AMD Radeon R9 290X i prestandatest

Permalänk
Medlem

Bara jag som är orolig över värmeutvecklingen? Man ska dock aldrig lita på läckta kinesiska benchmarks.

Skrivet av Orici:

Ja, det är saken man väntar på. Men eftersom man nyligen har fått veta att Matle inte delas mellan PC och consollerna så undrar jag hur stor spriding det kommer att få.

Mycket bra fråga, antagligen endast i spel med Frostbite motorn. Idag baseras prestandan på ett grafikkort i BF3 och endast BF3! Det kommer bli samma sak med BF4. Fungerar Mantle som AMD påstår kommer dom vinna väldigt mycket på detta!

Skrivet av Dussan89:

Vågar inte pilla i bios på grafikkort för 5xxx:- : /

Vad skulle kunna hända? Skiter det sig är det bara att flasha tillbaka. Inga problem, been there done that!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helllodar:

Rätt så blandat...kommer väl bero på Vilket spel, men AMD lär prestera bättre i Bf4 efter all deras marketing, nu återstår det att bara se hur mycket R290X Överklockar då dom har sänkt Memory Clocken från 6000 till 5000 i R290X.

Den tar ju Titan i rätt många Spel och Benchmarks, det är ju 50/50, rätt så blandat, med tanke på att kortet är nytt också kan Drivrutiner spela en stor roll.

Jag visste inte att marknadsföring gav bättre prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sisyfos:

Det behövs fler nypor av salt i det här kommentarsfältet!

Det är ungefär så här jag hanterar siffror från en Kinesisk sida. Jag tänker inte yttra mig om prestandan innan jag läst testerna här på Swecklockers och Anandtech.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

R9 290X och Titan tävlar ju inte ens om samma kunder så varför hålla på och jämföra dessa två?

Folk som kör extrema upplösningar väljer Titan för det har mer minne, för vanliga dödliga får man välja mellan 780 eller 290X. Och där ser ju 290X ut att vinna, iaf i dessa tester.

Sen att det bara testas i 1920x1080 ger inte mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade förväntat mig mycket mer utav 290x, men verkar som det är nästan som ett Titan, enda väsentliga nu blir väll priset.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Kvickstick:

Vad skulle kunna hända? Skiter det sig är det bara att flasha tillbaka. Inga problem, been there done that!

Det är inte riktigt lika roligt om du skriver fel på BIOSet och datorn kraschar. Då är det inte så mycket vettigt att göra åt kortet!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är inte riktigt lika roligt om du skriver fel på BIOSet och datorn kraschar. Då är det inte så mycket vettigt att göra åt kortet!

Om det är ett grafikkort det handlar om, jo. Fungerar även på det flesta moderkort. Jag testade Tech Infernos Titan bios och grafikkortet postade inte mer. Flashade tillbaka till stock och helt magiskt fungerade kortet igen.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekebymannen:

Låter märkligt har dom verkligen sagt att dom tycker det är onödigt att slå Nvidia på prestanda tronen, bara för det inte finns pengar att hämta på dom korten?
Det skulle jag isåfall vilja höra eller läsa :).
Jag "tror" ju att har man det bäst presterande kortet på marknaden i sin portfölj då kommer per automatik dom andra korten i serien sälja bättre.

Men nu är det väl så att dom har redan det "bästa" kortet? 7990 slår iaf ett Titan

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mppl:

Men nu är det väl så att dom har redan det "bästa" kortet? 7990 slår iaf ett Titan

Dom pratar Singel GPU.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sealc:

"Alla" fabriksöverklockade GTX780 snuddar ju eller tar sig förbi ett oklockat TITAN. Sen är det tydligt att Steam och Nvidia samarbetar och ser pc som "deras" område varvid AMD lär lägga budgetkostnader på konsol och "Mantle" - ett politiskt spel för att vinna över köpare. 290x känns som ett jippo för att ha "något" att komma med.

Mina två cent.

Steam och Nvidia samarbetar ju inte mer än vad Steam och AMD gör.
AMD har Konsolerna, Och konsoler är en PC. Sen vi vet redan att 95% av utvecklarna satsar först och främst på konsol.
Och snart kommer Mantle.
Nvidia kontrar med Battlebox?

Känns som det är mycket smartare Att köpa AMD aktier än Nvidias idag.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kaya:

Steam och Nvidia samarbetar ju inte mer än vad Steam och AMD gör.
AMD har Konsolerna, Och konsoler är en PC. Sen vi vet redan att 95% av utvecklarna satsar först och främst på konsol.
Och snart kommer Mantle.
Nvidia kontrar med Battlebox?

Känns som det är mycket smartare Att köpa AMD aktier än Nvidias idag.

Dock har ju Nvidia helt andra segment som det går otroligt bra för med.

Nvidia går med otroligt mycket vinst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, det är saken man väntar på. Men eftersom man nyligen har fått veta att Matle inte delas mellan PC och consollerna så undrar jag hur stor spriding det kommer att få.

Mantle behövs inte i samma utsträckning på konsolerna då utvecklarna där redan kan lågnivåprogrammera och ha direktaccess till hårdvaran. Det är just det man inte kan i Direct X på PC. Mantle möjliggör samma åtkomst till hårdvaran på PC då man förbigår direct X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Använd en 30" en vecka eller så och du kommer skratta åt alla som sitter på mindre:)

Ja, fattiga förtjänar ett gott skratt.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Väldigt mycket hype och PR kring Mantle, men väldigt lite verkstad än så länge. Jag håller mig reserverad beträffande dess prestanda tills jag sett det svart på vitt.

Ja AMD har pratat om Mantle på GPU tech 14. Dice förklarade att det "jobbas" på att få det klart. Konstigt att vi inte sett några tester ännu!!!! Kortet är ju för f*n inte ens släppt ännu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elajt_1:

Ja AMD har pratat om Mantle på GPU tech 14. Dice förklarade att det "jobbas" på att få det klart. Konstigt att vi inte sett några tester ännu!!!! Kortet är ju för f*n inte ens släppt ännu.

AMD har sagt att Mantle kommer dyka upp och att det är ett lågnivå API. Mer än så vet vi inte för mer än så har de inte sagt. Så de har inte direkt pratat om det utan snarare sagt att det kommer. Senaste jag hörde var att de dyker upp i december. Mer information, som lite mer exakt vad det är, väntas dyka upp på AMD Developer Summit i november.

Så det är inte ett dugg konstigt att vi inte sett några tester än för det finns inte än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD har inte siktat på Singel-GPU tronen på många år, det ingår inte i deras strategi. Det har inte varit menat att Hawaii skulle slå Titan.

Vad baserar du detta på? Har Amd gått ut och sakt det eller känner du till deras strategi.

Skrivet av lacrits:

Det ser snudd ut på en ny ATI 4870/4850-era.. Fint!

4870x2 Vilka hämska minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Snabbaste?

Brainfart

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Dock har ju Nvidia helt andra segment som det går otroligt bra för med.

Nvidia går med otroligt mycket vinst.

Otroligt mycket vinst är väl en definitionsfråga, beror ju på vad man jämför med så att säga.

nVidia: net. income Q2 FY13 = $170.4 millions.

Om vi sen pratar om Qualcomm som väl får anses vara en konkurrent i Nvidias "andra segment".

Qualcomm: net income Q3 FY13: $1.58 billion, up 31 percent y-o-y and down 15 percent sequentially

Varför skriver jag detta? Jo, att jämföra nVidia med AMD ger en bild, men att jämföra med andra inte lika pressade företag som AMD ger en annan bild. Visst nVidia går plus men att de tjänar otroliga summor pengar är för mig att anse en överdrift.

Som en liten extra information så tjänade AMD 37 miljoner dollar kvartal två FY13.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinoman:

Otroligt mycket vinst är väl en definitionsfråga, beror ju på vad man jämför med så att säga.

nVidia: net. income Q2 FY13 = $170.4 millions.

Om vi sen pratar om Qualcomm som väl får anses vara en konkurrent i Nvidias "andra segment".

Qualcomm: net income Q3 FY13: $1.58 billion, up 31 percent y-o-y and down 15 percent sequentially

Varför skriver jag detta? Jo, att jämföra nVidia med AMD ger en bild, men att jämföra med andra inte lika pressade företag som AMD ger en annan bild. Visst nVidia går plus men att de tjänar otroliga summor pengar är för mig att anse en överdrift.

Tror han framförallt syftade på Nvidias Tesla och Quadro där de ligger bra till. I de två segmenten har de inte så mycket till konkurrens. För Quadro finns AMD Firepro men de ligger generellt i underläge. För Tesla finns i princip bara Intels Xeon Phi som är en relativt ny produkt. Den har stor potential men får se hur det faktiskt går. Här kan Nvidia tjäna grova pengar. Det är bara att titta på hur mycket det tar för ett Quadro eller ett Tesla och jämföra med ett motsvarande Geforce så ser du vilka vinstmarginaler de har. Ett Tesla K20X som är samma som ett Titan kostar ungefär tre gånger så mycket att köpa. Fast det kostar inte tre gånger så mycket att tillverka. Där finns massa pengar.

ARM-marknaden är ingen höjdare för Nvidia längre för deras Tegra 4 har sålt allt annat än bra. Antagligen tröttnade folk på prestandan i Tegra 2 och Tegra 3 som var besvikelser. Nvidia skröt om ledande prestanda men var generellt långsammare än sina konkurrenter. Inte ens grafikdelen, som borde vara Nvidias starka sida har varit särskilt imponerande och har konsekvent fått stryk av den nu uråldriga PowerVR 5-serien. Får se om de kan hämta sig med Logan men om även den presterar som de andra så har de nog inte mycket att hämta på SOC-marknaden längre om de inte ska rikta om sig mot mikroservrar eller nåt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vadå inte klarar att slåss? AMD har aktivt valt att inte göra chip i samma storlek som nVidia i många år, trots det så brukar det vara rätt jämt tack vare att AMD är vassare på prestanda/W och brukar vara det på prestanda/mm². Hur hade det sett ut om AMD också gjort chip i 500mm²-klassen? Jo de hade också drabbats av kostsamma förseningar och tillverkningsproblem precis som nVidia, men hur hade inte prestandan sett ut?
Det är lätt att bara se det ur entusiastperspektiv, men AMD måste se till marknadsperspektiv, och även fast en 500mm² är kul för en entusiast så kan det vara ganska meningslöst för ett företag att tillverka.

Senast AMD var vassare på prestande/W var när GTX 480 var aktuellt så det kan ju knappast räknas som en fördel för AMD senaste åren eller ?

Visa signatur

Martha's Second Law of the Universe
The more things an item is designed to do, the less likely it is to do any of them very well .

Permalänk
Medlem

Roligt hur "Högre prestanda än Titan för lägre pris än GTX 780!" blev samma prestanda som GTX 780 men med ett högre pris.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

R9 290X presterar sämre än GTX TITAN och förbrukar mer elektricitet? :annoyed:

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Roligt hur "Högre prestanda än Titan för lägre pris än GTX 780!" blev samma prestanda som GTX 780 men med ett högre pris.

Vilken tur att bara Battlefield 3 prestandan räknas i denna värld, och att priset på kortet redan är spikat i Sverige...

Annars hade ju 290x kunnat prestera som Titan och kosta som ett 780...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Titan är ett kort utöver det vanliga, går inte att jämföra med R9 290X, det är i en egen klass.

R9 290X 438mm² / 6+ miljarder transistorer
GTX Titan 551mm² / 7,1 miljarder transistorer

Titan är inte gjort för "ynka" 2560x1600, rättare sagt 5760x1200-7680x1440

Du har skrivit en hel del här som jag håller med om. Dock så hakade jag upp mig på sakerna ovan. Förstår jag inte vad du menar med att R9 290X inte lirar i samma klass med Titan. Har du sett andra förpubliserade benchmarks än resten av oss?

Sen när blev 1Miljard inte så stor skillnad?

Du skriver även att Titan är inte gjort för ynka 2560x1600. Det du menar i sådana fall är väl att Titan inte är gjort för något annat än SLI? Du nämner att det är 120fps som gäller nu. Jag vill se ett oklockat Titan som kommer i närheten av att ens hålla 60fps i något av 5760x1200 el 7680x1440. Jo möjligtvis i original versionen av Pac-man.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi:

Ja, fattiga förtjänar ett gott skratt.

Nu går jag lite off topic här. Det låter som om du tror att jag klankar ner på folk med mindre pengar, vilket jag inte gör. Det jag skriver är att once you go 30" you won't go back, inget annat(utan att låta alldeles pervo:) ).
Sen att du fäller den kommentaren inne på en diskutionstråd om det som kommer bli det dyraste AMD kortet och ett av dom dyraste korten på marknaden tycker jag är lite komiskt.

Folk som sitter på mindre skärmar med mindre upplösning, ja ni med 1920x1080, vad ska vi kalla er, "normalanvändaren", kommer ju inte ens kunna få ut max av ett top of the line kort viiilket gör det hela ännu roligare.

OnT:

Frågan är hur värmeutvecklingen kommer bli med 2st 290x i CF. Visst vattenkylning i all ära men det ser ju ut på testerna som om korten behöver separata vattenkylningslingor för sig eller är jag helt ute och cyklar?
Ni som sitter på vattenkylningssystem och typ 2-3 titans, hur ser eran setup ut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Ja AMD har pratat om Mantle på GPU tech 14. Dice förklarade att det "jobbas" på att få det klart. Konstigt att vi inte sett några tester ännu!!!! Kortet är ju för f*n inte ens släppt ännu.

Det är ju det jag säger. Just nu är det inget annat än hype för att sälja nya AMD-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

 Jag vill se ett oklockat Titan som kommer i närheten av att ens hålla 60fps i något av 5760x1200 el 7680x1440. Jo möjligtvis i original versionen av Pac-man.

Två titans klarar med nöd och näppe hålla 60 i BF4 i 5760x1200. Ett ensamt är inte ens i närheten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

AMD har sagt att Mantle kommer dyka upp och att det är ett lågnivå API. Mer än så vet vi inte för mer än så har de inte sagt. Så de har inte direkt pratat om det utan snarare sagt att det kommer. Senaste jag hörde var att de dyker upp i december. Mer information, som lite mer exakt vad det är, väntas dyka upp på AMD Developer Summit i november.

Så det är inte ett dugg konstigt att vi inte sett några tester än för det finns inte än.

Missade du att jag svarade på någon annans inlägg?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Det är ju det jag säger. Just nu är det inget annat än hype för att sälja nya AMD-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja ok, jag misstolkade dig lite.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

R9 290X presterar sämre än GTX TITAN och förbrukar mer elektricitet? :annoyed:

Snälla, vänta på riktiga tester istället. Både Nvidia och AMD lägger ju in, ja vad skall vi kalla det "skydd" i sina drivrutiner mot exempelvis Furmark. Detta för att GPU'rna inte skall brinna upp. Vi har ingen aning om ifall AMD har med detta skydd i sin beta drivis. Det mest troliga är att det missat denna detalj eller att Nvidia helt enkelt är räddare för att GK110 skall säga Poff. Mysteriet är löst?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.