::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk
Discokungen

Jag kan bekräfta att åtminstone de två 290 Tri-X jag har båda har Hynix. De ligger på runt 900-935 kH/s med samma inställningar som mina andra 290/X!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Mitt R9 har börjat bete sig sjukt konstigt. GPU hastigheten går aldrig upp riktigt. GPU usage och clock speed åker berg och dalbana och orsakar små lagg i precis alla spel. Har funkat klockrent fram tills igår typ och nu är det helt fuckat.

Några tips?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Mitt R9 har börjat bete sig sjukt konstigt. GPU hastigheten går aldrig upp riktigt. GPU usage och clock speed åker berg och dalbana och orsakar små lagg i precis alla spel. Har funkat klockrent fram tills igår typ och nu är det helt fuckat.

Några tips?

Installerat om drivrutiner eller rensat drivrutinen helt och installerat om? Mitt Sapphire R9 290 har funkat bra sedan jag köpte mitt, nej kanske inte förresten. Jag hade ganska ofta blåskärm i början, men numera är det felfritt. Men lagg kan också bero på ljudkortet. Jag fick installera om drivrutinen för ljudet för att Left 4 Dead småhackade hela tiden

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Första gången jag faktiskt är nöjd med ett AMD kort. Klock på 1200/1500, temp på 68grader. LUFT kylt än så länge.
Kortet är ett Sapphire R9 290X 4GB TRI-X OC. Snart kommer det ett till fast referens då det ska på vattenblock på 2 eller 3 av dom.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Skrivet av kimzz:

Första gången jag faktiskt är nöjd med ett AMD kort. Klock på 1200/1500, temp på 68grader. LUFT kylt än så länge.
Kortet är ett Sapphire R9 290X 4GB TRI-X OC. Snart kommer det ett till fast referens då det ska på vattenblock på 2 eller 3 av dom.

Bra fart! Kan du köra occt gpu test utan få fel i de inställningarna?

Vad har du för asic värde på korten?

Permalänk
Medlem

Jag har Sapphire 290 Tri-X. Kollade in mina ASIC värden via GPU-Z. Ligger på ca 75%. Har dessutom Hynix-VRAM. Av det jag har sett så verkar många med 290/290X har Hynic-VRAM istället för Elpida, undrar varför? Kanske prioritet till de nyaste korten som är bland de dyrare? Läst på diverse överklockningsforum att vissa fastnade med Elpida för GTX 780 efter ungefär 6 månader då de nyare korten skeppades ut. Så det verkar vara en avfasningstid.

Permalänk
Medlem

Vad borde jag komma upp i för klock på mitt R9 290 referens? vad får ni för clockning?

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_1124:

Bra fart! Kan du köra occt gpu test utan få fel i de inställningarna?

Vad har du för asic värde på korten?

Jag har bara kört 3D Mark, Heaven och valley rätt många gånger i rad. Där har det funkat utan problem.

Edit: Asic värde är på 72,9%

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem

Får man inte med spel längre om man köper amd grafikkort längre? Funderar på lägga in en beställning på ett 290 kort hos inet. Tidigare fick man ju med spel, kanske inte gäller längre?

Vilket 290 kort utan x:et rekommenderar ni?

Edit: Fungerar grafikkortet ens till mitt uber gamla moderkort? https://www.inet.se/produkt/1900939/gigabyte-ga-ma770-ud3

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Får man inte med spel längre om man köper amd grafikkort längre? Funderar på lägga in en beställning på ett 290 kort hos inet. Tidigare fick man ju med spel, kanske inte gäller längre?

Vilket 290 kort utan x:et rekommenderar ni?

BF4 följer med en version av Sapphires Tri-x iaf. Står det inget om BF4 så följer det inte med.

Vilket som är bäst beror lite på vad du är ute efter. Så tyst som möjligt, MSI Gaming, bättre kylare för överklockning Sapphire Tri-x. Overall är Tri-x det bättre kortet, och i Sverige är det kortet billigare, jämfört med många andra länder där det är tvärt om. Så Tri-x+Bf4 för 3690 är väl det bästa valet i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimzz:

Jag har bara kört 3D Mark, Heaven och valley rätt många gånger i rad. Där har det funkat utan problem.

Edit: Asic värde är på 72,9%

som Jonas skrev testa köra occt, jag kunde bencha i 1250/1500 utan problem med mitt referenskort på vatten.

fick dock sänka till 1150/1500 för att slippa fel i occt.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Umbrellas:

Jag har Sapphire 290 Tri-X. Kollade in mina ASIC värden via GPU-Z. Ligger på ca 75%. Har dessutom Hynix-VRAM. Av det jag har sett så verkar många med 290/290X har Hynic-VRAM istället för Elpida, undrar varför? Kanske prioritet till de nyaste korten som är bland de dyrare? Läst på diverse överklockningsforum att vissa fastnade med Elpida för GTX 780 efter ungefär 6 månader då de nyare korten skeppades ut. Så det verkar vara en avfasningstid.

Elpida är nog billigare. Hynix är dock bättre eftersom de tweakas bättre av minneskontrollern. Mina två 290 Tri-X har för övrigt Hynix också, verkar som att alla har det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

BF4 följer med en version av Sapphires Tri-x iaf. Står det inget om BF4 så följer det inte med.

Vilket som är bäst beror lite på vad du är ute efter. Så tyst som möjligt, MSI Gaming, bättre kylare för överklockning Sapphire Tri-x. Overall är Tri-x det bättre kortet, och i Sverige är det kortet billigare, jämfört med många andra länder där det är tvärt om. Så Tri-x+Bf4 för 3690 är väl det bästa valet i mina ögon.

Ok tack blir nog ett Msi Gaming.. Har du nån koll om grafikkortet ens fungerar på mitt moderkort https://www.inet.se/produkt/1900939/gigabyte-ga-ma770-ud3 köpt 2009

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

som Jonas skrev testa köra occt, jag kunde bencha i 1250/1500 utan problem med mitt referenskort på vatten.

fick dock sänka till 1150/1500 för att slippa fel i occt.

Ja jag får se om jag orkar köra den. Funkar prima i BF4 och andra spel så jag lider inte än i alla fall.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Skrivet av kimzz:

Ja jag får se om jag orkar köra den. Funkar prima i BF4 och andra spel så jag lider inte än i alla fall.

Då är det nog ok, ser att många har problem med blackscreens. Men klarar man köra occt i de inställningarna så kan jag nästan garantera att blackscreens problemen är borta.

Ovan gäller för överklockade kort som blackscreenar.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilka skruvar det är som håller i heatsinken? De 4 små i mitten dvs. (Mått/modell/artikelnummer/E-store efterfrågas!)
En av mina har kommit bort, så behöver nya

Alternativt om någon bytt till vatten/aftermarket och har fått ett gäng orginalskruvar över.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hämtade ut mina Asus r9 290x direct-cuII i fredags och har bänkat lite under helgen, supernöjd med prestandan. Mindre nöjd med att båda korten skriker som två fjortisar på en Justin Bäver konsert.

Då de ska vattenkylas inom snar framtid åker dem tillbaka till butiken för att förhoppningsvis få två utan coilwhine.

Vad är oddsen att båda jag fick hade coilwhine?

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon172162:

Dock såg jag i sista teste att vrm1 gick så högt som 90 grader. Är det normalt med vattenblock? Hur ser det ut för er andra som kör med vatten?

Citerar mig själv då jag nu har löst problemet.
Lösningen: Var inte för ivrig när vattenblocket ska på så man glömmer thermal padsen på vrm enheterna Nu ligger tempen på max 60 med +100 mV

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephelim:

Hämtade ut mina Asus r9 290x direct-cuII i fredags och har bänkat lite under helgen, supernöjd med prestandan. Mindre nöjd med att båda korten skriker som två fjortisar på en Justin Bäver konsert.

Då de ska vattenkylas inom snar framtid åker dem tillbaka till butiken för att förhoppningsvis få två utan coilwhine.

Vad är oddsen att båda jag fick hade coilwhine?

Har sett mycket klagomål på DC2-kylaren till 290-serien nu, känns som att Asus verkligen inte gjort ett bra jobb med dem? VRM1 är inte ens kyld väl?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag tänkte/tänker vattenkyla dem sedan och jag var mest ute efter deras 12 layer PCB och annat lullull som inte medföljer referens modellerna, så kollade inte på VRM1 tempsen.

Testade dock i 24h för att se om jag kunde stå ut, testade överklockning, nedklockning, mer volt, mindre volt och diverse annat för att bli av med det, men till slut fick jag skicka tillbaka dem.

Det ena kortet lät tyvärr högre än det andra och det tystaste av dem kunde jag snart höra bara jag surfade och flyttade musen.

Får hoppas nästa batch är bättre, annars kanske jag får bita ihop och inte vara så märkes lojal denna gången

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Skrivet av WoG:

Har sett mycket klagomål på DC2-kylaren till 290-serien nu, känns som att Asus verkligen inte gjort ett bra jobb med dem? VRM1 är inte ens kyld väl?

Kör min (290) i 1125/6000 med ca 76c på gpu:n och max 83c på VRM1 (om man kan lita på GPU-Z).
Detta får jag i Heaven och BF4 med 50% fan speed.

Vad anses vara "normala" temps på VRM1 då?

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Har precis installerat mitt nya Sapphire Radeon R9 290 Tri-X. Satte i grafikkortet och allt var bra .. Sen kom jag på att jag itne satte i nån sladd som ska kontrollera fläktarna som på mitt gamla 4890kort... Behövs inte det? Fläktarna snurrar iafall

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Har precis installerat mitt nya Sapphire Radeon R9 290 Tri-X. Satte i grafikkortet och allt var bra .. Sen kom jag på att jag itne satte i nån sladd som ska kontrollera fläktarna som på mitt gamla 4890kort... Behövs inte det? Fläktarna snurrar iafall

Du behöver inte koppla in några extra kablar för fläktstyrning, har du bara fått i 8 pin + 6 pin så är du good to go. Fläktkurvan och så styr du via programvaran som medföljde.

Misstänker att du hade en annan kylare än stockkylaren på ditt 4890

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephelim:

Du behöver inte koppla in några extra kablar för fläktstyrning, har du bara fått i 8 pin + 6 pin så är du good to go. Fläktkurvan och så styr du via programvaran som medföljde.

Misstänker att du hade en annan kylare än stockkylaren på ditt 4890

Ja det stämmer : ) Och fick med nån cdskiva som jag ite orkade installera får ta och göra det ... tack!!

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk

Jag skaffade ett Asus 290x DirectCUI II för några dagar sedan. Helt klart nöjd, bra kylning så fläktarna behöver sällan varva upp speciellt mycket. Däremot kikade jag i GPU-Z, och den säger att kortet har Elpida-minnen :(. Något som verkar stämma, då jag testat minea på kortet och hur mycket jag än pillar i inställningarna har jag inte lyckats få det över ca 890 kh/s, av vad jag förstått så brukar elpida-minnen stanna där någonstans medans Hynix går att pressa högre. Visserligen är det inte alls dåligt, men jag hade hoppats på 950:ish. Någon som minear med samma kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Ja det stämmer : ) Och fick med nån cdskiva som jag ite orkade installera får ta och göra det ... tack!!

Gör inte det. Ladda hem Catalyst Control Center från AMD istället så sköter det allting

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Verkar fått ett skitkort. Haft fungerande i 2 månader men nu börjar blackscreens som alla talar om. Vid load i BF4, furmark etc etc. Har Elpida minnen. Blir nog RMA.....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk

Jag har problem med blackscreen i CF på mina 290, men när jag kör korten var för sig funkar dom hur bra som helst. Jag har returnerat det andra kortet jag köpte, men komplett hittar inget fel på det och inte jag heller, elpida minnen på bägge. Är det någon mer som får blackscreens bara i CF?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk

Jag har elpida minnen på mina Gigabyte 290 kort men har inte upplevt blackscreen än hoppas jag slipper det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D