Microsoft planerar Windows 9 till april 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vart är 98 ? då blir ju 8an succe

98SE räknas oftast som eget system, så 8 förblir en hemsk härva. ;D
Sen kan man ju även fråga sig varför XP är med två gånger, och före ME?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Windows Åtta är det inget fel på, om man tittar på antalet funktioner. Trots Microsofts löften om enklare, lättare användning av Windows, för varje ny version som kommer så går det numera åt motsatt håll. - Att startmenyn är räddningen för Microsoft !! Nej, det tror jag inte. De bör gnugga geniknölarna och komma på en bättre lösning.

Tragiskt. Mycket inlärning krävs, framförallt med kommandon på tangentbordet och i körmenyn för att arbetet ska gå snabbt& smidigt. Jag hoppas att det blir ändring med 9:an. Jag har dock ingen större förhoppning.

Däremot är jag inte helt kompis med aktiveringen även om min version är äkta och en uppgradering. Den kan Microsoft förenkla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vart är 98 ? då blir ju 8an succe

Oj, det blev lite fel i listan. Så här då?

Windows 3.0 - halvdant, saknade nätverk
Windows 3.10/3.11 - succé
Windows 95 - halvdant
Windows 98 Succé
Windows ME - Total flopp
Windows XP/2000 - Succé
Windows Vista - Flopp
Windows 7 -Succé
Windows 8 - flopp
Windows 9 - ...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Oj, det blev lite fel i listan. Så här då?

Windows 3.0 - halvdant, saknade nätverk
Windows 3.10/3.11 - succé
Windows 95 - halvdant
Windows 98 Succé
Windows ME - Total flopp
Windows XP/2000 - Succé
Windows Vista - Flopp
Windows 7 -Succé
Windows 8 - flopp
Windows 9 - ...

Windows 2000 och Xp är inte samma så de borde inte så på samma rad. Då blir då 8an igen en succe

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Windows 9, förmodligen Microsoft sista fullfjädrade operativsystem för konsumentmarknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Oj, det blev lite fel i listan. Så här då?

Windows 3.0 - halvdant, saknade nätverk
Windows 3.10/3.11 - succé
Windows 95 - halvdant
Windows 98 Succé
Windows ME - Total flopp
Windows XP/2000 - Succé
Windows Vista - Flopp
Windows 7 -Succé
Windows 8 - flopp
Windows 9 - ...

Varför skulle XP och 2000 vara på samma rad? Det är lika mycket skilda operativsystem som Windows 95 och 98.

Jag tycker att det bara är löjligt att påstå att varannan version är bra/dålig och sen krysta ihop en lista som bara fungerar om man modifierar den för att stödja påståendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att startskärmen i Windows 8/8.1 fungerar bra när den är transparent. Önskar bara ett funktionen redan fanns i Windows 8/8.1 så att man inte behövde använda ett tredjepartsprogram som numera är full med adware och inte ens installerar det riktiga programmet because lol fuck it, så man måste leta på andra ställen än det officiella stället och då också hitta rätt version... jobbigt det blev, mycket bättre om det gick på en gång i Windows att göra startskärmen transparent.

Permalänk
Skrivet av Hutter:

hehe, de som kör win8 (iallafall i denna tråden) verkar överlag vara nöjda, efter en invänjningsperiod, medans de som sitter på win 7 fortfarande tycker att win 8 är uselt.

Vad kan man dra för slutsatser av det...?

Slutsats: tycker man inte om 8'an så installerar man windows7 istället, det är inte svårare än så.
jag har själv fått installera 7'an på burkar som levererats med 8'an för att dom hellre ville ha 7'an än 8'an.

8'an funkar ok på plattor och liknande men inte lika bra som 7'an på stationärt... (ännu en subjektiv åsikt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Windows 2000 och Xp är inte samma så de borde inte så på samma rad. Då blir då 8an igen en succe

Skrivet av strejf:

Varför skulle XP och 2000 vara på samma rad? Det är lika mycket skilda operativsystem som Windows 95 och 98.

Jag tycker att det bara är löjligt att påstå att varannan version är bra/dålig och sen krysta ihop en lista som bara fungerar om man modifierar den för att stödja påståendet.

Skickades från m.sweclockers.com

De står på samma rad eftersom de kom ut ungefär samtidigt, men XP vände sig till hemanvändare och 2000 mer till företag.
En annan anledning är att jag skrev att i STORT SÄTT så floppar vartannat OS.

Egentligen skulle man kunna ta bort 2000 helt från listan annars då det egentligen inte är ett konsument operativsystem.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Så det är meningslöst att köpa uppföljaren om man har W8? är ledsen

Permalänk
Medlem

Hoppas på att dom lyckas denna gången, annars så blir det att sitta kvar på Windows 7.

Permalänk
Medlem

Jag gillar faktiskt w8.1 riktig mycket och jag kommer sannolikt inte byta till 9 om de inte ändrat den drastiskt. Modern UI går att ersätta startmenyn om man lägger upp den så man vill ha den

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetrekki:

Slutsats: tycker man inte om 8'an så installerar man windows7 istället, det är inte svårare än så.
jag har själv fått installera 7'an på burkar som levererats med 8'an för att dom hellre ville ha 7'an än 8'an.

8'an funkar ok på plattor och liknande men inte lika bra som 7'an på stationärt... (ännu en subjektiv åsikt)

gör snarare slutsatsen majoriteten av de som testar win8 och ger det en chans faktiskt tycker att det är rätt okay

Permalänk
Medlem

Ska ändå bli spännande att se Windows 9 kan erbjuda. förhoppningsvis främst mer anpassningsbart efter enhet och hur användaren vill ha det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fråga om Win 8:
Kan man lägga in vanliga "riktiga" program i modern ui? Eller är det bara "appar" som får bo där?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacozz:

Fråga om Win 8:
Kan man lägga in vanliga "riktiga" program i modern ui? Eller är det bara "appar" som får bo där?

Ja du kan fästa skrivbordsprogram i startskärmen, på samma ställe som du har "appar".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Har man tur så kan man köra alla spel på Linux vid det laget.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Linux är ljusår bättre än Windows. Nu har vi våra subjektiva åsikter på bordet.

Kanske det men tror Linux har stämpeln på sig som ett OS man måste vara programmerare för att kunna använda.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det är väl förståeligt att de tar till sig kritiken men själv bryr jag mig inte nämnvärt eftersom att klicka sig runt i en meny inte är effektivt (aningen bättre i Modern UI men fortfarande inte optimalt jämfört med att söka). Jag lär inte bli tvingad att använda startmenyn, precis som jag inte är tvingad att använda startskärmen, så det spelar ingen större roll. Jag tycker man fokuserar på fel sak om det är den stora grejen man tittar på, men det är individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kanske det men tror Linux har stämpeln på sig som ett OS man måste vara programmerare för att kunna använda.

Ja lite av den stämpeln ligger tyvärr kvar, men det är ju inte alls sant. Om det på något sätt upplevs som krångligt så har det mer att göra med att en Windowsanvändare är van med hur saker görs på Windows istället för Linux.

Tar du däremot en person som aldrig har använt en dator (om det nu finns några sådana kvar som inte ligger på dödsbädden) så tror jag inte att t.ex. Ubuntu skulle upplevas mer svåranvänt än Windows när man inte är van med något annat innan.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Kul I guess.
Kommer inte installera skiten ändå
Windows 8/8.1 räckte för en livstid.

Windows 7 tills något viktigt tvingar mig bort ifrån oset, så kan nog ha det i 10 år till.

Permalänk
Medlem

Visst att Microsoft behöver nya inkomster men jag som konsument och användare av datorer i allmänhet fortfarande med windows xp på två burkar anser att Microsoft får lugna ner takten med sina släpp av OS. Har inte råd att uppgradera till ett nytt operativsystem vart tredje eller fjärde år. De produkter man ger ut blir med detta tempo endast halvfärdiga.

Permalänk

tillbaka till traditionella system, plz.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja lite av den stämpeln ligger tyvärr kvar, men det är ju inte alls sant. Om det på något sätt upplevs som krångligt så har det mer att göra med att en Windowsanvändare är van med hur saker görs på Windows istället för Linux.

Tar du däremot en person som aldrig har använt en dator (om det nu finns några sådana kvar som inte ligger på dödsbädden) så tror jag inte att t.ex. Ubuntu skulle upplevas mer svåranvänt än Windows när man inte är van med något annat innan.

Det är antagligen som du säger. Sist jag rörde vid Linux (eller Unix) var för 15 år sedan och jag antar att det hänt mycket sen dess. På den tiden fattade jag knappt något.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Microsoft - Halo... Mhmm konstigt att microsoft använder sig av sina egna namn
Tycker dom gör helt rätt i att döpa "denna" till Cortana^^

Jo jag förstår att dem använder "cortana " då det lämpar sig och dem äger rättigheterna till namnet
Live bara se hur många som reagerade på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja så är det ju i stort sätt.

Windows 3.0 - halvdant, saknade nätverk
Windows 3.10/3.11 - succé
Windows 95 - halvdant
Windows 98 Succé
Windows ME - Total flopp
Windows XP - Succé
Windows Vista - Flopp
Windows 7 -Succé
Windows 8 - flopp
Windows 9 - ...

Ja alla tycker så klart inte att Windows 8 är flopp, men kollar man på försäljningssiffrorna och antalet marknadsandelar efter release så är det en flopp jämfört med Windows 7.

Varför hoppar alla över Win2k? Det var en succé.

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, måste leta efter det korrekta ´ tecknet på telefonen....
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är antagligen som du säger. Sist jag rörde vid Linux (eller Unix) var för 15 år sedan och jag antar att det hänt mycket sen dess. På den tiden fattade jag knappt något.

Japp, jag stötte först på Linux 1997-1998 nån gång och då var det jävligt krångligt minns jag, men sedan dessa har enormt mycket hänt.
Det första som fick mig att tänka att det kan bli något riktigt användbart av det hela var när första versionerna av Ubuntu kom ut.

Innan dess hade jag testat alla möjliga distributioner, men Red hat var väl det jag hade använt mest men aldrig riktigt fastnat för det.
Nu idag är jag helt fast vid Debianbaserade OS som Ubuntu och Mint och det är det jag kan bäst. Skulle aldrig få för mig att köra något Red Hat baserat OS idag även om jag måste hantera det en del genom jobbet.

Men Ubuntu och Mint är superenkla operativsystem som vilken hemanvändare som helst ska kunna använda.
Det enda bekymret jag ser är när man har hårdvara som inte stöds rakt av, vilket är mycket ovanligt idag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Varför hoppar alla över Win2k? Det var en succė.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt för att det inte var ett OS riktigt till hemanvändare, men jag håller med dig, det var en riktig succé.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Varför hoppar alla över Win2k? Det var en succė.

Skickades från m.sweclockers.com

Passar ju inte in i deras (pseudovetenskapliga)modell..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Som sagt för att det inte var ett OS riktigt till hemanvändare, men jag håller med dig, det var en riktig succé.

Ska man vara jobbig så är ju 8.1 en egen version också. (6.3)
Förvisso många som tror att den är en uppdatering men det är den inte enligt MS sätt att se det.
Däremot kommer det ju en uppdatering till 8.1 i April

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415