Windows 8.1 vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Bra som fan, gillar verkligen nya Hyper-V GEN 2.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Lego Master

Det stör mig att jag var tvungen att ställa in auto-inlogg igen. Varför kunde inte inställningarna behållits från 8.0?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Gillade win8 men älskar 8.1

Och till er som inte hittar det i Store.

Ni måste ha en giltig licens och ingen kopia..Har ni giltig licens så kör en win update.Det fixade det för mig.Efter jag uppdaterat mitt win 8 till fullo så poppade win 8.1 upp i store

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tur det för ert krig för/mot Win8 börjar bli väldigt utdraget och uttjatat :/ Beundrar dock er passion inom ämnet.

OnT: Röstar när jag kommer hem och hunnit testa Hoppas jag också ser uppdateringen. Såg inget i morse innan jag skulle till jobbet iaf.

Ja det är väl dax att Ozzed och strejf tar en fika ihop och reder ut ett och annat

On Topic:
körde en ren install sedan en tid tillbaka. Gillar inte att man kan flytta startmenun till den sekundära skärm och få skiten att vara kvar där. Annars inget att klaga på direkt.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

[QUOTE="renov;13985034"]

Skrivet av Ascor:

Har två problem:

1.) Längst ner till höger står det "Säker start har inte konfigurerats på ett korrekt sätt", och ja jag har angett koden jag fick på mailen.

hur gick du tillväga för att få koden skickad till dig? (har köpt mitt win8)

mvh
Reine

Under installationen när jag loggade in med mitt Microsoftkonto (som jag hade datorn inställd på sedan innan) så ville den maila mig koden, jag accepterade och fick den mailad till mig efter 5 sekunder.

Permalänk
Medlem

Riktigt glad över att man kan ha samma bakgrund på båda ställena! Det gör så mycket, precis som Emil beskrev i videon!

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

jaha

installerat och startat om

startar fortfarande i MetroUI...

skulle inte detta vara fixat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Gillade win8 men älskar 8.1

Och till er som inte hittar det i Store.

Ni måste ha en giltig licens och ingen kopia..Har ni giltig licens så kör en win update.Det fixade det för mig.Efter jag uppdaterat mitt win 8 till fullo så poppade win 8.1 upp i store

Fick med köra en update och sedan fanns win 8.1 i store, Vart ännu kärare i windows 8.1 nu

Permalänk
Medlem

Tycker nog att 8.1 är lite bättre än 8.0, men det är svårt att lära en gammal hund att sitta så kommer fortsätta med Start8 så jag får det bästa av båda världar.

Finns dock en sak som svider i ögonen o modern ui, varför i jösse namn kan man inte skifta bakgrundsfärgen på ikonerna till samma färg/transparent? Nu ser det ut som färglådan varit framme igen.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Ascor;13985132"]

Skrivet av renov:

Under installationen när jag loggade in med mitt Microsoftkonto (som jag hade datorn inställd på sedan innan) så ville den maila mig koden, jag accepterade och fick den mailad till mig efter 5 sekunder.

jag behövde inte logga in under installationen kan det vara där problemet ligger? i så fall vet du hur jag går till väga därifrån?

Tack på förhand

reine

Permalänk
Medlem

Men vad fan har dom gjort?! Skalningen har blivit helt fucked up på min Asus U38N.

Om jag kör i standardskalningen (medel), så ser vanliga skrivbordsapplikationer (Spotify, Chrome) skitfula ut. De ser suddiga/lågupplösta ut på något sätt, medans icke tredjepartsmjukvara som t.ex filhanteraren osv är så skarpa som de ska vara. Om man däremot sänker skalningen ett snäpp, så är det precis tvärt om, Chrome och Spotify ser bra ut (dock extremt små) medan filhanteraren är suddig.

Förut (i Windows 8) så var skalning det som nu motsvarar medel, fast det var inte suddigt. Det här går inte att leva med anser jag, vilken skalning man än väljer är det något som ser suddigt ut! Ångrar att jag uppdaterade.

Edit: Okej, tydligen ska man starta om datorn varje gång man ändrar skalningen. Då anpassar sig filhanterare etc (allt som har med OS:et och icke tredjepartsprogram) till skalningen. Men "problemet" med tredjepartprogram och en skalning större än den lägsta skalningen, är fortfarande kvar trots omstart.

Jag som trodde att 8.1 skulle vara bättre på att skala mot högre upplösta skärmar, men det är visst precis tvärt om.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Ja det är väl dax att Ozzed och strejf tar en fika ihop och reder ut ett och annat

On Topic:
körde en ren install sedan en tid tillbaka. Gillar inte att man kan flytta startmenun till den sekundära skärm och få skiten att vara kvar där. Annars inget att klaga på direkt.

Det tycker jag också är skumt... Varför kan man inte använda den som förut? och flytta den mellan fönster...Riktigt konstigt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Jubileumsmästare

Kan inte ens installera de. Får upp någon errorscreen i installationen. Den säger något med IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="renov;13985179"]

Skrivet av Ascor:

jag behövde inte logga in under installationen kan det vara där problemet ligger? i så fall vet du hur jag går till väga därifrån?

