Helgsnack: "Playstation 4 eller Xbox One?"

Permalänk
Medlem

Xbox One

1. Skype
2. Titan Fall
3. Forza

Jag föredrar Xbox One.. dock kommer jag köpa en PS4 så fort Naughty Dog släpper nåt nytt prexis som jag köpte en PS3 enbart för o spela deras spel.

Permalänk

Har inga planer på att köpa konsol men om jag skulle köpa en så skulle det bli Xbox One och enda anledningen är Halo och Forza. Annars skulle jag välja PS4 alla dagar i veckan, den är gjord för en sak och det är gaming. Xbox One har för mycket lull lull tycker jag. Jag har hellre 500 kr i fickan till att köpa spel än att betala för att få kinect som jag inte ens kommer använda.

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk

Blir ps4, känns alltid som att ps är steget före

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawwe94:

Ps4 på många stadier tycker jag.

1. Prestanda, handkontroll, fina möjligheter med delning till youtube mm.
2. Multitaskfunktioner , utseende
3. Mycket bra pris
4. Billigare för den som ska spela över internet
5. Sony har tillverkat maskinen som offta gör sina grejer användarvänliga på flera stadier!
6. För det 3de tycker jag Microsoft har tappat lite senare åren generellt...

Det där stämmer dock inte. Det är inte alls smidigt att dela till youtube. Antingen streamar man till twitch eller ustream, eller så får man lägga upp klipp på facebook eller twitter. På multitaskingsidan så verkar ju xbox one helt klart vara i framkant. 3an stämmer. 4an stämmer inte. Samma pris för bådas onlinetjänster.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

XBOX One:

1. Handkontrollen är skönare för XBox än SP.
2. Vet ej.
3. Vet ej.

Är helt klart ingen HardCore Consol Gamer, jag mina spel spelas mestadels på min PC, till 90%.
Det jag spelar på min Consol är AC Black Flag och GTA V på min xbox360, så mycket använder jag inte min Consol som vissa här på SweC verkar göra.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa en konsoll av denna omgång så blir det xbox one.

1. Enligt mig den bättre layouten på handkontrollen, även deras triggers var nice på 360.
2. Spelen, de exklusiva titlar som släpps till xbox är mer intressant för mig.
3. XBL (inget jag bryr mig om längre) fungerar väldigt väl är min erfarenhet, dock synd att de skall kosta.

Hårdvaruskillnaden tror jag inte kommer att göra någon skillnad, se på "förra" generationen och grafiken de levererar, ps3 var starkare på papper men i slutändan så blir det ungefär samma med mindre plus hit och dit beroende på titel då det skall utvecklas till multiplatform.

Det som kommer avgöra striden om vardagsrummet kommer nog att blir funktionalitet och programvaror och förhoppningsvis skippar microsoft något så efterblivet som att kräva xbl Guld för att kunna se på Netflix (vilket man även måste betala för).

För mig så blir det nog ingen nextgen konsoll, lägger nog de pengarna på ett nytt grafikkort istället.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Väljer PS4 för följande anledningar.

1: Billigare.
2: Bättre hårdvara.
3: Ser inte ut som en låda.

ps4 ser inte bättre ut än en låda heller. Om det inte skall vara en låda skall det då vara designat som en sko? En kaffemugg ? Förstår inte logiken där.

1. om jag nu skall köpa en konsol, min första så blir det nog Xbox om bara jag skall spela på den. Roligare titlar som kommer till Xbox som JAG gillar

2. Bekväm kontroll, van vid 360kontrollen.

3. Ja.. Det är en one?

om jag nu skulle välja en ps4 så skulle det vara så att mina vänner också kan köra på den. Lite bättre familjespel och liknande,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Har en ps4 att hämta ut på webhallen i gbg, men vet inte riktigt hur ja ska göra längre.
Har god of war, last of us och sista uncharted kvar att spela klart på 3an först. Inga nya spel direkt vid launch som ja verkligen vill spela.
Glider emot att låta någon annan få turen att få en 4a istället för mig så plockar ja en efter jul någon gång. När ja hunnit klart och det kanske har kommit ut några titlar till. Får se lite.

Hehe jag gjorde samma sak, avbokade min när Watch Dogs blev försenat, insåg att jag inte skulle ha några spel att spela på den. Enda som är roligt vid release dagen är att "få skaffa någon ny teknikpryl" men sen skulle den bara stå.

Permalänk
Medlem

Köper alla tre... gillar allt nya generationen har att komma med

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Skrivet av Syahin:

Vilka spel? Halo 25?

Forza 26;) Sony har tyvärr inget bra bilspel och kom inte och säg GT-serien för jag klarar mig utan arkadspel... Älskade dock GT2 men det var längesen det.

Permalänk
Medlem

Så många som nämner kontrollerna hela tiden? Har ni testat dom eller antar ni bara?
Kontrollerna skiljer ganska mycket från de gamla varianterna.
Bara för att man föredrog Xbox360-kontrollen är det inte säkert att man kommer gilla den nya Xbox One-kontrollen över DualShock 4. Det är nya kontroller!
PS3:ans Dual Shock 3 kan vi väl komma överrens om att den inte är speciellt ergonomisk, samt att den har sämst triggers.
DualShock 4 har förändrats enormts, och den är sjukt skön i jämförelse. Det är en helt annan kontroll helt enkelt och går inte att jämföra med DS3 sett till ergonomi.
One-kontrollen har också förändrats mot sin föregångare en del. De har krympt storleken på den och DualShock4 är faktiskt större än One-kontrollen. De har förminskat spakarna och placerat knapparna tightare också jämfört med 360-kontrollen. Bumper-knapparna är ovanligt klickiga, vilket inte känns lika bra som förut Triggersena har blivit helt enorma, och känns jävligt mysko då man trycker med hela insidan av fingrarna. Jag gillar 360-triggers bättre. Styrkorsert har blivit bättre, men inte fan kan det ha varit så svårt att uppgradera det skräpet. Det känns inte som de använt de 100 miljoner dollarna i utvecklingskostnad till jättemånga vettiga saker. Många små förbättringar här och där, men det är inte säkert man kommer uppskatta alla.

Permalänk

Playstation 4 blir det. Får se om jag försöker jaga en på fredag. Är inte sådär jättepeppad. Det är Killzone Shadow Fall i så fall. Spelade väldigt mycket Killzone 2 då det begav sig. Kör det fortfarande ibland.
Annars är det på grund av

1. Bättre prestanda
2. Naughty Dog och övriga spelutvecklare som är Sony exklusiva
3. Mina kompisar verkar skaffa Playstation 4
4. Fokuseringen på spel
5. Indiestödet

Men lite sugen på att hålla mig till PC. Betala för att spela online.....

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Så många som nämner kontrollerna hela tiden? Har ni testat dom eller antar ni bara?
Kontrollerna skiljer ganska mycket från de gamla varianterna.
Bara för att man föredrog Xbox360-kontrollen är det inte säkert att man kommer gilla den nya Xbox One-kontrollen över DualShock 4. Det är nya kontroller!
PS3:ans Dual Shock 3 kan vi väl komma överrens om att den inte är speciellt ergonomisk, samt att den har sämst triggers.
DualShock 4 har förändrats enormts, och den är sjukt skön i jämförelse. Det är en helt annan kontroll helt enkelt och går inte att jämföra med DS3 sett till ergonomi.
One-kontrollen har också förändrats mot sin föregångare en del. De har krympt storleken på den och DualShock4 är faktiskt större än One-kontrollen. De har förminskat spakarna och placerat knapparna tightare också jämfört med 360-kontrollen. Bumper-knapparna är ovanligt klickiga, vilket inte känns lika bra som förut Triggersena har blivit helt enorma, och känns jävligt mysko då man trycker med hela insidan av fingrarna. Jag gillar 360-triggers bättre. Styrkorsert har blivit bättre, men inte fan kan det ha varit så svårt att uppgradera det skräpet. Det känns inte som de använt de 100 miljoner dollarna i utvecklingskostnad till jättemånga vettiga saker. Många små förbättringar här och där, men det är inte säkert man kommer uppskatta alla.

Skulle vara intressant att veta hur många som sen kommer undra hur tusan dom tänkte och vilket misstag dom gjorde innan dom ens testat båda kontrollerna, haha.

Permalänk
Medlem

PS4.

1. PS+ har historiskt sett gett väldigt mycket för pengarna
2. Äger redan en Vita. Remote play kommer bli guld värt.
3. Bättre prestanda
4. Starkare stöd från indie-utvecklare
5. Billigare
6. Inte en massa gimmick-funktioner som bara gör en förbannad
7. Naughty Dog
8. DS4 (av det lilla jag testat den verkar den riktigt bekväm. älskar DS3)
9. Gränssnittet verkar ljusår bättre och enklare att navigera i än X1
10.Hoppet om The Last Guardian

Permalänk

PS4.
1. Snyggare, Smidigare och Mindre.
2. Symmetrisk handkontroll.
3. Dualshock 4 känns som det bästa från två världar.
4. Integrerad PSU.
5. Bättre prestanda.
6. Jävligt mycket billigare.
7. Billigare i drift.
8. Xbox användargränssnitt ser precis ut som det mindre trevliga W8(Inte mycket till lyft från tidigare Lego Duplo).
9. Gott om erfarenhet av RRoD sedan tidigare(Generellt sämre erfarenhet genom åren av Xbox och 360).
10. Utvecklingskurvan hos spelarutvecklarna för de exklusiva titlarna till Xbox pekar spikrakt ner, inte ens Halo lockar längre.
11. All hail princess Kenny!

Permalänk
Medlem

min största invändning mot PS4 är att den inte har stöd för streaming av film över nätverk. Den stödjer varken mp3, CD eller DLNA. Tycker det är jävligt fult gjort av Sony då det blir övertydligt att de vill att man ska använda deras musiktjänst och filmtjänst.
Om det ändras så köper jag gärna PS4. Men annars tänker jag inte köpa en konsol som bara spelar spel. Känns helt förlegat tänk att den inte ska klara ALLT.

XBOX känns ju annars som den mer futuristiska konsolen med sin kinect som verkar helt outstanding (för det mesta). Det är ju verkligen så man tänker sig att framtidens hårdvara kommer styras. Dock verkar dom gjort den lite korkad. Sen är det ju synd att de drog in på själva konsolens hårdvara. Känns inte så futuristiskt att köra 720 upplösning med 25fps..

Men i det stora hela känns det helt bortkastat att köpa nån av dom i nuläget. Kommer nog vänta ett halvår eller nåt sånt så alla barnsjukdomar försvunnit och konsolerna fått mogna på sig. Är det ingen annan än jag som tycker det är idiotiskt att konsolerna släpps innan de är helt utvecklade? Väntar hellre ett tag och får en bättre produkt till ett förmodligen lägre pris..

Permalänk
Medlem

Xbox1 kinect skulle ju kunna vara nåt på förfesten. Med dans spel och sånt.

Men PS4 känns bättre om man ska lira själv.

Synd a PS4 kamera inte var så bra...

Har svårt att bestämma mig.

Permalänk
Avstängd

Jag väntar ett tag in på nästa år och sen köper jag båda.

Permalänk
Medlem

PC MASTER RACE!!! men om jag måste välja så blir det XBOX One.

1. Endast Ryse som är intressant för mig av alla lanseringsspel till båda konsolerna.
2. XBOX har fler spel som är likartade spel som kommer på PC.
3. Fler appar och bättre appar.
4. Gillar handkontrollen bättre.
5. Mindre Asiatiskt inspirerade rollspel.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Eftersom PS4 inte är lika "speciell" som PS3:an så kommer det vara väldigt spännande om man lyckas blåsa in Linux på den och kunna använda den som en superbillig, supersnabb PC.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Region lås på språket på Xbox One, gg microsoft.

Nu blir det ingen konsol överhuvudtaget.

Man undrar ju hur de tänkte... Brunnborrare hela bunten, tyvärr

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat xbox och deras muppkontroller, så de blir ps igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem

PS4 för min del av följande anledningar:

1. Har förhoppningsvis samma onlinestöd som 360 hade förr nu när dem anammat samma modell

2. Stödjer hellre Sony än Microsoft, efter den senare har börjat balla ur totalt. Har inte glömt Windows 8 och deras ovilja att se förbi "framtiden" UI mässigt. Detsamma gäller även deras tänk kring always-online med mera som kom med Xbox One ursprungligen. Till&med tagit en diskussion via mail med Steve Ballmer om detta skygglappsbetéende. Visst kan Microsoft göra kompromisser, men än så länge har dem bara använt dessa när huset redan står i brand. Hade dem redan integrerat brandsläckaren från början istället för att vänta på när folk tänder på, så hade det vart en annan sak.

3. Det har generellt släppts fler mysiga RPG's till Sony's alternativ. Utvecklare av mindre JRPG's favoriserar även konsolen, med ett få undantag.

4. Avsaknaden av Kinect i sin nuvarande form. Jag vill inte ha en kamera i mitt vardagsrum som har ett gömt always-on läge för att vakna av gester och röstkommandon.

5. Möjligheten för enkel streaming. Intressant detalj för oss som inte orkar köpa capture cards.

6. Avsaknaden av dedikation för övriga områden än spel. Jag köper en konsol för att spela på. Streamingen samt friendslist anser jag vara en del av detta. Men att använda apparaten som någon form av central mediaenhet kommer inte på fråga för min del. Då föredrar jag en HTPC byggt för just detta, med kontrollerskärm inbyggd i hallväggen med mera.

7. Erfarenhet. Ägt PS2/XBOX, PS3/XBOX360. Föredragit Sony's konsoler.

8. Ren pappersprestanda för grafiktunga spel. Det spelar ingen roll att vissa säger att det är upplevelsen som räknas. Jag gillar siffror. Och Microsoft's cloud-lösning för extra beräkningskraft tror jag inte ett smack på.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Sony lätt. Trött på Microsoft och Xbox: Modern UI. När det finns ett annat alternativ än Windows så kommer det gå bort också.

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Avstängd

Det blir en PS4:a

* Alla kompisar skaffar den, och den kommer på fredag medans Xbox kommer nästa år
* Gillar Sony och längtar efter Grand Turismo + FF. Har haft alla tidigare PS och var inte nöjd med xbox 360
* Microsoft har rövknullat sina kunder sen windows 8, och de funktionerna som skulle komma till xbox1 fungerar antagligen endast i USA ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tigerffs:

Det blir en PS4:a

* Alla kompisar skaffar den, och den kommer på fredag medans Xbox kommer nästa år
* Gillar Sony och längtar efter Grand Turismo + FF. Har haft alla tidigare PS och var inte nöjd med xbox 360
* Microsoft har rövknullat sina kunder sen windows 8, och de funktionerna som skulle komma till xbox1 fungerar antagligen endast i USA ändå.

Fast om vi ska vara petiga så har det pågått längre än så. Sedan är ju Sony verkligen inte oskyldig heller. Någon som fortfarande minns OtherOS och diverse annan hårdvaru- och mjukvarufunktionalitet som försvunnit från PS3 under åren?

Permalänk

PS4 för min del

Har både PS3 och Xbox 360 idag. När dom är utspelade (nuvarande spel) blir dom ersatta av en PS4.

Vet inte riktigt hur det blir med Xbox One och PS4, men med 360 måste man ju betala för att spela on-line, vilket man inte behöver på PS3. Så jag misstänker att Microsoft fortsätter med den "idiotin"?
Sen har jag spelat mest på PS3.. har agerat ypperlig Bluray-spelare, har också känts modernare än 360. Så jag känner väl mig mer hemma med Sony än Microsoft.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

mjo men

Skrivet av Kraniet:

min största invändning mot PS4 är att den inte har stöd för streaming av film över nätverk. Den stödjer varken mp3, CD eller DLNA. Tycker det är jävligt fult gjort av Sony då det blir övertydligt att de vill att man ska använda deras musiktjänst och filmtjänst.
Om det ändras så köper jag gärna PS4. Men annars tänker jag inte köpa en konsol som bara spelar spel. Känns helt förlegat tänk att den inte ska klara ALLT.

XBOX känns ju annars som den mer futuristiska konsolen med sin kinect som verkar helt outstanding (för det mesta). Det är ju verkligen så man tänker sig att framtidens hårdvara kommer styras. Dock verkar dom gjort den lite korkad. Sen är det ju synd att de drog in på själva konsolens hårdvara. Känns inte så futuristiskt att köra 720 upplösning med 25fps..

Men i det stora hela känns det helt bortkastat att köpa nån av dom i nuläget. Kommer nog vänta ett halvår eller nåt sånt så alla barnsjukdomar försvunnit och konsolerna fått mogna på sig. Är det ingen annan än jag som tycker det är idiotiskt att konsolerna släpps innan de är helt utvecklade? Väntar hellre ett tag och får en bättre produkt till ett förmodligen lägre pris..

Dom(sony) jobbar ju på det förtilfälet! Kommer att komma en firmware uppdatering, så det går att streama film osv.
Kinect ja... får se hur det utvecklas...
Xbone känns så jävla daterat redan nu, om du frågar mig och då måste vi även vänta innan de börjar säljas i Sverige. Sjukt opeppad!
Men är glad för er xbox fans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Har både PS3 och Xbox 360 idag. När dom är utspelade (nuvarande spel) blir dom ersatta av en PS4.

Vet inte riktigt hur det blir med Xbox One och PS4, men med 360 måste man ju betala för att spela on-line, vilket man inte behöver på PS3. Så jag misstänker att Microsoft fortsätter med den "idiotin"?
Sen har jag spelat mest på PS3.. har agerat ypperlig Bluray-spelare, har också känts modernare än 360. Så jag känner väl mig mer hemma med Sony än Microsoft.

För online-spel på PS4 krävs att man har Playstation Plus, vilket kostar runt 40 kr/mån. Däremot får man ganska mycket gratis spel genom den tjänsten också (brukar vara ett "AAA-spel", samt lite småspel varje månad), så det är inte enbart online man betalar för. Vet inte hur Xbox Live ser ut med sånt, de kanske efterapat Sony på den fronten på senare tid. Så vill du spela online gratis är det dessvärre PC som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DominatorPC:

Om du skall se skillnad på grafiken så är det bästa ju att få jämföra irl en uppladdad komprimerad video är inte samma sak som att sitta och jämföra konsollerna
hemma på din tv eller data skärm, låt säga att du skulle se bf4 på pc i 4k och allt på ultra på en youtube video via en bärbar data med endast 1280\720p tror du då att du skulle se grafiken lika bra som om du satt på en 4ks skärm hemma och spelade det?
Pröva hemma vilket spel som helst i 1920\1080p och sedan skruvar du ner till 1280\720p så lär du förstå varför så många är upprörda över att xbone bara kör 720p!

Slutade läsa efter att jag såg ordet data.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air