Windows 8.1 vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

För att ändra så man kommer direkt till skrivbordet, högerklicka någonstans mitt på aktivitetsfältet och välj egenskaper, välj sedan andra tabben (navigering heter den) i den nya rutan som ploppar upp så finns det alternativ där.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tauri:

Kalla Windows 8.1 vid dess rätta namn Windows 8 SP1.

Varför ska man kalla det för något som det inte är? De som själva har utvecklat produkten säger att det inte är så samtidigt som det inte stämmer in på ett service pack de senaste 10 åren då denna uppgradering kommer med mängder av nya funktioner. Service Pack innehåller numera oftast bara fixar, rättningar och så vidare, inte nya funktioner.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför ska man kalla det för något som det inte är? De som själva har utvecklat produkten säger att det inte är så samtidigt som det inte stämmer in på ett service pack de senaste 10 åren då denna uppgradering kommer med mängder av nya funktioner. Service Pack innehåller numera oftast bara fixar, rättningar och så vidare, inte nya funktioner.

Startmenyn "rättning" = fix = SP1.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tauri:

Start menyn "rättning" = fix = SP1.

Startmenyn? Den har inte kommit tillbaka i 8.1. Och som jag sa, om det vore så att man ändrar i hyfsat viktiga grafiska element, brukar det betyda att det _inte_ är ett Servicepack.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Startmenyn? Den har inte kommit tillbaka i 8.1. Och som jag sa, om det vore så att man ändrar i hyfsat viktiga grafiska element, brukar det betyda att det _inte_ är ett Servicepack.

"It might not be the same Start button Windows users have grown to love over the years, but it’s back" http://bgr.com/2013/10/17/windows-8-1-download-link-available... så ja Service Pack 1.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Själva uppgraderingen funkade på första försöket, men däremot har jag stött på en del mystiska grejer inne i Windows.

Nyinstallerade program läggs inte till på startskärmen av någon anledning. Är tvungen att lägga till ikonerna manuellt från "all apps"-listan. Nu har jag inte suttit vid Win8 på några månader, så jag kanske minns helt fel, men nog brukade väl program skapa ikoner automatiskt tidigare?

Sedan fungerar inte system sounds heller. Dvs ljuden när man tex startar datorn, tömmer papperskorgen, bläddrar i mappar osv. Ljudet fungerar fint i menyn där man ändrar ljudschema och klickar på preview, samt i mediaspelare, andra program och i Firefox.

EDIT: Vi kan stryka det där med system sounds. Efter att jag kikat runt lite i standardljudschemat såg jag ju att det i princip bara gällde just de ljuden - papperskorgen, bläddra i mappar samt startljud. Dvs de är helt enkelt inte påslagna by default. Går att fixa igång själv om man skulle sakna dem.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Själva uppgraderingen funkade på första försöket, men däremot har jag stött på en del mystiska grejer inne i Windows.

Nyinstallerade program läggs inte till på startskärmen av någon anledning. Är tvungen att lägga till ikonerna manuellt från "all apps"-listan. Nu har jag inte suttit vid Win8 på några månader, så jag kanske minns helt fel, men nog brukade väl program skapa ikoner automatiskt tidigare?

Sedan fungerar inte system sounds heller. Dvs ljuden när man tex startar datorn, tömmer papperskorgen, bläddrar i mappar osv. Ljudet fungerar fint i menyn där man ändrar ljudschema och klickar på preview, samt i mediaspelare, andra program och i Firefox.

Det där är en feature. Det var mycket klagomål på just att de ville lägga in allt nyinstallerat automatiskt så de ändrade det och nu får man välja själv istället, så det är inget fel i sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

So far so good.
Det jag stör mig mest på är att det bakgrunderna till ikonerna i metro plockade upp en intensivare färg bakom ikonen som verkar vara halvdåligt baserat på något färgstick från ikonen.
Vilket gör att t ex Orgins ikon knappt går att se för den intensiva orangea färgen som är runt ikonen och klickar jag på custimize för den ikonen så händer det ingenting.. Någon som har hittat någon bra lösning?

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk

Tog bedrövligt lång tid att ladda hem, men jag lät det stå under natten. På morgonen i dag så tänkte jag installera allt innan jag stack till jobbet men den var riktigt långsam under "Applying PC settings"-fasen, så jag kunde inte vänta.

Bortsett från det så kommer jag nog gilla det lika mycket som W8.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

"It might not be the same Start button Windows users have grown to love over the years, but it’s back" http://bgr.com/2013/10/17/windows-8-1-download-link-available... så ja Service Pack 1.

Skillnaden på Service Pack och Update är att när du släpper ett service pack så förlängs också livslängden på produkten, det är just därför MS slutar att släppa Service Packs till sina produkter nu och kallar det istället för updates.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Tog bedrövligt lång tid att ladda hem, men jag lät det stå under natten. På morgonen i dag så tänkte jag installera allt innan jag stack till jobbet men den var riktigt långsam under "Applying PC settings"-fasen, så jag kunde inte vänta.

Det skulle ju vara gött om man fick ut lite mer info än vad Windows Store appen erbjuder, allt jag har fått ut av den om denna uppdatering är att den var 3.4 GB stor... Hade själv önskat att de la ut denna uppdatering via WU, hade varit mycket smidigare o.s.v. men de vill väl att alla ska se detta som ett separat OS o.s.v. inte ett service pack. :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Det skulle ju vara gött om man fick ut lite mer info än vad Windows Store appen erbjuder, allt jag har fått ut av den om denna uppdatering är att den var 3.4 GB stor... Hade själv önskat att de la ut denna uppdatering via WU, hade varit mycket smidigare o.s.v. men de vill väl att alla ska se detta som ett separat OS o.s.v. inte ett service pack. :/

Det står ju en hel del om de största nyheterna i Windows Store innan man börjar ladda hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillstå, jag tillhör den uppenbarligen exklusiva skaran som verkligen gillade windows 8 och jag såg mycket fram emot 8.1 Och det jag sett i termer av putsning av gränssnitt och flöden gillar jag skarpt. Tycker MS tagit nåt bra och gjort ännu bättre.

MEN, men det sagt. MÅNGA verkar uppleva problem, inte minst med fontskalningen och med detta watermark. Och om många upplever problem som är ganska störande har man gjort NÅT fel. Så är det bara. Istället för att njuta av alla fina förändringar MS gjort har jag ägnat timmar åt att googla, ändra inställningar och hacka register och group policies. DET är inte kul och förtar nöjet.

SOm jag ser det kommer en av två saker hända: jag hittar lösningar som kringår problemet. Har många problemen är det bara en tidsfråga. Men av samma orsak bör MS komma med en patch eller liknande som åtgärdar problemen, så med lite tålamod BÖR det bli fixat med en sådan.

Men faktum kvarstår. Det som kunde varit något av en underbar upplevelse grusades åtminstone initialt av problem. Synd.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det står ju en hel del om de största nyheterna i Windows Store innan man börjar ladda hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, jag tänkte lite mer info om hur själva nedladdningen går.. Eta, hastighet och annat göttit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Ah, jag tänkte lite mer info om hur själva nedladdningen går.. Eta, hastighet och annat göttit.
http://img69.imageshack.us/img69/7535/r5ei.png

Ja den där är rätt simpel. Jag tog fram aktivitetshanteraren i skrivbordet för att se hastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Ah, jag tänkte lite mer info om hur själva nedladdningen går.. Eta, hastighet och annat göttit.

Precis vad jag letade efter. Trodde att den hade stannat helt runt 25% då den låg kvar där i ungefär 20 min.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja den där är rätt simpel. Jag tog fram aktivitetshanteraren i skrivbordet för att se hastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, visstfan.

Men då ligger det roliga ju på att streamar på p3, laddar hem Ubuntu 13.10 och W8.1 samtidigt så jag får ju kolla på den detaljerade biten då såg jag detta.

Store rapporterar noll i hastighet, så appen används inte för att rapportera hur mycket resurser som används utan det görs via en av de 18 service hosts tjänsterna? Det känns lite ... sådär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Aha, visstfan.

Men då ligger det roliga ju på att streamar på p3, laddar hem Ubuntu 13.10 och W8.1 samtidigt så jag får ju kolla på den detaljerade biten då såg jag detta.

Store rapporterar noll i hastighet, så appen används inte för att rapportera hur mycket resurser som används utan det görs via en av de 18 service hosts tjänsterna? Det känns lite ... sådär.
http://img5.imageshack.us/img5/645/9k7n.png

Det är för att appen inte laddar ner, alla nedladdningar sker via operativsystemet från de nya apparna.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

kan ju meddela det att ni som använder CorsairLink2 borde tänka över om ni ska "uppgradera" eller inte, för efter jag uppdaterade till 8.1 så kan jag inte ställa in fläktarna eller LED'n på pumpen, vilket jag tydligen inte är ensammen om...
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=120962

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ligist_137:

Samma här. I CS:GO känns det som om jag har 125hz och 200dpi med musen, sjukt irriterande. Går väl att korrigera iofs men det är irriterande när man, som du säger, väl vant sig med en inställning. Spel i allmänhet och CS i synnerhet känns enormt laggiga också, som om de körs på en 45hz-skärm. Jag kör i 144hz annars och i Nvidias kontrollpanel verkar allt vara som det ska, även om jag var tvungen ändra tillbaka vissa saker som tydligen 8.1-uppdateringen ändrade på.

En tråd på reddit om samma sak, http://www.reddit.com/r/windows/comments/1oor43/windows_81_wa..., där detta tycks hjälpa:

Citat:

1) Right click the EXE of the game in question.
2) Go to properties
3) Go to the compatibility tab
4) Check "run this program in compatibility mode for" and select "Windows 8."
5) Check "disable scaling on high DPI settings."
6) Check "run this program as an administrator."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Jag har en Lenovo Y510p som jag försökt att få att fungera nu halva dagen.....

Windows 8.1 mördade min SLI-koppling på mina 750m

har provat:
Norsk reset
avinstallera drivers (och drive sweep)(satans Windows 8.1 bara petar in dom igen och garvar åt en)
tagit ut ultra-bayen och installerat en och en
formaterat datorn och provat igen....

Går verkligen inte att få igång SLI och får bara error 43 i enhetshanteraren och google verkar inte vara till mycket hjälp...

För mig så stod det att jag var tvungen att stänga ned lcore ( logitechs program för hörlurar) samt wwahost.exe Lcore finns i aktivitetshanteraren.
WWAhost.exe stoppades i services.msc sen kunde jag aktivera SLI igen.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd

Jobbigt att mycket med spelen ska krångla i win8. Musen osv.

Permalänk
Skrivet av Icepeak:

kan ju meddela det att ni som använder CorsairLink2 borde tänka över om ni ska "uppgradera" eller inte, för efter jag uppdaterade till 8.1 så kan jag inte ställa in fläktarna eller LED'n på pumpen, vilket jag tydligen inte är ensammen om...
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=120962

Skall se om det flippar ur för mig sen. Men det fanns väl någon fix på deras forum?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnne:

So far so good.
Det jag stör mig mest på är att det bakgrunderna till ikonerna i metro plockade upp en intensivare färg bakom ikonen som verkar vara halvdåligt baserat på något färgstick från ikonen.
Vilket gör att t ex Orgins ikon knappt går att se för den intensiva orangea färgen som är runt ikonen och klickar jag på custimize för den ikonen så händer det ingenting.. Någon som har hittat någon bra lösning?

Har samma uppfattning som dig om ikonerna och tyvärr så ser det ut som det enda vettiga är http://www.stardock.com/products/decor8/ eller så har de gömt funktionen väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Provat att uppgradera 4-5 gånger, hänger sig på 85% "PC settings" och ger en svart blankskärm tills man resettar, sen återställer den till Windows 8 varje gång. Avinstallerat Nvidia/Intel och en hel bunt med program, provat med/utan USB-enheter, ändrat till engelska som språk, rensat register och temp-filer, tömt cachen i Windows-store osv osv. Tänkte försöka slippa ominstallera en massa spel och framförallt Cubase med alla plugins(sjukt jobbigt att aktivera alla licenser igen). Men det ser ut som att det är tji

Någon som vet var man får tag i en Win 8.1 Pro ISO-image så att man kan prova att köra in det direkt?

Linux även för spel rycker närmare och närmare, heja Steam! .....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Ger bara problem!

Vad jag märkt är windows 8.1 skit i gämfört med 8... Först fick jag blue-screen med meddelandet: "driver irgl not less or equal" så jag fick felsöka.. först avinstallera nvidias drivrutiner och installera äldre som va stabila och inte beta, avinstallera mitt virusprogram avast, som SKA funka med 8.1... jag fick diregera en ny sökväg för IE temp filer då mina appar i metro slutade fungera.. avinstallera mitt ljudkort och köra på HD default drivrutinen som windows hittar själv för att ljudet slutade fungera i 8.1.. och nu sitter jag och inväntar nästa blåskärm... vafan håller ms på med???!!!! Och JA jag har ett legit Windows 8 och laddade ner 8.1 via windows store...

Permalänk
Medlem

Vet ej !. Jag har laddat ber och installerat direkt från windows store. Den laddas ner och när det är färdigt frågar datorn om jag vill installera. Och under installationen så startar datorn om ett par gånger som vanligt sendan mot sista steget stannar skärmen vid den fula Win8 flaggan med blå bakrund och det ända man kan se är den snurrande ikonen som visar att datorn arbetar. så jag lät den "snurra/arbeta" och efter 40 minuters väntande fick jag nog och återställde datorn. Ska det ta så här lång tid ? är det någon som har väntat längre ?

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

raZOR synapse 2.0 verkar inte funka bra med min deathadder :S bara mitt razor black widow kom upp i programmet... laddade hem en separat drivrutin till musen men hittar ingen form av inställning eller något.. vilket flum... får se om ja provar mionix musen eller qpaden ist

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

fins ingen mening med att installera win8 om man redan kör 7an. Finns ingenting att gå över till.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

fins ingen mening med att installera win8 om man redan kör 7an. Finns ingenting att gå över till.

Förutom att Bf4 kommer att flyta mycket bättre och utnyttja hårdvaran bättre på 8:an.