AMD lanserar A-serien "Kaveri"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för infon! Då är inte dessa så mycket större än GT3 versionerna då.

Kollade även in Techreports test där så presterar de nya A8 APU:erna väldigt bra bättre än den gamla A10 tom.

http://techreport.com/review/25908/amd-a8-7600-kaveri-process...

Där var det minsann positivare resultat från Kaveri än i Anadtechs test..
Trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast det är att vrida på sanningen duktigt att antyda att det skulle komma mer bara för att de inte slutan med supporten ännu.
De tillverkare fortfarande Piledriver, det är helt sant, så i den bemärkelsen lever plattformen. Men kommer det släppas någon ny kärna? Nej, kommer det ens släppas en ny modell med nuvarande kärna? Troligtvis inte.

Spekulera går ju.

Man kan också se det som att om AMD verkligen ville lägga ner plattformen och rikta allt fokus på APU-lösningar så hade de nog låtit det vara och sagt något i stil med "vi kommenterar inte läckor" och därigenom eldat på medierna ännu mer.

Det känns rätt onödigt att säga att man "inte lägger ner FX-serien" om man nu har för avsikt att göra just det på sikt.

Vi har haft den här diskussionen innan. Du tyckte att det var tramsigt av mig att anta att FX-serien kommer fortsätta utvecklas bara för att AMD är tysta, men ett uttalande där de säger att de inte tänker lägga ner den väger några ton tyngre.

Sedan kan man väl förståss ha extrema krav och säga att man tänker lägga ner FX bara för att inga officiella roadmaps finns efter 2014, men med det resonemanget så kommer de flesta tillverkare lägga ner sina prudukter inom några år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

A8-7600 i 45W-läget är ju klippt och skuren för en strömsnål och högpresterande HTPC. Trevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Ok. Inte direkt något revolutionerande från AMD nu heller. Fortfarande nått som lockar för "low budget" marknaden men annars inget nytt.
Oj glömde ju PCIe3 men det hade väl Intel 2012...

Permalänk
Avstängd

Suger i CPU prestanda och blir i vissa tester outperformad av Sandy Bridge i5 och Ivy Bridge i3.

Bäst när det kommer till GPU prestanda dock.

Bra val om man har ont om pengar, inte har råd med grafikkort och vill bygga en billig dator som presterar bra i spel.

Permalänk
Medlem

Sweet, A10-7850K kan köras i 45 eller 65 W
http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=25658366&post...

Blir ett givet köp

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Medlem

På Tek Syndicate så nämnde de att Kaveri klarar av spel så som Civ 5 i Eyefinity och high-settings:

btw. så har Fractal Josh, läskig filmstjärne utstrålning...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

...Och fortfarande gäller det att FM2+ processorer inte fungerar med gamla FM2 sockeln, eller?

Inte ens med BIOS uppgradering?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett givet ITX-bygge. Undrar bara om det blir någon A10-7800 också i Q1 eller om det ryktet var felaktigt.

Permalänk
Medlem

Bra att dom gör som intel, att dom försöker gå mot lägre klock och högre IPC i stället. Detta om något visar hur fel dom satsade på FX. den var inte mogen än och hade fel krets för jobbet.

Nu börjar deras cpu:er likna något. Men dom behöver öka cpu prestandan till minst i3, för att ha en chans. Sen vettig PR är A och O. Det bör amd om möjligt fixa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

...Och fortfarande gäller det att FM2+ processorer inte fungerar med gamla FM2 sockeln, eller?

Inte ens med BIOS uppgradering?

Nä, Kaveri har två pinnar extra tror jag. Går därför inte in i FM2. Däremot går en richland in i en FM2+.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fafne:

...Och fortfarande gäller det att FM2+ processorer inte fungerar med gamla FM2 sockeln, eller?

Inte ens med BIOS uppgradering?

Ja tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Ett givet ITX-bygge. Undrar bara om det blir någon A10-7800 också i Q1 eller om det ryktet var felaktigt.

A10-7850k finns på inet till salu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Efter att ha kollat runt lite verkar det inte så dumt iaf. De är riktigt snåla, 7850K ligger i praktiken en bit under sin TDP. Samtidigt så skalar de bättre med antalet kärnor. De skalar lika eller bättre än i5 mellan en och flera trådar i Cinebench t.ex.
...

Helt klart har man gjort rejäla förbättringar i prestanda när man använder alla CPU-trådar, men vilken artikel har du läst där Kaveri skalar bättre än desktop i5?

De tester jag läst så är skalningen ungefär

  • i3 skalar ~ x2.5

  • i5 skalar ~ x3.7

  • Richland skalar ~ x3.1

  • Kaveri skalar ~ x3.5

Så helt klart är skalningen på Steamroller mer lik i5 än i3 (alla dessa CPUer har ju 4 CPU-trådar), problemet är bara att i absoluta tal så är de Haswell-baserade i3orna snabbare än Kaveri även på de saker som kan använda alla CPU-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

[QUOTE=Yoshman;14293551]Helt klart har man gjort rejäla förbättringar i prestanda när man använder alla CPU-trådar, men vilken artikel har du läst där Kaveri skalar bättre än desktop i5?

De tester jag läst så är skalningen ungefär

  • i3 skalar ~ x2.5

  • i5 skalar ~ x3.7

  • Richland skalar ~ x3.1

  • Kaveri skalar ~ x3.5

Så helt klart är skalningen på Steamroller mer lik i5 än i3 (alla dessa CPUer har ju 4 CPU-trådar), problemet är bara att i absoluta tal så är de Haswell-baserade i3orna snabbare än Kaveri även på de saker som kan använda alla CPU-kärnor.[/QUOTE]

Vad är skalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Spekulera går ju.

Man kan också se det som att om AMD verkligen ville lägga ner plattformen och rikta allt fokus på APU-lösningar så hade de nog låtit det vara och sagt något i stil med "vi kommenterar inte läckor" och därigenom eldat på medierna ännu mer.

Det känns rätt onödigt att säga att man "inte lägger ner FX-serien" om man nu har för avsikt att göra just det på sikt.

Vi har haft den här diskussionen innan. Du tyckte att det var tramsigt av mig att anta att FX-serien kommer fortsätta utvecklas bara för att AMD är tysta, men ett uttalande där de säger att de inte tänker lägga ner den väger några ton tyngre.

Sedan kan man väl förståss ha extrema krav och säga att man tänker lägga ner FX bara för att inga officiella roadmaps finns efter 2014, men med det resonemanget så kommer de flesta tillverkare lägga ner sina prudukter inom några år.

Suck, ska vi slå vad? Jag säger inga nya kärnor till AM3+ lanserade eller tillkännagivna i roadmaps vid slutet av 2015.
Om de väljer att gå upp i ett högre segment än Kaveri igen framöver så blir det inte med AM3+.

[QUOTE=Yoshman;14293551]Helt klart har man gjort rejäla förbättringar i prestanda när man använder alla CPU-trådar, men vilken artikel har du läst där Kaveri skalar bättre än desktop i5?

De tester jag läst så är skalningen ungefär

  • i3 skalar ~ x2.5

  • i5 skalar ~ x3.7

  • Richland skalar ~ x3.1

  • Kaveri skalar ~ x3.5

Så helt klart är skalningen på Steamroller mer lik i5 än i3 (alla dessa CPUer har ju 4 CPU-trådar), problemet är bara att i absoluta tal så är de Haswell-baserade i3orna snabbare än Kaveri även på de saker som kan använda alla CPU-kärnor.[/QUOTE]

Tittade bara på Cinebench, och då på extremetech och någon till. Tycker det är lite intressant, det känns som att det är ren ALU-prestanda som skalningen borde vara bättre på annars.

Skrivet av Hugligan:

Vad är skalning?

Skala är hur någonting förhåller sig till något annat. Du kan ha en bilmodell i skala 1:18, då är dess längd en 18-del av den riktiga bilens längd.
Är en fyrkärnig processor exakt fyra gånger så snabb när alla fyra kärnor används jämfört med om bara en kärna används så skalar den perfekt. Om den bara blir 3 gånger så snabb så skalar den inte lika bra med antalet kärnor. Man kan även se hur saker skalar med frekvens. Om något blir 5% snabbare vid 4GHz än vid 3GHz skalar det inget vidare med frekvensen, vilket brukar peka på flaskhals, t.ex. grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Ingen recension? Går tillbaka till ide igen då. Väck mig när det blir läsning.

Lite så jag kände också.

Återkommer när SweC har gjort en recension.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hugligan:

Vad är skalning?

Om en CPU utför 100 "saker" med om man bara låter den använda en CPU-tråd och den utför 300 saker när den får använda alla sina CPU-trådar (4 i fallet här) så "skalar den" x3.0.

Att köra t.ex. CineBench på en CPU-tråd och sedan en gång till när alla CPU-trådar får användas blir ett relativt mått på hur olika CPU-designer skalar i förhållande till varandra. Notera att det egentligen bara talar om hur de skalar i just den applikationen, andra applikationer kommer definitivt ge andra absoluta resultat men ordningen mellan CPUer kommer i de flesta fall vara densamma, d.v.s. en i5 kommer skala mest, sedan Kaveri, sedan Richland och sist i3.

Men detta är inget exakt mått, jag kan enkelt skapa ett program där i3an kommer skala bättre än alla de andra... Men i "vettiga" program som faktiskt skalar med flera CPU-trådar så kommer ordningen typiskt vara i5, Kaveri, Richland, i3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Trevligt att förbättringar på cache och avkodarsidan ger lite, men det är inte mycket förändring totalt sett så man kan på höjd jämföra det med 2009 års LGA1156-Lynnfields och de får fortfarande stryk av 2008-års Nehalem. En stor del av dagens program och kod som inte optimerats för nya SSE-instruktioner har det inte hänt så mycket med sedan Nehalem introducerades. Så det har ändå inte hänt så mycket på drygt 5 år, synd att AMD fortfarande måste iterera och försöka få bort det värsta från sin halvtrasiga design dock. Går inte att göra allt på en gång, Excavator är ändå inte så långt bort nu dock. Nästa steg tar nog ett tag. Det dem går miste om med så klen cpu är bärbara.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Tittade bara på Cinebench, och då på extremetech och någon till. Tycker det är lite intressant, det känns som att det är ren ALU-prestanda som skalningen borde vara bättre på annars.

Det förklarar saken, ExtremTech använder 4670S och den klockar ner sig klart mer än 4760/4760K allt eftersom fler kärnor används. Jag tittade på tester som använder 3570K/4670K samt A10-7850K.

Edit: det, i min mening, mest relevanta testet för gruppen som kan tänkas använda A10/A8 och i3 är nog multitasking testet hos bit-tech. Verkar som HyperThreading hjälper till rätt mycket här, vilket kanske inte är helt orimligt då flaskhalsen trycks över mot I/O i detta fall och HT är väldigt användbart i dessa lägen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Slutsats från kanadensarna: A8 imponerar stort i termer av prestanda per W och per dollar. A10 7850k erbjuder inte tillräcklig prestandaökning för pengarna.

Själv vill jag vänta på A10-7800 standardutgåvan, klockad till 3,5, med 3,9 turbo som enligt wccftech kommer i 65W version med alla 512 GPU streamprocessorerna aktiverade, till skillnad från A10-7700k. Perfekt för en SFF låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det förklarar saken, ExtremTech använder 4670S och den klockar ner sig klart mer än 4760/4760K allt eftersom fler kärnor används. Jag tittade på tester som använder 3570K/4670K samt A10-7850K.

Så klart, dum man är som inte tänkte på det.
Men klart bättre skalning än 6800K ändå.

Permalänk
Medlem

http://wccftech.com/amd-a10-7800-kaveri-apu-benchmarked-compa...

Listar A10-7800, men det behöver ju inte vara korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Enligt recensionerna jag sett så är det ju inte skitspännande. Allt hänger på klockningen. :/

Oki, tack för infon. Någon ska ju sparkas någonstans, deras PR-avdelning har ju något grovt fel i styret.

Översatt till ren svenska. 7850K presterar trots högre IPC - men på grund av lägre frekvenser - inte nämnvärt bättre än gamla Trinity. Inte bra reklam att visa upp det. Däremot så har de bättre prestanda/watt på lägre modeller. Och då kan vi gissa varför vi inte ser Steamroller till AM3+.

Jepp. Då vet vi varför AMD stod över den här rundan. Bara att vänta till 2015 och Excavator. Tråkigt.

Skrivet av Broken-arrow:

Bra att dom gör som intel, att dom försöker gå mot lägre klock och högre IPC i stället. Detta om något visar hur fel dom satsade på FX. den var inte mogen än och hade fel krets för jobbet.

Nu börjar deras cpu:er likna något. Men dom behöver öka cpu prestandan till minst i3, för att ha en chans. Sen vettig PR är A och O. Det bör amd om möjligt fixa.

Jag hoppas du har rätt och att aMD gör rätt. Det verkar ju som att de gör en omsvängning.

Skrivet av DavidtheDoom:

Synd att de ska ha så förbannat mycket för en A10.
Styrkan var ju att APU:erna gav acceptabel prestanda för casual gaming och inte kostade så mycket.
Nu kommer denna CPU prestera som ett? 5770 och en FX 4300? de kostar ju lika mycket de som en CPU gör...

Skrivet av Xeno88:

1600kr för en 7850k? Ehh, tar nog hellre en i5a även om Intel grafik är sämre. Går ju fixa ett kort senare.

Skrivet av jonasies:

Mm, för 1600 spänn är man inte så sugen längre. Förhoppningsvis sjunker priset inom några dagar/veckor.

Går att få för typ 1200 kr i USA :/. Dom har ju visserligen lite lägre skatt men ändå..

Gissar på att det är meningen att Mantle ska väga upp.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Och..! Den stora frågan: hade det varit bättre att integrera dessa Steamroller-kärnor i PS4 och X1 istället för Jaguar? Hade det ens varit möjligt att göra samma täta integrering mellan Steamroller och GPU-delen som man gjort med Jaguar och GPU-delen?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

45W TDP är ungefär gränsen för vad som är rimligt att stoppa i en 15" laptop med riktigt bra kylning, så det är ju inte precis supersmått. De CPUer från AMD/Intel som sitter i ultratunna bärbara har en TDP på 10-20W.

Helt klart är Steamroller en trevlig uppgradering, framförallt vid TDP 45W där det var en ordentligt ökning från Richland. Men ändå svårt att se målgruppen för denna APU, för även den mest budgetmedvetna gamer så ger en i3 eller till och med Pentium + något som HD 7750 (AnandTech använde HD 6750, men den verkar ju knappt gå att köpa längre) ge betydligt bättre upplevelse. Enda sättet att nå ~30FPS i en vettig upplösning är genom att köra med riktigt låg kvalité.

För de som ska använda dator för saker != spel så är en i3 både billigare och snabbare, framförallt på enkeltrådade saker. Trist då det skulle behövas lite konkurrens.

Däremot HSA ser väldigt coolt ut, men tittar man historiskt på hur lång tid det tar innan nya CPU-finesser (som t.ex. SSE), får någon större spridning så lär vi tyvärr inte se detta användas de närmaste 5 åren i alla fall.

Nja, för allround grejer tycker jag nog faktiskt Kaveri är ett klart bättre köp än en i3a.
Grafikdelen i dom billiga och strömsnåla i3orna är riktigt usel och även om dom är betydligt bättre vid enkeltrådade saker så är det extremt sällan ren processorkraft är flaskhalsen för vanligt folk, snarare HDDn t.ex. som gör att det tar längre tid att göra enklare redigering av bilder, surfa osv.

Jag tror den bristande grafikdelen i i3an kommer vara flaskhals betydligt oftare än processordelen i Kaveri 45w för dom allra flesta användare redan i dagsläget, och för framtiden tror jag bara det kommer öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Och..! Den stora frågan: hade det varit bättre att integrera dessa Steamroller-kärnor i PS4 och X1 istället för Jaguar? Hade det ens varit möjligt att göra samma täta integrering mellan Steamroller och GPU-delen som man gjort med Jaguar och GPU-delen?

Beror på hur du definierar "bättre", mer prestanda, absolut. Men betydligt dyrare med mycket sämre yeilds, mer energi och därmed värme osv.
Och dessutom, ca. ett halvår senare om inte mer.

Permalänk

Jag har allt förberett för Kaveri, saknar bara själva CPUn till ett mATX-bygge hos föräldrarna.
Visst kan man säga att CPU-delen inte blev det många hade hoppats på, men klockar man upp den 7850k till samma frekvens som 6800k så bör man ändå märka mer skillnad. Läste anandtechs recension, men de klockade inte iGPUn, den ska väl vara upplåst den med för OC om jag inte tar fel?

Tycker att Kaveri ändå verkar fylla ett marknadssegment - en mindre formfaktorsdator (mATX och nedåt), HTPC är givet, prisvärda OEM-datorer. 7850k kostar 1490kr på komplett tex, vilket ändå är ett bra pris (även om ett pris närmare 1200kr hade gjort CPUn oerhört mycket mer tilltalande) . Lägger man till ett moderkort (mitt Asrock A88X Extreme 4+ finns för drygt 500kr) och man landar för 2000kr för själva plattformsberoende komponenterna med upplåst. Vet inte hur fallet är med FM2+-sockeln, men om Excavator-CPUerna blir kompatibla med den så är det ju också ett stort plus.

Sedan så är det ju självfallet så att AMD i dagsläget är oerhört beroende av att utvecklare nappar på HSA-/APU- och Mantle-tänket och väljer att utnyttja beräkningskraften som finns, även i GPUn. Detta händer nog tyvärr inte i någon större skala inom Kaveris livstid, men det kan ge en viktig startpunkt om AMD finner finanser nog att hålla idén vid liv tillräckligt länge.

Med tanke på all turbulens AMD haft internt med avsaknad av viktiga nyckelpersoner som följd under vissa perioder så tycker jag ändå att de gör väl värda försök och finner sina nischer.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Beror på hur du definierar "bättre", mer prestanda, absolut. Men betydligt dyrare med mycket sämre yeilds, mer energi och därmed värme osv.
Och dessutom, ca. ett halvår senare om inte mer.

Hur ser du på relationen mellan värdena? Hur mycket dyrare och hur mycket bättre än Jaguar? Skulle det kunna vara värt det? Man får ju tänka också på att maskinen ska hålla i ca 5 år.
Sämre yields, är det verkligen stor faktor?
Värmen tror jag skulle vara överkomlig. Grafikdelen kommer väl som värst upp i 125w, och det är räknat på vad motsvarande grafikenhet har för TDP som separat chip. 35W extra tror jag nog det skulle kunna finnas plats för.
Tidsaspekten anser jag inte vara ett problem. Konsolerna är svåra att få tag på, och spelen just nu är bara halvintressanta multiformatspel. De verkliga next-gen-spelen kommer inte förrän i vår.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Skulle vara intressant att bygga en billig speldator som endast kör på den integrerade grafiken..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|