egen nas för hembruk - C2x50 - Verkar faktiskt fungera nu med nya UEFI 2.xx och BMC 19.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

nä inget windows, tanken var ju att det skulle vara stabilt..

vet att det varit problem med c2550/c2750 d4i o windows när man läser på tweaktown, nått om att den tappar nätverkskorten o de krävs reboot för att få tillbaka dom, men inget jag läst något ingående om då jag är anti windows.. kör det på laptoparna men inget annat..

ja tror inte de har nått med psu att göra men vi får se va som händer nästa vecka o jag hoppas verkligen att jag slipper byta ut asrocken mot en supermicro.. skulle suga att behöva köpa ett extra kontrollerkort för att fylla alla hotswap platser..

Har tittat tillbaka lite i tråden och ser att du INTE kör med Silverstones ST45SF-G (450W) utan du istället valt ST30SF (300W).
Värt att notera med det agget är att det klarar 0% Load på +5VSB och -12V men inte på +3.3V, +5V och +12V. Detta var anledningen till att jag valde 450W Gold-agget istället för att vara på den säkra sidan. Det klarar nämligen 0% Load på allt och detta kort som drar max 20W kommer nog behöva det. Däremot var det första agget jag fick trasigt och klarade inte 0% Load men fick ett nytt som fungerar felfritt och löste massa problem med mitt C2750D4I. Är du säker på att du alltid drar mer än vad som är specifierat som Min Load för det nätagget du har. Om du inte gör det så kan jag garantera problem då det är otroligt påfrestande för ett nätagg att ligga med väldigt låg Load.

Fär att jämföra kan du kolla Min. (Amps) raden i tabellerna längre ner på dessa sidor:
ST45SF-G: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=342&area=en
ST30SF: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=458&area=en

En snabb uträkning på 300W agget visar Min Load: 3.3 * 0.1 + 5 * 0.2 + 12 * 0.5 = 7.33W
Du får alltså aldrig hamna under sammanlagt 7.33W i idle med ditt system. Mer specifikt aldrig hamna under värdet på respektive lina. Vid så låga laster så kommer volten vara högre också så det är nog närmare 8W vi pratar om.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Har tittat tillbaka lite i tråden och ser att du INTE kör med Silverstones ST45SF-G (450W) utan du istället valt ST30SF (300W).
Värt att notera med det agget är att det klarar 0% Load på +5VSB och -12V men inte på +3.3V, +5V och +12V. Detta var anledningen till att jag valde 450W Gold-agget istället för att vara på den säkra sidan. Det klarar nämligen 0% Load på allt och detta kort som drar max 20W kommer nog behöva det. Däremot var det första agget jag fick trasigt och klarade inte 0% Load men fick ett nytt som fungerar felfritt och löste massa problem med mitt C2750D4I. Är du säker på att du alltid drar mer än vad som är specifierat som Min Load för det nätagget du har. Om du inte gör det så kan jag garantera problem då det är otroligt påfrestande för ett nätagg att ligga med väldigt låg Load.

Fär att jämföra kan du kolla Min. (Amps) raden i tabellerna längre ner på dessa sidor:
ST45SF-G: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=342&area=en
ST30SF: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=458&area=en

En snabb uträkning på 300W agget visar Min Load: 3.3 * 0.1 + 5 * 0.2 + 12 * 0.5 = 7.33W
Du får alltså aldrig hamna under sammanlagt 7.33W i idle med ditt system. Mer specifikt aldrig hamna under värdet på respektive lina. Vid så låga laster så kommer volten vara högre också så det är nog närmare 8W vi pratar om.

hmm det hade jag faktiskt ingen aning om att man behövde ha koll på sånt? tog 300w agget för att det aldrig kommer dra i närheten av 300w...

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Det var jag som tipsade om att stänga av C States på tweaktown och jag har inte haft en krasch sedan jag stängde av det.
Hade väldigt mycket problem med mitt bygge så tänkte berätta lite om hur jag löst allt. Ber om ursäkt för långt inlägg
Setupen:

  • Mobo: ASRock C2750D4I

  • RAM: 2x Kingston ValueRAM TS DDR3L PC12800/1600MHz ECC CL11 VLP 8GB (KVR16LE11L/8)

  • PSU: Silverstone SFX ST45SF-G 450W

  • Chassi: Silverstone DS380

  • System HDD: Intel S3500 Series 2.5" SSD 160GB

  • Lagring HDD: 4x WD Red WD40EFRX 64MB 4TB

  • OS: Windows Server 2012 R2 Essentials

  • Mjukvara för lagring: StableBit DrivePool + Scanner

Det hela började "jättebra" med att jag slarvade med att läsa specifikationerna om kortet och råkade såklart köpa RDIMM istället för UDIMM. Servern startade såklart inte och jag fick skicka tillbaka minnena och en vecka senare hade jag exakt likadana minnen fast UDIMM i min hand. Dessa minnen är inte med i ASRocks godkända minnen-lista över detta kort men de fungerar klockrent och jag kan verkligen rekommendera dom.

Jag köpte först en Intel 530 Series 2.5" SSD 180GB som jag tänkte ha som systemdisk. Men när jag hade satt ihop all hårdvara så kunde inte Windows installationen hitta min SSD. Det tog cirka en månad att tillsammans med Intel försöka lista ut vad problemet var.
Under denna månad av felsökningar så hade jag ganska mycket problem med Remote styrning i JViewer via IPMI. Det var allt ifrån lagg, flimrande bild, svart bild, bara slutade fungera lite då och då, stänga av och på servern via IPMI fungerade bara ibland, osv... Ja det var ett helvete helt enkelt.

Vid ett tillfälle i felsökningen av SSD:n så provade jag att starta systemet helt utan hårddisk inkopplad. Servern vägrade då att starta. Det enda som hände var att fläktarna och alla LED-ar startade upp och sen dog efter en halv sekund. Detta kunde inte vara rätt tänkte jag då jag har valt ett nätagg som ska klara 0% Load.
Så jag misstänkte att nätagget kunde vara sjukt också. Jag kontaktade Silverstone och beskrev problemet och de tyckte att jag skulle köra en RMA på det.
Så jag kontaktade Dustin och de skickade ett nytt nätagg på en gång. Behövde inte ens skicka tillbaka det gamla. Antar att det är mer jobb för dem än vad nätagget är värt.

Med det nya nätagget i servern så var det första jag provade att starta den utan SSD, alltså det som det trasiga agget inte klarade, och det nya agget (av exakt samma model) klarade detta galant. Jag såg också i IPMI/BMC att volten var allmänt lite högre med det nya agget.
Alla problem jag hade med JViewer / BMC / IPMI upphörde också direkt med det nya agget och det har fungerat klockrent sedan dess.

Däremot så ville SSD:n fortfarande inte fungera. Till slut så kunde Intel reproducera problemet med ett C2750D4I och dom kom fram till att det bara händer med 2012 R2 eller Win 8.1 installationen. Men det ska understrykas att det är många som har problem med Intels 530 SSD-serie och dom jobbar på att släppa en ny firmware. Intel var i alla fall snälla och erbjöd alternativ och gav mig en lista med andra SSD:er att välja bland som plåster på såren. Fick givetvis behålla den första, fullt fungerande SSD:n också. +1 för Intel.

Med den nya SSD:n i servern så kunde jag äntligen installera OS:et. Det gick hur bra som hellst och jag tänkte att äntligen ska allt fungera. Pillade och konfade servern hela kvällen, lät den stå på över natten för att fortsätta på morgonen. Till min stora fasa så möttes jag av en omstartad server på morgonen. Gick igenom Event-loggar, googlade lite, testade massa BIOS-inställningar och till slut hittade jag den rätta. Med C States avstängt fungerade äntligen systemet.
Så jag har fortfarande C States avstängt, servern har nog en uptime på en månad nu och jag besöker ASRocks hemsida ofta och hoppas verkligen att dom kan lösa det och kommer med en ny Bios snart.

Men det verkar allmänt som att många har problem med detta kort. Jag får till exemple inte fläktstyrningen i Bios att fungera. Alla fläktar blåser med full fräs hela tiden och det är fler som har samma problem.
BMC / IPM-störningarna med det dåliga nätagget pekar ju också på att kortet är extremt strömkänsligt och vill ha exakt rätt Volt. Om det hänger ihop med C States eller inte kan jag inte svara på men nätagget jag har ska klara 0% belastning och vara Haswell Ready (klara C states C6/C7).
Jag gissar på att det är i Bios felet med C States ligger då det är många kort från flera olika tillverkare där ute som kraschar med C States och alla verkar vara pga. buggar i Bios.

vore ju synd om jag behöver köpa ett 450w SFX silverstone nätagg, då ja tyvärr inte kan lämna tillbaka mitt gamla "300w" agg... då pga att jag av lite ilska klippte bort floppy uttaget som aldrig kommer behövas.. kanske dumt men just då kändes de rätt..

nåja får väl kolla hur fasen man räknar ut sånt så man håller sig över gränsen...

vet du om/hur man kan läsa ur belastningen på nätagget via moderkortet? för Volten som står i bios/ipmi måste man ha ampere eller watt för att kunna räkna ut det andra värdet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

hmm det hade jag faktiskt ingen aning om att man behövde ha koll på sånt? tog 300w agget för att det aldrig kommer dra i närheten av 300w...

Du skulle ju enkelt kunna testa om det är Min Load på nätagget som är problemet bara genom att få systemet att dra massa mer ström. T.ex. stoppa i ett grafikkort och se om det blir stabilare.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Du skulle ju enkelt kunna testa om det är Min Load på nätagget som är problemet bara genom att få systemet att dra massa mer ström. T.ex. stoppa i ett grafikkort och se om det blir stabilare.

ja ett grafikkort hade varit bra om jag haft något pci expresskort.. men råkar faktiskt inte ha ett enda sånt.. så det är lite kört på den fronten..

Permalänk
Medlem

Funkar bra EvilCrackMonkey?

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Funkar bra EvilCrackMonkey?

jodå.. har ju både C-states och Intel Speedstep avstängda..

# Uptime | System Boot up ----------------------------+--------------------------------------------------- -> 1 4 days, 18:40:29 | Linux 3.13.0-24-generic Thu May 1 21:29:12 2014 2 2 days, 20:27:14 | Linux 3.13.0-24-generic Mon Apr 28 20:02:22 2014 3 0 days, 04:42:31 | Linux 3.13.0-24-generic Thu May 1 16:43:17 2014 ----------------------------+--------------------------------------------------- NewRec 1 day , 22:13:14 | since Sun May 4 17:56:26 2014 up 7 days, 19:50:14 | since Mon Apr 28 20:02:22 2014 down 0 days, 00:17:05 | since Mon Apr 28 20:02:22 2014 %up 99.849 | since Mon Apr 28 20:02:22 2014

verkar rulla på utan problem.. funderar på att slå på speedstep nästa reboot men tänkte få en uptime på 5 dagar innan rebooten nu, pga updateringar behöver systemet en reboot.. funderar faktiskt på att byta ut ubuntu ibland, men o andra sidan fungerar det ju, o jag slipper den där förbannade selinux i centos som man endå disablar för den ställer till allt möjligt skit..

verkar faktiskt vara nätdelen som strular.. vilket jag tycker dom borde informera att moderkortet behöver en psu som klarar 0A på alla voltlinjer..

så vi får väl se om jag köper en ST45SF-G... sen om det gör att c-states & speedstep funkar eller inte vet ja inte..

Permalänk

suck....

... rebootade pga kernel uppgradering...

samma sak som gamla kortet.. den kommer inte förbi postbilden på videokortsinfon.. nåja plocka ur batteriet o cleara cmos, sen prova igen.. men jag misstänker att det blir RMA på den här oxå, så men ringa dustin imorron, så börjar väl kriget att få tillbaka pengarna för minne och moderkort så jag kan köpa ett supermicro kort och minnen som funkar till det kortet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

suck....

... rebootade pga kernel uppgradering...

samma sak som gamla kortet.. den kommer inte förbi postbilden på videokortsinfon.. nåja plocka ur batteriet o cleara cmos, sen prova igen.. men jag misstänker att det blir RMA på den här oxå, så men ringa dustin imorron, så börjar väl kriget att få tillbaka pengarna för minne och moderkort så jag kan köpa ett supermicro kort och minnen som funkar till det kortet..

Fy fan vilket skit. Jag har fått mitt nya. Det jag hunnit testa igår är installation av Debian testing netinstall 64bit (jessie)
Gick smärtfritt och snabbt som fan. Körde även memtest86 hela natten med 32gb kompatibla minnen (ej ecc) gick också perfekt.
Har du förslag på tester säg till. Har ett DC-to-DC nätagg så det är kompatibelt enligt listan på kompatibla aggregat.

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Fy fan vilket skit. Jag har fått mitt nya. Det jag hunnit testa igår är installation av Debian testing netinstall 64bit (jessie)
Gick smärtfritt och snabbt som fan. Körde även memtest86 hela natten med 32gb kompatibla minnen (ej ecc) gick också perfekt.
Har du förslag på tester säg till. Har ett DC-to-DC nätagg så det är kompatibelt enligt listan på kompatibla aggregat.

bara för att köra lite stresstest så den inte idlar hela tiden, så körde jag igång folding at home på servern så den låg på full last på 4 cores, men så länge den var igång var den stabil när c-states och speedstep var avstängda, startade bara om pga att det hade kommit en kernel uppdatering, o andra sidan ska de fan gå att starta om burken.. annars är något fel..

så just nu e ja lite bitter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

suck....

... rebootade pga kernel uppgradering...

samma sak som gamla kortet.. den kommer inte förbi postbilden på videokortsinfon.. nåja plocka ur batteriet o cleara cmos, sen prova igen.. men jag misstänker att det blir RMA på den här oxå, så men ringa dustin imorron, så börjar väl kriget att få tillbaka pengarna för minne och moderkort så jag kan köpa ett supermicro kort och minnen som funkar till det kortet..

Att du får två kort som är trasiga är högst osannolikt.
Jag skulle gissa på att det är nätagget som är boven i dramat, vilket betyder att du med största sannolikhet kommer få problem med Supermicro-kortet också om du inte byter nätagg.

Sen så tycker jag inte att moderkortstillverkaren har något som helst ansvar för att systembyggaren använder rätt nätagg. Detta är upp till byggaren själv.
I dagens läge, då CPU:er, GPU:er och systemkretsar kan växla upp och ner mellan en massa strömsparlägen (C States) och olika klockfrekvenser (Turbo Boost) så är strömförbrukningen väldigt dynamisk. Detta ställer helt nya krav på nätagg. Krav som aldrig behövts uppfyllas tidigare då strömförbrukningen var mer eller mindre konstant i full belastning vs. idle.
Det bästa vore om nätaggstillverkarna marknadsförde nätaggen i intervall. T.ex. 8-300W och 0-450W som mellan de SFX agg vi pratat om tidigare.

För att förstå hur jobbigt nätagg har det vid väldigt små laster så skulle man kunna jämföra nätagg med en bilmotor faktiskt.
Låt oss säga att vi har en bilmotor som varvar max 6000 RPM så 0-6000 RPM motsvarar 0-300W på nätagget. Högst effektivitet (vridmoment) har man i mitten av omfånget. Tomgången däremot ligger på en bilmotor runt 900 RPM (15% av omfånget). Detta på ett 300W nätagg är alltså 45W. Nu kan säkert nätagg ha en lägre tomgång än så men du förstår säkert metaforen.
Tänk nu att du skulle tvinga bilen att ha en tomgång på 100 RPM. Bilen skulle stå och skaka och säkert vibrera sönder till slut och du har absolut ingen kraft alls i motorn. Samma händer med nätagg. Även om agget skulle klara att köra så lågt så skulle strömmen den levererar vara så smutsig att störningar och skador i systemet kommer snarare förr än senare.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

bara för att köra lite stresstest så den inte idlar hela tiden, så körde jag igång folding at home på servern så den låg på full last på 4 cores, men så länge den var igång var den stabil när c-states och speedstep var avstängda, startade bara om pga att det hade kommit en kernel uppdatering, o andra sidan ska de fan gå att starta om burken.. annars är något fel..

så just nu e ja lite bitter...

Dra ur strömkabalen och vänta 10 sekunder och stoppa i den igen. Funkar det?

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Dra ur strömkabalen och vänta 10 sekunder och stoppa i den igen. Funkar det?

nope.. även tagit ur cmos batteri för att nollställa bios, de funkade inte heller..

Skrivet av Jenus:

Att du får två kort som är trasiga är högst osannolikt.
Jag skulle gissa på att det är nätagget som är boven i dramat, vilket betyder att du med största sannolikhet kommer få problem med Supermicro-kortet också om du inte byter nätagg.

Sen så tycker jag inte att moderkortstillverkaren har något som helst ansvar för att systembyggaren använder rätt nätagg. Detta är upp till byggaren själv.
I dagens läge, då CPU:er, GPU:er och systemkretsar kan växla upp och ner mellan en massa strömsparlägen (C States) och olika klockfrekvenser (Turbo Boost) så är strömförbrukningen väldigt dynamisk. Detta ställer helt nya krav på nätagg. Krav som aldrig behövts uppfyllas tidigare då strömförbrukningen var mer eller mindre konstant i full belastning vs. idle.
Det bästa vore om nätaggstillverkarna marknadsförde nätaggen i intervall. T.ex. 8-300W och 0-450W som mellan de SFX agg vi pratat om tidigare.

För att förstå hur jobbigt nätagg har det vid väldigt små laster så skulle man kunna jämföra nätagg med en bilmotor faktiskt.
Låt oss säga att vi har en bilmotor som varvar max 6000 RPM så 0-6000 RPM motsvarar 0-300W på nätagget. Högst effektivitet (vridmoment) har man i mitten av omfånget. Tomgången däremot ligger på en bilmotor runt 900 RPM (15% av omfånget). Detta på ett 300W nätagg är alltså 45W. Nu kan säkert nätagg ha en lägre tomgång än så men du förstår säkert metaforen.
Tänk nu att du skulle tvinga bilen att ha en tomgång på 100 RPM. Bilen skulle stå och skaka och säkert vibrera sönder till slut och du har absolut ingen kraft alls i motorn. Samma händer med nätagg. Även om agget skulle klara att köra så lågt så skulle strömmen den levererar vara så smutsig att störningar och skador i systemet kommer snarare förr än senare.

jo ja förstår din liknelse men tycker det verkar konstigt att det inte finns någon info om det isf, då ska man ju få specat vad kortet drar under olika förutsättningar, enda jag fått reda på är TDP 14W... vilket säger absolut nada om vad den drar i alla olika lägen.. förutom då att den drar max 14W..

om inte psu'n klarar av Intel Speedstep, så står det i manualen att man stänger av denna funktion.

Please note that enabling this function may reduce CPU voltage and lead to system stability or compatibility issues with some power supplies. Please set this item to [Disabled] if above issues occur.

vilket jag har gjort, samt disablat Intel C States, därför anser jag att den borde fungera som vilken dator som helst, och eftersom den har utan problem gått att reboota efter dessa inställningar har ändrats så var det inte bara en lyckoträff att det fungerade som de skulle när jag stängde av funktionerna.

visst är det möjligt att den drar för lite ström för nätagget, men det är rätt svårt att avgöra när det inte går att utläsa mer än volten på moderkortet.. så där låga strömstyrkor behöver man rätt dyra instrument för att kunna göra tillförlitliga mätningar, misstänker att en billig tångamperemätare inte lär visa reproducerbara utslag, men det har jag inte provat så det kan jag inte avgöra...

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Att du får två kort som är trasiga är högst osannolikt.
Jag skulle gissa på att det är nätagget som är boven i dramat, vilket betyder att du med största sannolikhet kommer få problem med Supermicro-kortet också om du inte byter nätagg.

Sen så tycker jag inte att moderkortstillverkaren har något som helst ansvar för att systembyggaren använder rätt nätagg. Detta är upp till byggaren själv.
I dagens läge, då CPU:er, GPU:er och systemkretsar kan växla upp och ner mellan en massa strömsparlägen (C States) och olika klockfrekvenser (Turbo Boost) så är strömförbrukningen väldigt dynamisk. Detta ställer helt nya krav på nätagg. Krav som aldrig behövts uppfyllas tidigare då strömförbrukningen var mer eller mindre konstant i full belastning vs. idle.
Det bästa vore om nätaggstillverkarna marknadsförde nätaggen i intervall. T.ex. 8-300W och 0-450W som mellan de SFX agg vi pratat om tidigare.

För att förstå hur jobbigt nätagg har det vid väldigt små laster så skulle man kunna jämföra nätagg med en bilmotor faktiskt.
Låt oss säga att vi har en bilmotor som varvar max 6000 RPM så 0-6000 RPM motsvarar 0-300W på nätagget. Högst effektivitet (vridmoment) har man i mitten av omfånget. Tomgången däremot ligger på en bilmotor runt 900 RPM (15% av omfånget). Detta på ett 300W nätagg är alltså 45W. Nu kan säkert nätagg ha en lägre tomgång än så men du förstår säkert metaforen.
Tänk nu att du skulle tvinga bilen att ha en tomgång på 100 RPM. Bilen skulle stå och skaka och säkert vibrera sönder till slut och du har absolut ingen kraft alls i motorn. Samma händer med nätagg. Även om agget skulle klara att köra så lågt så skulle strömmen den levererar vara så smutsig att störningar och skador i systemet kommer snarare förr än senare.

att de skulle va två defekta är dock inte helt omöjligt med tanke på att första kortet slutade på 10 och nuvarande slutar på 15 i serienumret dvs exakt samma serie med endast 5kort imellan..

Permalänk

såja då ska kortet iväg på kontroll, efter lite diskussion så kom vi fram till att eftersom det är samma fel på två kort, det förra kortet inte hade något fel, och felet endast uppkommer efter ca en veckas drifttid, så misstänker både killen på dustin och jag att det kan vara så illa att mitt nätagg är paj, men han ville skicka det för kontroll så kom vi överrens att om det visar sig att kortet är okej, så blir det helt enkelt att köpa ett ST45SF-G som dom har i sitt sortiment, som enligt dom ska fungera, vilket även Jenus trodde var felet, dvs att man måste ha deras -G agg som klarar tillräckligt låga outputs och ändå är stabil strömförsörjning.

så nu har jag plockat fram synologyn igen, för det lär ju troligen ta dom ett par veckor med tanke på att kortet även skulle få en omfattande bänkkörning då den fungerade klockrent i en vecka lite drygt båda gångerna.. så misstänker att de kan ta nån månad eller två innan de händer något mer i den här tråden..

Cabraja vad betyder DC-to-DC tänkte vad det var för lista över kompitabla agg du pratade om?

nåja troligen kan vi summera detta med snålheten bedrar visheten.. köpte ST30SF då jag jämförde den med ST45SF och mellan dom hade de endå kvittat, problemet var att ja missade att de fanns en ST45SF-G, men vid jämförelsetillfället visste ja inte om min load problemen, så misstänker att ja hade tagit det lilla agget i alla fall.. nåja time will tell, misstänker att jag får tillbaka kortet och får bita i de sura äpplet och köpa en ST45SF-G...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

såja då ska kortet iväg på kontroll, efter lite diskussion så kom vi fram till att eftersom det är samma fel på två kort, det förra kortet inte hade något fel, och felet endast uppkommer efter ca en veckas drifttid, så misstänker både killen på dustin och jag att det kan vara så illa att mitt nätagg är paj, men han ville skicka det för kontroll så kom vi överrens att om det visar sig att kortet är okej, så blir det helt enkelt att köpa ett ST45SF-G som dom har i sitt sortiment, som enligt dom ska fungera, vilket även Jenus trodde var felet, dvs att man måste ha deras -G agg som klarar tillräckligt låga outputs och ändå är stabil strömförsörjning.

så nu har jag plockat fram synologyn igen, för det lär ju troligen ta dom ett par veckor med tanke på att kortet även skulle få en omfattande bänkkörning då den fungerade klockrent i en vecka lite drygt båda gångerna.. så misstänker att de kan ta nån månad eller två innan de händer något mer i den här tråden..

Cabraja vad betyder DC-to-DC tänkte vad det var för lista över kompitabla agg du pratade om?

nåja troligen kan vi summera detta med snålheten bedrar visheten.. köpte ST30SF då jag jämförde den med ST45SF och mellan dom hade de endå kvittat, problemet var att ja missade att de fanns en ST45SF-G, men vid jämförelsetillfället visste ja inte om min load problemen, så misstänker att ja hade tagit det lilla agget i alla fall.. nåja time will tell, misstänker att jag får tillbaka kortet och får bita i de sura äpplet och köpa en ST45SF-G...

Detta var listan jag pratade om. Finns ett par sådana på nätet. http://techreport.com/review/24897/the-big-haswell-psu-compatibility-list

Jag har som sagt ett Corsair HX1000 och den finns med och är fullt kompatibel.
Har inte hunnit testa mycket med mitt. Jag testade Debian först av allt (Jessie) och den fungerade perfekt.
Både installation och efter funkade dock endast konsol och inte gui. Min Samsung EVO 120GB verkar inte riktigt pigg dock.
Skriver jag till den med dd så börjar det på ca 450mb/s och håller i sig i ett par till 5 sekunder.
Sen droppar hastigheten ner till exakt 140mb/s och stannar där. Har inte felsökt i annan dator än så jag vet inte om det är disken eller mamabrädan.

Efter Debian installerade jag Windows Server 2008 och installationen gick fint.
Bootade upp och det fortsatte att fungera ett tag. Installerade alla drivrutiner som förljer med CD skivan.
Sen efter jag startat om ett par gånger och alla drivisar var igång så frös musen helt plötsligt.
Även tangentbordet dog. Musen verkade inte få ström då det var svart i lasern.
Bootade om och det funkade fint ca 1 min sen var det låst igen i ca 10 sekunder sen stängde burken av sig själv.
Bootar jag igen så blir det samma visa igen.
Oftast låser det sig bara men ibland så stänger den även av. Skumt....
Inga error på BMC förutom att cpu tempen kan ha gått upp lite men det låter skumt då tempen på CPU ligger på 37 grader ( har en fläkt mot flänsen)
Funkar inte att rycka usb kabeln och stoppa in den igen.

05/07/2014 15:43:21 CPU Temperature Temperature Upper Non-Critical - Going High - Deasserted
144 05/07/2014 15:43:20 CPU Temperature Temperature Upper Non-Critical - Going High - Asserted

Så står det i logge.
Ska testa att köra in windows server 2008 igen fast utan drivisar denna gång och testa lite.
sen så kan jag testa med ubuntu och se hur länge usb fungerar och om det är samma problem.

Känns inte bra just nu måste jag säga

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Detta var listan jag pratade om. Finns ett par sådana på nätet. http://techreport.com/review/24897/the-big-haswell-psu-compatibility-list

Jag har som sagt ett Corsair HX1000 och den finns med och är fullt kompatibel.
Har inte hunnit testa mycket med mitt. Jag testade Debian först av allt (Jessie) och den fungerade perfekt.
Både installation och efter funkade dock endast konsol och inte gui. Min Samsung EVO 120GB verkar inte riktigt pigg dock.
Skriver jag till den med dd så börjar det på ca 450mb/s och håller i sig i ett par till 5 sekunder.
Sen droppar hastigheten ner till exakt 140mb/s och stannar där. Har inte felsökt i annan dator än så jag vet inte om det är disken eller mamabrädan.

Efter Debian installerade jag Windows Server 2008 och installationen gick fint.
Bootade upp och det fortsatte att fungera ett tag. Installerade alla drivrutiner som förljer med CD skivan.
Sen efter jag startat om ett par gånger och alla drivisar var igång så frös musen helt plötsligt.
Även tangentbordet dog. Musen verkade inte få ström då det var svart i lasern.
Bootade om och det funkade fint ca 1 min sen var det låst igen i ca 10 sekunder sen stängde burken av sig själv.
Bootar jag igen så blir det samma visa igen.
Oftast låser det sig bara men ibland så stänger den även av. Skumt....
Inga error på BMC förutom att cpu tempen kan ha gått upp lite men det låter skumt då tempen på CPU ligger på 37 grader ( har en fläkt mot flänsen)
Funkar inte att rycka usb kabeln och stoppa in den igen.

05/07/2014 15:43:21 CPU Temperature Temperature Upper Non-Critical - Going High - Deasserted
144 05/07/2014 15:43:20 CPU Temperature Temperature Upper Non-Critical - Going High - Asserted

Så står det i logge.
Ska testa att köra in windows server 2008 igen fast utan drivisar denna gång och testa lite.
sen så kan jag testa med ubuntu och se hur länge usb fungerar och om det är samma problem.

Känns inte bra just nu måste jag säga

ja min BMC på mina två kort har båda gett dom där felkoderna o alltid bara en sekund mellan typ så jag avfärdar de som falsklarm..

udda med dd på ssd'n..

konstigt att windows server rebootar, men den kanske gör det automatiskt vid systeminstabilitiet?

ifrån listan...

SFX Series: ST30SF, ST45SF, ST45SF-G

alla tre ska funka utan problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

ja min BMC på mina två kort har båda gett dom där felkoderna o alltid bara en sekund mellan typ så jag avfärdar de som falsklarm..

udda med dd på ssd'n..

konstigt att windows server rebootar, men den kanske gör det automatiskt vid systeminstabilitiet?

ifrån listan...

SFX Series: ST30SF, ST45SF, ST45SF-G

alla tre ska funka utan problem..

Nu installerade ja om Win2k8 R2 och körde en stund utan drivisar. Gick bra.
Installerade nättverksdrivrutinen.... bra
Installerade VGA drivisen. Musen/tngb dog 10 sek efter inloggning. Där har vi ev. fel...

Systemet rebootar inte utan den stängs av helt :/

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Nu installerade ja om Win2k8 R2 och körde en stund utan drivisar. Gick bra.
Installerade nättverksdrivrutinen.... bra
Installerade VGA drivisen. Musen/tngb dog 10 sek efter inloggning. Där har vi ev. fel...

Systemet rebootar inte utan den stängs av helt :/

fan va udda, men o andra sidan behöver du verkligen vga drivisarna på en server? borde ju funka med vanliga genetric-vga eller va den hette i windowsmiljö.. va ett gäng år sen ja körde en server i windowsmiljö och ja har för mig att ja aldrig installerade några grafikdrivisar iaf iofs körde ja allt via remote desktop på den tiden men de är ju lite drygt snart 11år sedan..

skicka en issue på asrock eller via dustin på att grafik drivisarna inte funkar iaf så dom får fixa problemet.. antar att du tog nyaste drivisarna från deras sida och inte från medföljande cdn? kan ju finnas nyare drivisar där tänkte jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

fan va udda, men o andra sidan behöver du verkligen vga drivisarna på en server? borde ju funka med vanliga genetric-vga eller va den hette i windowsmiljö.. va ett gäng år sen ja körde en server i windowsmiljö och ja har för mig att ja aldrig installerade några grafikdrivisar iaf iofs körde ja allt via remote desktop på den tiden men de är ju lite drygt snart 11år sedan..

skicka en issue på asrock eller via dustin på att grafik drivisarna inte funkar iaf så dom får fixa problemet.. antar att du tog nyaste drivisarna från deras sida och inte från medföljande cdn? kan ju finnas nyare drivisar där tänkte jag..

Behöver dem egentligen inte utan det var bara för att testa.
Men tyvär så fungerar inte debian heller nu. Den bootar och är ok i några minuter
Sen låser den sig. Jag disablade c-states och speedstep dock ingen skillnad.
Blir retur imorgon och inget nytt för mig. Räcker nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Behöver dem egentligen inte utan det var bara för att testa.
Men tyvär så fungerar inte debian heller nu. Den bootar och är ok i några minuter
Sen låser den sig. Jag disablade c-states och speedstep dock ingen skillnad.
Blir retur imorgon och inget nytt för mig. Räcker nu...

Skickades från m.sweclockers.com

otroligt...

Permalänk
Medlem

Det här med drivrutiner till moderkort är ett helvete. Själv använder jag aldrig drivrutiner som följer med på skiva. De är oftast uråldriga. Drivarna som finns på moderkortstillverkarnas hemsidor är ju oftast lite nyare men även de gamla. När det kommer till detta moderkort så finns det inte ens drivrutiner till Windows Server 2012 R2, som jag kör, på ASRocks hemsida. Jag fick helt enkelt leta rätt på de själva och har hittat drivrutiner till alla enheter på moderkortet för WS 2012 R2. Svårast var det att hitta Marvell drivarna men till slut hittade jag de på ett annat ASRock moderkorts drivrutinslista.
Här kommer en lista på vart ni kan hitta senaste drivarna till WS 2012 R2:

  • C2000 Chipset: Finns bara en version så vitt jag vet och den kan bara laddas ned hos ASRock eller Supermicro. Det är samma version och den har stöd för WS 2012 R2. Intel har den alltså inte på sin hemsida utan skickar bara ut den genom OEM-tillverkarna, vilket är synd tycker jag.

  • Grafikkortet (Aspeed AST2300): Drivarna från ASRock är gamla. Ladda ner nyaste här: http://www.aspeedtech.com/support.php

  • Intel i210 nätverkskort: Drivarna från ASRock är gamla. Sök på i210 på Intels hemsida och ladda ner nyaste till ditt os. I denna stund är det v19.1 som är nyast.

  • Marvel: Denna var svårast att hitta då Marvell inte har drivrutiner för nerladdning på deras egna hemsida utan levererar bara genom OEM-tillverkare. Hittade dock drivare till andra ASRock kort och det funkar utmärkt även till detta kort. Här är t.ex ett: http://www.asrock.com/mb/Intel/X79%20Extreme11/?cat=Download&... (Win 8.1 drivarna är samma som till WS 2012 R2)

Nu när jag skriver detta och kollar alla hemsidor igen så ser jag att sedan jag satte upp min server så finns det nyare versioner till både Intel i210 och Aspeed AST2300 så kommer uppgradera direkt

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenus:

Det här med drivrutiner till moderkort är ett helvete. Själv använder jag aldrig drivrutiner som följer med på skiva. De är oftast uråldriga. Drivarna som finns på moderkortstillverkarnas hemsidor är ju oftast lite nyare men även de gamla. När det kommer till detta moderkort så finns det inte ens drivrutiner till Windows Server 2012 R2, som jag kör, på ASRocks hemsida. Jag fick helt enkelt leta rätt på de själva och har hittat drivrutiner till alla enheter på moderkortet för WS 2012 R2. Svårast var det att hitta Marvell drivarna men till slut hittade jag de på ett annat ASRock moderkorts drivrutinslista.
Här kommer en lista på vart ni kan hitta senaste drivarna till WS 2012 R2:

  • C2000 Chipset: Finns bara en version så vitt jag vet och den kan bara laddas ned hos ASRock eller Supermicro. Det är samma version och den har stöd för WS 2012 R2. Intel har den alltså inte på sin hemsida utan skickar bara ut den genom OEM-tillverkarna, vilket är synd tycker jag.

  • Grafikkortet (Aspeed AST2300): Drivarna från ASRock är gamla. Ladda ner nyaste här: http://www.aspeedtech.com/support.php

  • Intel i210 nätverkskort: Drivarna från ASRock är gamla. Sök på i210 på Intels hemsida och ladda ner nyaste till ditt os. I denna stund är det v19.1 som är nyast.

  • Marvel: Denna var svårast att hitta då Marvell inte har drivrutiner för nerladdning på deras egna hemsida utan levererar bara genom OEM-tillverkare. Hittade dock drivare till andra ASRock kort och det funkar utmärkt även till detta kort. Här är t.ex ett: http://www.asrock.com/mb/Intel/X79%20Extreme11/?cat=Download&... (Win 8.1 drivarna är samma som till WS 2012 R2)

Nu när jag skriver detta och kollar alla hemsidor igen så ser jag att sedan jag satte upp min server så finns det nyare versioner till både Intel i210 och Aspeed AST2300 så kommer uppgradera direkt

Nu vill den inte ens POSTA längre tyvär. Som mitt förra exemplar.
Skärmen är helt svart hela tiden. Väntat i ca 20 min. Pratar med en kille på ASRock nu ska vi försöka hitta en lösning.

Permalänk

Hur ser era minneskonfigurationer ut, använder ni er av ECC? Jag kör Kingston 8 GB utan ECC "KVR16N11H/8". Maskinen har rullat på sedan den monterades ihop under mitten av mars. Flera om starter på grund av utbyte av hårddiskar och den har alltid startat upp som vanligt.

Vi kanske ska stämma av vad vi kör för olika komponenter totalt sätt?

Edit: Här kommer min konfiguration

  • Mobo: ASRock C2550D4I

  • RAM: KINGSTON 8GB 1600MHZ DDR3 CL11 (KVR16N11H/8)

  • PSU: be quiet! SFX POWER 2 400W SFX

  • Chassi: Silverstone DS380

  • Lagring HDD 3.5": 3x WD Red WD40EFRX 64MB 4TB, WD Green WD40EZRX 64 MB 4TB,

  • Lagring HDD 2.5": Intel SSD 330 120 GB, Seagate Laptop SSHD 1 TB ST1000LM014

  • OS: NAS4Free Embedded x64 9.2.0.1 on USB

Kommer komma till lite fler diskar snart, men så ser det ut just nu.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några skumma problem med att starta min. Men så har jag inte konfat klart min. Så inte haft längre uptimes ännu.

ASROCK C2750D4
KINGSTON 8GB 1600MHZ DDR3 ECC CL11 DIMM W/TS SERVER ELPIDA F ( KVR16E11/8E )
SILVERSTONE STRIDER SFX 450W GOLD ( SST-ST45SF-G )

Får väl försöka få tummen ur och köra ett test kanske. Kör ni esxi eller så innan era OS ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2 st Kingston KVR16LE11L/8 för sammanlagt 16 GB minne. (http://www.kingston.com/us/memory/search/?partid=KVR16LE11L/8)

  • 8GB 1600 MHz ECC Unbuffered (UDIMM)

  • CL11 2R X8

  • DDR3L (DDR3 Low Voltage 1.35v, drar väldigt lite ström och blir inte alls lika varma som vanliga DDR3-minnen)

  • VLP (Very Low Profile, extremt låga så de tar nästan ingen plats alls)

Även fast de inte är med på ASRocks lista över kompatibla minnen så kan jag starkt rekommendera dessa. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2125219

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

Jag kör med 4 stickor KVR16N11H/8 kompatibla enligt ASRock.
PSU kör jag med Corsair HX850 och en Samsung Evo 840 120GB SSD.

Permalänk

jag kör 1 sticka KVR16E11/8

vilket var det enda som fanns på minneskonfiguratorn på dustin home..

Permalänk

jaha, och nu kommer ett nytt kort.

blev utbytt efter test hos rep, dom fick ingen info direkt, så jag efterfrågade om dom kan ringa och kolla med rep vad utlåtandet var så ska dom ringa tilllbaka..

Permalänk

uttalandet från rep var att skärmen bara flimrar, och kortet är extremt instabilt.

så jag tänker köpa ett ST45SF-G nu och inte köra med gamla agget på nya kortet, tar nog en månad innan det kommer några uppdateringar här, då det är massa annat just nu som har högre prio än burken.. just nu kör jag min gamla synology som får fungera tills vidare.. men kommer uppdatering så fort den är igång med ST45SF-G agget, om det inte fungerar med det, så blir det utbyte mot ett supermicro kort. då är det 3 av 3 kort som varit fail och med två olika nätagg, varav det ena kommer klara 0A på alla linjer..