Microsoft planerar Windows 9 till april 2015

Permalänk
Melding Plague

Microsoft planerar Windows 9 till april 2015

Efter kontroverserna kring Windows 8 kan uppdateringen "Threshold" bli Windows 9, där Microsoft uppges planera större förändringar i gränssnittet och återinföra startmenyn.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att det bara tar ett år för dom att fixa tillbaka startmenyn!

Permalänk
Master of Overkill

Det här skulle dom redan haft från början.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Det uppges även att komma en Windows 8.1 Update 1 under våren 2014. Dock verkar det oklart ifall startmenyn kommer att återkomma redan tills dess.

I mitt fall så blir det i alla fall ingen Windowsuppgradering förrän startmenyn är tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan ju dock tycka att det borde varit en gratisuppdatering.. men men blir väl förhoppningsvis en massa nyheter som är bra, så det är värt att köpa 9an..

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem

Trevligt! Om vi följer mönstret (mönstret där varannat operativsystem som MS släpper är skräp och de andra bra) så borde detta vara bra. Kanske äntligen är dags att orka formatera om datorn då och äntligen fixa RAID 0, som jag köpte SSDs till för ett och ett halvt år sen men inte orkat ordna ännu

Permalänk
Medlem

Äntligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

"Cortana" låter ju spännande. Har länge närt tanken på att det borde hända nåt på "personliga assistent-sidan", tror det har potential för att underlätta inom vissa områden.

Tyvärr verkar det som "Cortana" ska bo i molnet så dom siktar väl mer på att göra en tjänst som samlar information om folk i marknadsföringssyfte snarare än för att lätta upp vardagssysslor. Skulle föredra en *personlig* assistent.

Permalänk
Entusiast

Jahopp, snart blir det alltså på tal om en "Förbättringar i Windows 9" av Strejf antar jag ?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kanske detta blir det nya stora operativsystemet efter Windows 7?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Döper man det till Windows 9 kan man ju ta betalt en gång till, det går ju inte om man döper det till 8.x

Den där personliga assistenten, finns den redan? För jag har inte sett några gem på skärmen än i alla fall...

Fast jag gillar faktiskt windows 8 och tycker det fått oförtjänt mycket skit. Framförallt av många som inte ens testat :/

Permalänk
Avstängd

Det här ser jag fram emot, jag kommer förstås följa live-sändningarna av årets utvecklarkonferens Build 2014 slaviskt även denna gång

Skrivet av Serzarian:

Jahopp, snart blir det alltså på tal om en "Förbättringar i Windows 9" av Strejf antar jag ?

Det blir det garanterat!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

När dom skriver uppdatering, innebär det att det kommer vara en kostnadfri uppdatering för alla som redan köpt en w8 licens eller?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Avstängd

Om windows 9 ska vara något intressant, TA BORT gränssnittet!

Permalänk
Avstängd

Windows 8.X = BF3!
Windows 9 = BF4?

Den nya trenden: släpp ofärdig produkt, släpp
en mindre ofärdig produkt = dubbel profit!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ehh

Ehh, vad är nytt? Filat på lite funktioner igen?
Göra operativet garanterat 4K säkert kanske, alla applikationer skall funka? Även icke MS program? Krav på certifiering?
Windows känns mer och mer som något från dåtid.

Permalänk
Avstängd

Låter väldigt lovande!

Synd bara att man ska behöva vänta så länge. Mer än ett år kvar.

Jag hatar Metro (Modern UI) på desktop, men tycker ändå att Metro kan vara en ganska okej idé, att kunna köra appar på telefonen, plattan, och Xbox.
Men just på desktop och laptop så suger verkligen Metro och är inte något jag någonsin använder. Men med om man kunde köra Metro appar i ett fönster på skrivbordet, så skulle jag tycka det var mycket bättre och inte alls så dumt.

Jag hatar att Windows 8 inte har någon startmeny och jag upplever det som att det sabbar hela med workflow. Därför har jag installerat ett tredje-partsprogram för att få tillbaka startmenyn.
Lägger dom till officiellt stöd för att få tillbaka startmenyn så vore det bra!

Samsung skyller på Microsoft att det är deras fel att PC-försäljningen gått ner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GFriberg:

När dom skriver uppdatering, innebär det att det kommer vara en kostnadfri uppdatering för alla som redan köpt en w8 licens eller?

Update 1 som släpps till Windows 8.1 (typ ett service pack) kommer med all säkerhet vara gratis. Windows 9 tror jag inte blir gratis.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Update 1 som släpps till Windows 8.1 (typ ett service pack) kommer med all säkerhet vara gratis. Windows 9 tror jag inte blir gratis.

Kommer som sagt byta från Windows 7 till Ubuntu 14.04 i och med släppet lagom till våren 2014.

Permalänk
Medlem

Då sitter man väl kvar på Windows 7 tills detta händer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RzrTrek:

Kommer som sagt byta från Windows 7 till Ubuntu 14.04 i och med släppet lagom till våren 2014.

Jag ser fram emot rapporten om hur det gick sen! Att gå från Windows som har 90+% marknadsandel till Linux som har 1-2% på desktop låter som ett spännande projekt!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är dags för Microsoft att sluta vela. Nu har jag vant mig av med startmenyn och trivs väldigt bra med startskärmen. Windows 8.1 ger jag dock inte så mycket för. Ful startknapp på skrivbordet till ingen nytta (kan man ta bort den?), och massa strul med mitt ljudkort och asio-drivrutiner som jag inte hade problem med i 8.0. Att man kan byta bakgrund på startskärmen är trevligt dock i 8.1. Så ett Nej tack till återinförandet av startmenyn. Utveckla istället startskämen och det ni gjort med Win 8.x så det blir bättre och mer användarvänligt.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Låter väldigt lovande!

Synd bara att man ska behöva vänta så länge. Mer än ett år kvar.

Jag hatar Metro (Modern UI) på desktop, men tycker ändå att Metro kan vara en ganska okej idé, att kunna köra appar på telefonen, plattan, och Xbox.
Men just på desktop och laptop så suger verkligen Metro och är inte något jag någonsin använder. Men med om man kunde köra Metro appar i ett fönster på skrivbordet, så skulle jag tycka det var mycket bättre och inte alls så dumt.

Jag hatar att Windows 8 inte har någon startmeny och jag upplever det som att det sabbar hela med workflow. Därför har jag installerat ett tredje-partsprogram för att få tillbaka startmenyn.
Lägger dom till officiellt stöd för att få tillbaka startmenyn så vore det bra!

Samsung skyller på Microsoft att det är deras fel att PC-försäljningen gått ner.

Jag förstår inte hur det sabbar ditt flow faktiskt.
Själv har jag lagt alla program jag använder ofta i metro. Sen låter jag vänsterhanden vila vid Win-tangenten. Vill jag starta nått så klickar jag på wintangenten å sen med musen på ikonen jag vill ha. Det är betyyydligt snabbare än att leta efter en liten rad i en startmeny.
Jag förstår att folk kan tycka att det känns ovant. Men det är ett otroooligt bakåtsträveri och en självuppfyllande profetia i att allt i windows 8 är skit.
Enda jag hittat i win8 som är omständigt det är att stänga av skiten. Så dumt så det liknar inget. (Om man inte vill använda alt + f4 som man alltid gjort)

Vad gör ni med era startmenyer egentligen!? Ligger ni med dem!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Kommer som sagt byta från Windows 7 till Ubuntu 14.04 i och med släppet lagom till våren 2014.

Samma här! Jag lastade ut Windows när Ubuntu 12.04 kom ut och körde bara Ubuntu samt uppgraderade när 12.10 kom. Sedan 2013 bytte jag tillbaka till Windows igen då det kom spel som bara kunde spelas på Windows som jag bara var tvungen att spela. Nu Är det nog dags att byta tillbaka till ubuntu igen, speciellt när allt fler spel kommer till Steam för Linux.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Jag förstår inte hur det sabbar ditt flow faktiskt.
Själv har jag lagt alla program jag använder ofta i metro. Sen låter jag vänsterhanden vila vid Win-tangenten. Vill jag starta nått så klickar jag på wintangenten å sen med musen på ikonen jag vill ha. Det är betyyydligt snabbare än att leta efter en liten rad i en startmeny.
Jag förstår att folk kan tycka att det känns ovant. Men det är ett otroooligt bakåtsträveri och en självuppfyllande profetia i att allt i windows 8 är skit.
Enda jag hittat i win8 som är omständigt det är att stänga av skiten. Så dumt så det liknar inget. (Om man inte vill använda alt + f4 som man alltid gjort)

Vad gör ni med era startmenyer egentligen!? Ligger ni med dem!?

För mig, som har en knapp på tangentbordet för att sätta datorn i sovläge/stänga av den bryr jag mig inte alls om hur krångligt eller lätt det är att göra det via gränssnittet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kommer Windows bli nya COD och släppa istället ut operativsystem varje år? Hahaha

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappy:

Jag tycker det är dags för Microsoft att sluta vela. Nu har jag vant mig av med startmenyn och trivs väldigt bra med startskärmen. Windows 8.1 ger jag dock inte så mycket för. Ful startknapp på skrivbordet till ingen nytta (kan man ta bort den?), och massa strul med mitt ljudkort och asio-drivrutiner som jag inte hade problem med i 8.0. Att man kan byta bakgrund på startskärmen är trevligt dock i 8.1. Så ett Nej tack till återinförandet av startmenyn. Utveckla istället startskämen och det ni gjort med Win 8.x så det blir bättre och mer användarvänligt.

Tveksamt om det går. Det som de som stör sig på startskärmen stör sig på är ju just att det är i helskärm. DVS den tar upp onödigt mycket plats för det den gör, och ända sättet att lösa det är att göra det till en meny igen.

Men för den lilla skara som faktiskt uppskattar startskärmen så hoppas jag Microsoft behåller valmöjligheten att ha den kvar om man vill. Men de bör nog akta sig för att ha den påslaget som standard, annars kan folk lätt få för sig att det är "samma skit" en gång till.

Jag har också "vant mig" vid startskärmen, men det känns ungefär som att vänja sig med kryckor om man stukat foten. Jag tycker inte startskärmen tillför något jämfört med startmenyn.

Jag använder startmenyn och startskärmen ungefär på samma sätt. Jag trycker windiwsknappen, skriver namnet på det program jag vill starta, och trycker Enter. Startmenyn har fördelen att den inte blockerar det jag håller på med samtidigt som jag slipper tappa fokus eftersm startmenyn följer formspråket från resten av gränssnittet, vilket man knappast kan säga om startmenyn.

Så för min del får de gärna återinföra startmenyn, så ska de få mina pengar. Men som det är nu klänger jag mig fast vid Windows 7 tills något bättre finns.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kanske man kan se fram emot ett mer slimmat Windows framöver då som är, alternativt går att anpassa till den PC man sitter med då. Inte en halvmesyr man tvunget behöver använda tredjepartsprogram till för att få bort div. dåliga idéer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag ser fram emot rapporten om hur det gick sen! Att gå från Windows som har 90+% marknadsandel till Linux som har 1-2% på desktop låter som ett spännande projekt!

Skrivet av RzrTrek:

Får jag fråga varför du blint (med ögonbindeln på) alltid står på Microsoft sida? Får du betalt för att ljuga?

Jag som har gjort det själv tycker inte det var några problem alls. Då har jag visserligen använt Linux i dualboot i över 10år till och från, men det är ju inte direkt komplicerat, inte om man satsar på t.ex. Ubuntu eller Linux Mint och liknande distributioner. Klart att man får vänja om sig t.ex. när det gäller hur man installerar program, att man sällan går via någon sida och laddar hem en fil som man installerar utan gör det via pakethanterare eller software center istället samt att man kanske får hitta alternativa program som gör samma sak som sina favoritprogram i Windows, men det är inga problem.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Cortana
Halo? Bara jag som tänkte det?