AMD Radeon R9 290X i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 290X i prestandatest

Den sista pusselbiten för Radeon R9 290X läggs på plats när prestandatester läcker ut på nätet. Resultaten visar ett grafikkort som slår jämna slag med Geforce GTX Titan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Får vi bara hoppas priset blir bra med. Jag har inte lust att slänga iväg 6-6500:- för ett kort som är som ett 780 med högre strömförbrukning.
Bara att hålla tummarna...

Permalänk
Avstängd

Sedärja:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Rätt så blandat...kommer väl bero på Vilket spel, men AMD lär prestera bättre i Bf4 efter all deras marketing, nu återstår det att bara se hur mycket R290X Överklockar då dom har sänkt Memory Clocken från 6000 till 5000 i R290X.

Skrivet av Blub:

Får vi bara hoppas priset blir bra med. Jag har inte lust att slänga iväg 6-6500:- för ett kort som är som ett 780 med högre strömförbrukning.
Bara att hålla tummarna...

Den tar ju Titan i rätt många Spel och Benchmarks, det är ju 50/50, rätt så blandat, med tanke på att kortet är nytt också kan Drivrutiner spela en stor roll.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Intressant, men väntar hellre på SweCs resultat.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Att de kör 1500MHz minnen i 1250MHz antyder ju att de valt att spara in några watt på minneskontrollern. Vilket de knappast gör utan anledning. Så det är inte otroligt att de drar mycket ström. Med tanke på förbättringar över 7970 GHz/280X så tror jag dock att dess prestanda kommer vara ännu bättre i högre upplösningar där prestandan behövs mest.

Permalänk
Medlem

10 fps i skillnad mellan gtx 780 vs titan i battlefield 3?

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

När släpps NDA'n och vi får se Sweclockers test?

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

När släpps NDA'n och vi får se Sweclockers test?

Den informationen täcks av NDA.

Permalänk
Medlem

Sååå... 2x 670 GTX smiskar den med alltså. Kul att höra

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Får vi bara hoppas priset blir bra med. Jag har inte lust att slänga iväg 6-6500:- för ett kort som är som ett 780 med högre strömförbrukning.
Bara att hålla tummarna...

Ja om prestandan är som testerna säger så hänger ju allt på priset känns det som.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Äntligen!

Var precis min första tanke oxå

ÄNTLIGEN!!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Det intressanta är ju priset...

Permalänk
Medlem

Trodde dom satsat hårt på BF prestanda.
Inte förvånad att TITAN fortfarande håller prestanda tronen overall iaf.
Och fortfarande så verkar det som att AMD's kort drar betydligt mer ström och utvecklar en hel del mer värme.
Det är ett område dom verkligen behöver komma ifatt på.

Dock så är det ju bra om dom här prestanda siffrorna stämmer. För då kommer priskriget starta, och är det något som behövs i dagsläget på grafikmarknaden, så är det konkurrens.
nVIDIA har kunnat satt priser som dom vill alldeles för länge, och det är inte bra för konsumenterna.

Är samma situation som det är när det gäller Intel och AMD, där Intel har sådant försprång att det blir dåligt för konsumenterna.
Att AMD inte klarar att riktigt slåss på samma nivå som sina konkurrenter på både grafik och CPU marknaden blir inte bra i slutändan.
Speciellt när båda dom marknaderna bara har 2 aktörer som slåss om samma kunder.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Intressant, väntar nu otåligt på utförligt test av Sweclockers..

Med mogna drivare och rätt prislapp kan det nog bli bra, kör iofs själv i 1080p men hur det presterar i högre upplösning skall bli intressant att se testat..

Permalänk
Medlem

Bra AMD, nu är bara frågan vad kostar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Rätt så blandat...kommer väl bero på Vilket spel, men AMD lär prestera bättre i Bf4 efter all deras marketing

Ska bli mycket intressant att se BF4 med Mantle!

Och GPGPU prestandan såklart..

Permalänk
Inaktiv

Överraskande att ni publicerar läckta prestandasiffror som en egen nyhet och tänker samtidigt att inte ska vi väl uppmuntra läsning av dessa läckta källor. En sak är väl att läsa själv på forumet om sådant men som en publicerad nyhet så inväntar jag er "riktiga recension" som följer NDA. Ni har säkert ett bra svar på varför ni ger oss denna information och jag läser det gärna för ett bättre vetande

Dessutom finns det väl regler vad gäller missvisande rubriker i bl.a. forumet? Jag trodde vid första anblicken att det var era prestandatester som menades, vill absolut inte klaga utan mer konstruktivt ge min reflektion och det här känns bara inte helt genomtänkt. Ahh som att öppna en julklapp dagen innan liksom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Den informationen täcks av NDA.

Jasså, har jag aldrig hört talas om att nån gjort innan. Tack för info.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Med mera mogna drivrutiner och ett bra pris så blir detta kort riktigt intressant. Nu är det bara att vänta på sweclockers tester

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Intressant, väntar nu otåligt på utförligt test av Sweclockers..

