Radeon R9 290X och 290 – fullständiga specifikationer läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Det är ju dock relativt känt att 290x är ca 40% snabbare än Titan i spel.

Det vet vi när NDA släpps.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Man kan inte räkna TFLOPs på det sättet alls. I så fall skulle 7970 GHz vara nästan exakt lika snabbt som Titan. Vilket det så klart inte är.

Sure, så 290 X är alltså sämre än titan då? Om 7970 specificeras till 4,3 tflops och presterar 30 % sämre än titan.

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Sure, så 290 X är alltså sämre än titan då? Om 7970 specificeras till 4,3 tflops och presterar 30 % sämre än titan.

Du kan inte räkna så, hur påverkar t.ex. dubbleringen av ROPs? Hur ofta kan 290X ligga i sin maxhastighet? Den ligger väl mellan 800MHz och 1GHz vad vi vet. Men om du nu nödvändigtvis ska räkna så så är 5,6 TFLOPS 30% snabbare än 4,3 TFLOPS och 290X är därmed 3-5% långsammare än Titan. Men somsagt så är det fel att räkna så.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Man kan inte räkna TFLOPs på det sättet alls. I så fall skulle 7970 GHz vara nästan exakt lika snabbt som Titan. Vilket det så klart inte är. Vi har faktiskt inga indikationer på att 290X skulle slå Titan utan mantle.

Varför skulle du ens kunna uttala dig om detta? Du vet inget om hur de specificerar sina kort och hur arktitekturen jämför sig mellan de båda (förutom på papper).

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem

Haha, efter 8år är det fan fortfarande lika underhållande att läsa dessa trådar när nya G-kort är i antågande.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Varför skulle du ens kunna uttala dig om detta? Du vet inget om hur de specificerar sina kort och hur arktitekturen jämför sig mellan de båda (förutom på papper).

Men det är ju precis DÄRFÖR som jag säger att man inte kan använda TFLOPS-siffror till att göra raka överföringar. Man kan inte bara tro att 290X är 30% snabbare i spel för att det har 30% högre TFLOPS-värde. Jag säger att man inte ska dra slutsatser. Eller tycker du att vi på grund av brist på information tvärtom kan dra slutsatser? Jag finner din logik väldigt udda i så fall.

Permalänk
Skrivet av AlexHjelm:

290x kan driva Battlefield 4 på Ultra med 3st 1080p skärmar (60fps konstant).
nVidia Titan kan inte ens driva det i 30fps.

290, 4.5k
290x, 5.5k

Du såg det här först.

Btw, AMD har alltid skalat bra, 4890 skalade ca 85-95% och 5770 likaså, har inte testat 6970s men antar att dom skalar lika bra.
nVidia skalar ca 50-60% om man har tur.

Mantle ska ju tydligen vara 9gånger snabbare än DirectX och eftersom DirectX är en flaskhals för datorn just nu så lär ju datorn bli upp till 9 gånger snabbare

du kan inte mycket du

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men det är ju precis DÄRFÖR som jag säger att man inte kan använda TFLOPS-siffror till att göra raka överföringar. Man kan inte bara tro att 290X är 30% snabbare i spel för att det har 30% högre TFLOPS-värde. Jag säger att man inte ska dra slutsatser. Eller tycker du att vi på grund av brist på information tvärtom kan dra slutsatser? Jag finner din logik väldigt udda i så fall.

Jag säger att du inte vet någonting om hur många ROPS 290 X har eller hur de geometriska beräkningsmodulerna (om de nu finns) kommer påverka. Allt det du säger är självklart men jag snackar om TEORETISK prestanda beräkna i TFLOPS, kanske borde läsa vad jag syftar på och inte skriva massa överflödig nonsens som inte är relevant då det inte påpekades hur många rop enheter 290x har. Dessutom är den specificerad till 300-320 w vilket är mycket mer än titan.

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk

http://videocardz.com/46558/amd-radeon-r9-290x-r9-290-europea...

Om dessa priser stämmer, så är jag inte lika hypad längre. Men däremot, läs det sista han skriver om nyheter från NV!? Undra vad det är?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvåpunktnoll:

Varför skulle du ens kunna uttala dig om detta? Du vet inget om hur de specificerar sina kort och hur arktitekturen jämför sig mellan de båda (förutom på papper).

Teoretisk prestanda, alltså FLOPS räknar man ut genom att ta antalet kärnor gånger frekvens gånger antalet instruktioner per cykel. Så det är ett högst teoretiskt värde som säger väldigt lite om hur kortet presterar i praktiken. Ett lysande exempel på det är att både GTX 670 och GTX 660 Ti har exakt samma teoretiska prestanda på 2,46 TFLOPS. Fast de är inte lika snabba i spel, eller hur? Vidare har ett HD 7870 en teoretisk prestanda på 2,56 TFLOPS, alltså lite mer än ett GTX 670 men vilket kort är snabbast i spel? Tittar vi på Swecklockers prestandaindex så får 670 126, 660 Ti 112, och 7870 96. Tittar vi på 7970 GHz så har det en teoretisk maxprestanda på 4,3 TFLOPS, vilket ska jämföras med GTX 680 på 3.09 TFLOPS och Titan på 4,5 TFLOPS. är ett 7970 hela 40 % snabbare än ett 680? Nej de är väldigt likvärda i prestanda. Är ett Titan 45 % snabbare än ett 680? Nej senaste prestandaindex pekar snarare på 37 %. Om vi jämför Nvidia med Nvidia så ser det inte heller så roligt ut. GTX 680 har nästa dubbelt så hög teoretisk prestanda, 95.46% för att vara mer exakt. Tittar vi på prestandaindex igen så landar skillnaden på 47,96 % istället. Så en dubblering av teoretisk prestanda blev bara 50 % mer faktiskt prestanda.

Ser du problematiken nu? FLOPS är ett dåligt mått på hur ett grafikkort faktiskt kommer prestera i spel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Det är ju ett singelkort så varför skulle det ha problem med det?

För folk har ju läst på Sweclockers att det existerar och då måste ju det totalt första spelupplevelsen.... Tror Placebo faller in i många fall.

Skrivet av tvåpunktnoll:

Varför skulle du ens kunna uttala dig om detta? Du vet inget om hur de specificerar sina kort och hur arktitekturen jämför sig mellan de båda (förutom på papper).

Men experten själv har nog mellan tårna för att yttra sig..

Du spekulerar lika mycket som Aleshi gör. Skillnaden är att Aleshi har rätt. Man kan inte räkna TFlops = Rent prestanda. För då skulle ju GPU:n i PS4 vara enormt stark till priset.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Teoretisk prestanda, alltså FLOPS räknar man ut genom att ta antalet kärnor gånger frekvens gånger antalet instruktioner per cykel. Så det är ett högst teoretiskt värde som säger väldigt lite om hur kortet presterar i praktiken. Ett lysande exempel på det är att både GTX 670 och GTX 660 Ti har exakt samma teoretiska prestanda på 2,46 TFLOPS. Fast de är inte lika snabba i spel, eller hur? Vidare har ett HD 7870 en teoretisk prestanda på 2,56 TFLOPS, alltså lite mer än ett GTX 670 men vilket kort är snabbast i spel? Tittar vi på Swecklockers prestandaindex så får 670 126, 660 Ti 112, och 7870 96. Tittar vi på 7970 GHz så har det en teoretisk maxprestanda på 4,3 TFLOPS, vilket ska jämföras med GTX 680 på 3.09 TFLOPS och Titan på 4,5 TFLOPS. är ett 7970 hela 40 % snabbare än ett 680? Nej de är väldigt likvärda i prestanda. Är ett Titan 45 % snabbare än ett 680? Nej senaste prestandaindex pekar snarare på 37 %. Om vi jämför Nvidia med Nvidia så ser det inte heller så roligt ut. GTX 680 har nästa dubbelt så hög teoretisk prestanda, 95.46% för att vara mer exakt. Tittar vi på prestandaindex igen så landar skillnaden på 47,96 % istället. Så en dubblering av teoretisk prestanda blev bara 50 % mer faktiskt prestanda.

Ser du problematiken nu? FLOPS är ett dåligt mått på hur ett grafikkort faktiskt kommer prestera i spel.

oh please..

Förresten du säger att gtx 670 och gtx 660 Ti har samma tflops.. kanske är det för att de har exakt lika många beräkningsenheter och samma klockfrekvens tror jag (det enda som skiljer är minnesbussen vilket gör skillnaden). Förstår du inte sånt själv att 660 tis svaga bus floppar i minneskrävande spel vilket sweclockers nästan bara använder i sina tester! FLops är ett väldigt bra måttstock på prestanda inom samma arkitektur medan det däremot inte går att jämför mellan två helt olika arkitekturer (amd/nvidia). Det är som att jämföra bulldozer mot haswell, du kan inte.

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Jag säger att du inte vet någonting om hur många ROPS 290 X har eller hur de geometriska beräkningsmodulerna (om de nu finns) kommer påverka. Allt det du säger är självklart men jag snackar om TEORETISK prestanda beräkna i TFLOPS, kanske borde läsa vad jag syftar på och inte skriva massa överflödig nonsens som inte är relevant då det inte påpekades hur många rop enheter 290x har. Dessutom är den specificerad till 300-320 w vilket är mycket mer än titan.

Jag vet hur många ROPs den har lika mycket som du vet dess teoretiska prestanda i TFLOPS då det kommer från samma hyfsat trovärdiga läcka. Skillnaden är att du drar slutsatser och pratar om 15-20% bättre prestanda än Titan. Jag varnar om att man inte kan räkna så, och du klagar sedan på att säger emot dig? Allvarligt?

Teoretisk flyttalsprestanda säger ingenting, dina siffror på 15-20% bättre prestanda än Titan i praktiken är ren fantasi, och du kan inte använda min källas trovärdighet som argument då det är DU - och inte jag - som drar slutsatser från just den källans information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

oh please..

Förresten du säger att gtx 670 och gtx 660 Ti har samma tflops.. kanske är det för att de har exakt lika många beräkningsenheter och samma klockfrekvens tror jag (det enda som skiljer är minnesbussen vilket gör skillnaden). Förstår du inte sånt själv att 660 tis svaga bus floppar i minneskrävande spel vilket sweclockers nästan bara använder i sina tester! FLops är ett väldigt bra måttstock på prestanda inom samma arkitektur medan det däremot inte går att jämför mellan två helt olika arkitekturer (amd/nvidia). Det är som att jämföra bulldozer mot haswell, du kan inte.

Han vet detta, det var därför han tog upp det som exempel för att visa hur fel du hade när du började räkna på TFLOPS. Begriper du inte det?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jag vet hur många ROPs den har lika mycket som du vet dess teoretiska prestanda i TFLOPS då det kommer från samma hyfsat trovärdiga läcka. Skillnaden är att du drar slutsatser och pratar om 15-20% bättre prestanda än Titan. Jag varnar om att man inte kan räkna så, och du klagar sedan på att säger emot dig? Allvarligt?

Teoretisk flyttalsprestanda säger ingenting, dina siffror på 15-20% bättre prestanda än Titan i praktiken är ren fantasi, och du kan inte använda min källas trovärdighet som argument då det är DU - och inte jag - som drar slutsatser från just den källans information.

Det enda relevanta här är varför inte titan har mer än 48 rops och hur mycket mindre vinst 290x kommer ge ett krisdrabbat företag som AMD än titan har gett. Inte för att det har någon större betydelse då kvantiteterna är ganska små men ändå, båda baseras på 28 nm så 290 X borde vara ett watt monster.

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Nej, det är inte känt om 290X ens kommer ifatt GTX 780, även om det får anses troligt.

Vissa saker kan gå upp till 9 gånger snabbare, hur blir totalprestandan? 5% eller 50%? Någon vet säkert, men varken du eller jag har en aning om det.

Jodå, jag vet att kortet ger dubbelt så mycket FPS i BF4 på Ultra med 3st 1080p skärmar ;), då är det ju 50% snabbare i spel.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Det enda relevanta här är varför inte titan har mer än 48 rops och hur mycket mindre vinst 290x kommer ge ett krisdrabbat företag som AMD än titan har gett. Inte för att det har någon större betydelse då kvantiteterna är ganska små men ändå, båda baseras på 28 nm så 290 X borde vara ett watt monster.

Okej...

Skrivet av AlexHjelm:

Jodå, jag vet att kortet ger dubbelt så mycket FPS i BF4 på Ultra med 3st 1080p skärmar ;), då är det ju 50% snabbare i spel.

Okej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Kom att tänka på att Raja Koduri under GPU 14 tech day sade att med Mantle så kommer det vara som att ha 2018 års hårdvara redan idag. Kanske något överdrivet men det bådar ju gott

Ajdå, jobbigt att behöva vänta på 2018s drivrutiner bara..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Men hallå.. –.– har ju precis köpt mig ett 7970 ghz (för 2 månader sedan) och vilket är bäst för mig köpa ett till eller? Jag har planerat detta och jag ska få ett 7970 ghz till gratis av en.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

290x kan driva Battlefield 4 på Ultra med 3st 1080p skärmar (60fps konstant).
nVidia Titan kan inte ens driva det i 30fps.

290, 4.5k
290x, 5.5k

Du såg det här först.

Btw, AMD har alltid skalat bra, 4890 skalade ca 85-95% och 5770 likaså, har inte testat 6970s men antar att dom skalar lika bra.
nVidia skalar ca 50-60% om man har tur.

Mantle ska ju tydligen vara 9gånger snabbare än DirectX och eftersom DirectX är en flaskhals för datorn just nu så lär ju datorn bli upp till 9 gånger snabbare

Kan du skicka en länk där Nvidia skalar 50-60% som bäst?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvåpunktnoll:

oh please..

Förresten du säger att gtx 670 och gtx 660 Ti har samma tflops.. kanske är det för att de har exakt lika många beräkningsenheter och samma klockfrekvens tror jag (det enda som skiljer är minnesbussen vilket gör skillnaden). Förstår du inte sånt själv att 660 tis svaga bus floppar i minneskrävande spel vilket sweclockers nästan bara använder i sina tester! FLops är ett väldigt bra måttstock på prestanda inom samma arkitektur medan det däremot inte går att jämför mellan två helt olika arkitekturer (amd/nvidia). Det är som att jämföra bulldozer mot haswell, du kan inte.

Så det är ett bra sätt förutom att det inte går att använda i vissa fall? Nu får du bestämma dig.
Vi har redan konstaterat att det inte går att använda rakt av eftersom två kort med samma aritektur och samma antal kärnor och exakt samma teoretiska prestanda ändå presterar olika men det räcker tydligen inte för dig. Då kör vi.
GTX 780 vs Titan: skillnad i teoretisk prestanda: 13,15 %. Faktisk prestanda: 7,32 %.
GTX 760 vs GTX 770: skillnad i teoretisk prestanda: 42,29 %. Faktisk prestanda: 22,89 %
GTX 670 vs GTX 680: skillnad i teoretisk prestanda 25,63 %. Faktisk prestanda 10,42 %
7950 vs 7970 GHz: skillnad i teoretisk prestanda 42,85 %. Faktisk prestanda 33,33 %

Ingenstans skalar prestandan perfekt med teoretiska prestandan. Du har ju redan själv konstaterat att saker som minnesbussen också spelar roll. SÅ du har ju redan själv sagt att teoretisk prestanda inte är hela sanningen, ens när det är samma GPU i botten.

PS, Hawaii är inte exakt samma arkitektur som Tahiti så även där fallerar din jämförelse enligt dina egna ord.

Edit: Tog bort en rad för något måste vara fel på siffrorna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

This page = popcorn!

ni vet väll att mitt 4890 är det absolut kraftigaste grafikkort som producerats? någonsin? så kraftigt de fick sluta tillverka det.

Nej sorry alla, va tvungen bara :).

Har väntat länge å nu är det nära, ska bli riktigt kul att se vad mantle kan göra, väldigt intressant. kanske nvidia satsar på nåt eget med? fast då blir det väldigt rörigt :D:D, lite för rörigt tror jag... ouch nwm, hoppas de inte gör det :). Mantle på pc/failboxone, och ps4, som förut, riktigt intressant, riktigt riktigt intressant.

Framtiden ser väldigt spännande ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Man kan inte räkna TFLOPs på det sättet alls. I så fall skulle 7970 GHz vara nästan exakt lika snabbt som Titan. Vilket det så klart inte är. Vi har faktiskt inga indikationer på att 290X skulle slå Titan utan mantle.

Ja, exakt. Jag tror att många glömt bort vilket grafikkort 290X tävlar mot. Det ligger i samma prisnivå som GTX780 och AMD har väl själva gått ut med att det är just GTX780 som 290X tävlar mot.

Angående Mantle så är det omöjligt att spekulera bara genom att AMD sagt att Mantle har optimerade rit-rutiner som kan utföras 9 ggr än motsvarande i DirectX, innebär inte det att vi kommer få 400fps i BF4. Data måste fortfarande skyfflas och det lär nog inte gå 9ggr snabbare.

Något som är riktigt positivt med Mantle är att det kan ge ett fruktansvärt stort lyft på klenare system, som tex A10-6800. Tänk bara att kunna spela BF4 i 1920x1080 med min 60fps, dock med lägre detaljnivå och framförallt hårt komprimerad texturering pga begränsat minne och bandbredd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldMasterGollum303:

http://videocardz.com/46558/amd-radeon-r9-290x-r9-290-europea...

Om dessa priser stämmer, så är jag inte lika hypad längre. Men däremot, läs det sista han skriver om nyheter från NV!? Undra vad det är?

Haha, mmm troligt, msi släpper nya kort och säger: - Nää, köp inte, vänta ett par månader så att vi får sälja dem med lite lägre marginaler!
Låter tveksamt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så det är ett bra sätt förutom att det inte går att använda i vissa fall? Nu får du bestämma dig.
Vi har redan konstaterat att det inte går att använda rakt av eftersom två kort med samma aritektur och samma antal kärnor och exakt samma teoretiska prestanda ändå presterar olika men det räcker tydligen inte för dig. Då kör vi.
GTX 780 vs Titan: skillnad i teoretisk prestanda: 13,15 %. Faktisk prestanda: 7,32 %.
GTX 760 vs GTX 770: skillnad i teoretisk prestanda: 42,29 %. Faktisk prestanda: 22,89 %
GTX 670 vs GTX 680: skillnad i teoretisk prestanda 25,63 %. Faktisk prestanda 10,42 %
7950 vs 7970 GHz: skillnad i teoretisk prestanda 42,85 %. Faktisk prestanda 33,33 %
280X vs 7970 GHz: skillnad i teoretisk prestanda 17,63 %. Faktisk prestanda 2,04 %

Ingenstans skalar prestandan perfekt med teoretiska prestandan. Du har ju redan själv konstaterat att saker som minnesbussen också spelar roll. SÅ du har ju redan själv sagt att teoretisk prestanda inte är hela sanningen, ens när det är samma GPU i botten.

PS, Hawaii är inte exakt samma arkitektur som Tahiti så även där fallerar din jämförelse enligt dina egna ord.

Jag har ingen anning om var du får dina siffror ifrån eller ifall du har trollat fram dem. I vilket fall som helst så återspeglar sig prestanda mätt i flops i förhållande till beräkningsenheter och klockfrekvenser väldigt bra inom samma familj. Kom igen nu vafan, du förstår lika bra som en bäver att minneshantering (vilket du PÅPEKADE) har
nästan all betydelse i skillnaden när det kommer till spel för gtx 760 och 770 som du tog upp i exemplet ovan. 770 kommer inte upp i sin potential när mycket minne ska skyfflas vilket du påpekade att jag konstaterade så varför tar du ens upp det?! Jag snackar om teoretisk maximal prestanda, inte prestanda där speloptimering kommer ivägen för att minnesbussen är för liten. Drivrutinerna kommer aldrig att nå sin potential för enskilda gpuer och det är oftast alltid någon annat som flaskar förutom rå prestandan på gpun. Det e bara en massa bullshit siffror du har tagit fram som kan vara baserat på vilket index som helst, det spelar ingen roll då potentialen för allt går upp i rök pga massa faktorer.

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem

Dat memory bandwidth...

Ser med spänning fram emot vad detta kort kan prestera i verkligheten. Kanske dags att pensionera mitt 6970 och vattenkyla den här besten?

Permalänk

Länge leve titanerna och dess ägare, undrar om vi i framtiden får se tyngda amd bli nästa saab... eller bli uppköpta av Microsoft ;).

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Master of Overkill

Jävlar vad mycket folk som går helt super rage mode när någon släpper nya saker.

Men ja presterar R9 290X 50 % snabbare än Titan ja då byter vi kort.

Men, rent teoretiskt så är det inte möjligt.

Och ja folk med Titan kommer inte ha någon anledning whatsoever att byta om man inte MÅSTE ha AMD eller om Nvidia helt plötsligt gör sämsta drivaren i världen.
Det är rätt bra tag sen Titan kom vs R9 290X.

Så kan folk typ sluta hata alla hela tiden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Det bör ju hålla betydligt mycket mer än 60 fps i bf3.

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem
Skrivet av sPIDERFLY:

Det bör ju hålla betydligt mycket mer än 60 fps i bf3.

Menas antagligen i 4K upplösning? Så tolkar jag det iaf.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q