egen nas för hembruk - C2x50 - Verkar faktiskt fungera nu med nya UEFI 2.xx och BMC 19.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

det jag fått reda på att läsa runt lite så ska tydligen den controllern vara lite mer klass på än stulkontrollersarna i asrock kortet, men det vet man ju inte förns det är släppt..

klarar du dig med 6st diskar, så kör supermicro kortet, men jag köpte ett silverstone ds380, dvs tot 12st diskar får plats.. då vill man ju ha möjlighet att ha 2 diskar i.. då va supermicro inte ett alternativ då ja måste ha ett controllerkort med 6 platser.. och som får plats utan att behöva ta bort en disk (finns extrautrymme att ta av om man inte använder 3'e disken uppefrån..)

Tanken är väl 4 diskar till att börja med. Hur bra är silverstones DS380? Har läst någon recension där de påstod att vaggorna var "plastiga". Har annars funderat på NSC-400. Finns också med 8 st hotswaps (NSC-800) men då får man beställa direkt från US istället för UK, vilket medför dyrare frakt + tull.

Ingen som har ett release datum för Asus kortet?

Permalänk
Skrivet av yakideo:

Tanken är väl 4 diskar till att börja med. Hur bra är silverstones DS380? Har läst någon recension där de påstod att vaggorna var "plastiga". Har annars funderat på NSC-400. Finns också med 8 st hotswaps (NSC-800) men då får man beställa direkt från US istället för UK, vilket medför dyrare frakt + tull.

Ingen som har ett release datum för Asus kortet?

köpte 8 för att kunna bygga ut utan att behöva köpa nytt chassie o moderkort, mer än 8x4tb tror ja inte ja lär behöva..

iaf slädarna är jävligt plastiga, och det är väl långt ifrån perfekt..

Permalänk
Medlem

Jag har själv ds380 och tycker kvaliteten är helt okej för priset.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Jag har själv ds380 och tycker kvaliteten är helt okej för priset.

det håller jag med om men vaggorna är väldigt plastiga..

Permalänk
Medlem

+1 på de två ovanstående kommentarerna

Att Asus-kortet har fler SATA-kanaler än vad som får plats i ett Mini ITX chassi må vara sant. Men att ha tillräckligt med lediga SATA-kanaler (4 i alla fall) så man bara kan dra en mini-SAS till en bracket på baksidan och in i ett externt chassi utan expander är guld värd.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

+1 på de två ovanstående kommentarerna

Att Asus-kortet har fler SATA-kanaler än vad som får plats i ett Mini ITX chassi må vara sant. Men att ha tillräckligt med lediga SATA-kanaler (4 i alla fall) så man bara kan dra en mini-SAS till en bracket på baksidan och in i ett externt chassi utan expander är guld värd.

nu ska jag inte påstå att jag har en aning om vad jag pratar om, men det var åt det här hållet jag tänkte också,
2 extra miniSAS blir rent tekniskt en extra 8disk-kabinett att koppla in om det skulle behövas..

och med tanke på hur mycket plats som sata kablar tar, så skulle två saskablar göra luftgenomströmningen i chassiet en riktigt stor tjänst..
det var ju allt utom lätt att få plats med allt och ändå tänka på luftflödet..

hittils totalt 5 dagar uptime, med två reboots så det verkar faktiskt funka.. men får väl se hur de går när det kommer lite fler diskar.. hittils bara satt ihop en stripe zpool av gamla smådiskar, tot 2TB, blir att sätta ihop en raidz med 4x4TB hade jag nog tänkt när jag ser att allt fungerar som det är tänkt..
anledningen till 4x4TB är att det inte går att lägga till diskar i raidz, men jag kan stripa två raidz... så jag kan om jag behöver mer utrymme än 12TB

zpool -raidz0 -disk1 -disk2 -disk3 -disk4 -raidz1 (expension) -disk5 -disk6 -disk7 -disk8

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

nu ska jag inte påstå att jag har en aning om vad jag pratar om, men det var åt det här hållet jag tänkte också,
2 extra miniSAS blir rent tekniskt en extra 8disk-kabinett att koppla in om det skulle behövas..

och med tanke på hur mycket plats som sata kablar tar, så skulle två saskablar göra luftgenomströmningen i chassiet en riktigt stor tjänst..
det var ju allt utom lätt att få plats med allt och ändå tänka på luftflödet..

Du tänker helt rätt

Från början så körde jag med de medföljande SATA-kablarna men jag blev less och bytte ut dom mot dessa:
https://www.komplett.se/silverstone-sst-cp11-slim-sata-cable/...

De tar sinnesjukt liten plats i lådan och jag kan varmt rekommendera dem. Köpte 8 st, fast jag bara har 6 diskar i lådan just nu, men bra att ha när det är dags att stoppa in fler diskar i framtiden.
Jag vet, dom är svindyra, men att snåla är inte riktigt min grej

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Du tänker helt rätt

Från början så körde jag med de medföljande SATA-kablarna men jag blev less och bytte ut dom mot dessa:
https://www.komplett.se/silverstone-sst-cp11-slim-sata-cable/...

De tar sinnesjukt liten plats i lådan och jag kan varmt rekommendera dem. Köpte 8 st, fast jag bara har 6 diskar i lådan just nu, men bra att ha när det är dags att stoppa in fler diskar i framtiden.
Jag vet, dom är svindyra, men att snåla är inte riktigt min grej

hehe ja dom där såg fina ut...

just nu bråkas det med ZoL, senaste updaten, 0.6.3 som kom, funka sådär.. först efter uppdateringen fick ja nått konstig ref till zfs.h eller nått sånt vid import av poolen.. fick ta bort kernelmodulerna och bygga om dom manuellt, nu funkar de nästan.. för nu hittar den inte min zfspool.. börjar lite smått tröttna..

funderar på om man ska prova köra freeBSD 9.x serien, 10 har ja provat och den gav massa roligt i ipmi event loggen..

Permalänk

har ju varit massor om FreeBSD, FreeNAS/NAS4Free och ZFSguru i omgångar i den här tråden, FreeNAS och FreeBSD har jag ju provat, FreeNAS var väl mer eller mindre krav på att köra ifrån usbminne och göra jails för allt.., och FreeBSD gav lite udda event logs jämfört mot ubnutu som jag oxå kört utan större problem..

nu tittade ja lite mer noga på ZFSguru, och insåg att det faktiskt var en hel freebsd install med webgui.. så nu provar ja att köra de och se hur de funkar.. kan bli spännande..:)

Permalänk
Skrivet av EvilCrackMonkey:

har ju varit massor om FreeBSD, FreeNAS/NAS4Free och ZFSguru i omgångar i den här tråden, FreeNAS och FreeBSD har jag ju provat, FreeNAS var väl mer eller mindre krav på att köra ifrån usbminne och göra jails för allt.., och FreeBSD gav lite udda event logs jämfört mot ubnutu som jag oxå kört utan större problem..

nu tittade ja lite mer noga på ZFSguru, och insåg att det faktiskt var en hel freebsd install med webgui.. så nu provar ja att köra de och se hur de funkar.. kan bli spännande..:)

Så ZFSguru är precis som Freenas, bsd med ett gui?
Sitter själv med samma bräda som er andra i tråden, skillnaden är väl att jag inte har några som helst problem med mitt system. Tänkte att jag kunde meddela att det faktiskt finns exemplar som fungerar smärtfritt så att andra som läser den här tråden inte får för sig att det bara är trassel.
Min setup:
Asrock C2750d4i
2x8gb kingston ecc (1333)
3x3tb wd red
Seasonic passivt 400w-agg
Nån sleten 120gb ssd för os.
Fractal node 304.

Sitter på mobilen så har inte full koll på modellnummer etc för de olika
Komponenterna.

Hursom, freenas installerat och fungerar utan bekymmer. Kan själv tycka att det är smidigt att hantera alla tilläggstjänster genom jails. Enda bekymret jag stött på hittills är väl om man vill åt nån funktion som kräver att man laddar in en ny modul i kärnan, typ fuse eller liknande. Inget större problem att montera om root som rw och blåsa på modulen även om det inte "supporteras" dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomander:

Så ZFSguru är precis som Freenas, bsd med ett gui?
Skickades från m.sweclockers.com

ZFSGuru är en vidareutveckling av en fork av orginal freenas 7. Freenas från 8 utvecklas av ixSystems.
http://web.freenas.org/about/history.html

Permalänk
Skrivet av Anomander:

Så ZFSguru är precis som Freenas, bsd med ett gui?
Sitter själv med samma bräda som er andra i tråden, skillnaden är väl att jag inte har några som helst problem med mitt system. Tänkte att jag kunde meddela att det faktiskt finns exemplar som fungerar smärtfritt så att andra som läser den här tråden inte får för sig att det bara är trassel.
Min setup:
Asrock C2750d4i
2x8gb kingston ecc (1333)
3x3tb wd red
Seasonic passivt 400w-agg
Nån sleten 120gb ssd för os.
Fractal node 304.

Sitter på mobilen så har inte full koll på modellnummer etc för de olika
Komponenterna.

Hursom, freenas installerat och fungerar utan bekymmer. Kan själv tycka att det är smidigt att hantera alla tilläggstjänster genom jails. Enda bekymret jag stött på hittills är väl om man vill åt nån funktion som kräver att man laddar in en ny modul i kärnan, typ fuse eller liknande. Inget större problem att montera om root som rw och blåsa på modulen även om det inte "supporteras" dock.

Skickades från m.sweclockers.com

mitt "problem" med freenas är just kravet att köra ifrån usbsticka, eftersom ja köpte en ssd disk till os'et och även att katterna säkert skulle kunna få för sig att de är en kul leksak någon natt.. då är usbsticka dumt om man inte har en extremt minimal, och köpa det bara för att köra freenas nä..

sen gav faktiskt freenas mkt mer felloggar i eventloggen än vad zfsguru gör, har fått 3-4st vid uppstart om cpu temp som va en sekund så den avfärdar ja som felaktig..

zfsguru har det ja behöver, ett os som installeras på hårddisk, och körs där ifrån.. och går att installera extra programvara direkt på osdisken.. freenas krävde ett jail på poolen för att köra extra programvara.. omständigt och inte som jag vill ha det..

jag är faktiskt nöjd med zfsguru..

ska väl bara lära mig lite mer om freebsd 10...

Skrivet av aluser:

ZFSGuru är en vidareutveckling av en fork av orginal freenas 7. Freenas från 8 utvecklas av ixSystems.
http://web.freenas.org/about/history.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

ZFSGuru är en vidareutveckling av en fork av orginal freenas 7. Freenas från 8 utvecklas av ixSystems.
http://web.freenas.org/about/history.html

ZFSguru är INTE en vidareutveckling eller "fork" av FreeNAS 7.
Du blandar ihop kommersiella FreeNAS (nuvarande tillstånd) samt Nas4Free.

ZFSguru utvecklades av en ensam person till en början för att han ville ha ett Enkelt "UI" för att hantera sin ZFS-maskin med FreeBSD.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

sådär... nåja freebsd, ger mycket ipmi event log fel, säkert ganska harmlöst, men iaf freebsd 10.1 verkar det inte funka lika bra med som i ubuntu, provat kört lite grejer, tex har några program, tex nzbget, ibland får den udda svar ifrån unrar, eller ganska ofta, unknown response (error 2 eller 3) samt att den verkligen inte vill få mono att fungera som det ska, samma program i ubuntu funkar utan problem..

har rullat i 3dagar nu reboot pga uppdateringar men över lag skulle jag nog våga säga att PSUn var problemet, sen om det är pga modell eller fabrikationsfel, det är inget jag tänker spekulera i, men ST45SF-G funkar bra..

har inte haft något strul med marvelkontrollernsarna heller.. osäker vilka kontroller dom är insatta i, men om nån vet något sätt att läsa ur det med ubuntu igång, så är ja intresserad av vilka disk som sitter på vilken kontroller... kan va bra att ha koll på vid utökning till fler diskar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

sådär... nåja freebsd, ger mycket ipmi event log fel, säkert ganska harmlöst, men iaf freebsd 10.1 verkar det inte funka lika bra med som i ubuntu, provat kört lite grejer, tex har några program, tex nzbget, ibland får den udda svar ifrån unrar, eller ganska ofta, unknown response (error 2 eller 3) samt att den verkligen inte vill få mono att fungera som det ska, samma program i ubuntu funkar utan problem..

har rullat i 3dagar nu reboot pga uppdateringar men över lag skulle jag nog våga säga att PSUn var problemet, sen om det är pga modell eller fabrikationsfel, det är inget jag tänker spekulera i, men ST45SF-G funkar bra..

har inte haft något strul med marvelkontrollernsarna heller.. osäker vilka kontroller dom är insatta i, men om nån vet något sätt att läsa ur det med ubuntu igång, så är ja intresserad av vilka disk som sitter på vilken kontroller... kan va bra att ha koll på vid utökning till fler diskar...

Kör du 10-CURRENT eller 10-STABLE? 10.1 är mig veterligen inte branchad än. Skulle väl rekommendera RELEASE, dvs, 10.0.

Permalänk
Skrivet av Kyroz:

Kör du 10-CURRENT eller 10-STABLE? 10.1 är mig veterligen inte branchad än. Skulle väl rekommendera RELEASE, dvs, 10.0.

jag körde den som zfsguru har som 10-stable 10.1-001 tror ja den imagen hette, osäker faktiskt.. har för mig de va 10.1 som va releasen som inte var exprementell..

Permalänk
Medlem

ZFSGuru 10.1-001 är FreeBSD 10-STABLE. Jag rekommenderar att man följer STABLE.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk

ja ubuntu funkar ju hur bra som helst, freebsd hade ett gäng konstiga grejer för sig, förutom mycket inlägg i eventloggen i ipmi interfacet, så tex unrar klarade inte av att packa upp en fil utan crc fel även fast det funkade med unrar i ubuntu på samma fil tex..

även samma problem när nzbget skulle packa upp med unrar..

så nu när allt verkar fungera som det ska (tills nästa zfsonlinux uppdatering men de borde va ett år bort..

nästa steg blir att köpa lite nya 4TB WD Red diskar...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk

men det där är ju att NUC inte bootar, min bootade fint, och funkade fint verkade bara vara något som gjorde att det inte lirade med hårdvaran.. kan säkert vara något följdfel av det där..

Permalänk

Snabb fråga: Ska ASRock C2750D4 ha oregistrerad ECC eller registrerad ECC?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Snabb fråga: Ska ASRock C2750D4 ha oregistrerad ECC eller registrerad ECC?

oregistrerade ecc

Permalänk
Skrivet av EvilCrackMonkey:

oregistrerade ecc

Tack.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

NP.

Permalänk
Medlem

Ny Bios och BMC finns ute nu!

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Ny Bios och BMC finns ute nu!

perfekt tackar för infon Jenus!

edit 2550 har inga nya bios och bmc men c2750 har ny bios som heter 2.40, men c2550 första heter 1.40 och c2750 heter 1.80...

Permalänk
Medlem

Rapportera gärna tillbaka eventuella stabilitetsförändringar om ni lägger in 2.40

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Rapportera gärna tillbaka eventuella stabilitetsförändringar om ni lägger in 2.40

Tack för informationen, uppdaterade igår. Testar att köra med C states aktiverat nu, återkommer om 6-8 veckor med en stabilitetsuppdatering om det inte kraschar tidigare.

Permalänk

suttit och gnagt mig över att freebsd gav sjukt mkt eventlog inlägg... freebsd 10.1-001 dvs..

gav freebsd 9.2-001 en chans.. dvs zfsguru 0.2.0-beta9 och installerat freebsd 9.2-001 imagen (64bitars) och till min förvåning så har det hittils inte kommit ett enda inlägg i eventloggen.. ska bli spännande och se hur loggen ser ut imorron.. just nu håller den på att bygger lite skit som behövs i ports arkivet...

Permalänk

ja är väl lika bra att lägga in ifall någon undrar..

FreeBSD 9.x funkar fint, inga konstigheter, men FreeBSD 10.x funkar inte som det ska.. förhoppningsvis kommer det en 9.3 image till zfsguru så slipper jag kompilera kärna själv.. ska troligen även för testandets skull prova FreeBSD 11.x.