funnits ett bra tag nu. Ingen har tagit upp och påvisat MS på det sätt som pcperspektive gjorde. Du kan inte generalisera som du gör när du säger att det inte är nån nyhet för någon. Jag är rätt övetygad om att de flesta som inte läst någon av de senare artiklarna om framepacing skulle tro att Nvidia ungefär har samma problem. Speciellt om man går till ett forum som detta, där var och varannan prompt känner behov av att försvara sina dyra inköp. CF är trasigt/kasst, och det var media som fick AMD att ens kännas vid problemet. Käftsmäll kanske var fel ord att använda. Du verkar ju ha hakat upp dig rätt bra på det

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jävlar vad mycket folk som går helt super rage mode när någon släpper nya saker.
Så kan folk typ sluta hata alla hela tiden.

Klart vettigaste jag har läst idag. Många här inne tror sig veta mycket bättre än andra och vill gärna påpeka/påvisa detta. Det blir liksom ingen bra stämning om man nu kan uttrycka sig så om ett forum. Jag vet själv att mina inlägg kan vara något syrliga i mellanåt men ALLVARLIGT talat grabbar. Nu får ni skärpa er lite (inklusive jag naturligtvis). Försök få lite perspektiv på saker och ting, och se hur fan vi uttrycker oss mot varandra. Syrligare och mer humorlösa besserwissers får man leta efter. Det är för fan inte på liv och död det här, vilket många här verkar tro. Tyvärr lider jag ju själv av lite Messersmitter light men jag försöker jobba på det.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Klart vettigaste jag har läst idag. Många här inne tror sig veta mycket bättre än andra och vill gärna påpeka/påvisa detta. Det blir liksom ingen bra stämning om man nu kan uttrycka sig så om ett forum. Jag vet själv att mina inlägg kan vara något syrliga i mellanåt men ALLVARLIGT talat grabbar. Nu får ni skärpa er lite (inklusive jag naturligtvis). Försök få lite perspektiv på saker och ting, och se hur fan vi uttrycker oss mot varandra. Syrligare och mer humorlösa besserwissers får man leta efter. Det är för fan inte på liv och död det här, vilket många här verkar tro. Tyvärr lider jag ju själv av lite Messersmitter light men jag försöker jobba på det.

Håller helt med, förstår inte varför folk ska bli sura, tvelander brukar ju dock blir jävligt sur själv och kasta skit.

Man ska vara glad :)!

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Klart vettigaste jag har läst idag. Många här inne tror sig veta mycket bättre än andra och vill gärna påpeka/påvisa detta. Det blir liksom ingen bra stämning om man nu kan uttrycka sig så om ett forum. Jag vet själv att mina inlägg kan vara något syrliga i mellanåt men ALLVARLIGT talat grabbar. Nu får ni skärpa er lite (inklusive jag naturligtvis). Försök få lite perspektiv på saker och ting, och se hur fan vi uttrycker oss mot varandra. Syrligare och mer humorlösa besserwissers får man leta efter. Det är för fan inte på liv och död det här, vilket många här verkar tro. Tyvärr lider jag ju själv av lite Messersmitter light men jag försöker jobba på det.

Det spårar snabbt i fanboy-trådar Clash of the nerds!

Skämt å sido. R9 290x ser trevligt ut. Det ska bli riktigt intressant att se vad som händer med Mantle också. Innan dess byter jag inte bort mitt Titan.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Skrivet av lamerman:

Det spårar snabbt i fanboy-trådar Clash of the nerds!

Skämt å sido. R9 290x ser trevligt ut. Det ska bli riktigt intressant att se vad som händer med Mantle också. Innan dess byter jag inte bort mitt Titan.

Nej, vore ju rätt dumt att byta innan ;D haha!

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jävlar vad mycket folk som går helt super rage mode när någon släpper nya saker.

Men ja presterar R9 290X 50 % snabbare än Titan ja då byter vi kort.

Men, rent teoretiskt så är det inte möjligt.

Och ja folk med Titan kommer inte ha någon anledning whatsoever att byta om man inte MÅSTE ha AMD eller om Nvidia helt plötsligt gör sämsta drivaren i världen.
Det är rätt bra tag sen Titan kom vs R9 290X.

Så kan folk typ sluta hata alla hela tiden.

Finns faktiskt de som skulle byta till R9 290X om så kortet presterade 1% bättre än Titan. Varför? För att ha det bästa såklart?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elajt_1:

Det ligger ju något i att folk känt till MS, however den artikeln är rätt ny, och 7970 har funnits ett bra tag nu. Ingen har tagit upp och påvisat MS på det sätt som pcperspektive gjorde. Du kan inte generalisera som du gör när du säger att det inte är nån nyhet för någon. Jag är rätt övetygad om att de flesta som inte läst någon av de senare artiklarna om framepacing skulle tro att Nvidia ungefär har samma problem. Speciellt om man går till ett forum som detta, där var och varannan prompt känner behov av att försvara sina dyra inköp. CF är trasigt/kasst, och det var media som fick AMD att ens kännas vid problemet. Käftsmäll kanske var fel ord att använda. Du verkar ju ha hakat upp dig rätt bra på det

Men nu blandar du ihop CF med enkelkort igen. Att de hade så ojämna renderingstider med ett ensamt kort var dåligt. Det ska de har skit för men till deras försvar så löste de problemet hyfsat snabbt med tanke på hur stort det faktiskt var. Det var ju ingen liten bugg att reda ut. Personligen är jag lyckligt lottad för jag märker inte små hack och jag måste ner under 30 fps innan jag stör mig.

Och ja jag hakade upp mig på din formulering när det gäller CF, en funktion som aldrig fungerat smärtfritt och som alltid varit förknippad med MS och trassel. Så de som i dag köper dubbla kort borde verkligen veta vad de ger sig in på vid det här laget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvåpunktnoll:

Det enda relevanta här är varför inte titan har mer än 48 rops och hur mycket mindre vinst 290x kommer ge ett krisdrabbat företag som AMD än titan har gett. Inte för att det har någon större betydelse då kvantiteterna är ganska små men ändå, båda baseras på 28 nm så 290 X borde vara ett watt monster.

Du börjar bli lite tjatig. Man kan inte räkna ut ren prestanda baserad på TFLOPS eftersom det inte finns någon exakt siffra på vad en TFLOP levererar sett till prestanda.

Skrivet av lamerman:

Det spårar snabbt i fanboy-trådar Clash of the nerds!

Skämt å sido. R9 290x ser trevligt ut. Det ska bli riktigt intressant att se vad som händer med Mantle också. Innan dess byter jag inte bort mitt Titan.

Hade inte bytt om jag vore dig. R9 290X kommer inte att prestera i närheten av vad som gör ett byte från Titan till 290X befogat.

Skrivet av AlexHjelm:

Jodå, jag vet att kortet ger dubbelt så mycket FPS i BF4 på Ultra med 3st 1080p skärmar ;), då är det ju 50% snabbare i spel.

Du menar så här..?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvåpunktnoll:

Jag har ingen anning om var du får dina siffror ifrån eller ifall du har trollat fram dem. I vilket fall som helst så återspeglar sig prestanda mätt i flops i förhållande till beräkningsenheter och klockfrekvenser väldigt bra inom samma familj. Kom igen nu vafan, du förstår lika bra som en bäver att minneshantering (vilket du PÅPEKADE) har
nästan all betydelse i skillnaden när det kommer till spel för gtx 760 och 770 som du tog upp i exemplet ovan. 770 kommer inte upp i sin potential när mycket minne ska skyfflas vilket du påpekade att jag konstaterade så varför tar du ens upp det?! Jag snackar om teoretisk maximal prestanda, inte prestanda där speloptimering kommer ivägen för att minnesbussen är för liten. Drivrutinerna kommer aldrig att nå sin potential för enskilda gpuer och det är oftast alltid någon annat som flaskar förutom rå prestandan på gpun. Det e bara en massa bullshit siffror du har tagit fram som kan vara baserat på vilket index som helst, det spelar ingen roll då potentialen för allt går upp i rök pga massa faktorer.

