Upplösningsproblem på Andriodplattor

Permalänk
Medlem

Upplösningsproblem på Andriodplattor

Hej,

Nu har jag försökt att hitta en ersättare till min MBA ett tag nu. Hade det funnits en version med FHD skärm så hade det varit det givna valet.

Istället har jag börjat titta på andra alternativ och då främst windows plattor med aktiv digitizer. Jag är arkitekt och har behov att snabbt kunna annotera pdf:er i fält och försöker kunna klara mig på en hårdvara på resande fot. Min MBA hänger med överallt men är inte lika smidig i själva annoteringen som att jobba på ex en iPad eller Androidplatta.

Surface 2 hade varit en bra lösning om inte bara Win 8 hade haft problem med att skala gränssnittet, det blir oskarpt i mellanlägen som passar mina program. iPad går bort då den är lite dyr i större minneskonfigurationer. Så nu har jag tittat närmre på Samsung Note 10 2014 edition. Fantastisk skärm och bra digitizer stöd (wacom free) men, och här kommer frågan då den har en så högupplöst skärm, varför är gränssnittet så förbaskat stort?

Frågan till alla er Androidproffs är därför om det finns något sätt att skala gränssnittet på likt en PC. Alltså få plats med mer på skärmen. Bara adressraden i Chrome tar upp en 12-15 mm på 10 tums skärmen vilket gör den hopplöst ineffektiv. Går det att skala är det ett alldeles utmärk komplement till min stationära arbetsstation.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fabbe72:

Hej,

Nu har jag försökt att hitta en ersättare till min MBA ett tag nu. Hade det funnits en version med FHD skärm så hade det varit det givna valet.

Istället har jag börjat titta på andra alternativ och då främst windows plattor med aktiv digitizer. Jag är arkitekt och har behov att snabbt kunna annotera pdf:er i fält och försöker kunna klara mig på en hårdvara på resande fot. Min MBA hänger med överallt men är inte lika smidig i själva annoteringen som att jobba på ex en iPad eller Androidplatta.

Surface 2 hade varit en bra lösning om inte bara Win 8 hade haft problem med att skala gränssnittet, det blir oskarpt i mellanlägen som passar mina program. iPad går bort då den är lite dyr i större minneskonfigurationer. Så nu har jag tittat närmre på Samsung Note 10 2014 edition. Fantastisk skärm och bra digitizer stöd (wacom free) men, och här kommer frågan då den har en så högupplöst skärm, varför är gränssnittet så förbaskat stort?

Frågan till alla er Androidproffs är därför om det finns något sätt att skala gränssnittet på likt en PC. Alltså få plats med mer på skärmen. Bara adressraden i Chrome tar upp en 12-15 mm på 10 tums skärmen vilket gör den hopplöst ineffektiv. Går det att skala är det ett alldeles utmärk komplement till min stationära arbetsstation.

Tack för hjälpen!

Jo det gå, men det är inte helt enkelt. Det finns ett gäng romar som låter en sätta skalningen individuellt för varje app, Paranoid Android är ganska välkänd. Dock är jag inte säker på att någon portat den till just Note 10 2014 då utvecklingen för den knappt kommit igång, men det finns ett antal till den förra Note 10 så det lär komma även till 2014. Fungerar utmärkt med pennan osv.

Permalänk
Medlem

Är det alltså en ersättare till Touch Wiz? Hur fungerar då S-pen appen mm... Fasiken att de gör en så grym hårdvara men helt glömmer att sätta UI:t på en vettig skalning...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fabbe72:

Är det alltså en ersättare till Touch Wiz? Hur fungerar då S-pen appen mm... Fasiken att de gör en så grym hårdvara men helt glömmer att sätta UI:t på en vettig skalning...

S-Note och andra av Samsungs penn-appar fungerar inte på PA men det finns alternativ som är typ lika bra, men de går förstås inte att få fram medelst pennknappen. Annars finns det (eller fanns till min gamla Note 1 i alla fall) TW-baserade romar som också har individuella DPI-inställningar osv. men de är inte alls lika polerade som PA förstås. PA är ganska seriösa medan de som hackar ihop TW-romar inte alltid är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabbe72:

Hej,

Nu har jag försökt att hitta en ersättare till min MBA ett tag nu. Hade det funnits en version med FHD skärm så hade det varit det givna valet.

Istället har jag börjat titta på andra alternativ och då främst windows plattor med aktiv digitizer. Jag är arkitekt och har behov att snabbt kunna annotera pdf:er i fält och försöker kunna klara mig på en hårdvara på resande fot. Min MBA hänger med överallt men är inte lika smidig i själva annoteringen som att jobba på ex en iPad eller Androidplatta.

Surface 2 hade varit en bra lösning om inte bara Win 8 hade haft problem med att skala gränssnittet, det blir oskarpt i mellanlägen som passar mina program. iPad går bort då den är lite dyr i större minneskonfigurationer. Så nu har jag tittat närmre på Samsung Note 10 2014 edition. Fantastisk skärm och bra digitizer stöd (wacom free) men, och här kommer frågan då den har en så högupplöst skärm, varför är gränssnittet så förbaskat stort?

Frågan till alla er Androidproffs är därför om det finns något sätt att skala gränssnittet på likt en PC. Alltså få plats med mer på skärmen. Bara adressraden i Chrome tar upp en 12-15 mm på 10 tums skärmen vilket gör den hopplöst ineffektiv. Går det att skala är det ett alldeles utmärk komplement till min stationära arbetsstation.

Tack för hjälpen!

För att kunna ändra dpi överhuvudtaget måste man ha root.
Men om du fixat det så borde detta funka
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2072081

Använder det på min Galaxy Mega som vissa saker känns lite väl stort på ibland.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