Microsoft planerar Windows 9 till april 2015

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att följa detta,jag gillar Windows 8.1 när man väl lärt sig de är otroligt smidigt att jobba med.
Stora fina ikoner istället för nån liten pytte lista man ska försöka hitta rätt i, samt att man lägger ju dom program man använder mest där för att det ska vara snabb och enkelt att hitta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag var också som alla andra lite skeptisk till ett Windows utan startmeny, men nu har jag blivit van och tycker nästan att w7 känns lite "gammalt". Och vad bråkar alla om? vad finns i startmenyn som inte start skärmen har? Metro apparna använder jag aldrig på vanliga datorn utan bara på plattan så att få den på skrivbordet kommer säker att bli bra.
Men om nu Microsoft inför startmenyn som den var på Windows 7 kommer det kännas som ett steg tillbaka i utvecklingen av Windows.

Permalänk
Skrivet av Jacke3:

Cortana
Halo? Bara jag som tänkte det?

Eftersom namnet kommer just därifrån så är du inte ensam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag använder startmenyn och startskärmen ungefär på samma sätt. Jag trycker windiwsknappen, skriver namnet på det program jag vill starta, och trycker Enter. Startmenyn har fördelen att den inte blockerar det jag håller på med samtidigt som jag slipper tappa fokus eftersm startmenyn följer formspråket från resten av gränssnittet, vilket man knappast kan säga om startmenyn.

Då vill jag rekommendera Winkey + Q, så slipper du söka efter program i fullskärm, Finns fler kombinationer som är värda att läsa sig men den är en av de trevligare. Winkey + X är också hyfsad dock lättare att högerklick på 'startknappen' i det fallet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Istället för att fixa Win8 så släpper dom en ny version så dom kan kräma ut ännu mera pengar!
Tack MS.. går det dåligt eller?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Classic Microsoft att lyckas med varannan windows.

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

Startmenyn är inte alls saknad här, jag är riktigt nöjd med Windows 8.1 för tillfället.

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slappy:

Ful startknapp på skrivbordet till ingen nytta (kan man ta bort den?)

Googla StartIsGone

Permalänk
Medlem

Jag gillade inte heller den nya startmenyn från början men sedan de fixade sökfunktionen i Windows 8.1 så tycker jag till och med att den nya "startmenyn" är bättre än den gamla. Det jag kan sakna är att kunna göra egna snygga knappar i menyn utan tredjepartsmjukvara som fungerar halvdant.
Windows 8.1 kom också med lite utökade funktioner i Win+X-menyn som gör operativsystemet överlag smidigare.
Jag ser ingen funktion i det nya gränssnittet i övrigt för appar osv, permanenta heltskärmapplikationer känns som slöseri med skärmutrymme men som en temporär startmeny så förstår jag inte problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Jag förstår inte hur det sabbar ditt flow faktiskt.
Själv har jag lagt alla program jag använder ofta i metro. Sen låter jag vänsterhanden vila vid Win-tangenten. Vill jag starta nått så klickar jag på wintangenten å sen med musen på ikonen jag vill ha. Det är betyyydligt snabbare än att leta efter en liten rad i en startmeny.

Jag letar inte efter en rad i startmenyn.
Det är ju omständigt att peka på ikonerna med musen.

Jag trycker på Win-key tangenten, sen skriver jag dom två-tre första bokstäverna i programmet som jag vill köra och trycker på Enter.

Det sabbar mitt workflow för att allt man håller på med försvinner när man trycker på Win-tangenten och Start skärmen dyker upp, sen när man kommer tillbaka, så måste man sätta sig in i det igen. När man kickas ut till Start skärmen så ställer hjärnan om sig.

Permalänk
Medlem

Det verkar som Microsoft tappat fokus helt. Det blir Windows 7 till 14 januari 2020. Därefter blir det Linux om de inte skärpt till sig borta i Redmond.

Permalänk
Avstängd

kan dem äntligen bygga det från grunden så man slipper gamla fel från windows xp och bakåt

Permalänk
Medlem

Många roliga kommentarer i denna tråd

Ser fram emot att testa ett nytt OS iaf!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Kanske man kan se fram emot ett mer slimmat Windows framöver då som är, alternativt går att anpassa till den PC man sitter med då. Inte en halvmesyr man tvunget behöver använda tredjepartsprogram till för att få bort div. dåliga idéer.

Anpassa installationen håller jag med om. Jag har kört W8 sen starten, gett Metro ett par chanser men det bara passar inte på en dator utan pekskärm. Mitt arbetssätt är snabbare utan. Start8 löser ju alla mina problem och jag är i princip aldrig i MetroUI.

Det hade varit bättre om man vid installation eller ännu bättre i Kontrollpanelen kunde växla mellan låt säga "Tablet mode" och "PC mode", där PC mode gav dig startmeny och inget Metro. Sen en liten knapp med avancerade inställningar där man dessutom kan ställa in som man vill. Hur svårt kan detta vara Microsoft? Vips så hade en hel datorvärld inte tyckt så illa om ett i övrigt bra OS.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Men gg MS. Släppa ett nytt OS med funktioner som redan skulle ha kommit i windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

kan dem äntligen bygga det från grunden så man slipper gamla fel från windows xp och bakåt

Jo för man bygger ett helt OS på några få dagar...

Skrivet av Ninjaflipp:

Trevligt! Om vi följer mönstret (mönstret där varannat operativsystem som MS släpper är skräp och de andra bra) så borde detta vara bra. Kanske äntligen är dags att orka formatera om datorn då och äntligen fixa RAID 0, som jag köpte SSDs till för ett och ett halvt år sen men inte orkat ordna ännu

Jo för att det gäller.... Börja som en politiker om du nu skall fabricera fakta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Snusfri

Vidrigt.
ModernUI är ljusår bättre än den gamla startmenyn.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Kanske detta blir det nya stora operativsystemet efter Windows 7?

Tänkte precis samma sak. Någonstans i en annan artikel med anknytning till windows härvan skrev någon att det är vartannat operativsystem från microsoft som lyckas och andra halvan floppar. Windows 9 kanske blir det nästa stora operativsystemet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vidrigt.
ModernUI är ljusår bättre än den gamla startmenyn.

Linux är ljusår bättre än Windows. Nu har vi våra subjektiva åsikter på bordet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Njä.. Linux är #framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Cortana

Permalänk
Medlem
Skrivet av niblA88:

Tänkte precis samma sak. Någonstans i en annan artikel med anknytning till windows härvan skrev någon att det är vartannat operativsystem från microsoft som lyckas och andra halvan floppar. Windows 9 kanske blir det nästa stora operativsystemet.

Ja så är det ju i stort sätt.

Windows 3.0 - halvdant, saknade nätverk
Windows 3.10/3.11 - succé
Windows 95 - halvdant
Windows 98 Succé
Windows ME - Total flopp
Windows XP - Succé
Windows Vista - Flopp
Windows 7 -Succé
Windows 8 - flopp
Windows 9 - ...

Ja alla tycker så klart inte att Windows 8 är flopp, men kollar man på försäljningssiffrorna och antalet marknadsandelar efter release så är det en flopp jämfört med Windows 7.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

hehe, de som kör win8 (iallafall i denna tråden) verkar överlag vara nöjda, efter en invänjningsperiod, medans de som sitter på win 7 fortfarande tycker att win 8 är uselt.

Vad kan man dra för slutsatser av det...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Cortana
Halo? Bara jag som tänkte det?

"Chief, I'm picking up movement!"

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja så är det ju i stort sätt.

Windows 3.0 - halvdant, saknade nätverk
Windows 3.10/3.11 - succé
Windows 95 - halvdant
Windows XP - Succé
Windows ME - Total flopp
Windows XP/2000 Succé
Windows Vista - Flopp
Windows 7 -Succé
Windows 8 - flopp
Windows 9 - ...

Ja alla tycker så klart inte att Windows 8 är flopp, men kollar man på försäljningssiffrorna och antalet marknadsandelar efter release så är det en flopp jämfört med Windows 7.

Vart är 98 ? då blir ju 8an succe

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Då vill jag rekommendera Winkey + Q, så slipper du söka efter program i fullskärm, Finns fler kombinationer som är värda att läsa sig men den är en av de trevligare. Winkey + X är också hyfsad dock lättare att högerklick på 'startknappen' i det fallet.

Jag känner till de kommandona, men det är fortfarande krångligare än i Windows 7, och långt ifrån optimalt.

För mig så har det nya ju inte tillfört någon nytta, så det blir liksom att ta omvägar för att ge plats åt något man tycker är sämre, och det känns inte riktigt OK.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Microsh** fixa allt som är fel annars stannar jag på Windows 7! > = |

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Skrivet av Jacke3:

Cortana
Halo? Bara jag som tänkte det?

Microsoft - Halo... Mhmm konstigt att microsoft använder sig av sina egna namn
Tycker dom gör helt rätt i att döpa "denna" till Cortana^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vart är 98 ? då blir ju 8an succe

Det första XP:t skall nog vara 98.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig ge microsoft en krona till. Köpte Win8 och efter att ha bråkat med det sen jag köpte det så gick jag tillbaka till en "student" win7, bästa uppgraderingen någonsin.

Visa signatur

Que sera, sera