Det är inte så himla svårt att hitta siffror på teoretisk prestanda. De flesta större testsidorna skriver det, Wikipedia har med dem i sina tabeller och det är som sagt trivialt att räkna fram dem själv om man så vill. Det är ju högst teoretiska siffror och inget annat. Kan repetera, det är klockfrekvens multiplicerat med antalet kärnor multiplicerat med antalet beräkningar per klockcykel. Vi kan ta GTX 680 som räkneexempel. Det har 1536 kärnor, en maximal frekvens på 1006 MHz och utför två beräkningar per cykel. Alltså 1536*1006*2 = 3,0904 TFLOPS. Tänk på tiopotenserna bara. Här har du Nvidias egna tekniska specifikation på GTX 680.
http://www.geforce.com/Active/en_US/en_US/pdf/GeForce-GTX-680...
På sidan 6 hittar du en tabell med värdet 3090 GFLOPS = 3,09 TFLOPS. Ser det bekant ut?

Prestandasiffrorna kommer alla från Sweclockers prestandaindex. Om du vill kan vi titta på enskilda benchmarks också men jag orkade inte räkna igenom alla testerna individuellt. Sen när man har alla de där siffrorna är resten av matten trivial. Så, nu har jag redovisat mina källor och hur man räknar. Tror du på siffrorna nu?

Jag tar upp det som ett lysande exempel på att man inte bara kan stirra på den teoretiska beräkningskraften och tro att det säger allt om prestanda. Din hypotes är att prestandan i spel står i direkt proportion till den teoretiska prestandan. Jag visade på ett exempel på där det helt uppenbart var falsk alltså stämmer din hypotes inte. Då modifierade du din hypotes till att bara gälla inom samma GPU och när minnet inte är begränsande. Nu har vi alltså helt plötsligt inte en generell regel som går att tillämpa på alla kort längre utan nu går det bara att titta på kort med exakt samma GPU enligt din egen hypotes.

För att analysera uttalandet så räknade jag då alltså lite på prestandan man får ut från kort med samma GPU. Din premiss är att den faktiska prestandan ska vara mellan 80 och 60 % av den teoretiska. Nu börjar det bli lite rörigt att skriva upp alla siffror men jag ska göra ett försök. Hypotes är det intervall som den faktiska prestandan borde hamnat inom enligt din hypotes. Faktiskt skillnad är den faktiska procentuella skillnaden som ska jämföras med dina 60-80 %.

GTX 780 vs Titan:
skillnad i teoretisk prestanda: 13,15 %. Faktisk prestanda: 7,32 %. Hypotes: 7,89-10,52 %. Faktisk skillnad: 55,67 %
GTX 760 vs GTX 770:
skillnad i teoretisk prestanda: 42,29 %. Faktisk prestanda: 22,89 %. Hypotes: 25,37-33,82 %. Faktisk skillnad: 54,13 %
GTX 670 vs GTX 680:
skillnad i teoretisk prestanda 25,63 %. Faktisk prestanda: 10,42 %. Hypotes: 15,38-20,5 %. Faktisk skillnad: 40,66 %
7950 vs 7970 GHz:
skillnad i teoretisk prestanda 42,85 %. Faktisk prestanda: 33,33 %. Hypotes: 25,71-34,28 %. Faktisk skillnad: 77,78 %
7850 vs 7870:
skillnad i teoretisk prestanda 45,35 %. Faktisk prestanda: 21,7 %. Hypotes: 27,21-36,28 %. Faktisk skillnad: 47,85 %

Jag tog mig också friheten att lägga in en jämförelse mellan 7870 och 7850 som båda är baserade på Pitcairn. Som vi ser så stämmer din hypotes bara i ett av fallen, det med 7950 och 7970 GHz. Tar vi en titt på spridningen så är det inte alls uppenbart att det är något tydligt samband. Siffrorna varierar mellan 40 och 78 % vilket är ett rätt stort spann. Svårt att uttrycka sig specifikt med ett sådant intervall. Om vi då ska överföra de här beräkningarna på nya 290X som teoretiskt sett ska vara 37,5 % snabbare än 7970 GHz så landar vi på ett faktiskt intervall på 18-29 % högre prestanda. Då använder jag bara de två siffrorna från tidigare AMD-kort. Tar vi den lägsta skillnaden så landar vi på att 290X kommer vara 15 % snabbare än 7970 GHz. Som du ser är det väldigt stor skillnad på 15, 29 och 37,5 %.

Så nu när du har siffrorna framför dig? Kan man fortfarande dra några direkta slutsatser om hur 290X kommer prestera baserat på hur 7970 GHz presterar? Kom ihåg att du själv redan har sagt att man inte kan jämföra olika GPUer så du har ju dessutom redan sagt att man inte får göra så här själv.

Det låter som om du själv kommit fram till ungefär samma sak nu helt plötsligt. Alltså att det är för många andra faktorer som spelar in så att det inte går att säga hur bra ett kort kommer prestera bara baserat på dess teoretiska prestanda.

Om du fortfarande är tveksam så kan jag bjuda på en sista bit intressant information. Radeon 5870 har högre teoretisk prestanda än Radeon 6970. Vilket presterar bäst i praktiken?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Klart vettigaste jag har läst idag. Många här inne tror sig veta mycket bättre än andra och vill gärna påpeka/påvisa detta. Det blir liksom ingen bra stämning om man nu kan uttrycka sig så om ett forum. Jag vet själv att mina inlägg kan vara något syrliga i mellanåt men ALLVARLIGT talat grabbar. Nu får ni skärpa er lite (inklusive jag naturligtvis). Försök få lite perspektiv på saker och ting, och se hur fan vi uttrycker oss mot varandra. Syrligare och mer humorlösa besserwissers får man leta efter. Det är för fan inte på liv och död det här, vilket många här verkar tro. Tyvärr lider jag ju själv av lite Messersmitter light men jag försöker jobba på det.

Tack, vi måste jobba på detta på SweC forat, endast tillsammans kan vi skapa ett najsigare community! Är själv ett rutten äpple meeen... (:

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem

Den intressanta frågan i den här tråden måste väl vara hurvida alla forumfollowers som vissa med dyra Titanriggar och multiskärmslösningar har som svans efter sig, kommer lämna sin gudomlighet i sticket för att istället börja avguda någon ny med 3 st R9-290X. Time will tell!

Jag håller mig till att avguda "virtual void" tills dess att någon kunnigare dyker upp, vilket känns avlägset.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldMasterGollum303:

http://videocardz.com/46558/amd-radeon-r9-290x-r9-290-europea...

Om dessa priser stämmer, så är jag inte lika hypad längre. Men däremot, läs det sista han skriver om nyheter från NV!? Undra vad det är?

Om detta stämmer fundera man ju hur AMD tänkt.
De har en ökning runt 70-80EUR mellan varje kort upp till 280X och sen helt plötsligt en ökning på 240EUR?!?!

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Finns faktiskt de som skulle byta till R9 290X om så kortet presterade 1% bättre än Titan. Varför? För att ha det bästa såklart?

Dock är ju 1 % inom fel marginal <3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sirlen:

Om detta stämmer fundera man ju hur AMD tänkt.
De har en ökning runt 70-80EUR mellan varje kort upp till 280X och sen helt plötsligt en ökning på 240EUR?!?!

Säg det till Nvidia med XD
Från 4750 :- gtx 680, sen till gtx 780
Lite skilland XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Überklass:

Den intressanta frågan i den här tråden måste väl vara hurvida alla forumfollowers som vissa med dyra Titanriggar och multiskärmslösningar har som svans efter sig, kommer lämna sin gudomlighet i sticket för att istället börja avguda någon ny med 3 st R9-290X. Time will tell!

Jag håller mig till att avguda "virtual void" tills dess att någon kunnigare dyker upp, vilket känns avlägset.

För mig kommer det inte hända pga av jag måste göra klart datorn innan dreamhack och har precis köpt mer vatten delar för 6k så känns ganska onödigt.

Men jag hoppas att kortet blir skit bra annars kommer Nvidia hålla sina fantasipriser.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AlexHjelm:

Håller helt med, förstår inte varför folk ska bli sura, tvelander brukar ju dock blir jävligt sur själv och kasta skit.

Man ska vara glad :)!

Jävligt sur och kasta skit?

Jag kastar sällan sten i glashus kan jag säga dig.

Jag blir irriterad när folk slänger ur sig saker som inte har väggar eller tak.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

hum? skalar inte SLI bra?

Absolut men det är alltid kul att ha det senast Men men, önsketänkande, inget annat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag kastar sällan sten i glasshus kan jag säga dig.

Blev just sugen på en glass

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men jag hoppas att kortet blir skit bra annars kommer Nvidia hålla sina fantasipriser.

Håller med! För mig gör det inget om det är någon/Några % bättre bara Nvidia kan sänka priserna med typ 500-1000 SEK så kanske det blir ett köp

BTW hade du ej vattenkylt GPU & CPU eller ska du köra mobo också ?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av tvelander:

Jävligt sur och kasta skit?

Jag kastar sällan sten i glasshus kan jag säga dig.

Jag blir irriterad när folk slänger ur sig saker som inte har väggar eller tak.

Haha där satt den!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xiqt:

Håller med! För mig gör det inget om det är någon/Några % bättre bara Nvidia kan sänka priserna med typ 500-1000 SEK så kanske det blir ett köp

BTW hade du ej vattenkylt GPU & CPU eller ska du köra mobo också ?

Så ser det ut nu.

Jag har köpt vattenblock till GPU, så blir CPU Mobo 3x GPUS som blir vatten på, dock ej RAM pga av att jag har inga dominator minnen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

http://i.imgur.com/gApwNbq.jpg

Så ser det ut nu.

Jag har köpt vattenblock till GPU, så blir CPU Mobo 3x GPUS som blir vatten på, dock ej RAM pga av att jag har inga dominator minnen.

Stiligt!
Njea men då kan man fråga sig känner du ett verkligt behov av att vattenkyla RAM ?

Permalänk
Medlem

Intressant! Ser fram mot ett ordentligt test av Sweclockers, för vi vet ju alla att det som står på pappret inte alltid visar hela sanningen

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xiqt:

Stiligt!
Njea men då kan man fråga sig känner du ett verkligt behov av att vattenkyla RAM ?

Nej, behövs inte det är bara för looks isåfall, men då måste jag byta ram och det kommer kosta mig 7k + vattenblock och det gör jag inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej, behövs inte det är bara för looks isåfall, men då måste jag byta ram och det kommer kosta mig 7k + vattenblock och det gör jag inte.

Bättre att spara dom 7k+ till nästa bygge För det blir ju alltid ett nästa bygge xD
Men hur som, hoppas 290X kommer ligga lite över för då kommer vi få se en prissänkning kanske ? Så man kan trycka in ett tredje kort!

BTW! BenQ skärmarna, jag har läst om dom och många verkar tycka att färgerna är kassa är det något du märkt av?
För jag ska köpa 3 st nya skärmar och tar emot alla tips jag kan få

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Jodå, jag vet att kortet ger dubbelt så mycket FPS i BF4 på Ultra med 3st 1080p skärmar ;), då är det ju 50% snabbare i spel.

Då är det ju 100% snabbare.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

290x kommer att prestera som 7970 eller bättre, kan också vara sämre? Detta är jag i alla fall helt säker på!

Remember where you heard it first!

Permalänk
Medlem

Det som blir lite tråkigt i dessa trådar som påpekats från olika håll är den allmänna sandlåda som uppstår, för mig blir det lite drygt då min kunskap inom det tekniska ligger på en nivå av amatör.

Att läsa denna tråd blir lite knepigt när de som kanske inte har kunskapen ändå väljer att slå på den stora trumman och se till att det åtminstone låter som om att de har 100% koll, hade varit trevligt med någon form av indikation på medlemmarna vilka man skall ta med en nypa salt och vilka som faktiskt vet vad de talar om och därför kan ge en korrekt bild.

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough."

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av napahlm:

290x kommer att prestera som 7970 eller bättre, kan också vara sämre? Detta är jag i alla fall helt säker på!

Remember where you heard it first!

eh, du kanske missade recensionen på 280X härom dagen? Den presterar likt 7970 då det är samma krets. 290X är ett _nytt_ kort utan prestanda siffror tills att det finns recentiorer att ta del av.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARL650:

Det som blir lite tråkigt i dessa trådar som påpekats från olika håll är den allmänna sandlåda som uppstår, för mig blir det lite drygt då min kunskap inom det tekniska ligger på en nivå av amatör.

Att läsa denna tråd blir lite knepigt när de som kanske inte har kunskapen ändå väljer att slå på den stora trumman och se till att det åtminstone låter som om att de har 100% koll, hade varit trevligt med någon form av indikation på medlemmarna vilka man skall ta med en nypa salt och vilka som faktiskt vet vad de talar om och därför kan ge en korrekt bild.

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough."

Be helt enkelt folk backa upp sina påståenden på något sätt om de inte gjort det tydligt med resonemang eller källor. Många tycker mycket eller kommer med spådomar, men är ute på riktigt hal is.