Med mogna drivare och rätt prislapp kan det nog bli bra, kör iofs själv i 1080p men hur det presterar i högre upplösning skall bli intressant att se testat..

Ja precis. 1920x1080 börjar ju bli mindre och mindre intressant ju längre tiden går. Sitter just nu på en 30" Crossoverskärm (koreaskärm) med 2560x1600 så jag skulle gärna se lite tester i högre upplösning först.
I burken jag har nu sitter 2st gtx670 och även fast dom ska vara klart snabbare så märker man av dom där jäkla fpsdroppsen pga minnet i high/ultra på BF4... Kanske ska sikta in mig på 2st 280x eller nått, eller gå tillbaka till en 1920x1080 skärm igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Trodde dom satsat hårt på BF prestanda.
Inte förvånad att TITAN fortfarande håller prestanda tronen overall iaf.
Och fortfarande så verkar det som att AMD's kort drar betydligt mer ström och utvecklar en hel del mer värme.
Det är ett område dom verkligen behöver komma ifatt på.

Dock så är det ju bra om dom här prestanda siffrorna stämmer. För då kommer priskriget starta, och är det något som behövs i dagsläget på grafikmarknaden så är det konkurrens.
nVIDIA har kunnat satt priser som dom vill alldeles för länge och det är inte bra för konsumenterna.

Är samma situation som det är när det gäller Intel och AMD, där Intel har sådant försprång att det blir dåligt för konsumenterna.
Att AMD inte klarar att riktigt slåss på samma nivå som sina konkurrenter på både grafik och CPU marknaden blir inte bra i slutändan.
Speciellt när båda dom marknaderna bara har 2 aktörer som slåss om samma kunder.

Vadå inte klarar att slåss? AMD har aktivt valt att inte göra chip i samma storlek som nVidia i många år, trots det så brukar det vara rätt jämt tack vare att AMD är vassare på prestanda/mm² och brukar vara det på prestanda/W. Hur hade det sett ut om AMD också gjort chip i 500mm²-klassen? Jo de hade också drabbats av kostsamma förseningar och tillverkningsproblem precis som nVidia, men hur hade inte prestandan sett ut?
Det är lätt att bara se det ur entusiastperspektiv, men AMD måste se till marknadsperspektiv, och även fast en 500mm² är kul för en entusiast så kan det vara ganska meningslöst för ett företag att tillverka.

Permalänk
Medlem

Pris är det enda som är intressant nu! Ge mig ett 290 för 4- 4,3 så är jag helt klart på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Jasså, har jag aldrig hört talas om att nån gjort innan. Tack för info.

Kolla tillbaka, har SweClockers någonsin fått utannonsera när de släpper ett visst test eller när NDA lyfts?
Den informationen är alltid under NDA bortsett från relativt sällsynta undantagsfall.

Permalänk
Medlem

Även om Titan kanske är lite bättre (på det vi hittills sett) så spelar det ingen roll om nu R290X tex kostar 4500kr och Titan kostar 8500kr. Då köper man dubbla 290X för lite mer än vad ett Titan kostar och vips har man den kraftigaste grafikkortslösningen

Edit - Kanske tog i lite med prissättningen på R290X men även om det kostar 5k så är det fortfarande bra

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Jasså, har jag aldrig hört talas om att nån gjort innan. Tack för info.

Nej inte så konstigt. All info om NDAn måste hållas hemlig pga NDA.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Ja precis. 1920x1080 börjar ju bli mindre och mindre intressant ju längre tiden går. Sitter just nu på en 30" Crossoverskärm (koreaskärm) med 2560x1600 så jag skulle gärna se lite tester i högre upplösning först.
I burken jag har nu sitter 2st gtx670 och även fast dom ska vara klart snabbare så märker man av dom där jäkla fpsdroppsen pga minnet i high/ultra på BF4... Kanske ska sikta in mig på 2st 280x eller nått, eller gå tillbaka till en 1920x1080 skärm igen

Nej, man går helt enkelt inte ner i varken skärmstorlek eller upplösning. Man väntar på bättre skärmar med samma/högre upplösning på samma tum

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skäggig legend

Hur det än blir kommer jag antagligen sälja mina 6970 och investera i ett starkt singelkort. Jag har två olika modeller av 6970 så det är inte direkt så schnyggt...

Jag vill verkligen att det ska prestera bättre än Titan och kosta mindre. Win win! Alla vill ju ha det bästa för en liten peng, detta hoppas jag reflekteras på Titan etc...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Detta ser bra ut för framtiden helt klart..

Kul för AMD ..Om nu allt stämmer.

Men att Titan hänger med trots 8 månader på marknaden..Gör mig varm i kroppen då jag köpte mig ett Titan för samma pris som ett 780

Pris krig go go

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz