AMD lanserar A-serien "Kaveri"

Permalänk
Avstängd

Ser framemot testerna, blir nog en AMD vid nästa processorköp. Har kört på Intel nu de senaste 10 åren, men jag tycker inte det är värt dubbla priset eftersom att man inte utnyttjar all den prestandan från en I7. Sen har man även slutat spela så man funderar ju på att kanske köpa en Kaveri och hoppas på att den inbygda GPU:n klarar det mesta förutom spelande. Billigt och bra. GO AMD.

Permalänk
Medlem

enda räddningen för Kaveri är väl Mantle. Annars ser det ju rätt så kasst ut
http://www.anandtech.com/show/7677/amd-kaveri-review-a8-7600-...
Även om man tänker sig att kombinera med ett r7 så blir det ju aldrig bättre än r7 260x i crossfire och det är ju rätt så kasst ändå.
tråkigt att de inte kollade hur processorn funkar med "riktiga" grafikkort, men för 1700kr kvittar det ju då i5 4670k kostar 1700 den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Kommer vi att få se några 8 kärniga versioner av denna arkitektur, eller försvann det iom att FX slutade tillverkas?

Att FX-serien är död är ren och skär FUD.

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20131209231050_AMD_W...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha benchmark på dessa kaveri APU:er, samt temperatur under hög belastning, skulle va intressant och se med sådan kraftig APU och vad den har för temperatur!

Visa signatur
Permalänk

Ska bli kul att läsa testerna. Hoppas på en fullträff från AMD. Om den är på 245mm2 så är väl det ganska stort? Hur stor är Intels senaste Core i5 egentligen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Guru3d:
http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_a8_7600_apu_review,1...
Bra I-GPU prestanda, men mer normala CPU beräkningar har inte blivit snabbare.

Det är också GPUn som är den absolut största uppgraderingen. Däremot verkar även CPU ha fått en boost på upp emot 10-15% i IPC. Kom ihåg att 7600 har lägre klock än Richland.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är också GPUn som är den absolut största uppgraderingen. Däremot verkar även CPU ha fått en boost på upp emot 10-15% i IPC. Kom ihåg att 7600 har lägre klock än Richland.

Jo, men högre IPC spelar ju ingen roll om klockfrekvenserna måste sänkas. Det är en tradeoff man gör när man designar en CPU. Så det beror på vilken klass vi pratar om.
Jag är grymt imponerad över väl man lyckats anpassa den klockfrekvensjagande Bulldozer-arkitekturen till att vara så effektiv och bra som den är vid lägre klockfrekvenser idag.
Tyvärr har man fått offra prestandan vid högre klockfrekvenser och TDP pga det.

Men så som datorindustrin ser ut är marknaden för 100watts produkter snabbt krympande. Så det är förståeligt. Men tråkigt för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MyZk0:

Om du kastar någon i floden är du en dålig kaveri om din kaveri inte vill vara i kaveri, såtillvida att din kaveri inte brinner och behöver släckas, då kan det vara en god idé att vara en riktigt kaveri och kasta ned din kaveri i floden kaveri.

Men se till att det verkligen är din kaveri så du inte slänger in en annans kaveri i kaveri så slipper ni förklara varför ni puttade in någon annans kaveri för dennes kaveri och inte din egen kaveri som hade planerat att kasta ner i kaveri. För om du inte ser efter om det är rätt kaveri så kan det bli så att du får flera kaveri att bli riktigt sura på dig och ev. inte lägre se dig som en kaveri. You get my drift kaveri?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur 65 & 45w står sig mot en 5800k.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det tror du inte att vi gjort? AMD säger att det ska finnas testexemplar på A10-7850K och A10-770K inom kort. Att de först ville skicka ut A8-7600 var för att de ville visa upp ett "koncept" och hur energieffektiv Kaveri är vid lägre TDP-värden.

Måste det vara ett testexemplar?
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/amd-so...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av skruvis:

Absolut inte, det var bara svar på frågan om varför det var tänkt att vi skulle få hem A8-7600. Vi brukar faktiskt få tag på produkter via återförsäljare när det av ett eller annat skäl inte går via tillverkaren. Det är dock sällan det är möjligt innan produkten är lanserad.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

En ny finess som introduceras med Kaveri är Konfigurerbar TDP (cTDP), vilket gör det möjligt för användare att själva justera processorns TDP-värde i BIOS/UEFI. För A10-serien kan TDP-värdet justeras i steg om 95, 65 och 45 watt medan A8-serien som standard ligger på 65 watt och därför endast kan gå ned till 45 watt.

Betyder detta att den nylanserade a10-7850k går att köra i 65w?
hittar nämligen ingen sådan info i befintliga tester gällande A10, bara A8.......

om svaret är ja då blir det köp direkt.

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Medlem

Saknar verkligen test gentemot diskreta grafikkort i alla test jag har läst, alla jämför bara prestandan med olika processorer och deras IGP.
Så för tillfället är jag inte så sugen på Kaveri som jag var innan då man inte har fått några vettiga jämförelser. Kaveri skulle kunna ha fungerat ypperligt som en uppgradering från det jag har nu, men nu lutar det mer åt en i3 med ett GTX 650 (ti?), på grund av att det är lättare att jämföra.

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt imponerande att man kan köra på 45W TDP med så liten prestandaförlust, borde gå att bygga riktigt smått då eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det är att vrida på sanningen duktigt att antyda att det skulle komma mer bara för att de inte slutan med supporten ännu.
De tillverkare fortfarande Piledriver, det är helt sant, så i den bemärkelsen lever plattformen. Men kommer det släppas någon ny kärna? Nej, kommer det ens släppas en ny modell med nuvarande kärna? Troligtvis inte.

Permalänk
Hjälpsam

Efterlyser fler mini-itx moderkort och moderkort med displayport.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är det bara A8 och A10 som gäller i Kaveri-familjen eller kommer den någon A6 och A4 också längre fram? Kunde inte läsa något om detta i texten. Är ju lite surt i så fall, hade hoppats på en "billig" prolle för HTPC med nya Kaveri.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Niczo:

Tycker det är rätt imponerande att man kan köra på 45W TDP med så liten prestandaförlust, borde gå att bygga riktigt smått då eller är jag ute och cyklar?

45W TDP är ungefär gränsen för vad som är rimligt att stoppa i en 15" laptop med riktigt bra kylning, så det är ju inte precis supersmått. De CPUer från AMD/Intel som sitter i ultratunna bärbara har en TDP på 10-20W.

Helt klart är Steamroller en trevlig uppgradering, framförallt vid TDP 45W där det var en ordentligt ökning från Richland. Men ändå svårt att se målgruppen för denna APU, för även den mest budgetmedvetna gamer så ger en i3 eller till och med Pentium + något som HD 7750 (AnandTech använde HD 6750, men den verkar ju knappt gå att köpa längre) ge betydligt bättre upplevelse. Enda sättet att nå ~30FPS i en vettig upplösning är genom att köra med riktigt låg kvalité.

För de som ska använda dator för saker != spel så är en i3 både billigare och snabbare, framförallt på enkeltrådade saker. Trist då det skulle behövas lite konkurrens.

Däremot HSA ser väldigt coolt ut, men tittar man historiskt på hur lång tid det tar innan nya CPU-finesser (som t.ex. SSE), får någon större spridning så lär vi tyvärr inte se detta användas de närmaste 5 åren i alla fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hur bra hade dessa blivit utan någon grafikdel utan istället använt hela utrymmet till CPU. Är det inte många användare som oavsett GPU del köper sig ett grafikkort. Men för alla de som inte anser sig behöva någon kraftfull grafik är det ju hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Saknar verkligen test gentemot diskreta grafikkort i alla test jag har läst, alla jämför bara prestandan med olika processorer och deras IGP.
Så för tillfället är jag inte så sugen på Kaveri som jag var innan då man inte har fått några vettiga jämförelser. Kaveri skulle kunna ha fungerat ypperligt som en uppgradering från det jag har nu, men nu lutar det mer åt en i3 med ett GTX 650 (ti?), på grund av att det är lättare att jämföra.

This. Jag vill gärna se var dessa integrerade kretsar ställer sig i ledet av etablerade diskreta grafikkort, så man får en god uppfattning av prestandanivån.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Tycker detta låter mycket lovande då jag lagt större delen av spelandet på hyllan och datorn är helt passivt vattenkyld (inte nätagget). Just nu är 65 watt TDP max för mig om jag vill ha ett hyfsat grafikkort i den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Ska bli kul att läsa testerna. Hoppas på en fullträff från AMD. Om den är på 245mm2 så är väl det ganska stort? Hur stor är Intels senaste Core i5 egentligen?

Haswell är på 177 mm2 (Versionerna med GT3 är något större, ~230 mm2 kanske)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Är det bara A8 och A10 som gäller i Kaveri-familjen eller kommer den någon A6 och A4 också längre fram? Kunde inte läsa något om detta i texten. Är ju lite surt i så fall, hade hoppats på en "billig" prolle för HTPC med nya Kaveri.

Det ska komma A6/4 så småningom.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av tintinj:

Är det bara A8 och A10 som gäller i Kaveri-familjen eller kommer den någon A6 och A4 också längre fram? Kunde inte läsa något om detta i texten. Är ju lite surt i så fall, hade hoppats på en "billig" prolle för HTPC med nya Kaveri.

Det kan dröja innan det kommer några A6- och A4-modeller eller fler modeller överhuvudtaget för den delen. I dagsläget planerar AMD att Kaveri och Richland ska leva sida vid sida, där Richland utgör det lägre segmentet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Haswell är på 177 mm2 (Versionerna med GT3 är något större, ~230 mm2 kanske)

Tack för infon! Då är inte dessa så mycket större än GT3 versionerna då.

Kollade även in Techreports test där så presterar de nya A8 APU:erna väldigt bra bättre än den gamla A10 tom.

http://techreport.com/review/25908/amd-a8-7600-kaveri-process...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det kan dröja innan det kommer några A6- och A4-modeller eller fler modeller överhuvudtaget för den delen. I dagsläget planerar AMD att Kaveri och Richland ska leva sida vid sida, där Richland utgör det lägre segmentet.

Tack tack för svaret! Får kolla på äldre modell i så fall om det blir aktuellt snart.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat runt lite verkar det inte så dumt iaf. De är riktigt snåla, 7850K ligger i praktiken en bit under sin TDP. Samtidigt så skalar de bättre med antalet kärnor. De skalar lika eller bättre än i5 mellan en och flera trådar i Cinebench t.ex.
Sedan verkar det tydligt att IPC nu definitvt är högre än Phenom II, vilket inte är så dåligt ändå med tanke på frekvenser. A8 7600 verkar vara snabbare än de bättre Phenom II trots 45W och inbyggd GPU.

Ser verkligen fram emot Sweclockers test och prestanda vid 2,8GHz, trådskalningstest och effektmätningen.

Permalänk
Medlem

När får vi se Athlon varianten av kaveri?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Justerbar TDP är en genial grej iaf
Flexiblare för oss köpare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För den som inte ska spela så tunga spel och vill ha ett kompakt system verkar dessa APUer klockrena.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies