AMD Radeon R9 290X i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Blir inte 30" för stort för en datorskärm när man sitter så nära?

Nejdå, 30" är en 27" som är lite högre. Allt är en vanesak och jag skulle ALDRIG gå tillbaka till något mindre och aldrig till nått så lågt som 1920x1080. Använd en 30" en vecka eller så och du kommer skratta åt alla som sitter på mindre:)
Enda problemet är att du måste ha kraft nog att driva den vilket skapar lite problem ibland...

Jag hoppas som sagt på det bästa av 290x, men enligt testerna måste man ju mer eller mindre ha ett separat kärnkraftverk bredvid sig för att dra runt kortet och jag tippar på att man får ställa in den i frysen för att det inte ska brinna upp.
*Väntar ivrigt på sweclockers test*

Permalänk

Som flera här har sagt: Äntligen !
Dessutom verkar denna test vara pålitligare än innan.
Resultatet stämmer med AMDs info om att R9 290X skall gå upp mot GTX780 och inte Titan. Enligt denna test så verkar den ligga en halv noslängd före GTX780 men till priset av högre strömförbrukning.
Läckorna om priset borde också stämma med tanke på presstandarden dvs ca 600$ (ungefär 4800:-) vid säljstart. Men med tanke på Nvidias annonserade prissänkningar och att "nyhetens behag" har försvunnit efter en månad så räknar jag med et pris på 4000-4400:-

Dvs 2st R9 290X för samma pris som 1 Titan!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

har svårt att tro att det kommer vara mycket billigare än titan då de presterar ungefär lika bra

skulle tippa på kring 7000 +- 1000

Fast AMD brukar ju alltid vara en hel del billigare i prestanda segmentet så det tror jag inte riktigt på, känns mer som om att dom kommer lägga sig och trycka runt 780's prislapp.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar att testerna är gjord i låg upplösning? Kort som Titan m.fl. är för typ 2560x1600-upplösningar. Ser fram emot riktiga tester. Dock är det kul att se att AMD är fortfarande med i spelet. Som andra nämt, priset blir avgörande.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aje:

Bara jag som reagerar att testerna är gjord i låg upplösning? Kort som Titan m.fl. är för typ 2560x1600-upplösningar. Ser fram emot riktiga tester. Dock är det kul att se att AMD är fortfarande med i spelet. Som andra nämt, priset blir avgörande.

Sen har du ingen aning vilken prolle dom använder heller.

Skulle aldrig lita på det där testet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag tycker folk spekulerar lite väl mycket, bla bla att amd inte kan spöa titan som är 6 månader gammalt etc. Va istället glad att dom konkurrerar så priserna faller. Vänta tills skiten kommer ut och Sweclockers prestanda test så klart!

Skrivs så förbaskat mycket skit

Just my 2 cents

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på effektförbrukningen ?
På CPU sidan har ju Intel lyckats med både bättre prestanda och lägre energiförbrukning. Men det krävs kanske mer av GPU:n.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk

Väldigt intressant kort ifall den prissätts runt 780!

Permalänk

skoj att folk blir arga över att ett 290x kommer up i titan prestanda, medans amd fans säger att det "är gjort för att slå/ligga i 780 prestanda" men antagligen är det ju ett politiskt spel med hemligheter, jag menar att ett kort "Bara råkar" är ju Bullshit.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Inaktiv

Testerna ska nog som sagt tas med en nypa salt, det filas nog ordentligt på drivrutiner som säkerligen gör en del skillnad också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Jag hoppas som sagt på det bästa av 290x, men enligt testerna måste man ju mer eller mindre ha ett separat kärnkraftverk bredvid sig för att dra runt kortet och jag tippar på att man får ställa in den i frysen för att det inte ska brinna upp.

Nja, 18% högre förbrukning än Titan är förvisso inte försumbart, men så illa är det väl ändå inte

Permalänk
Medlem

Jag blir så förbannad att R9 290x har 800mhz core med boost till 1000mhz, så den benchas i 1000, men Nvidias boost den räknar man självklart inte med.
Snällt.
Tror säkert att det är drivisar vi sitter och väntar på. Antagligen dålig frametime eller så och då tycker man väl att dom ska få fixa det innan release.

Dessutom kan dom ju få släppa NDAn så den får benchas ordentligt snart... vad i helvette?

PS: Lol @ 94c load. Är det bara jag som sett att ett av "högerutblåsen" på referensmodellen blåser precis rakt på moderkortet? Känns inte skitoptimalt. Aja ingen vill väl ha referens i alla fall.. vill mäta typ ett Gigabyte mot ett 780 gigabyte.

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Oftast brukar NDA's ta slut vid release, och oftast brukar release datum samt då NDA-slut inte hållas hemligt heller.

Borde kanske lagt in en smiley på slutet där men tyckte det skulle bli lite väl uppenbart då

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Så 290X är bara bättre in AMD spel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

känns som AMD hittat tillbaks till ATI tiden
härligt kan kanske bli ett AMD bygge nån gång

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Orici:

Så 290X är bara bättre in AMD spel.

och Geforce är bättre i deras spel so what?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Kraftigaste

Snabbaste?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

och Geforce är bättre i deras spel so what?

Jag visste inte att 3DMark och Furumark var nVIDIA spel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Var lade jag nu saltkaret, det verkar behövas i denna tråden.

Väldigt intetsägande test egentligen, bl.a. så vet vi inte något om testsystemet förutom grafikkorten. Vilken CPU t.ex?

Väntar tills jag får se ett riktigt prestandatest innan jag gör min bedömning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

och Geforce är bättre i deras spel so what?

Nja, Titan är bättre i Tomb Raider och Crysis 3 så...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Aa nästan alltid i sådana här pre-release leak artiklar brukar det stå "Sweclockers test kan ni hitta här på Onsdag." eller dylikt tycker jag.

Du får i uppgift att hitta tre sådana tillfällen. Det lär inte vara svårt då SweClockers gör många recensioner varje år.

Skrivet av Nautilus011:

Beror ju på hur man ser det. AMD´s chip är både mindre till yta och färre transistorer, ändå så verkar det som om det skapar mer värme. I prestanda/mm2 vinner inte AMD, troligtvis inte heller prestanda/watt.

290/290x kan helt klart bli en vinnare om priset blir rätt, och om partnertillverkana gör bra kyllösningar.
Sitter själv på ett GTX580 men 290/290x är absolut högintressant.

För mig så är GTX780, Titan, R9 290, R9 290x dom enda nya korten (än så länge)
Eftersom jag inte kör mer än 1920x1200 så är Titan helt onödigt, så det står mellan:
R9 290, GTX 780, R9290x

Ska man tro prestandatesterna så är det uppenbart att AMD är bättre på prestanda/mm². Visst att Titan har ett kluster avstängt, men det är ju för att nVidia inte kan tillverka kretsen i fullt fungerande version i tillräcklig upplaga, precis sådant AMD vill undvika. Men även om man räknar bort ett kluster så har AMD fortfarande betydligt mycket högre prestanda/mm².

Skrivet av Viochee:

har svårt att tro att det kommer vara mycket billigare än titan då de presterar ungefär lika bra

skulle tippa på kring 7000 +- 1000

AMD har officiellt sagt att de inte har för avsikt att lägga sig på sådana prisklasser. De har också sagt sig ha en vinnande prissättning.

Skrivet av AquaRelliux:

Grattis två spel sen kör alla 1080p? vad händer om vi skruvar upplösningen? som jag hoppas alla som köper sådana här kort gör. Sen räknar du inte heller med det totalt hänsynslösa överklockningen som Titan korten klarar av där prestandan ökar extremt

Skojar du? 280X har mindre gap till Titan i högre upplösningar än på lägre, TROTS att CPU-flaskning på låga upplösningar borde göra skillnaden större än på lägre upplösningar. AMD har länge varit starkare på högre upplösningar än låga. Notera även hur 7970GHz ökar försprånget över GTX 680 på högre upplösningar. Och med 290X så har man DUBBLERAT antalet ROPS och därmed sin pixelfillrate. Man har också ökat bussen till 512bit och pratat om fokus på 4K-gaming. Allt talar för att 290X är gjort för att skala riktigt fint med upplösningar.

Permalänk
Medlem

Enligt mina källor så kommer korten kosta 6400 och uppåt vid lansering.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Väntar på mer riktiga tester, men verkar tämligen lovande, ligger kortet på de här nivåerna när det lanseras och kostar under 7000:- så blir det köp för mig Sen när nya drivrutiner kommer vid release kan det få en liten knuff där med

Edit:

Skrivet av Thorulk:

PS: Lol @ 94c load. Är det bara jag som sett att ett av "högerutblåsen" på referensmodellen blåser precis rakt på moderkortet?

Nu har jag inte haft ett kort som under spelande någonsin kommer nära nog i temps som Furmark och andra stresstester ger.

Är du säker på att de inte suger luft där istället för att blåsa ut? När jag hade ref kylare på mina 7970 tyckte jag att den inte spottade ut mycket om någon luft i chassit utan allt blåste ut ur chassit vid bakplåten.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Enligt mina källor så kommer korten kosta 6400 och uppåt vid lansering.

Det där var så jävla abstrakt så till och med Aftonbladet hade tvekat innan dom la det på förstasidan.

Enligt MIN låtsaskompis kommer det kostar minst 7299kr :|.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Enligt mina källor så kommer korten kosta 6400 och uppåt vid lansering.

Om AMD är seriösa med sina uttalanden att dom vill slåss med GTX780 så kan vi hoppas få se 290X kring 5000.. Vem ska då köpa ett Titan för 7800? Men det är nog bara önsketänkande. Om prestandasiffrorna som vi sett nu talar sanning, så borde vi nog få se priserna strax under 6000 när tillgängligheten på korten är bra.. Men men, mycket spekulationer från mig m.fl.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aleshi:

Du får i uppgift att hitta tre sådana tillfällen. Det lär inte vara svårt då SweClockers gör många recensioner varje år.

Ska man tro prestandatesterna så är det uppenbart att AMD är bättre på prestanda/mm². Visst att Titan har ett kluster avstängt, men det är ju för att nVidia inte kan tillverka kretsen i fullt fungerande version i tillräcklig upplaga, precis sådant AMD vill undvika. Men även om man räknar bort ett kluster så har AMD fortfarande betydligt mycket högre prestanda/mm².

AMD har officiellt sagt att de inte har för avsikt att lägga sig på sådana prisklasser. De har också sagt sig ha en vinnande prissättning.

Skojar du? 280X har mindre gap till Titan i högre upplösningar än på lägre, TROTS att CPU-flaskning på låga upplösningar borde göra skillnaden större än på lägre upplösningar. AMD har länge varit starkare på högre upplösningar än låga. Notera även hur 7970GHz ökar försprånget över GTX 680 på högre upplösningar. Och med 290X så har man DUBBLERAT antalet ROPS och därmed sin pixelfillrate. Man har också ökat bussen till 512bit och pratat om fokus på 4K-gaming. Allt talar för att 290X är gjort för att skala riktigt fint med upplösningar.

Det är riktigt härligt! Hoppas AMD får lite medvind med de här korten så folk slutar tro att Nvidia är bättre bara för att de heter Nvidia. Jag är lite sugen på att byta upp mig, vi får väl se vad de kostar och presterar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twoedge:

Är det bara jag som reagerar på effektförbrukningen ?
På CPU sidan har ju Intel lyckats med både bättre prestanda och lägre energiförbrukning. Men det krävs kanske mer av GPU:n.

effektförbrukningen och temperaturen ska man nog inte lägga någon vikt på i detta test.
Både titan,780 osv och 7970, 280x har begränsningar i drivrutinen som inte låter kortet jobba på för fullt där. Samma begränsning saknas troligtvis i 290x med de betadrivers som används.
290x kommer självklart dra mer ström än 280x men mindre än tex. titan om jag får titta in i glaskulan och sia om framtiden

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

effektförbrukningen och temperaturen ska man nog inte lägga någon vikt på i detta test.

Tycker inte man ska lägga någon vikt vid någon graf alls i detta test.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du får i uppgift att hitta tre sådana tillfällen. Det lär inte vara svårt då SweClockers gör många recensioner varje år.

Haha nej du, det orkar jag verkligen inte då det inte står i recensionerna utan i nyheter som leder upp till recensionerna. Ser inte riktigt vad jag har att vinna på att göra det heller, anledningen till att jag från början frågade varför vi inte får veta när NDA'n släpps är ju så klart för att jag är van vid att få den informationen, att bevisa detta känns inte som det ger mycket. Men det var intressant att lära sig att NDA's ibland har inkluderat släppet av själva NDA'n. Det får bli min TIL

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

effektförbrukningen och temperaturen ska man nog inte lägga någon vikt på i detta test.
Både titan,780 osv och 7970, 280x har begränsningar i drivrutinen som inte låter kortet jobba på för fullt där. Samma begränsning saknas troligtvis i 290x med de betadrivers som används.
290x kommer självklart dra mer ström än 280x men mindre än tex. titan om jag får titta in i glaskulan och sia om framtiden

Skillnaden mellan 280X och Titan är inte så jättestor. 290X drar nog en del. Varför skulle de annars valt att köra minnena underklockade? Kan det vara för att spara ström på minneskontrollen?