Parked cores?! Bättre fps i BF4?

Permalänk
Medlem

Wow. körde paracel storm lite snabbt på 64 spelare på ULTRA preset. Oftast stadig 60 fps men ibland var den ner och vände till 40 men det var inget som märktes.

GÖR DETTA!

Å juste. 3570K och 670 FTW.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Skrivet av Taft:

Samma här, liknande problem när man vänder sig snabbt eller tvär gör nånting super snabb. Ingenting sånt fanns kvar längre
Får väl se hur datorn fungerar med övriga saker >_<

Jag har ett 780 och 3770k 4,6 Ghz och bf4 är hur jämnt som helst. Får bara framedrops när det är feta levolution moments. Har inte vågat unparka mina cores än (om jag har några) för jag litar inte riktigt på det.. :/

Permalänk

Hej. jag har haft massa problem med stutter osv. Hade inga större förhoppningar att detta skulle funka alls men tog en chansning.
Blev en brutal skillnad i hela windows. datorn är faktiskt rappare.
Spelar på high med mesh på ultra inga AA osv och har nu en stabil fps oxå. så har ni en I7 prolle med hyperthreading ska ni absolut köra unpark :).

Specs: i7 3.4, AMD 7950, 16GB Ram, SSD,

Visa signatur

PC + XBOX360 + WII U + PS4

Permalänk
Medlem

Testade detta på riggen nedan och för AMD märkte jag ingen större skillnad. Gjorde några snabba tester på Test Rangen med Fraps och kanske fick en boost på 5-10 frames, känns som om det ger mer för Intelanvändare än AMD. Dock så var fyra av mina åtta kärnor parkerade enligt resource monitor men efter jag körde programmet som stängde av parking så var alla aktiva. Så länge inget börjar bråka så får de vara så, antar de ger lite extra kräm i slutändan?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiTroNooB96:

Jag har ett 780 och 3770k 4,6 Ghz och bf4 är hur jämnt som helst. Får bara framedrops när det är feta levolution moments. Har inte vågat unparka mina cores än (om jag har några) för jag litar inte riktigt på det.. :/

Törs nästan säga att alla framedrops kommer att försvinna om du unpark. Så var då fallet för mig
Samtidigt så känns det onödigt att man ska måste göra nånting sånt här.

PS: Någon som vet om man vill göra det manuell, hur unpark man processorer? Det är väl inte bara och gå till Power Option och ändra minimum till 100% För tittar man där så står minimum fortfarande på 5% för min del.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Taft:

Törs nästan säga att alla framedrops kommer att försvinna om du unpark. Så var då fallet för mig
Samtidigt så känns det onödigt att man ska måste göra nånting sånt här.

PS: Någon som vet om man vill göra det manuell, hur unpark man processorer? Det är väl inte bara och gå till Power Option och ändra minimum till 100% För tittar man där så står minimum fortfarande på 5% för min del.

Ska kolla om jag har några parked cores sen när jag kommer hem. Kan vara värt ett försök ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

PS: Någon som vet om man vill göra det manuell, hur unpark man processorer? Det är väl inte bara och gå till Power Option och ändra minimum till 100% För tittar man där så står minimum fortfarande på 5% för min del.

Från reddit-tråden:

Citat:

- Go to Regedit

- Find this key:- " 0cc5b647-c1df-4637-891a-dec35c318583 "

- Within this key, there is a value called: " ValueMax "

- This value represents the % number of cores the system will park - the default 100% ie: all Cores are potentially park-able

- Change the value from 64 to 0 so the " ValueMin " and " ValueMax " are both zero

- You will have to find the key a few times and repeat the process for each time it is found - the number of instances will depend on the number of power profiles in your system [ in my DAW it was only found twice ]

- Do a full shutdown and power-off and cold-re-start

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Skiljer detta ifrån att välja "Preformance/Prestanda" läget i energi inställningar?

edit: Ser ju väldigt snarlikt ut.

Permalänk

hmm verkar som det inte kommer fungera till win 8. Kollade verktygets hemsida och där stod det att det fungerar till nyare i7or med HT och med win 7/ server 2008

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Skiljer detta ifrån att välja "Preformance/Prestanda" läget i energi inställningar?

edit: Ser ju väldigt snarlikt ut.
http://i.imgur.com/BhpsMbr.png

bara för laptops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiTroNooB96:

bara för laptops?

Energisparfunktioner/inställningar finns även för stationära datorer, men min skärmdump är ifrån en laptop som kör 8.1 och därav batterirelaterade inställningar.

Permalänk
Inaktiv

Får ge detta ett försök på min 2500K @ 4.2 GHZ

Spelade på Golmund Railway, 64 pers:

Grafikkortet(en) har gott om kräm över så det är inte där det flaskar. Tycker belastningen ser jämnare ut än innan, skall försöka jämföra på riktigt när jag kommer hem!

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Skiljer detta ifrån att välja "Preformance/Prestanda" läget i energi inställningar?

edit: Ser ju väldigt snarlikt ut.
http://i.imgur.com/BhpsMbr.png

Det måste skilja, då detta bara rör processorhastighet. Vad jag vet. Sätter du den till 100% så kommer processorn inte att klocka ner sig, utan snurra på max fart även vid idle. Samma sak som att stänga av energialternativen i BIOS.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiTroNooB96:

Jag har ett 780 och 3770k 4,6 Ghz och bf4 är hur jämnt som helst. Får bara framedrops när det är feta levolution moments. Har inte vågat unparka mina cores än (om jag har några) för jag litar inte riktigt på det.. :/

Inget att vara rädd för. Parked Cores är egentlign bara en typ av strömsparläge som windows sätter kärnor i för att spara ström när Windows "tror" att de inte behövs. Men det är detta som går lite fel och kan märkas i trådade applikationer då WIndows kan ha satt kärnor i viloläge som istället hade kunnat jobba på i exempelvis BF4.

Denna setting finns i registret och läses in vid start och därav att det krävs omstart för att det skall börja gälla.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Energisparfunktioner/inställningar finns även för stationära datorer, men min skärmdump är ifrån en laptop som kör 8.1 och därav batterirelaterade inställningar.

ahaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiTroNooB96:

hmm verkar som det inte kommer fungera till win 8. Kollade verktygets hemsida och där stod det att det fungerar till nyare i7or med HT och med win 7/ server 2008

Någon mer som kan bekräfta att detta inte fungerar i Win8.1?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Testar detta när jag kommer hem för det låter ganska bra
Jag ska nog försköka göra ett litet test före och efter för att kolla om det verkligen är skillnad.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Någon mer som kan bekräfta att detta inte fungerar i Win8.1?

Jag testar när jag kommer hem

Permalänk

Jag provade detta igår och märkte skillnad direkt (Win 7), jag har ett nytt (XFX 7970) som min klena processor (i5 2500) kunde mata lite bättre.
Man behöver inte köra programmet rivalx visar i sin video, man kan lätt ändra detta i kontrollpanelen.
Se länk:
http://www.youtube.com/watch?v=mNJBL4Fp6tI
Detta är inte nytt, många ändrar det direkt efter att de formaterat om och låter inställningen vara så.
Glöm inte att starta om datorn efter ändringen...

Permalänk

Gör alltid detta efter och stänger av hibernate direkt jag installerat. Märks i benchmarks iaf.

Permalänk
Medlem

Varför finns de inget benchmark över unparked/parked cores i spel? Har hittat i winrar men inte så intressant.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Funkade inte för mig. Jag hade 3 parked cores och efter unparking får jag fortfarande till synes random, skitirriterande stutter eller hack nu och då, trots hög fps i övrigt. Jag har fpsen låst till 60 och så fort hacket kommer dimper fpsen ner till allt emellan 35 -55 och direkt upp till 60 igen.
Nån som har nåt annat förslag på vad man kan testa? Skulle uppskattas.

i5-2500K @ 4 ghz, GTX 780, 8gb RAM, Win 7

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Funkade inte för mig. Jag hade 3 parked cores och efter unparking får jag fortfarande till synes random, skitirriterande stutter eller hack nu och då, trots hög fps i övrigt. Jag har fpsen låst till 60 och så fort hacket kommer dimper fpsen ner till allt emellan 35 -55 och direkt upp till 60 igen.
Nån som har nåt annat förslag på vad man kan testa? Skulle uppskattas.

i5-2500K @ 4 ghz, GTX 780, 8gb RAM, Win 7

Startade du om efter att du gjorde det?

Annars, testa skriva detta i din konsol:
RenderDevice.RenderAheadLimit 2

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om det är BF som inte triggar aktiveringen av kärnorna korrekt eller om det är dåligt designat av Windows/Intel.

Jag spelar inte BF alls men kan ju vara intressant att aktivera för all tyngre gaming i sådana fall. Undrar om "Park all" är standardläget för Windows i vanliga fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddman_Swe:

Jag provade detta igår och märkte skillnad direkt (Win 7), jag har ett nytt (XFX 7970) som min klena processor (i5 2500) kunde mata lite bättre.
Man behöver inte köra programmet rivalx visar i sin video, man kan lätt ändra detta i kontrollpanelen.
Se länk:
http://www.youtube.com/watch?v=mNJBL4Fp6tI
Detta är inte nytt, många ändrar det direkt efter att de formaterat om och låter inställningen vara så.
Glöm inte att starta om datorn efter ändringen...

Det han visar i videon har inte med parkerade kärnor att göra... det är standard energialternativ...
...

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk

Testade att öppna upp på min FX8320 nu, ska bli intressant och se om det blir någon skillnad i spel.
Jag har dock inte BF4.

I mitt fall kanske GPU hindrar innan CPU oavsett, dock.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Startade du om efter att du gjorde det?

Annars, testa skriva detta i din konsol:
RenderDevice.RenderAheadLimit 2

Ja jag startade om. Vad är meningen att kommandot ska göra?

För övrigt, kan ens internetuppkoppling skapa stutter? I så fall, hur ser man det?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Skrivet av Mjuuu:

Det han visar i videon har inte med parkerade kärnor att göra... det är standard energialternativ...
...

Oppps, intressant då kanske jag får ut ännu mer kraft.
Testar ikväll, gör man det lättast genom programmet som rivalx visar?

Permalänk
Medlem

Jag körde en sekvens med intensiv strid i singleplayer för att testa om unparking gav något.
Innan jag "aktiverade" unparking droppade det till ~50-55 fps, och efter jag "aktiverat" unparking höll det sig på ~60-65 fps.
Jag har en i72600k, GTX680 och Intel 520 ssd med W7.
Specsen i BF är ultra på texturerna, medium på lights, och allt annat på high.
AA Post är avstängt, kör 2xMSAA istället.

Så som det verkar för mig så gav unparking positivt resultat.

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel i9900k @5Ghz | ASUS Strix RTX 2070 Super OC | Corsair Venegence CL16 3200 Mhz | Samsung 970 Evo M.2 1Tb | Corsair RM750x V2 | Noctua NH-D15 | Fractal Design S2 Blackout TG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddman_Swe:

Oppps, intressant då kanske jag får ut ännu mer kraft.
Testar ikväll, gör man det lättast genom programmet som rivalx visar?

aa,
Jo det är lättast via programmet, för om man är osäker i regedit och är och ändrar i fel parametrar så kan du rasera systemet.
(Dock går det ju alltid (99%) att lösa även om man skulle lyckas med det )

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password