egen nas för hembruk - C2x50 - Verkar faktiskt fungera nu med nya UEFI 2.xx och BMC 19.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

sådär nu fick ja lite lätt ont i magen av tanken på instabila kort... osäker på vad som hänt men för testandets skull provar vi ubuntu 12.04.4 nu igen då..

centos 6.5 med zfs verkade funka fint, men efter att ha kopierat över lite backups i datamängden 7-800gb under natten, när jag skrev in tex uptime, så hoppar den ner en rad, men ingenting händer, och ssh fönstret hängde sig på servern..
andra fönstret samma sak, och nzbgets webinterface hade hängt sig.. otur jag som hade massor av dist-isos i nerladdningskön..

nåja eftersom de inte gick att reboota eftersom den hängde sig oavsätt vad jag skickade för kommando via ssh, tex zpool scrub <poolnamn> ska initiera en scrub den hänger sig på 41% cpu och ramlar inte vidare.. känns ju som nått loopar rätt illa någonstans..

nåja installerat ubuntu server 12.04 då den funkar fint med zfsonlinux, så får vi hoppas att det går att importera zpoolen...

får låta den snurra några dagar med last o se om samma sak händer i ubuntu isf är det hårdvarufel... eller ja skulle kunna vara zfsonlinux oxå...

Se till att du har kompilerat kärnan med CONFIG_PREEMPT_VOLUNTARY=y. Jag hade inte det och upplevde precis vad du beskriver. Problemet försvann efter omkompilering och ändring av värdet ovan.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av tomle:

Se till att du har kompilerat kärnan med CONFIG_PREEMPT_VOLUNTARY=y. Jag hade inte det och upplevde precis vad du beskriver. Problemet försvann efter omkompilering och ändring av värdet ovan.

hmm så de kan vara zfsonlinux som strular? vad gör CONFIG_PREEMPT_VOLUNTARY=y?

jag har kört med ppa zfsonlinux/stable för jag antar att det är det du menar med kompilerat kärnan med CONFIG_PREEMPT_VOLUNTARY=y?

eller behöver jag kompilera om hela kärnan själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

sådär nu fick ja lite lätt ont i magen av tanken på instabila kort... osäker på vad som hänt men för testandets skull provar vi ubuntu 12.04.4 nu igen då..

centos 6.5 med zfs verkade funka fint, men efter att ha kopierat över lite backups i datamängden 7-800gb under natten, när jag skrev in tex uptime, så hoppar den ner en rad, men ingenting händer, och ssh fönstret hängde sig på servern..
andra fönstret samma sak, och nzbgets webinterface hade hängt sig.. otur jag som hade massor av dist-isos i nerladdningskön..

nåja eftersom de inte gick att reboota eftersom den hängde sig oavsätt vad jag skickade för kommando via ssh, tex zpool scrub <poolnamn> ska initiera en scrub den hänger sig på 41% cpu och ramlar inte vidare.. känns ju som nått loopar rätt illa någonstans..

nåja installerat ubuntu server 12.04 då den funkar fint med zfsonlinux, så får vi hoppas att det går att importera zpoolen...

får låta den snurra några dagar med last o se om samma sak händer i ubuntu isf är det hårdvarufel... eller ja skulle kunna vara zfsonlinux oxå...

Håller tummarna för att det inte är HW fel.
Jag mailade Dustin igår igen och bifogade min mailkonversation med ASRock då dem inte kunde öppna
pdf fil som jag skickade förra gången. Jag efterfrågade även en förklaring hur det kan komma sig att det är drygt en månad
nu sedan RMA och jag inte har fått detta löst då en "annan" användare med liknande bekymmer fick nytt kort efter 1 vecka.

Kom inget svar så jag ringde in strax innan kl 17.00 och det enda svaret jag kunde få var "Jag är inte insatt i detta ärende men jag ser att det är
öppet och på gång"
Mycket besviken över hanteringen måste jag säga.
Har handlat uteslutet från dustin i säkert 20 år men jag känner nu att det inte riktigt är samma företag som det var för ca 10 år sen.

