AMD lanserar A-serien "Kaveri"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men det är fullkomligt ologiskt om man vet något om någonting. Att de skulle utveckla processorer för enorma summor pengar för att bara ha dem redo före tillverkning utifall? Och att de fått med sig GloFo på en likadan cirkus dessutom? Alternativet att de skulle börja utveckla en SteamrollerB till AM3+ efter att de sett hur Kaveri säljer är lika dumt det.

Har SweClockers folk någonsin haft fel när de sagt något så säkert? De är bland de mest trovärdiga källorna du kan hitta på nätet i mina ögon. Och som Jacob säger så är desktop-processorerna delade med server-processorerna. Dyker en arkitektur inte upp på serversidan kan man med stor sannolikhet glömma den till desktop.

Summan är att det är så väldigt många faktorer, som alla pekar åt samma håll. Kan du någonsin minnas att AMD släppt en mainstream processor som inte det kommunicerats någonting om långt i förväg förövrigt?

Vad som är mainstream och inte håller på att förändras, och det är tydligt att AMD's huvudfokus just nu ligger på APU, men det säger inte så mycket om det andra.

Nuvarande FX-processorer säljer inte särskillt bra, så om AMD hade för avsikt att lägga ner, och dra in så mycket cash som möjligt så hade det varit mer logiskt att gå ut med ett uttalande där de erkänner att de slutar tillverka processorerna och lägger allt krut på APU, men att man kommer låta butikerna köpa "så länge lagret räcker". Det hade genererat många "panikköp", drivit upp vinsten kortsiktigt, och aktieägarna hade blivit nöjda då verksamheten blivit mer renodlad. Att planera en nedläggning och bete sig som de gör nu skadar bara försäljningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad som är mainstream och inte håller på att förändras, och det är tydligt att AMD's huvudfokus just nu ligger på APU, men det säger inte så mycket om det andra.

Nuvarande FX-processorer säljer inte särskillt bra, så om AMD hade för avsikt att lägga ner, och dra in så mycket cash som möjligt så hade det varit mer logiskt att gå ut med ett uttalande där de erkänner att de slutar tillverka processorerna och lägger allt krut på APU, men att man kommer låta butikerna köpa "så länge lagret räcker". Det hade genererat många "panikköp", drivit upp vinsten kortsiktigt, och aktieägarna hade blivit nöjda då verksamheten blivit mer renodlad. Att planera en nedläggning och bete sig som de gör nu skadar bara försäljningen.

Det som är dyrt med CPU är utvecklingskostnaden, inte tillverkningen. Piledriver är utvecklad och nu drar de bara in pengar. Att fortsätta tillverka så länge de säljer är ren vinst. Att lägga ner AM3+ medan den säljer är dårskap. Och AM3+ kannibaliserar inte marknaden för APU, eftersom det är olika segment. Köper man en FX 8350 så är inte Kaveri ett alternativ, försvinner FX köper man i5.

Om du tror att tillverkningen är dyr och utvecklingen billig så förklarar ju det varför du fått för dig att de skulle kunna utveckla en processor utan att släppa den.

Men försök nu tänka här. Faller inte alla dina argument på det faktum att det är för sent att utveckla SteamrollerB nu, och för dyrt att ha gjort det "i förebyggande syfte"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det går att ställa TDP till 65 W och 45 W utöver standardvärdet 95 W!

Samt om man har ett moderkort som stödjer det. mitt FM2A88XM Extreme 4+ gör det inte (senaste BIOS) men jag har sett att andra kort har fått funktionen efter uppdaterat BIOS. Hoppas det kommer ytterligare en update till mitt kort......

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Alla företag har i grund och botten lönsamhet, eller i alla fall "break even" som mål. Att häva ur sig saker som avskräcker folk från att köpa en produkt bidrar inte till något av det, men den som lever får se.

Vad gäller servermarknaden så betvivlar jag inte att det stämmer, för det har de själva sagt.

Och det är mycket möjligt att den roadmap som inkluderar 2015 stämmer, men då återstår fortfarande frågan varför PR-killen i så fall ljuger på ett sätt som får folk att avvakta köp.

Det som yttras om framtiden är följande: "As AMD's business continues to evolve, AMD will focus on the areas of growth including support for the desktop PC enthusiast leveraging AMD's world-class processor design IP, including heterogeneous compute. AMD's FX branded products will continue to evolve and we look forward to sharing those updates in the future."

Ovanstående går att tolka precis som man själv önskar, men jag ser ingenting som antyder om någonting konkret? Det här kan lika gärna betyda att en framtida APU ska använda varumärket FX, där fokus inte ligger på fler än fyra CPU-kärnor. Finns många scenarion och möjliga spekulationer. Sedan är det upp till var och en om de väljer att avvakta med köp för en oöverskådlig framtid till följd av det här lösa uttalandet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Det som yttras om framtiden är följande: "As AMD's business continues to evolve, AMD will focus on the areas of growth including support for the desktop PC enthusiast leveraging AMD's world-class processor design IP, including heterogeneous compute. AMD's FX branded products will continue to evolve and we look forward to sharing those updates in the future."

Ovanstående går att tolka precis som man själv önskar, men jag ser ingenting som antyder om någonting konkret? Det här kan lika gärna betyda att en framtida APU ska använda varumärket FX, där fokus inte ligger på fler än fyra CPU-kärnor. Finns många scenarion och möjliga spekulationer. Sedan är det upp till var och en om de väljer att avvakta med köp för en oöverskådlig framtid till följd av det här lösa uttalandet.

Hade varit ballt med 4+ excavatormoduler och 128 GCN-kärnor till framtida FX processorer, ser en bra marknad där.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vet inte om du missförstått och tror du säger emot mig. Men jag håller med dig till fullo och är inne på samma spår som du. Om de skulle släppa en SteamrollerB till AM3+ så skulle de behövt börja utveckla den senast när de avslutade utvecklingen av Piledriver. Tillverkningen skulle behövt ha kommit igång nu som senast om det skulle vara värt över huvudtaget istället för att köra på Excavator direkt.

Nej det är medhåll och mot bilden som Ozzed vill ge här och tidigare, råkade hakas på ditt inlägg bara.

Tillverkningen skulle inte bara behöva komma igång nu (januari), de skulle behöva ha produktionskisel färdigt redan, och samples till tillverkarna för 2-3 månader sedan, tidiga tapeouts någon gång första halvan av förra året kanske och de skulle behöva utvecklats 2012 någon gång till stor del när de istället lade ner arbete på helt andra produkter som Jaguar och spelkonsolerna, och då skulle de kunna lansera till maj/juni, på 990FX av allt att döma

Det har varit 1-gen Bulldozer 2011, då ingen APU, 2-gen Bulldozer aka Piledriver 2012 (okt), 3-gen Bulldozer aka SteamrollerB/Kaveri 14 januari 2014, så det är ganska rimligt att Excavator faktiskt kommer inom 12-18 månader. Det skulle vara ganska nära om de så började tillverka helt färdiga Steamroller för AM3+/AM4 idag i Dresden, då det handlar om mindre än ett år mellan en hypotetiska produkten som inte återfinns i planeringen flera år tillbaka och en ny generation APUer. Hos Intel har vi t.ex. high-end roadmaps och server som sträcker sig framåt med nya grejer, att förvänta sig något som liknar LGA2011 (och LGA2011-3) hos AMD om de kommunicerar att så inte är fallet så förväntar man sig för mycket.

Skulle de ta designen idag när de inte lagt ner arbetet på utveckling tidigare så är vi någon gång på 2014 efter att Excavator-APUs har lanserats. Skiljer ändå en del mellan APUerna och de tidigare CPUerna, det är inte bara att ta bort grafiken. Då skulle vi vara ganska långt bort från bara en tidiga tapeout. De som utvecklar grejerna går vidare till nästa sak, i nästa generation när de är klara med sitt så då kommer de inte gå tillbaka 6-12 månader senare för ta att designa om arkitekturen för att om 12-18 månader släppa en produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Hade varit ballt med 4+ excavatormoduler och 128 GCN-kärnor till framtida FX processorer, ser en bra marknad där.

Gärna utan L3 för att dumpa priset. L3 tar mest upp massa kisel verkar det som i AMDs fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det som är dyrt med CPU är utvecklingskostnaden, inte tillverkningen. Piledriver är utvecklad och nu drar de bara in pengar. Att fortsätta tillverka så länge de säljer är ren vinst. Att lägga ner AM3+ medan den säljer är dårskap. Och AM3+ kannibaliserar inte marknaden för APU, eftersom det är olika segment. Köper man en FX 8350 så är inte Kaveri ett alternativ, försvinner FX köper man i5.

Om du tror att tillverkningen är dyr och utvecklingen billig så förklarar ju det varför du fått för dig att de skulle kunna utveckla en processor utan att släppa den.

Men försök nu tänka här. Faller inte alla dina argument på det faktum att det är för sent att utveckla SteamrollerB nu, och för dyrt att ha gjort det "i förebyggande syfte"?

Nej, steamroller lär den inte bli någon. Då deras äkta roadmap indikerar Piledriver för hela 2014 och det i början av 2015 är hög tid för Excavator, men att från det dra slutsatsen att FX läggs ner är väl grovt.

Men nej, jag tror inte heller på Steamroller till Am3+, det är lite sent för det nu.

Skrivet av Jacob:

Det som yttras om framtiden är följande: "As AMD's business continues to evolve, AMD will focus on the areas of growth including support for the desktop PC enthusiast leveraging AMD's world-class processor design IP, including heterogeneous compute. AMD's FX branded products will continue to evolve and we look forward to sharing those updates in the future."

Ovanstående går att tolka precis som man själv önskar, men jag ser ingenting som antyder om någonting konkret? Det här kan lika gärna betyda att en framtida APU ska använda varumärket FX, där fokus inte ligger på fler än fyra CPU-kärnor. Finns många scenarion och möjliga spekulationer. Sedan är det upp till var och en om de väljer att avvakta med köp för en oöverskådlig framtid till följd av det här lösa uttalandet.

Ja, visst går det att göra den tolkningen, men då lär det dröja. AMD's APU'er håller knappast entusiastklass nu, och lär inte göra det inom en överskådlig framtid heller, så jag ser inte det som särskillt troligt, men visst kan det bli som det blev med Bulldozer, att de sätter FX-märke på sådant som inte förtjänar det för att de vill sälja.

Men om vi antar att, OK... AMD lägger ner FX... vad har vi då? Jo, intel kommer att ha den snabbaste processorn för alltid, utan att behöva lägga en krona på nyutveckling. Det som intel själva ser störst behov av att investera i verkar ju vara RnD för mobila enheter... Och inte heller det är ju intressant för entusiaster.. Så då står vi där se'n, med intels topmodell, oförändrad. Och även om den är snabb idag, hur sexig är den år 2020?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Kanske har postats förut i tråden, orkar inte läsa igenom allt.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_a10kav...
Phoronix har testat kaveri med senaste fglrx (alltså inte open source drivrutinen) och resultatet är förvånansvärt bra. Kom igen nu AMD

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Ja, visst går det att göra den tolkningen, men då lär det dröja. AMD's APU'er håller knappast entusiastklass nu, och lär inte göra det inom en överskådlig framtid heller, så jag ser inte det som särskillt troligt, men visst kan det bli som det blev med Bulldozer, att de sätter FX-märke på sådant som inte förtjänar det för att de vill sälja.

Men om vi antar att, OK... AMD lägger ner FX... vad har vi då? Jo, intel kommer att ha den snabbaste processorn för alltid, utan att behöva lägga en krona på nyutveckling. Det som intel själva ser störst behov av att investera i verkar ju vara RnD för mobila enheter... Och inte heller det är ju intressant för entusiaster.. Så då står vi där se'n, med intels topmodell, oförändrad. Och även om den är snabb idag, hur sexig är den år 2020?

Min poäng var inte att antyda om att det blir så utan att det är ett mycket löst uttalande, som förutom att säga att varumärket lever vidare varken säger bu eller bä om någonting därutöver. Hur varumärket definieras och används är upp till AMD att avgöra.

Antaganden och ytterligare förvirring lämnar jag till andra att bidra med. Det enda jag tänker säga om saken är att det vore tråkigt om AMD aldrig mer släppte en entusiastprocessor, men samtidigt skulle jag förstå beslutet bakom det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

För alltid, vad tänker du på? Det är samma "big-core" i APUer som i server och FX-serien. Förutom att det numera är en, kanske snart två generationer före på APUn än gamla FX-serien. Det enda de drar ner på i APUer är för tillfället antal kärnor, men visst kan du köra en 25% större APU med 8-st heltalskärnor och 8-st fulla 256-bit flyttalsenheter. Längre fram då. Skulle du ha inte två utan 4 moduler i Kaveri hade den fortfarande varit mindre än Vishera till ytan. Den hade däremot inte varit så högt klockad. Men FX-serien skulle behöva så höga frekvenser för att vara något att design/process ändå inte finns för att förverkliga det. Intel skulle ändå ha mobila processorer som är snabbare.

Var du fått för dig att en slide, med en AMD-representant/anställd framför (Greg Rodgers) är falsk vet jag inte. Däremot är det för tidigt att säga något om 2H 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För alltid, vad tänker du på? Det är samma "big-core" i APUer som i server och FX-serien. Förutom att det numera är en, kanske snart två generationer före på APUn än gamla FX-serien. Det enda de drar ner på i APUer är för tillfället antal kärnor, men visst kan du köra en 25% större APU med 8-st heltalskärnor och 8-st fulla 256-bit flyttalsenheter. Längre fram då. Skulle du ha inte två utan 4 moduler i Kaveri hade den fortfarande varit mindre än Vishera till ytan. Den hade däremot inte varit så högt klockad. Men FX-serien skulle behöva så höga frekvenser för att vara något att design/process ändå inte finns för att förverkliga det. Intel skulle ändå ha mobila processorer som är snabbare.

Var du fått för dig att en slide, med en AMD-representant/anställd framför (Greg Rodgers) är falsk vet jag inte. Däremot är det för tidigt att säga något om 2H 2015.

De som köper AMD lär vara nöjda om de nya processorerna har bättre IPC och helst är strömsnålare än förra generationen.

Sålänge de har den budget de har, så lär de inte kunna tävla mot intel, rent prestandamässigt, men det är ju inte det det handlar om, utan "bra tryck för pengarna".

Jag har för mig att AMD även själva sagt att de inte tänker försöka tävla i det absoluta topsegmentet längre, men hittar inte referenser till det nu, så låt det vara osagt om du vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Handlar inte om budget, det handlar om att deras nuvarande grund inte är bra nog.

"Big Cores" och "Small Cores" är AMDs spår utöver ARM, och de har inte lagt ner Big Cores. Toppsegmentet förlorade de redan 2006, så det är inget nytt. De har alltså inte kunnat tävla där sedan FX-60. Att de inte är så sugen på en egen sockel för prestandasegmentet är väl ganska självklart om de bara har mainstreamprestanda.

Vill du kalla Greg Rodgers, fil.dr. och Principal Member Technical Staff på AMD Research i Austin lögnare får du nog göra det till honom direkt. Han jobbar med HSA, så han är på mjukvarusidan, men han har inget intresse av att ge fel bild av sina arbetsgivare och informationen är från AMD själva från SC13. Det enda man inte ska läsa in något på är att 2015 vore spikat, däremot så betyder det att de förväntar sig att Warsaw/6300 lever in på 2015. Det är inte spekulationer från AMD i Austin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så vad kan folk inte göra med sina MBA/Ultrabooks som de skulle kunna göra på Kaveri? Hur många användare av MBA/Ultrabook upplever GPUn som flaskhals?

Om du tror att det sitter 45watts kretsar i ultrabooks vet jag inte riktigt vad jag ska säga.

Enklare spel och media på olika slag tänkte jag på.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon228747:

Kanske har postats förut i tråden, orkar inte läsa igenom allt.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_a10kav...
Phoronix har testat kaveri med senaste fglrx (alltså inte open source drivrutinen) och resultatet är förvånansvärt bra. Kom igen nu AMD

Verkar faktiskt som "Bulldozer"-designen relativt sett trivs bättre under Linux än under Windows. Jämför man hur FX-8350 står sig mot i5/i7 i Phoronix Linux tester så ser det betydligt mycket bättre ut för AMD än vad det gör i de tester som typiskt körs på Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Om du tror att det sitter 45watts kretsar i ultrabooks vet jag inte riktigt vad jag ska säga.

Enklare spel och media på olika slag tänkte jag på.

Är fullt medveten om att det är mycket lägre TDP som används i ultrabooks, svårt att se hur det förbättrar situationen för AMDs APUer med tanke på att de du nämner nu fungerar definitivt att köras på 15W TDP ultrabooks. Kör man i7 varianterna av ULV Haswell-modellerna så kommer CPU-delen i många fall vara starkare i en 15W i7 än i 100W Kaveri...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Hur ser du på relationen mellan värdena? Hur mycket dyrare och hur mycket bättre än Jaguar? Skulle det kunna vara värt det? Man får ju tänka också på att maskinen ska hålla i ca 5 år.
Sämre yields, är det verkligen stor faktor?
Värmen tror jag skulle vara överkomlig. Grafikdelen kommer väl som värst upp i 125w, och det är räknat på vad motsvarande grafikenhet har för TDP som separat chip. 35W extra tror jag nog det skulle kunna finnas plats för.
Tidsaspekten anser jag inte vara ett problem. Konsolerna är svåra att få tag på, och spelen just nu är bara halvintressanta multiformatspel. De verkliga next-gen-spelen kommer inte förrän i vår.

Alltså, jag vet inte tillräckligt mycket för att det jag säger ska ha särskilt mycket relevans egentligen.

Men jag tycker att den nya generationens konsoler verkar vara lite framstressade. Det tyckte jag förövrigt om Xbox360 också, tycker Powerpc-processorn i den var ett rätt dåligt val. Cell i PS3 var intressant men jag tyckte det var helt fel väg att gå och ogillar Sonys sätt att hela tiden gå en egen väg istället för att försöka enas om en standard, vare sig det gäller Cell eller memorystick duo eller minidisc etc etc etc.

Jag ser dock att det finns en ganska stor potential i den 8-kärniga jaguar som sitter i dom nya konsolerna, när man kodar såpass hårdvarunära som man gör till konsol så kan man utnyttja flera kärnor mycket bättre. Men samtidigt känns det som entrådsprestandan är en extrem flaskhals i systemen. Hur mycket betyder det för spel när man kan koda såpass hårdvarunära? Det vet jag inte, och AMD verkar ha gjort ett väldigt bra jobb med API-utvecklingen osv så det kanske inte blir ett problem.
Men jag är alldeles för okunnig när det kommer till sånt här för att veta vad jag pratar om mer konkret.

Och även om det kanske inte ses som så stor skillnad så är säg 35 watt extra en hel del. Det kräver bättre och dyrare kylning, bättre, större och dyrare "nätagg" (eller vad man nu har) osv.
Sen finns det även allt hårdare regler osv kring vad hemelektronikprodukter får dra i viloläge osv. Jaguar är mycket bättre vid idle och allmänt energieffektivare än Steamroller.

Och tidsaspekten, tja, det beror ju på hur man ser på det. Båda är tillverkade på samma 28nm process ifrån Global Foundries om jag fattat det rätt så det borde kanske inte vara så stor skillnad.
Jag vet inte hur länge Jaguar-arkitekturen varit färdig så att speltillverkarna har kunnat designa spel gentemot den men det verkar varit längre än Steamroller, min gissning är att läget på next gen konsoler hade förskjutits med 6-12 månader iaf.
Och så där är det ju alltid, om man väntar 6-12 månader kommer det alltid finnas något bättre.

Och då båda är tillverkade på samma process så är det inte så stor skillnad och då förstår jag att Jaguars energieffektivitet och billigare pris väger över.

Så ja, jag mest bara svamlar egentligen men det är lite av dom tankar jag har kring det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är fullt medveten om att det är mycket lägre TDP som används i ultrabooks, svårt att se hur det förbättrar situationen för AMDs APUer med tanke på att de du nämner nu fungerar definitivt att köras på 15W TDP ultrabooks. Kör man i7 varianterna av ULV Haswell-modellerna så kommer CPU-delen i många fall vara starkare i en 15W i7 än i 100W Kaveri...

Den största flaskhalsen som jag känner av när jag sitter på klenare datorer är HDDn och sånna saker.

Och har du något test som jämför dom där CPU-testerna? Det låter lite överdrivet faktiskt.

Men ja, enklare spel och mediahantering tänker jag att Kaveri är bättre på och har mycket bättre framtidsutsikter.
Vad tänker du att vanligt folk gör med sin dator som Kaveris cpu-prestanda är otillräcklig för?

EDIT: Om det inte framgick så tycker jag Haswell är mycket bättre i Ultrabooks och liknande.
Däremot kompakta stationära och liknande tycker jag Kaveri är ett mycket bättre all-around val.

Permalänk

7850K beställd! my precious....

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Bara jag som tycker Kaveri är fail som fan på CPU-fronten? Herregud, skammen när deras mest högpresterande Kaveri presterar lika eller sämre mot en i3 (i vissa fall 2/3 så snabb som en i3)...

Jaja, APU osv, men intel är nu det ända alternativet i en seriös speldator. Jag har haft Athlon XP1800+, XP2800+, XP3200x2+, XP5600+, Phenom II 940 och nu en Piledriver 8350. Nästa CPU blir en intel, finns inte en ny AMD-cpu som ens kan snudda på en Haswell i5.

(och ja, lite AMD-fanboy, mest pga mitt larviga rebell-inre, väljer alltid David framför Goliath)

Den klarar ju av det CPU-tunga Civ V i Eyefinity på high-settings (dock utan skuggor) helt på egen hand och det tycker jag är otroligt imponerande!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Hur är det... bundlas 7850k med bf4 här i Sverige? Hittar inget på respektive återförsäljares sidor.

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Hur är det... bundlas 7850k med bf4 här i Sverige? Hittar inget på respektive återförsäljares sidor.

Det rör sig runt snack om detta på intranätet, tydligen har butikerna inte fått någon information från AMD angående BF4 bundlen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Bara jag som tycker Kaveri är fail som fan på CPU-fronten? Herregud, skammen när deras mest högpresterande Kaveri presterar lika eller sämre mot en i3 (i vissa fall 2/3 så snabb som en i3)...

Tycker inte riktigt man kan jämföra så, kolla hur många transistorer som går åt till CPUn i den jämförelsen t.ex.
Och jag skulle inte kalla det fail hur man än ser det på det.

Som jag skrev tidigare, vid 100 watt är jag riktigt besviken på CPU-prestandan, men jag förstår att dom har varit tvungna att göra den kompromissen eftersom CPU-prestandan vid 45 watt är riktigt riktigt imponerande.
Så även om CPU-prestandan vid 100 watt är riktigt dålig så är det inte fail för det är en helt rimlig och bra kompromiss dom varit tvungna att göra.

Och ska man göra en dator med grafikkort så är det en extremt dålig idé att köpa en processor där över 60% av transistorerna är till för GPU-delen.
Tråkigt, men AMD kommer inte ha något att konkurrera med förrän tidigast slutet av 2015 och troligen 2016.
Bulldozer var en riktigt dålig arkitektur på många sätt, att satsa på höga klockfrekvenser kändes som det dummaste jag hört talas om. Intel gjorde den missen med Netburst och Pentium 4 och det gick åt helvete det också. Fattar verkligen inte hur ingenjörerna på AMD kunde tro att det skulle funka bättre för dom.
Dessutom var det väldigt modigt med moduluppbyggnaden och den delen av arkitekturen gillar jag. Jag tror det är framtiden när man lägger mer flyttal på GPU-delen och då är det en riktigt bra och modig väg framåt att göra processorn på det sättet.
Kombinationen blev dock riktigt dålig då den dels var optimerad för arbetslaster vi inte har idag (modulerna) och dessutom använde en riktigt dålig design som fokuserar på höga klockfrekvenser mer än IPC.
Seriöst, varje gång jag tänker på det är det helt förbluffande, Intel visade med Netburst att IPC är mycket bättre än klockfrekvenser då klockfrekvenser inte går att öka lika mycket med krympningar längre pga läckströmmar osv osv osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Alltså, jag vet inte tillräckligt mycket för att det jag säger ska ha särskilt mycket relevans egentligen.

Men jag tycker att den nya generationens konsoler verkar vara lite framstressade. Det tyckte jag förövrigt om Xbox360 också, tycker Powerpc-processorn i den var ett rätt dåligt val. Cell i PS3 var intressant men jag tyckte det var helt fel väg att gå och ogillar Sonys sätt att hela tiden gå en egen väg istället för att försöka enas om en standard, vare sig det gäller Cell eller memorystick duo eller minidisc etc etc etc.

Jag ser dock att det finns en ganska stor potential i den 8-kärniga jaguar som sitter i dom nya konsolerna, när man kodar såpass hårdvarunära som man gör till konsol så kan man utnyttja flera kärnor mycket bättre. Men samtidigt känns det som entrådsprestandan är en extrem flaskhals i systemen. Hur mycket betyder det för spel när man kan koda såpass hårdvarunära? Det vet jag inte, och AMD verkar ha gjort ett väldigt bra jobb med API-utvecklingen osv så det kanske inte blir ett problem.
Men jag är alldeles för okunnig när det kommer till sånt här för att veta vad jag pratar om mer konkret.

Och även om det kanske inte ses som så stor skillnad så är säg 35 watt extra en hel del. Det kräver bättre och dyrare kylning, bättre, större och dyrare "nätagg" (eller vad man nu har) osv.
Sen finns det även allt hårdare regler osv kring vad hemelektronikprodukter får dra i viloläge osv. Jaguar är mycket bättre vid idle och allmänt energieffektivare än Steamroller.

Och tidsaspekten, tja, det beror ju på hur man ser på det. Båda är tillverkade på samma 28nm process ifrån Global Foundries om jag fattat det rätt så det borde kanske inte vara så stor skillnad.
Jag vet inte hur länge Jaguar-arkitekturen varit färdig så att speltillverkarna har kunnat designa spel gentemot den men det verkar varit längre än Steamroller, min gissning är att läget på next gen konsoler hade förskjutits med 6-12 månader iaf.
Och så där är det ju alltid, om man väntar 6-12 månader kommer det alltid finnas något bättre.

Och då båda är tillverkade på samma process så är det inte så stor skillnad och då förstår jag att Jaguars energieffektivitet och billigare pris väger över.

Så ja, jag mest bara svamlar egentligen men det är lite av dom tankar jag har kring det iaf.

Tycker också att den nya generationen verkar framstressad. Vilket är mycket märkligt, eftersom de inte haft någon särskild press den här gången.

Anledningen till jag tänker i dessa banor är för att just spel är kanske det absolut svåraste att koda flertrådat, eftersom händelserna hela tiden sker i realtid, och resultatet av flera olika beräkningar hänger ihop och beror på varandra, och måste finnas tillgängliga samtidigt för att en ny bild ska kunna ritas upp. De olika delarna kan inte gå runt i sina egna tempon, utan allt måste landa samtidigt.

Naturligtvis finns det alltid något bättre om man bara väntar lite, men just nu så tajmar ju konsolsläppet väldigt bra med en ny arkitektur från AMD. Från konsoltillverknas sida är det AMD som gäller då de kan få fina paketlösningar från dem då de tillverkar både högpresterande GPUer och (relativt) högpresterande CPUer. PowerPC-gänget verkar ha lagt av med att jaga prestanda och nishar sig numer mest på små integrerade lösningar i stora volymer eller speciella servrar. ARM är för klent. Intel för dyra. Sparc är pasé. Och AMD sitter i en knivig sits, och är villiga att förhandla. Så AMD blir då det ypperliga valet.

Lägg där till nämnda stressen, att spelutbudet är magert, och att inte ens alla features som var planerade att finnas från början är med i maskinen som sådan, utan ska patchas in de närmaste månaderna. Plus att de lider brist på maskiner.

Alltsammans skapar bilden av att de lika gärna kunde ha väntat ett halvår med releasen, och skapat en maskin som är än mer lämpad för sitt syfte, och eliminera den enda egentliga snålheten i åtminstone PS4 som kan bli en märkbar och onödig begränsning under sin livstid.

Vi har haft diskussionen förr, men jag tar upp den igen eftersom vi nu har konkreta siffror. Jag lutar åt åsikten att det hade varit bättre att köra med Steamroller, trots något högre TDP. En konsol i den storleken har väl en högsta TDP-begränsning på 200W, och med denna lösning gissar jag att de skulle kunna stanna på 150-160W. Det hade blivit dyr, men inte orimlig kylning den första tiden. Och sedan hade det kunna sänkas och förenklas med processförminskning. PS3 hade väl ett TDP på nära 200W den första tiden vill jag minnas.
Men jag har inte tillräckligt med kött på benen från insatta för att säga det rakt ut.

Vad har virtual void att säga om saken?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Varför känns det som att efterträdaren till 8350 kommer vara en Kaveri utan integrerad grafikdel men med 4 moduler (8 "kärnor")?

Hoppas AMD kan bättre än så.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kolla in den här recensionen på Guru3D http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_a8_7600_apu_review,1...

Ja AMD, jag säger då det...

Hoppas nu att Intel inte gör samma misstag med sina upphottade Haswell;)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Varför testar dom inte 7850k?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Jag lutar åt åsikten att det hade varit bättre att köra med Steamroller, trots något högre TDP.

Alltså, personligen håller jag med!
Men jag kan förstå det ur affärssynpunkt varför man inte gjorde det.
När man marknadsför så är det liksom ÅTTA KÄRNOR OCH ÅTTA GIGABYTE MINNE, WOWOWOWOO!!!
Och sen är det lite press att man inte vill vara efter den andra osv.

Om jag hade designat nya generationens konsoller hade jag haft en mer mogen 28nm process och en processor väldigt lik Kaveri 100watt fast något större och tpd på kanske 125w på en mogen 28nm process med hög yield trots stor "die" och sedan precis som PS4 have 8 GB GDDR5 rakt mot hela processorn så att man verkligen kan mata GPU och CPU ordentligen.

Trams som Xbox extra cache hade jag skippat helt för att göra det mer PC-likt och göra det enklare att porta och koda effektivt för båda plattformarna samtidigt.

Sen hade jag antagligen klämt in en rätt klen men ändå kompetent arm-processor eller liknande också som är osynlig för spel som enbart används av OSet för att göra saker i bakgrunden osv. vilket jag tror kan vara bra för att ha den möjligheten men samtidigt ge spelet i princip full access till dom vanliga resurserna osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Varför testar dom inte 7850k?

Fick antagligen inte tag i ett testexemplar i tid.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DatorMuppen:

Kolla in den här recensionen på Guru3D http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_a8_7600_apu_review,1...

Ja AMD, jag säger då det...

Hoppas nu att Intel inte gör samma misstag med sina upphottade Haswell;)

Vet inte riktigt vad du försöker komma med.
Ingen i branchen förväntade sig någon direkt stor ökning i CPU kraft.

Skrivet av Kilroy:

Alltså, personligen håller jag med!
Men jag kan förstå det ur affärssynpunkt varför man inte gjorde det.
När man marknadsför så är det liksom ÅTTA KÄRNOR OCH ÅTTA GIGABYTE MINNE, WOWOWOWOO!!!
Och sen är det lite press att man inte vill vara efter den andra osv.

Om jag hade designat nya generationens konsoller hade jag haft en mer mogen 28nm process och en processor väldigt lik Kaveri 100watt fast något större och tpd på kanske 125w på en mogen 28nm process med hög yield trots stor "die" och sedan precis som PS4 have 8 GB GDDR5 rakt mot hela processorn så att man verkligen kan mata GPU och CPU ordentligen.

Trams som Xbox extra cache hade jag skippat helt för att göra det mer PC-likt och göra det enklare att porta och koda effektivt för båda plattformarna samtidigt.

Sen hade jag antagligen klämt in en rätt klen men ändå kompetent arm-processor eller liknande också som är osynlig för spel som enbart används av OSet för att göra saker i bakgrunden osv. vilket jag tror kan vara bra för att ha den möjligheten men samtidigt ge spelet i princip full access till dom vanliga resurserna osv.

Tror inte att en ARM processor hade bidragit speciellt mycket. En integrerad signalprocessor gör nog större skillnad för connected standby eller liknande funktioner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin