Parked cores?! Bättre fps i BF4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Ergo hahah , sett matrix en gång för mkt? Det har jag!
Lät så roligt när du la in det i slutet på din post, precis som i filmen haha.

Hahah nej det kom naturligt

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat genomförligt och kan konstatera att unparking inte gjort ett jota för mig. Hur mycket stuttering som helst, kanske inte mer än innan men det hjälpte i varje fall inte.

Det är nästan som att man tappar lusten att spela spelet helt och hållet. Man betalar multum för några av de bästa komponenterna på marknaden och ändå får man "ryck, ryck, hack, hack". PC-gaming i ett nötskal.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Det verkar vara du som missförstått allt eller bara vill visa hur mycket du kan, när jag hade core parking på så var alltid minst 3 cores samtidigt "(parked)", efter att ha stängt av core parking så är aldrig någon core markerad "(parked)". Ergo, är det på så syns det.

Ja det gällde dig, jag hade parking aktiverat med, såg det aldrig, stängde av och märkte skillnad.
Ergo, det är alltså inte en säker källa, enda sättet att vara säker är att kolla i regedit eller använda programmet länkat i tråden eller något liknande och som du uttryckte det lät det som att de ofta/alltid var parkerade och det var bara att öppna upp resource manager och kolla vilket inte stämmer.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Haha ser ut som the good ole' reddit DDoS tog ner sidan... får väl vänta tills den kommer upp igen, eller har någon en mirror för programmet?

Edit: det gick nu

Permalänk

finns det någon sweclock guide med för och nackdelar med unparked cores med/av HT?

Edit: stadiga 70fps Ultra 4x msa utan motion blur på nästan alla 64conquest large banor, dock 59avg totalt 1080p 1skärm

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Moderator
Testpilot

Märker skillnad.

Detta verkar uppenbarligen funka. Mycket märkligt men sant.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ja det gällde dig, jag hade parking aktiverat med, såg det aldrig, stängde av och märkte skillnad.
Ergo, det är alltså inte en säker källa, enda sättet att vara säker är att kolla i regedit eller använda programmet länkat i tråden eller något liknande och som du uttryckte det lät det som att de ofta/alltid var parkerade och det var bara att öppna upp resource manager och kolla vilket inte stämmer.

Haha okej, bara testat på två datorer och på båda syntes parked cores innan. Hade räckt med att säga att det inte syntes för dig istället för att komma med din översittarattityd när det är du som missuppfattade.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Jag sitter inte och spelar BF4, jag har aldrig sagt att jag sitter och spelar BF4, datorn idle:ar (vilket jag däremot skrev).

Jag har bara Resource monitorn uppe för jag ville se om min dator överhuvudtaget parkerar några kärnor, vilket inte verkar vara fallet. Så jag undrar hur många som håller på och pillar på det i onödan därför att de inte kollar om deras datorer parkerar några kärnor överhuvudtaget.

Min undring är helt enkelt om core parking har stängts av i Windows 8/8.1 för Intel CPU:er eller om folk ser i Resource Monitorn att deras CPU:er/kärnor blir parkerade.

Sedan att det gäller helt andra regler för andra OS (Win7) och/eller CPU:er (AMD) är en annan femma. Vore bara kul att veta vilka kombinationer av OS/CPU där core parking är ett problem.

Jag kör Windows 8 med High Performance power plan och drog hem ett av programmen (parkcontrol64) och bara aktiverade visning av core parking i inställningarna, där var det iaf redan satt till 100% = ingen core parking default.

Det blir nog till att dras med mitt småhackande i WoW även fortsättningsvis =( Antar att spelmotorn helt enkelt är för gammal, så det kan bli sånt, eftersom det inte gör skillnad om jag kör på high eller low graphics.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju galet bra. Det handlar bara om strömförbrukningen alltså? Att 'cores parkas' för att dra ner strömförbrukningen? Ingen som hört/läst något negativt om detta, att unparka cores, att det t.ex. inte skulle gå att få tillbaka 'default settings' eller att något annat blivit drabbat, prestandamässigt?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Hade 2 stycken parkade, unparkade dem och detta blev min ökning
Innan = 55-60fps/Low/1080p
Efter = 110fps/low/1080p
Efter = 60fps/low/1440p

Så lycklig :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Hade 2 stycken parkade, unparkade dem och detta blev min ökning
Innan = 55-60fps/Low/1080p
Efter = 110fps/low/1080p
Efter = 60fps/low/1440p

Så lycklig :3

Har du lagt märke till någon skillnad i värmen på din CPU?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Så mycket BS och så extremt lite benchmarks och faktiska siffror. Mer seriösa tester, tills dess så är allt placebo.

Skulle gärna se tester på att ha speedstep och skit aktiverat vs att köra på samma frekvens hela tiden. När jag läste om detta programmet så hittade jag folk som påstod att delayet när processorn ska hålla på och justera frekvens och skit påverkar spelupplevelsen och att man tjänar på att ha den på full hela tiden, något jag är skeptisk till.

Bara jag blir av med den lilla stuttering jag har är jag glad. Antar det löser sig för mig när FPSen jämt ligger på 60 utan små minidippar ner till 58, 59fps.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag kör Windows 8 med High Performance power plan och drog hem ett av programmen (parkcontrol64) och bara aktiverade visning av core parking i inställningarna, där var det iaf redan satt till 100% = ingen core parking default.

Det blir nog till att dras med mitt småhackande i WoW även fortsättningsvis =( Antar att spelmotorn helt enkelt är för gammal, så det kan bli sånt, eftersom det inte gör skillnad om jag kör på high eller low graphics.

Jag har nu kollat på mina 3 burkar här hemma:
På min Win7 burk (Intel i3-2100T) så är HT-kärnorna 1,3 parkerade när datorn idle:ar och det syns att de är parkerade i Resource Monitorn.

På min Win8 burk (Intel i5-3427U) så har jag aldrig lyckats se någon kärna bli parkerad i Resource Monitorn trots att datorn idle:ar.

På min Win8.1 burk (Intel i7-3770K) så har jag aldrig lyckats se någon kärna bli parkerad i Resource Monitorn trots att datorn idle:ar.

Så antingen så parkerar inte Win 8/8.1 kärnor (om man har Intel CPU?) eller så har de ändrat så att Resource Monitorn inte visar det längre. Jag testade även att kontrollera via perfmon och den visar också att 1 och 3 är parkerade på win7 burken men att ingen kärna blir parkerad på win8 burkarna.

En skillnad som man däremot kan se är att om man kör med High performance power plan så klockar inte CPU:n ned sig vilket den gör om man kör med balanced power plan, huruvida det kan göra små skillnader i vissa lägen om en kärna måste klocka upp sig låter jag vara osagt.

Edit: Jag kör balanced power plan på alla burkarna.

Permalänk
Medlem

Har en AMD FX-8350 och kör Windows 8.1 Pro 64-bit. Kollade precis och såg att jag hade parkerade kärnor. Ändrade då energischemat från "balanserat" till "hög prestanda" och startade om datorn. Har nu inga parkerade kärnor trots att jag låtit datorn stå orörd i flera minuter och cpu-användningen är så gott som noll.

Så det verkar som att ändra energischemat till "hög prestanda" avaktiverar parkerandet av kärnor (iaf i Windows 8.1).

Permalänk

Provade nyss detta på min I7 2600k 4.4 GHz och som alla säger det flyter på mycket bättre än innan
och känns som ett Asus GTX 670 räcker långt hehehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Har du lagt märke till någon skillnad i värmen på din CPU?

Jo den gick upp till 75 grader, (stockkylare) fast glömde kolla vad den låg på innan.
Hursomhelst 75 grader är väl inte så farligt?

Permalänk
Skrivet av Rillepille:

Drog igång en Arma 2 benchmark, ganska tungdrivet. Körde den 2 ggr med Parked Cores och Unparked Cores. Och det gav en liten boost på hela 2 fps
Så nånting ger det iaf, tackar för länken

Edit: Jag har en i5 2500k på 4,4ghz, och ett 6950 1gig stock.

http://i.imgur.com/NAVVAWO.jpg

14% förbättring är ju inte fy skam

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Hade 2 stycken parkade, unparkade dem och detta blev min ökning
Innan =65-75fps/Low/1080p
Efter = 110fps/low/1080p
Efter = 60fps/low/1440p

Så lycklig :3

Kan tillägga att temperaturerna gick upp & jag kör Windows 8!

Permalänk
Medlem

Körde lite tester i Arma 2 samt Metro Last Light:

Arma2
Arma 2 Benchmark 1 Före: Average FPS: 59
Arma 2 Benchmark 1 Efter: Average FPS: 60

Arma 2 Benchmark 2 Före: Average FPS: 24
Arma 2 Benchmark 2 Efter: Average FPS: 24

Metro LL
Före: Average FPS: 54.81
CPU TEMP MAX: 53
Efter: Average FPS: 81.50
CPU TEMP MAX: 55

Settings i Metro:
Resolution: 1280 x 1024
DirectX 11
Quality: High
Texture filtering: AF 4X
Advanced PhysX: Disabled
Tesselation: Off
Motion Blur: Normal
SSAA: OFF

Slutsats:
Ingen märkbar skillnad i Arma 2, dock är det väldigt stor skillnad i Metro med hela 26,69 FPS skillnad.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Jag fick skillnad nu efter att ha testat. BF4 har blivit mjukare och fpsen ökat. Just nu spelar jag i 32 mannaläge, 1080p, ultra, 4xAA. Ligger mellan 90-100fps... det är jag minsann otroligt nöjd med.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av SoulShatter:

14% förbättring är ju inte fy skam

Nej det är grymt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Han syftar på att du får sämre prestanda om du parkar kärnorna, Antar att funktionen är till för att få ner strömförbrukningen, Men vill du ha ut max prestanda så ska du unparka kärnorna

men är det säkert att unparka/parka ofta då? eller måste det vara det ena eller det andra?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Sitter på en 8350 @stock med turbo till 4.2 Ghz och windows 8.1
Programmet sade att jag hade 2 parked cores, prövade och "unparka" de och de blev ingen skillnad alls.
Om man jag kollar i resursbevakaren så kan man se att CPU 6 och 7 är parked men när man startar BF4 så startar de upp och ligger på ca 55% load som alla andra kärnor
Så jag parkade de två kärnorna igen och sparar de där 5 watten när datorn är i idle

Permalänk
Medlem

min CPU slutade tjura och klev upp till 4.5ghz efter jag gjorde denna förändringen, kan också ha med att göra att jag använder den integrerade grafiken just nu men innan när jag hade grafikkort kinkade den ihop på redan 4.4ghz

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Nu har jag testat genomförligt och kan konstatera att unparking inte gjort ett jota för mig. Hur mycket stuttering som helst, kanske inte mer än innan men det hjälpte i varje fall inte.

Det är nästan som att man tappar lusten att spela spelet helt och hållet. Man betalar multum för några av de bästa komponenterna på marknaden och ändå får man "ryck, ryck, hack, hack". PC-gaming i ett nötskal.

Förlåt men jag måste bara kommentera detta. Hacka inte ner på PC-gaming, alla har inte dessa problem. Folk klagar över crashar och dålig fps i bf4, jag upplever inget av detta. 3770k 4.6GHz och gtx 770 1.3GHz droppar aldrig under 60 fps på high i multiplayer.

Jag är skitnöjd.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av running_wild:

Körde lite tester i Arma 2 samt Metro Last Light:

Arma2
Arma 2 Benchmark 1 Före: Average FPS: 59
Arma 2 Benchmark 1 Efter: Average FPS: 60

Arma 2 Benchmark 2 Före: Average FPS: 24
Arma 2 Benchmark 2 Efter: Average FPS: 24

Metro LL
Före: Average FPS: 54.81
CPU TEMP MAX: 53
Efter: Average FPS: 81.50
CPU TEMP MAX: 55

Settings i Metro:
Resolution: 1280 x 1024
DirectX 11
Quality: High
Texture filtering: AF 4X
Advanced PhysX: Disabled
Tesselation: Off
Motion Blur: Normal
SSAA: OFF

Slutsats:
Ingen märkbar skillnad i Arma 2, dock är det väldigt stor skillnad i Metro med hela 26,69 FPS skillnad.

Ingen skillnad i Metro LL för mig:

Före: Average Framerate: 99.93
Efter: Average Framerate: 98.86

Options: Resolution: 1280 x 1024; DirectX: DirectX 11; Quality: Low; Texture filtering: AF 4X; Advanced PhysX: Disabled; Tesselation: Off; Motion Blur: Low; SSAA: OFF;

Heller ingen märkbar fps skillnad vad jag kan se i Battlefield 4.

Windows 8.1 & i5 2500k 4.6Ghz

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Tyckte själv att detta gav bättre "flyt" dock är jag osäker på fpsen, inte testat på Shanghai banan än. Återkommer med svar på det nån gång under morgondagen

W7 x64 har inte amd windows updaten vad jag vet.

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem

Ska testa detta på min ena dator med win7. Vad jag snappat upp tidigare är i stort sett att win8, eller bara 8.1 ser till att köra alla cores i BF4:a när du spelar medans äldre OS inte gör det(varar frågan kommer, är detta vad win8.1 gör?) . Dvs detta borde fungera i Win7 och inte win8 eller enbart 8.1.

Någon som märkt en större skillnad i win 8/8.1? Eller som kan bekräfta att det är så det ligger till.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har ett problem med det här med parked och unparked.

Till att börja med har jag en i7 processor med 4 kärnor o h 8 trådar.
När jag öppnar parked cpu programmet (som ni länkade) hittar jag bara 2 st alternativ, borde det inte vara 4 eller 8?

Så jag testade spel (crysis 2 i låg upplösning för att grafikkortet inte ska flaska), och jag fick mycket bättre resultat när mina kärnor var parked!
När de två var parked fick jag ca 105-115 fps, men när dem var unparked fick jag ca 65 fps.

Borde det inte vara tvärtom? Att man får högre prestanda när de är unparked?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PatrickP:

Hej!
Jag har ett problem med det här med parked och unparked.

Till att börja med har jag en i7 processor med 4 kärnor o h 8 trådar.
När jag öppnar parked cpu programmet (som ni länkade) hittar jag bara 2 st alternativ, borde det inte vara 4 eller 8?

Så jag testade spel (crysis 2 i låg upplösning för att grafikkortet inte ska flaska), och jag fick mycket bättre resultat när mina kärnor var parked!
När de två var parked fick jag ca 105-115 fps, men när dem var unparked fick jag ca 65 fps.

Borde det inte vara tvärtom? Att man får högre prestanda när de är unparked?

Tack på förhand!

Det är ungefär såhär. Ingen har en aning om vad som händer, ingen har en aning om vilka plattformar det blir bättre på, ingen har en aning om vilka program det gör skillnad i. Det kan mycket väl vara hursomhelst. Såvitt jag vet skulle din processor lika gärna kunna explodera när man trycker på UNPARK.