Hur felsökte du ditt kort och hur var kontakten där hos dig?
Skulle dem skicka kortet på reparation eller bestämde dem direkt att skicka nytt?

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Håller tummarna för att det inte är HW fel.
Jag mailade Dustin igår igen och bifogade min mailkonversation med ASRock då dem inte kunde öppna
pdf fil som jag skickade förra gången. Jag efterfrågade även en förklaring hur det kan komma sig att det är drygt en månad
nu sedan RMA och jag inte har fått detta löst då en "annan" användare med liknande bekymmer fick nytt kort efter 1 vecka.

Kom inget svar så jag ringde in strax innan kl 17.00 och det enda svaret jag kunde få var "Jag är inte insatt i detta ärende men jag ser att det är
öppet och på gång"
Mycket besviken över hanteringen måste jag säga.
Har handlat uteslutet från dustin i säkert 20 år men jag känner nu att det inte riktigt är samma företag som det var för ca 10 år sen.

Hur felsökte du ditt kort och hur var kontakten där hos dig?
Skulle dem skicka kortet på reparation eller bestämde dem direkt att skicka nytt?

jag ringde till dem och sa att jag haft maskinen rullande i ca en vecka, sedan skulle jag reboota, men den hängde sig under omstarten så jag slog av strömmen, sedan startade den aldrig igen.

sa även att jag har har läst mycket om dessa kort och problem med dem på nätet att dom inte bootar som dom ska. berättade att den hängde sig på postbilden för videokretsen, dvs bilden jag bifogat nånstans i tråden.

då svarade killen att eftersom den varit igång en vecka, och har fungerat så låter det som ett solklart utbyte och han skickade utbytes sedeln
och jag skickade tillbaka kortet. enda klagomålet jag har egentligen är att det tog så lång tid ifrån dom tog emot mitt paket tills jag fick den utbytt då det tog mindre än ett dygn från dom packade klart den och den låg och väntade på posten till jag hämtade ut den... men de tog 6 dagar ink en helg tills dom tog emot den i deras datorsystem...

så ja det blev utbyte direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

hmm så de kan vara zfsonlinux som strular? vad gör CONFIG_PREEMPT_VOLUNTARY=y?

jag har kört med ppa zfsonlinux/stable för jag antar att det är det du menar med kompilerat kärnan med CONFIG_PREEMPT_VOLUNTARY=y?

eller behöver jag kompilera om hela kärnan själv?

Med default-kärnan så borde det iofs funka men kolla för säkerhets skull:

tomle@server:~$ grep "PREEMPT" /boot/config-$(uname -r) # CONFIG_PREEMPT_RCU is not set CONFIG_PREEMPT_NOTIFIERS=y # CONFIG_PREEMPT_NONE is not set CONFIG_PREEMPT_VOLUNTARY=y # CONFIG_PREEMPT is not set

CONFIG_PREEMPT_VOLUNTARY: This option reduces the latency of the kernel by adding more "explicit preemption points" to the kernel code. These new preemption points have been selected to reduce the maximum latency of rescheduling, providing faster application reactions, at the cost of slighly lower throughput. This allows reaction to interactive events by allowing a low priority process to voluntarily preempt itself even if it is in kernel mode executing a system call. This allows applications to run more 'smoothly' even when the system is under load.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av tomle:

Med default-kärnan så borde det iofs funka men kolla för säkerhets skull:

tomle@server:~$ grep "PREEMPT" /boot/config-$(uname -r) # CONFIG_PREEMPT_RCU is not set CONFIG_PREEMPT_NOTIFIERS=y # CONFIG_PREEMPT_NONE is not set CONFIG_PREEMPT_VOLUNTARY=y # CONFIG_PREEMPT is not set

CONFIG_PREEMPT_VOLUNTARY: This option reduces the latency of the kernel by adding more "explicit preemption points" to the kernel code. These new preemption points have been selected to reduce the maximum latency of rescheduling, providing faster application reactions, at the cost of slighly lower throughput. This allows reaction to interactive events by allowing a low priority process to voluntarily preempt itself even if it is in kernel mode executing a system call. This allows applications to run more 'smoothly' even when the system is under load.

grep "PREEMPT" /boot/config-$(uname -r) # CONFIG_PREEMPT_RCU is not set CONFIG_PREEMPT_NOTIFIERS=y # CONFIG_PREEMPT_NONE is not set CONFIG_PREEMPT_VOLUNTARY=y # CONFIG_PREEMPT is not set

så då borde de va lugnt på ubuntu server 12.04.4

blir ju lite nyfiken på om det skulle gett samma svar på centos 6.5 då den använde nån 2.6.431.11.xx nått kärna, men dom borde ju vara stabila iom att de finns zfs-native stabilt repo till rhel 6... vilket har kernel som ligger på dom breddgraderna..

Permalänk

jahapp det har rullat 1½dygn ungefär utan stul... ganska precis 1tb skrivet på zfs poolen, men åter igen så dör zfspoolen, trodde det var par2 som stulade för kommandot inte kallades men det visade sig efter en reboot att zfs poolen inte automonterade som den skulle, lite småtrött på zfs just nu.. funderar på om man ska prova btrfs en vända o se hur fan de funkar.. för det verkar vara efter mycket io på diskarrayen så verkar zfs kuka ur.. sen om det är pga marvelkontrollerna på asrock kortet eller inte, det vet jag inte..

men tanken har väl slagit, med tanke på att man läste mycket om att marvelkontrollerna skulle vara "dåliga"

det får nog bli morgondagens problem..

o för alla freebsd älskare så verkar mellanhoppet bli prova freebsd 10 med lite tur går de att importa zfs poolen och få en stabil server.. provade freenas förut men de va inget för mig men freebsd ska ju vara bra så vi får väl se hur det verkar.. känns som zfs på linux inte är i närheten av stabil efter typ en veckas strul..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

jahapp det har rullat 1½dygn ungefär utan stul... ganska precis 1tb skrivet på zfs poolen, men åter igen så dör zfspoolen, trodde det var par2 som stulade för kommandot inte kallades men det visade sig efter en reboot att zfs poolen inte automonterade som den skulle, lite småtrött på zfs just nu.. funderar på om man ska prova btrfs en vända o se hur fan de funkar.. för det verkar vara efter mycket io på diskarrayen så verkar zfs kuka ur.. sen om det är pga marvelkontrollerna på asrock kortet eller inte, det vet jag inte..

men tanken har väl slagit, med tanke på att man läste mycket om att marvelkontrollerna skulle vara "dåliga"

det får nog bli morgondagens problem..

o för alla freebsd älskare så verkar mellanhoppet bli prova freebsd 10 med lite tur går de att importa zfs poolen och få en stabil server.. provade freenas förut men de va inget för mig men freebsd ska ju vara bra så vi får väl se hur det verkar.. känns som zfs på linux inte är i närheten av stabil efter typ en veckas strul..

Varför kör du inte vanligt linux med mjukisraid?

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Varför kör du inte vanligt linux med mjukisraid?

just nu gör jag det faktiskt, mest för att kolla vafan som händer... zfsonlinux verkar inte stabilt, men o andra sidan var inte softraid med mdadm det heller..

ca 10h drifttid med nerladdning och par2 verifikation samt unrar. ca 300gb nerladdat och
nånstans mellan drifttimma 10 och 16 så har maskinen hängt sig.. helt sjukt vad ostabilt det är...

börjar nästan fundera på varför jag inte tog supermicro kortet...

Permalänk

http://forums.tweaktown.com/asrock/56730-c2750d4i-stability-p...

hittade den.. verkar vara flera c2550d4i/c2750d4i ägare som haft problem med stabilitet och att det hänger sig.. verkar vara Intel C state i bios, vilket ska kunna justera ner klockfrekvensen på kärnorna vid låglast för att spara energi.. nåja stänger av den får vi se om skiten faktiskt fungerar ett dygn..

funkar för vissa.. funkar inte för andra..

Permalänk
Medlem
Permalänk

hittils funkar det..

09:19:12 up 13:16, 1 user, load average: 0,80, 1,09, 1,19

tror faktiskt det är nytt uptime rekord.. drog in uptimed just för skojj skull o hålla koll på uptime'n...

Permalänk
Medlem

Låter inget vidare där. Själv har jag inte fått svar från Dustin ännu :/

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Låter inget vidare där. Själv har jag inte fått svar från Dustin ännu :/

va?!?!

trodde du hade fått ditt kort nu eftersom de fortfarande va tyst satt du och konfade...

08:55:58 up 1 day, 12:53, 1 user, load average: 0,94, 1,59, 1,39

skulle säga att intel c states va det som gjorde att zfs ibland hängde sig efter ca 10-12h drifttid.. och ibland hängde sig hela maskinen, när ja kollade med console redirection så fick ja scrambled bild, dvs text som inte va sammanhängande och desorienterad, det hände dock bara några gånger..

funderar dock väldigt mycket på att skicka en tech anmälan på kortet till asrock, att det SKA fungera med intel c states, annars funderar jag på att göra ett återköp och köpa ett Supermicro A1SAi-2550F..

Permalänk
Medlem

Spekulation: Kan vara att ditt PSU inte klarar de nya C-states som Intel introducerade.

Vet inte om C2750 har C6 och C7 men i såna fall kan det absolut vara PSU som orsakar:
http://www.bit-tech.net/news/hardware/2013/05/01/haswell-psu/...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

va?!?!

trodde du hade fått ditt kort nu eftersom de fortfarande va tyst satt du och konfade...

08:55:58 up 1 day, 12:53, 1 user, load average: 0,94, 1,59, 1,39

skulle säga att intel c states va det som gjorde att zfs ibland hängde sig efter ca 10-12h drifttid.. och ibland hängde sig hela maskinen, när ja kollade med console redirection så fick ja scrambled bild, dvs text som inte va sammanhängande och desorienterad, det hände dock bara några gånger..

funderar dock väldigt mycket på att skicka en tech anmälan på kortet till asrock, att det SKA fungera med intel c states, annars funderar jag på att göra ett återköp och köpa ett Supermicro A1SAi-2550F..

Eftersom jag inte fått ett svar ringde jag in idag och sa att detta måste lösas omgående.
Då jag ringde strax innan 17.00 sa killen att han inte kan göra mycket förutom att prioritera detta på fredag.
Han lovade en lösning till dess. Jag har sagt att jag inte vill ha nytt kort utan något annat likvärdigt eller pengarna tillbaka
och då kikar jag på samma som du nämnde ovan.

C-states... Har du provat att stänga av alla dessa som finns för att se om det är stabilt?

Permalänk
Skrivet av tomle:

Spekulation: Kan vara att ditt PSU inte klarar de nya C-states som Intel introducerade.

Vet inte om C2750 har C6 och C7 men i såna fall kan det absolut vara PSU som orsakar:
http://www.bit-tech.net/news/hardware/2013/05/01/haswell-psu/...

hmm det visste jag faktiskt inte om, har ett silverstone 300w sfx nätagg, ingen aning om det klarar av c-states?
verkar dock inte så bra, då kan de ju vara så att de blir samma sak om ja köper ett A1SAi-2550F...

Skrivet av cabraja:

Eftersom jag inte fått ett svar ringde jag in idag och sa att detta måste lösas omgående.
Då jag ringde strax innan 17.00 sa killen att han inte kan göra mycket förutom att prioritera detta på fredag.
Han lovade en lösning till dess. Jag har sagt att jag inte vill ha nytt kort utan något annat likvärdigt eller pengarna tillbaka
och då kikar jag på samma som du nämnde ovan.

C-states... Har du provat att stänga av alla dessa som finns för att se om det är stabilt?

yep stängde av c-states sedan dess har de fungerat stabilt, snurrat några timmar över två dygn uptime.. uptimed är en ny rolig daemon, håller reda på uptime samt hur lång tid maskinen har varit ur funktion.. kan ju vara kul till statistik..

ja på dom bara enda tråkiga med supermicro kortet är att det har laptop minnen så gör återköp på minnena oxå om du köpte minnena nu oxå.. så du inte står med minnen du inte kan använda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

hmm det visste jag faktiskt inte om, har ett silverstone 300w sfx nätagg, ingen aning om det klarar av c-states?
verkar dock inte så bra, då kan de ju vara så att de blir samma sak om ja köper ett A1SAi-2550F...

yep stängde av c-states sedan dess har de fungerat stabilt, snurrat några timmar över två dygn uptime.. uptimed är en ny rolig daemon, håller reda på uptime samt hur lång tid maskinen har varit ur funktion.. kan ju vara kul till statistik..

ja på dom bara enda tråkiga med supermicro kortet är att det har laptop minnen så gör återköp på minnena oxå om du köpte minnena nu oxå.. så du inte står med minnen du inte kan använda..

Ja minnen får dem bjuda på efter allt strul så kan jag använda dem i annan burk hehe
Synd bara att Dustin inte har det Supermicro kortet. Och inte hittade jag heller ett värdigt alternativ :/

Permalänk
Medlem

Läste på lite om c-statsen
Verkar rätt få nätagg som stödjer detta dock borde det ju inte vara ett problem om inte cpu går i sovläge tycker man
eller ställer det även till när den kör bara c-states är enabled.
Hittade en del Enermax som ska fungera med detta dock är ju priset lite högre med vad gör man inte för lite
hw
Kanske får man inhandla sån om det visar sig stabilt hos dig apan med c-states disabled.
http://se.wesellcd.dk/index.php?ref=affiliate|prisj12&ref=2N0...
Denna bör duga fint...

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Ja minnen får dem bjuda på efter allt strul så kan jag använda dem i annan burk hehe
Synd bara att Dustin inte har det Supermicro kortet. Och inte hittade jag heller ett värdigt alternativ :/

ja att dustin inte har supermicro kortet är skitirriternade, det verkar bara vara mullet som har det..

Skrivet av cabraja:

Läste på lite om c-statsen
Verkar rätt få nätagg som stödjer detta dock borde det ju inte vara ett problem om inte cpu går i sovläge tycker man
eller ställer det även till när den kör bara c-states är enabled.
Hittade en del Enermax som ska fungera med detta dock är ju priset lite högre med vad gör man inte för lite
hw
Kanske får man inhandla sån om det visar sig stabilt hos dig apan med c-states disabled.
http://se.wesellcd.dk/index.php?ref=affiliate|prisj12&ref=2N0...
Denna bör duga fint...

jo det var därför ja tyckte de va konstigt att nätagget skulle va ett problem, min går aldrig ner i hibernation, bara skruva ner effekten när den idlar, men det är där den verkar crasha...

men nu med c-states disabled i bios...

# Uptime | System Boot up ----------------------------+--------------------------------------------------- -> 1 2 days, 17:42:38 | Linux 3.13.0-24-generic Mon Apr 28 20:02:22 2014 ----------------------------+--------------------------------------------------- NewRec 2 days, 17:42:37 | since Mon Apr 28 20:02:21 2014 up 2 days, 17:42:38 | since Mon Apr 28 20:02:22 2014 down 0 days, 00:00:00 | since Mon Apr 28 20:02:22 2014 %up 100.000 | since Mon Apr 28 20:02:22 2014

hittils är jag faktiskt nöjd, även om jag är lite sur att jag måste ha c-states disabled så funkar iaf grejerna helt okej..

Permalänk

fick mail av asrock supporten nu, dom håller tydligen på att undersöker problemet med intel c states för tillfället, så blir väl spännande att se vad dom kommer fram till..

Permalänk

o där hängde sig maskinen igen.. ca 2 dagar och 20h uptime.. klart nytt rekord.. men irriterande om ja ska behöva reboota var tredje dag..

Permalänk
Medlem

Bah och jag som började hoppas :/

Permalänk

skickade infon till asrock med screenshot på jviewern vid hängningen så får vi se om dom faktiskt är intresserade av att försöka få den att funka..

Permalänk

provar för sakens skull med speedstep disabled.

mest eftersom det endå varit reboot nu pga en hängning tidigare idag, så borde maskinen alltid gå på 2,4ghz inte ändra clockfrekvens samt ingen turboboost.. vilket igentligen är andeningen att jag tog en c2550 (avoton) isf en c2558 (rangley)

nåja kan man bara få den stabil så man vet vad som e problemet...

Permalänk
Medlem

Fick mail idag från Dustin om att kortet drogs tillbaka. Helt plötsligt så är den inte längre ok som dem sa efter första kollen.
Jag provar med likadant igen för den är rätt unik. Ska dyka upp här senast måndag. Hoppas på bättre tur denna gång.
Drygt 6 veckor utan kort nu.

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Fick mail idag från Dustin om att kortet drogs tillbaka. Helt plötsligt så är den inte längre ok som dem sa efter första kollen.
Jag provar med likadant igen för den är rätt unik. Ska dyka upp här senast måndag. Hoppas på bättre tur denna gång.
Drygt 6 veckor utan kort nu.

ja hoppas du har mer tur den här gången.. för jag är inne på mitt sista kort,
nästa blir supermicro om jag så ska åka till dustin och trycka ner hela kartongen i halsen på dom för att få tillbaka pengarna och inte nån handla något annat hos oss skit.. OM dom nu inte fixar det här...

nu ska jag dock ringa och prata med dustin så dom får info att det är problem redan nu, men väntar på lösning från asrock över instabiliteten..

edit faktiskt imponerad av förståelsen på dustins support och vi kom fram till att om jag inte får någon info ifrån asrock inom en vecka, från och med måndag, så ska dom hjälpa till att jaga asrock ang info i ärendet, så får vi se vad som händer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

ja hoppas du har mer tur den här gången.. för jag är inne på mitt sista kort,
nästa blir supermicro om jag så ska åka till dustin och trycka ner hela kartongen i halsen på dom för att få tillbaka pengarna och inte nån handla något annat hos oss skit.. OM dom nu inte fixar det här...

nu ska jag dock ringa och prata med dustin så dom får info att det är problem redan nu, men väntar på lösning från asrock över instabiliteten..

edit faktiskt imponerad av förståelsen på dustins support och vi kom fram till att om jag inte får någon info ifrån asrock inom en vecka, från och med måndag, så ska dom hjälpa till att jaga asrock ang info i ärendet, så får vi se vad som händer..

Jag börjar testning på måndag så ska vi se.
Var nästan inne på att köpa ett nätagg som klarar av dem nya c-statsen men när det inte funkar med c-stats avslagna så är det inte
mycket till hjälp med nytt agg.
Du har inte testat Windows Server 2008 eller 2012?

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Jag börjar testning på måndag så ska vi se.
Var nästan inne på att köpa ett nätagg som klarar av dem nya c-statsen men när det inte funkar med c-stats avslagna så är det inte
mycket till hjälp med nytt agg.
Du har inte testat Windows Server 2008 eller 2012?

nä inget windows, tanken var ju att det skulle vara stabilt..

vet att det varit problem med c2550/c2750 d4i o windows när man läser på tweaktown, nått om att den tappar nätverkskorten o de krävs reboot för att få tillbaka dom, men inget jag läst något ingående om då jag är anti windows.. kör det på laptoparna men inget annat..

ja tror inte de har nått med psu att göra men vi får se va som händer nästa vecka o jag hoppas verkligen att jag slipper byta ut asrocken mot en supermicro.. skulle suga att behöva köpa ett extra kontrollerkort för att fylla alla hotswap platser..

Permalänk
Medlem

Det var jag som tipsade om att stänga av C States på tweaktown och jag har inte haft en krasch sedan jag stängde av det.
Hade väldigt mycket problem med mitt bygge så tänkte berätta lite om hur jag löst allt. Ber om ursäkt för långt inlägg
Setupen:

  • Mobo: ASRock C2750D4I

  • RAM: 2x Kingston ValueRAM TS DDR3L PC12800/1600MHz ECC CL11 VLP 8GB (KVR16LE11L/8)

  • PSU: Silverstone SFX ST45SF-G 450W

  • Chassi: Silverstone DS380

  • System HDD: Intel S3500 Series 2.5" SSD 160GB

  • Lagring HDD: 4x WD Red WD40EFRX 64MB 4TB

  • OS: Windows Server 2012 R2 Essentials

  • Mjukvara för lagring: StableBit DrivePool + Scanner

Det hela började "jättebra" med att jag slarvade med att läsa specifikationerna om kortet och råkade såklart köpa RDIMM istället för UDIMM. Servern startade såklart inte och jag fick skicka tillbaka minnena och en vecka senare hade jag exakt likadana minnen fast UDIMM i min hand. Dessa minnen är inte med i ASRocks godkända minnen-lista över detta kort men de fungerar klockrent och jag kan verkligen rekommendera dom.

Jag köpte först en Intel 530 Series 2.5" SSD 180GB som jag tänkte ha som systemdisk. Men när jag hade satt ihop all hårdvara så kunde inte Windows installationen hitta min SSD. Det tog cirka en månad att tillsammans med Intel försöka lista ut vad problemet var.
Under denna månad av felsökningar så hade jag ganska mycket problem med Remote styrning i JViewer via IPMI. Det var allt ifrån lagg, flimrande bild, svart bild, bara slutade fungera lite då och då, stänga av och på servern via IPMI fungerade bara ibland, osv... Ja det var ett helvete helt enkelt.

Vid ett tillfälle i felsökningen av SSD:n så provade jag att starta systemet helt utan hårddisk inkopplad. Servern vägrade då att starta. Det enda som hände var att fläktarna och alla LED-ar startade upp och sen dog efter en halv sekund. Detta kunde inte vara rätt tänkte jag då jag har valt ett nätagg som ska klara 0% Load.
Så jag misstänkte att nätagget kunde vara sjukt också. Jag kontaktade Silverstone och beskrev problemet och de tyckte att jag skulle köra en RMA på det.
Så jag kontaktade Dustin och de skickade ett nytt nätagg på en gång. Behövde inte ens skicka tillbaka det gamla. Antar att det är mer jobb för dem än vad nätagget är värt.

Med det nya nätagget i servern så var det första jag provade att starta den utan SSD, alltså det som det trasiga agget inte klarade, och det nya agget (av exakt samma model) klarade detta galant. Jag såg också i IPMI/BMC att volten var allmänt lite högre med det nya agget.
Alla problem jag hade med JViewer / BMC / IPMI upphörde också direkt med det nya agget och det har fungerat klockrent sedan dess.

Däremot så ville SSD:n fortfarande inte fungera. Till slut så kunde Intel reproducera problemet med ett C2750D4I och dom kom fram till att det bara händer med 2012 R2 eller Win 8.1 installationen. Men det ska understrykas att det är många som har problem med Intels 530 SSD-serie och dom jobbar på att släppa en ny firmware. Intel var i alla fall snälla och erbjöd alternativ och gav mig en lista med andra SSD:er att välja bland som plåster på såren. Fick givetvis behålla den första, fullt fungerande SSD:n också. +1 för Intel.

Med den nya SSD:n i servern så kunde jag äntligen installera OS:et. Det gick hur bra som hellst och jag tänkte att äntligen ska allt fungera. Pillade och konfade servern hela kvällen, lät den stå på över natten för att fortsätta på morgonen. Till min stora fasa så möttes jag av en omstartad server på morgonen. Gick igenom Event-loggar, googlade lite, testade massa BIOS-inställningar och till slut hittade jag den rätta. Med C States avstängt fungerade äntligen systemet.
Så jag har fortfarande C States avstängt, servern har nog en uptime på en månad nu och jag besöker ASRocks hemsida ofta och hoppas verkligen att dom kan lösa det och kommer med en ny Bios snart.

Men det verkar allmänt som att många har problem med detta kort. Jag får till exemple inte fläktstyrningen i Bios att fungera. Alla fläktar blåser med full fräs hela tiden och det är fler som har samma problem.
BMC / IPM-störningarna med det dåliga nätagget pekar ju också på att kortet är extremt strömkänsligt och vill ha exakt rätt Volt. Om det hänger ihop med C States eller inte kan jag inte svara på men nätagget jag har ska klara 0% belastning och vara Haswell Ready (klara C states C6/C7).
Jag gissar på att det är i Bios felet med C States ligger då det är många kort från flera olika tillverkare där ute som kraschar med C States och alla verkar vara pga. buggar i Bios.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G