Tack på förhand

reine

Kan det vara att du har datorn inställt på ett lokalt konto och inte ett Microsoft-konto?

Charms (win+c) -> Inställningar -> Ändra datorinställningar (längst ner) -> Konton

EDIT: Är det något fel på citatknappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Kan inte ens installera de. Får upp någon errorscreen i installationen. Den säger något med IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL

Det betyder driver/minnes fel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

har alla uppdateringar! men får upp ett ljud hela tiden som den hittar en enhet lr kopplar ifrån hela tiden så jag har fått stänga av alla windows ljud! nån som har nåt tips? Inget gult i aktivetshanteraren. annars skulle MS höra av sig i morgon!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd

mitt uppe i en csgo rankat installerar jag.

15 innan datorn resettas. fan.

hoppas och ber att min ssd klarar det på under 3 min.

tar 10 min.

competetive cooldown 7 days

varför kräver den att man startar om inom 15 min frågetecken

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

jaha

installerat och startat om

startar fortfarande i MetroUI...

skulle inte detta vara fixat?

Du måste ställa in boot to desktop.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg borttaget*

Ett korspostningsinlägg borttaget.

Av rättviseskäl är korspostning inte tillåtet, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få svar på sina frågor och få sina trådar uppmärksammade. Skapar någon flera trådar om samma sak trycks andra medlemmars trådar ner i trådlistningen snabbare, vilket blir orättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Gillade win8 men älskar 8.1

Och till er som inte hittar det i Store.

Ni måste ha en giltig licens och ingen kopia..Har ni giltig licens så kör en win update.Det fixade det för mig.Efter jag uppdaterat mitt win 8 till fullo så poppade win 8.1 upp i store

Har giltig kopia. Hittar det dock inte :S

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk

Tog ett tag att installera. Windows flyter på mera nu

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk

Tja, jag installerade windows 8.1 preview via ISO-filen, och för att kunna uppgradera till windows 8.1 final så måste man ha windows 8. Då hänvisar dom till systemåterställning så att man downgradear till win 8. Problemet är att jag inte har någon återställningspunkt innan jag uppgraderade till 8.1 så här sitter jag i skiten. Någon som vet nån lösning?

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Avstängd

77,68% gillar Windows 8.1. För ett år sedan var det nog ~75% som inte gillade Windows 8 här.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja köra en ren installation med windows 8.1. Finns det tillgängligt att ladda ner en sån installationsfil från microsoft ? Har windows 8 nyckel. Känns onödigt att installera windows 8 och sen installera massor av uppdateringar för att sen uppdatera till 8.1.

Permalänk
Medlem

Tre timmar och migrän för "Säker start har inte konfigurerats på ett korrekt sätt" watermarket nere i höger, och slutsatsen av allt detta är att jag inte kan få bort meddelandet då mitt grafikkort inte verkar stödja UEFI. Borde ha väntat och se vad resten av världen sa om Win 8.1 innan jag installerade :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mguzd:

Nedladdningen är färdig och datorn bootar om... nu har den stått och laddat vid den blå Windows-ikonen i 30 minuter och inget händer?

Samma hände mig efter den installerat till 100% på huvudinstallationen anpassat min hårdvara 100% och sist 100% på tillämpning av programvara så kommer blåa Windows loggan och enbart aktivitets snurr.

Så startade om datorn och då återställer datorn Win 8 och säger att 8.1 misslyckats med felkod: 0xC1900101-0x40017.

Kontaktade då Microsoft och fick ärende nummer och återkommer imorgon för hjälp.

Testade ännu en gång och samma hände igen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det ända jag har att klaga på är starttiden (boottiden), ökade med 15sec. Varför ?

Visa signatur

ROG MAXIMUS Z790 HERO, cpu 14900K, G-Skill TridentZ5 RGB DDR5 6400 MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, ASUS RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gaming OC, Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Sound Blaster-Z soundcard. EK-AIO Elite 360 D-RGB.
ROG Strix Scope NX Wireless Deluxe keyboard, ROG Gladius III Wireless AimPoint mouse and Phanteks Enthoo Evolv X Satin chassi. Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har inte ändrat något i bios Hade redan win8.0 då kom jag in i win8.0 på 8sec gjorde bara uppdateringen

Visa signatur

ROG MAXIMUS Z790 HERO, cpu 14900K, G-Skill TridentZ5 RGB DDR5 6400 MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, ASUS RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gaming OC, Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Sound Blaster-Z soundcard. EK-AIO Elite 360 D-RGB.
ROG Strix Scope NX Wireless Deluxe keyboard, ROG Gladius III Wireless AimPoint mouse and Phanteks Enthoo Evolv X Satin chassi. Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

En av anledningarna till att jag bytte tillbaka till W7 var det att W8 ibland frös sig total, alltså att jag inte kunde göra någonting och jag var tvungen att manuellt stänga av datorn. Efter en sån händelse var det inte ovanligt att jag blev tvungen att göra en återställning då systemet inte ville boota och därmed försvann det mesta.

Har ni upplevt något sånt med W8.1 eller tror ni att det har blivit fixat?

Permalänk

Bortsett från att det förstörde mitt ARMA 3 så var det ju poänglöst