Parked cores?! Bättre fps i BF4?

Permalänk

Parked cores?! Bättre fps i BF4?

Såg rivalxfactors video på http://www.youtube.com/watch?v=QkfIFP0g2xY .

Är det sant?
Är det säkert?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NiTroNooB96:

Såg rivalxfactors video på http://www.youtube.com/watch?v=QkfIFP0g2xY .

Är det sant?
Är det säkert?

Läste i en tråd på reddit också där folk säger att det fungerar.
Folk skriver att de kliver upp från 35 FPS på low settings till 45 FPS på ultra, det tycker jag låter som bullshit. Men en liten boost kan man nog få.

Är det sant? Det beror nog på vilka komponenter du har i datorn, har du tur blir det en bättring.
Är det säkert? Ja, du kan återställa ändringarna om du mot förmodan skulle uppleva några problem.

Jag tänkte testa tricket och se om jag kan håva in några extra FPS, lirar just nu på medium för att hålla mig över 60 FPS. Jag tror däremot att det är mitt grafikkort som är flaskhalsen i min rigg så jag förväntar mig inga mirakel, men om jag har tur så kanske jag kan öka till high och hålla mig över 60 FPS, eller ligga kvar på medium och få riktigt skönt flyt i liret.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid unparkat alla cores, första jag gör efter installation av windows, sen hur mycket skillnad det gör är jag osäker på. Kan ju göra extrema skillnader för winrar bland annat.

Permalänk
Medlem

Gör det skillnad i Windows 8 dock?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Funkar det verkligen?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem

Står att jag har på min i5 3570k 3 parked cores. Inte vågat ändrat ännu sitter bara och stirrar ilsket

Permalänk

Märk: Det skall endast fungera för processorer med hyper threading.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseBrevslick:

Märk: Det skall endast fungera för processorer med hyper threading.

Vilket inte i5an har , men undrar fortfarande varför jag har 3 cores parked.

Permalänk
Avstängd

Ingen aning om vad är hyper threading är. Men jag hade 2 parked när jag testa som numera är unparked. Får iaf ut lägst 40 och medel 45-55 fps på ultra, inte högsta AA med mitt gtx 660 och i5 3570K

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag hade 3 parkerade. Detta med en i7 920. Unparkade alla och kryssade fönstret... Har ännu inte testat om det ger någon prestandaskillnad.

Edit: Hade även 3 parkerade cores på en Q6600.

Permalänk
Medlem

Får bara sämre FPS på high med rigg i sign nu efter detta. Kanske för att det är AMD?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

När det låter för bra för att vara sant så är det oftast det... tror detta mestadels ger en slags placeboeffekt för vissa om något.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att pröva och ja. jag upplever windows rappare och alla kärnor jobbar mer jämt nu än innan. må vara placebon som talar men men och prövade battlefield 3 i 10 minuter med på/av och även där verkar det ge effekt
Kurvorna i resursövervakaren blir mera jämn och stabil än innan och blir lite annat flyt.
Ingen direkt fps ökning dock som jag direkt märkte(skulle vilja ha en bra benchmark på detta). så skulle jag säga att det funkar. Ja jag vill tro det iallafall hinner inte pröva mer ikväll dock :/

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk

Sjukt! Jag testade nu också och det funkade för mig med. 120-140 fps istället för 70-90!!! Inget hokus pokus!
Jag kör dock allt på low, det kan hända att det märks mest då (processorn som får jobba mer).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem

Blev stor skillnad för mig. Det var inte låg fps som störde mig förut utan att det "stuttrade". Har inte upplevt något sånt sen jag stängde av denna funktion, placebo eller ej.
För övrigt i reddit-tråden skriver en utvecklare hos DICE att de undersöker detta just nu.

Permalänk
Medlem

Har nog haft min CPU, i5 2500k unparkad i 1 år drygt. Gjorde det i när jag tyckte bf3 var segt och fick en noterbar prestanda ökning. Har inte haft några problem med datorn alls. Bf4 flyter på riktigt bra, förutom när det inte krashar då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

Blev stor skillnad för mig. Det var inte låg fps som störde mig förut utan att det "stuttrade". Har inte upplevt något sånt sen jag stängde av denna funktion, placebo eller ej.
För övrigt i reddit-tråden skriver en utvecklare hos DICE att de undersöker detta just nu.

Mjo testade precis, jag gick ner lite i max FPS och mitt medel har gått ner lite men ligger nu stadigt på 60+FPS på alla banor och flytet känns mycket bättre, jag hade inte ens problem med det innan men reagera direkt på att det var en mjukare bild typ.

Oftare än inte så ligger mitt grafikkort nu på 99% istället för 80-85% och CPUn som förut sa 80-90% säger nu 72-75% load så något hände ju ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

vad skulle hända om man unparka och sedan parka känorna igen? Killen på youtubeklippet säger "NOT RECOMMENDED" liksom :s

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Ska man starta om datorn efter man har unpark?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Buzz996:

vad skulle hända om man unparka och sedan parka känorna igen? Killen på youtubeklippet säger "NOT RECOMMENDED" liksom :s

Han syftar på att du får sämre prestanda om du parkar kärnorna, Antar att funktionen är till för att få ner strömförbrukningen, Men vill du ha ut max prestanda så ska du unparka kärnorna

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Taft:

Ska man starta om datorn efter man har unpark?

Ja, det skall du tydligen.

Men detta låter konstigt, undrar om det spelar någon roll om man göra det med en i5 3570k?

Annars får man testa när man kommer hem, om det inte blir någon skillnad får man väl ändra om igen

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Gäller detta enbart Intelprocessorer? Inte kollat om min AMD spikear något med graphen men tycker jag ligger stadigt på 60-120 på ultra/high, aldrig så det blir segt eller hackigt. Men om man kan vinna mer frames genom denna metoden är det ju bara tacka och ta i mot. Någon som har en 8350 AMD som testat?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Kör win8.1 med en i7-3770K när jag kollar i Resource Monitorn så ser jag inte att Windows parkerar några cores. Trots att datorn står och idle:ar och jag har inte stängt av det så vitt jag vet.

Måste man slå på det på något sätt?

Ser ni i Resource monitorn att Windows parkerar kärnor eller kör ni toolet i alla fall?

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en i5-4670k och i BF3, märkte jag absolut ingen skillnad...

Permalänk
Medlem

Så man måste inte ha HT på för att detta ska göra någon skillnad då antar jag ? Läste något om ht men inte sammanhanget haha.

/trött

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja veta om jag kan köra detta en AMD processor, min brors dator han har en AMD (Phenom II 1100T - 6 kärnor). Datorn skulle behöva en liten boost i BF4, då han får ut mellan 30-60FPS på low med ett Radeon 4890.

EDIT: Efter att ha läst lite på Redit så verkar det som det fungerar för AMD, några nämnda sina Phenom II och FX 4-8xxx med positiva resultat.
Kommer testa detta imorgon och återkommer

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Herregud! Vilken skillnad det blev! Har inte testat MP men i SP så märker jag ibland på vissa sekvenser (mest på båt banan när det kommer nya scener) att det hackar till millisekund. Men efter att ha provat på unpark så har allt hack försvunnit! Använder Vsync och den droppade aldrig under 60fps med allting på ULTRA utan AA.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Läste igenom hela reddittråden.. verkar vara bäst effekt när cpun ligger och flaskar, eller väldigt nära på att flaska grafikkortet. Så för folk med ett bra grafikkort och en lite slö cpu verkar det fungera. Iaf på Intel.

Tror att AMDs nyare med "delade" kärnor inte tjänar lika mycket på att tvinga unparked.

Ska testa imorrn med min i5 3570k och mitt GTX 770. Tror inte att jag borde märka någon större skillnad. Allt på ultra i 1080 @ ca 70fps har jag i BF4.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

va sjukt.. vilken skillnad! hade inga problem med just fpsen innan i bf4, men lite lag fanns det när man snabb scoopar o gör allmänt snabba grejer.. men de va totalt borta nu..

780

3770k 4.2ghz

ultra preset

tack o bock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpSTAR:

va sjukt.. vilken skillnad! hade inga problem med just fpsen innan i bf4, men lite lag fanns det när man snabb scoopar o gör allmänt snabba grejer.. men de va totalt borta nu..

780

3770k 4.2ghz

ultra preset

tack o bock!

Samma här, liknande problem när man vänder sig snabbt eller tvär gör nånting super snabb. Ingenting sånt fanns kvar längre
Får väl se hur datorn fungerar med övriga saker >_<

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5