AMD lanserar A-serien "Kaveri"

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar A-serien "Kaveri"

Idag lanserar AMD processorfamiljen "Kaveri" med Steamroller och Radeon R7-klassade grafikdelar enligt arkitekturen Graphics Core Next, vilket toppas av minnesarkitekturen HUMA.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ingen recension? Går tillbaka till ide igen då. Väck mig när det blir läsning.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv

benchmark benchmark benchmark

Permalänk
Entusiast

Förmodar att redaktionen kommer tala lika varmt om AMD's PR ännu en gång i nästa Fredagspanel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kommer vi att få se några 8 kärniga versioner av denna arkitektur, eller försvann det iom att FX slutade tillverkas?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Undrar vad som hänt då.
Det finns ju Kaveri i lager i butik redan. :/

Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppgradera den gamla htpc:n med E-350

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem

Finskt inspirerat? "Kaveri" är nämligen finska för "kompis". Vet dock inte vad AMD gjort på sistone som är så vänligt mot användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nooh:

Finskt inspirerat? "Kaveri" är nämligen finska för "kompis". Vet dock inte vad AMD gjort på sistone som är så vänligt mot användarna.

Nice, det och en flod i Indien.

Permalänk
Avstängd

Guru3d:
http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_a8_7600_apu_review,1...
Bra I-GPU prestanda, men mer normala CPU beräkningar har inte blivit snabbare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Guru3d:
http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_a8_7600_apu_review,1...
Bra I-GPU prestanda, men mer normala CPU beräkningar har inte blivit snabbare.

Räkna med att klockfrekvenserna är mycket lägre än Richland. Snabb uträkning visar genomsnitt 13% ökning i IPC.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv

Hmmm, varför får ni bara en dator med AMD A8-7600?!

Kontakta AMD och be dem skicka AMD A10-7850K istället så ni kan göra ett riktigt test.

Permalänk
Medlem

Spänningen kvarstår om detta är tillräckligt för att vara "the casual gamer best friend". Hade varit väldigt bra om toppmodellen kan prestera 40 frames i 1080 på medium i många spel. Visst... inte elit på något sätt men hade varit okej för mig och för många andra jag känner.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Undrar vad som hänt då.
Det finns ju Kaveri i lager i butik redan. :/

AMD bjöd in praktiskt taget hela världens media att närvara på deras presskonferens i Las Vegas strax innan CES 2014 drog av stapeln, vilket inte är en särskilt dum idé efter som "alla ändå ska dit". Mindre genomtänkt är lanseringsdatumet 14 januari, vilket är endast tre(!) dagar efter det att CES 2014 stängde portarna. Det innebär alltså ynka tre dagar för amerikansk media att testa den nya processorn och ännu mindre för alla andra som har en längre hemresa från Las Vegas. Oavsett vilket är det orealistiskt att genomgående kunna testa en ny produkt som denna på mindre än en vecka, som jag skulle anse är ett absolut minimum för en genomgående recension med hela redaktionen på plats.

Som ensam i Sverige tänkte jag lösa situationen efter bästa förmåga och AMD skulle skicka ett testsystem med AMD A8-7600. Medan det inte hade blivit en fullskalig recension hade det i alla fall funnits en genomgående artikel och förhandstitt på prestandan. Enligt AMD fick de inte iväg försändelsen i torsdags, samma dag Kaveri överhuvudtaget fanns tillgänglig för test, på grund av att personalen hade "fullt upp" med att skicka paket och av en slump hann de inte skicka iväg just vårt paket. Det resulterade i att det blev omöjligt att få hem det innan helgen, som jag hade tänkt spendera med att testa Kaveri.

Plan B blev att jag skulle få systemet igår, måndag, och på under ett dygn göra något vettigt av det. Hela helgen gick mer eller mindre åt att förbereda artikeln för att maximera testtiden. Dessvärre hamnade paketet på vilovägar och här sitter vi idag utan någonting att visa upp. Ovanstående är extremt komprimerat och ännu mer har hänt "bakom kulisserna" de senaste dagarna.

Summa summarum hade det hela varit ett icke-problem med framförhållning och bättre planering från AMD:s sida. Det låga antalet recensioner talar även för att vi knappast är ensamma om att ha blivit drabbade.

Skrivet av FYNXER:

Hmmm, varför får ni bara en dator med AMD A8-7600?!

Kontakta AMD och be dem skicka AMD A10-7850K istället så ni kan göra ett riktigt test.

Det tror du inte att vi gjort? AMD säger att det ska finnas testexemplar på A10-7850K och A10-770K inom kort. Att de först ville skicka ut A8-7600 var för att de ville visa upp ett "koncept" och hur energieffektiv Kaveri är vid lägre TDP-värden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Kommer vi att få se några 8 kärniga versioner av denna arkitektur, eller försvann det iom att FX slutade tillverkas?

Tittar man på "dieshot" så ser det inte ut att få plats med mer under skalet.

Edit, nej jag har ingen koll på hur det funkar och om man kan bygga i lager eller så
Tar man bort grafiken så skulle det få plats 6 moduler förövrigt

Visa signatur

“Om du vill veta vem som bestämmer över dig, fråga dig själv
vem du inte får kritisera.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av nooh:

Finskt inspirerat? "Kaveri" är nämligen finska för "kompis". Vet dock inte vad AMD gjort på sistone som är så vänligt mot användarna.

Skrivet av matnojje:

Nice, det och en flod i Indien.

så.... om man kastar någon i floden är man en riktig kaveri?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Enligt recensionerna jag sett så är det ju inte skitspännande. Allt hänger på klockningen. :/

Skrivet av Jacob:

AMD bjöd in praktiskt taget hela världens media att närvara på deras presskonferens i Las Vegas strax innan CES 2014 drog av stapeln, vilket inte är en särskilt dum idé efter som "alla ändå ska dit". Mindre genomtänkt är lanseringsdatumet 14 januari, vilket är endast tre(!) dagar efter det att CES 2014 stängde portarna. Det innebär alltså ynka tre dagar för amerikansk media att testa den nya processorn och ännu mindre för alla andra som har en längre hemresa från Las Vegas. Oavsett vilket är det orealistiskt att genomgående kunna testa en ny produkt som denna på mindre än en vecka, som jag skulle anse är ett absolut minimum för en genomgående recension med hela redaktionen på plats.

Som ensam i Sverige tänkte jag lösa situationen efter bästa förmåga och AMD skulle skicka ett testsystem med AMD A8-7600. Medan det inte hade blivit en fullskalig recension hade det i alla fall funnits en genomgående artikel och förhandstitt på prestandan. Enligt AMD fick de inte iväg försändelsen i torsdags, samma dag Kaveri överhuvudtaget fanns tillgänglig för test, på grund av att personalen hade "fullt upp" med att skicka paket och av en slump hann de inte skicka iväg vårt. Det resulterade i att det blev omöjligt att få hem det innan helgen, som jag hade tänkt spendera med att testa Kaveri.

Plan B blev att jag skulle få paketet igår, måndag, och på under ett dygn göra något vettigt av det. Hela helgen gick mer eller mindre åt att förbereda artikeln för att maximera testtiden. Dessvärre hamnade paketet på vilovägar och här sitter vi idag utan någonting att visa upp. Ovanstående är extremt komprimerat och ännu mer har hänt "bakom kulisserna" de senaste dagarna.

Summa summarum hade ovanstående varit ett icke-problem med framförhållning och bättre planering från AMD:s sida. Det låga antalet recensioner talar även för att vi knappast är ensamma om att ha blivit drabbade.

Oki, tack för infon. Någon ska ju sparkas någonstans, deras PR-avdelning har ju något grovt fel i styret.

Skrivet av Jacob:

Det tror du inte att vi gjort? AMD säger att det ska finnas testexemplar inom kort. Att de först ville skicka ut A8-7600 var för att de ville demonstrera ett "koncept" och hur energieffektiv Kaveri är vid lägre TDP-värden.

Översatt till ren svenska. 7850K presterar trots högre IPC - men på grund av lägre frekvenser - inte nämnvärt bättre än gamla Trinity. Inte bra reklam att visa upp det. Däremot så har de bättre prestanda/watt på lägre modeller. Och då kan vi gissa varför vi inte ser Steamroller till AM3+.

Permalänk
Medlem

Tittar man runt verkar det som om grafikkraften är återhållen av avsaknad av mjukvarustöd.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

så.... om man kastar någon i floden är man en riktig kaveri?

Om du kastar någon i floden är du en dålig kaveri om din kaveri inte vill vara i kaveri, såtillvida att din kaveri inte brinner och behöver släckas, då kan det vara en god idé att vara en riktigt kaveri och kasta ned din kaveri i floden kaveri.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Lite besviken på prestandan vid ~100watt, eller mycket besviken på CPU-prestandan vid 100 watt, som väntat och ganska imponerande vad gäller GPU-prestanda.

Däremot är jag extremt imponerad av prestandan ~45 watt både vad gäller CPU och GPU. Herrejösses! Det märks att dom lagt om både tillverkning och design för att bli effektivare vid lägre energiförbrukning. Tyvärr offrar man klockfrekvenser på det och det mrks verkligen på CPU-prestandan vid högre TDP. Men jösses, vilken jävla knockout vid 45 watt...

Dock tråkigt för mig som hade ett bygge planerat med en 100watts processor, nu blir jag mer tveksam och tänker nog vänta lite till.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Enligt recensionerna jag sett så är det ju inte skitspännande. Allt hänger på klockningen. :/

Oki, tack för infon. Någon ska ju sparkas någonstans, deras PR-avdelning har ju något grovt fel i styret.

Översatt till ren svenska. 7850K presterar trots högre IPC - men på grund av lägre frekvenser - inte nämnvärt bättre än gamla Trinity. Inte bra reklam att visa upp det. Däremot så har de bättre prestanda/watt på lägre modeller. Och då kan vi gissa varför vi inte ser Steamroller till AM3+.

Synd att de ska ha så förbannat mycket för en A10.
Styrkan var ju att APU:erna gav acceptabel prestanda för casual gaming och inte kostade så mycket.
Nu kommer denna CPU prestera som ett? 5770 och en FX 4300? de kostar ju lika mycket de som en CPU gör...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

1600kr för en 7850k? Ehh, tar nog hellre en i5a även om Intel grafik är sämre. Går ju fixa ett kort senare.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Oki, tack för infon. Någon ska ju sparkas någonstans, deras PR-avdelning har ju något grovt fel i styret.

Översatt till ren svenska. 7850K presterar trots högre IPC - men på grund av lägre frekvenser - inte nämnvärt bättre än gamla Trinity. Däremot så har de bättre prestanda/watt på lägre modeller. Och då kan vi gissa varför vi inte ser Steamroller till AM3+.

I slutändan är det AMD:s förlust om de inte får sina produkter testade, men det känns ändå trist att vi missade lanseringen.

Jag har skrivit om detta i den fullskaliga artikeln/recensionen. Kortfattat var 32 nanometer hos Globalfoundries särskilt anpassad för CPU-designer med höga klockfrekvenser och skalar därför extremt bra med högre spänningar. Den nya tillverkningstekniken (28nm SHP hos Globalfoundries) är sämre på så vis att den inte klarar lika höga klockfrekvenser och inte skalar nämnvärt med högre spänningar. Däremot syns en enorm förbättring i transistordensitet, vilket enligt min åsikt är rätt avvägning för APU-konceptet.

Detta är dock inte en nackdel vid lägre TDP-värden. Enligt AMD presterar Kaveri med 95 W TDP enbart 15 procent högre än vid 45 W, som ska vara ett "sweet spot" för arkitekturen. Därför är det enbart Kaveri för stationära datorer som kommer säljas med 95 W TDP. För övriga marknader som inbyggda lösningar, servrar, m.m. kommer Kaveri endast finnas med 45 W TDP och nedåt.

Detta ska även synas vid överklockning. Enligt AMD är ~4 300 MHz för CPU-delen realistiskt att förvänta sig för 24/7-stabiltiet med luftkylning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

1600kr för en 7850k? Ehh, tar nog hellre en i5a även om Intel grafik är sämre. Går ju fixa ett kort senare.

Mm, för 1600 spänn är man inte så sugen längre. Förhoppningsvis sjunker priset inom några dagar/veckor.

Går att få för typ 1200 kr i USA :/. Dom har ju visserligen lite lägre skatt men ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

I slutändan är det AMD:s förlust om de inte får sina produkter testade, men det känns ändå trist att vi missade lanseringen.

Jag har skrivit om detta i den fullskaliga artikeln/recensionen. Kortfattat var 32 nanometer hos Globalfoundries särskilt anpassad för CPU-designer med höga klockfrekvenser och skalar därför extremt bra med högre spänningar. Den nya tillverkningstekniken (28nm SHP hos Globalfoundries) är sämre på så vis att den inte klarar lika höga klockfrekvenser och inte skalar nämnvärt med högre spänningar. Däremot syns en enorm förbättring i transistordensitet, vilket enligt min åsikt är rätt avvägning för APU-konceptet.

Detta är dock inte en nackdel vid lägre TDP-värden. Enligt AMD presterar Kaveri med 95 W TDP enbart 15 procent högre än vid 45 W, som ska vara ett "sweet spot" för arkitekturen. Därför är det enbart Kaveri för stationära datorer som kommer säljas med 95 W TDP. För övriga marknader som inbyggda lösningar, servrar, m.m. kommer Kaveri endast finnas med 45 W TDP och nedåt.

Detta ska även synas vid överklockning. Enligt AMD är ~4 300 MHz för CPU-delen realistiskt att förvänta sig för 24/7-stabiltiet med luftkylning.

Jo det är väl sant. Såg 4400MHz hos Anandtech, inte helt fy skam med den IPCn. Men ändå. Hade varit kul att se en 8-kärnig utan IGP på en högfrekvens-process.
45W-modellerna ser ju grymt fina ut, men allvarligt talat har jag verkligen inget behov av det. Jag har byggt mig ett FM2+ system med ordentlig kylning, tyst som musen med en 6600K i 4,5GHz och 1000MHz GPU utan att ens testa var max är på varken CPU eller GPU eller testa efter optimerade spänningar. För min del får de släppa en på 150W bara det är bra fart liksom. :/ Och till det priset sedan. :/

Permalänk
Hjälpsam

Avaktar till dess att A8 släpps, den skiner verkligen som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo det är väl sant. Såg 4400MHz hos Anandtech, inte helt fy skam med den IPCn. Men ändå. Hade varit kul att se en 8-kärnig utan IGP på en högfrekvens-process.
45W-modellerna ser ju grymt fina ut, men allvarligt talat har jag verkligen inget behov av det. Jag har byggt mig ett FM2+ system med ordentlig kylning, tyst som musen med en 6600K i 4,5GHz och 1000MHz GPU utan att ens testa var max är på varken CPU eller GPU eller testa efter optimerade spänningar. För min del får de släppa en på 150W bara det är bra fart liksom. :/ Och till det priset sedan. :/

Samma här, byggde ett FM2+ med 6600K (Ej OC) men jag har dock kombinerat med ett GTX770 så processorn lär flaska en del. Går dock köra BF4 utan problem
Blir Kaveri processor senare när ev nya modeller kommer med högra klock eller kanske mer osannolikt med fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Nice, det och en flod i Indien.

Blir väl att stämma Indien för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Om du kastar någon i floden är du en dålig kaveri om din kaveri inte vill vara i kaveri, såtillvida att din kaveri inte brinner och behöver släckas, då kan det vara en god idé att vara en riktigt kaveri och kasta ned din kaveri i floden kaveri.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR