Battlefield 4 uppdateras med Mantle – DICE släpper testresultat

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så ju större skillnad mellan processor o grafikkort då grafikkortet är starkare ju mer prestanda får man. Enkel regel att komma ihåg

Verkar bra.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Detta i kombination med 290/290x utrustad med eftermarknadskylare kommer antagligen ge nVidia anledning att lägga på ett kol. Visst är 780Ti ett bra kort, men om 290x skulle bli 10% snabbare skulle det göra det omöjliga - Ta tillbaka prestandakronan ifrån 780Ti, och då skulle vi verkligen behöva se förändring från nVidias sida.

Nu när vi ser reella siffror på upp till ca, 45% så måste jag ändå buga och gratulera AMD och DICE. Det var verkligen inte väntat att Mantle faktiskt skulle kunna göra DirectX på sikt ointressant.

Det jag dock uppskattar mest är att se hur mycket den potentiellt gör för flertrådade processorer. Detta gör att de 6-8kärniga processorerna blir bra mycket mer intressanta.

Det enda negativa jag kan se just nu är allas extremt kritiska attityd. Det är väldigt få som faktiskt kan se att även om dom inte sitter på varesig AMD-kort eller multikärniga processorer så kommer detta göra AMD mycket mer konkurrenskraftiga, vilket både på CPU och GPU-fronten är väldigt välbehövligt, och det kommer resultera i en mer utvecklande marknad, och bättre priser för oss konsumenter.

Kom ihåg att det inte är Rött mot Grönt, eller Rött mot Blått, utan det är, och kommer alltid vara Konsumenter mot Företag.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Fast du har ju fel där. Han är framtidssäker och kan lira allt på ultra om han vill göra detta på MAX inställningar så finns de inget i de undre produkterna som kan prestera lika bra som två stycken 780ti eller två stycken 290 eller tre av dessa varor. Och hans pengar. Du är ju snarare tjurig. Han njuter väl av att lira av fruktansvärt hög fps och i princip laggfritt till 99%. Hans pengar hans val

3 r9 290 Tri-X kommer ju åka slalom runt 3x 780, och då är 780 mycket dyrare.

Har en rigg med 2x r9 290 så slutar mina på den och ska kolla prestandan, CPU är en A4 så den är löjligt sämst, ska bli intressant.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Trevligt! Mer prestanda till folket!! Tänk om man sitter på en Linux-rigg om ett år eller två

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om röda eller gröna laget kan vi nog vara överens om tre saker?

  1. Det kostar ingenting extra, det är bra.

  2. Oavsett hur liten prestandaökningen blir, så länge det är en förbättring är det väl synd att klaga? (speciellt med tanke på #1)

  3. Sedan blir vi av med kopplingen till DirectX vilket öppnar för fler plattformar/OS.

Känns lite småaktigt att såga Mantle redan innan vi fått relevanta oberoende tester, eller hur?

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatsDahlgren:

Oavsett vad man tycker om röda eller gröna laget kan vi nog vara överens om tre saker?

  1. Det kostar ingenting extra, det är bra.

  2. Oavsett hur liten prestandaökningen blir, så länge det är en förbättring är det väl synd att klaga? (speciellt med tanke på #1)

  3. Sedan blir vi av med kopplingen till DirectX vilket öppnar för fler plattformar/OS.

Känns lite småaktigt att såga Mantle redan innan vi fått relevanta oberoende tester, eller hur?

Kör man nVidia så är ju allting du skrev irrelevant. Det enda Dice har gjort för nVidia spelare än så länge är en stor patch med flera buggar. Har vi tur så leder detta till en prissänkning på gröna kort.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter för dom med hårdvara från AMD.
Man kan tycka att mjukvaru- och hårdvarutillverkare bör istället sikta in sig på att göra det lika bra för alla istället för att spela favoriter.

Permalänk
Medlem

Mums precis vad min klena CPU behöver hehe... ching ching tack AMD! you rock!
Nu är det bara CPU fronten nu behöver förbättra. Men det kanske detta kan göra??

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Oavsett vad man tycker om röda eller gröna laget kan vi nog vara överens om tre saker?

  1. Det kostar ingenting extra, det är bra.

  2. Oavsett hur liten prestandaökningen blir, så länge det är en förbättring är det väl synd att klaga? (speciellt med tanke på #1)

  3. Sedan blir vi av med kopplingen till DirectX vilket öppnar för fler plattformar/OS.

Känns lite småaktigt att såga Mantle redan innan vi fått relevanta oberoende tester, eller hur?

sunt resonerat!
Det känt faktiskt som om huvudvärken släppte efter ditt uppfriskande inlägg. Tack!

Permalänk

Jag tycker att det intressanta med det här är att directx monopolet kanske bryts. Vilket kommer att resultera i att man på ett vettigt sätt kommer att kunna spela spel på linux & mac. Den här typen av teknik kan förändra marknaden helt på några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tyckte jag läste imorse att det inte kommer att stödja Crossfire? mkay. lovande siffror iaf! får se vad Swec kommer fram till

Nej, men Mantle innehåller funktioner för att speltillverkarna själva ska kunna implementera dualGPU-lösningar via crossfirebryggan.

Permalänk
Skrivet av Perdurabo:

Jag tycker att det intressanta med det här är att directx monopolet kanske bryts. Vilket kommer att resultera i att man på ett vettigt sätt kommer att kunna spela spel på linux & mac. Den här typen av teknik kan förändra marknaden helt på några år.

Man får tänka på nvidia också, så så lätt lär det inte gå dessvärre. Att nvidia skulle gå in i mantle skulle vara som att rulla över på rygg och blotta strypen.
Mest troligt kommer nvidia kontra med något eget som är 1% bättre, vilket gör att spelskaparna blir ännu mer splittrade för att allt ska fungera på allt och vi får rena PC-spel som ser ut som konsol-portar

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd

Det är ett väldigt tjat om prestandan här. Någon som vet om bildkvalitén är identisk eller inte?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Mantle + SteamOS = Sant

Ska bli riktigt intressant att se hur framtiden för Mantle kommer bli. Jag tror stenhårt på Mantle. Mycket för att jag sen långt tillbaka har varit lite emot Direct3D pga att det är Windows-exklusivt och velat se en övergång till OpenGL. Dock känns det som att spelindustrin inte varit intresserad av OpenGL, speciellt sen Khronos Group övertog det hela.

OpenGL har egentligen samma förutsättningar som Mantle, vilket gör det tråkigt att en övergång inte har skett tidigare. Enda sen OpenGL 4.0 (som släpptes för drygt 4år sedan), så har ARB_draw_indirect extension funnits, vilket är den stora nyheten med Mantle. CPU:n blir inte längre en flaskhals.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hm, verkar som kommer kunna köra high/ultra med ganska stabilt 60 fps, ska nog köpa BF4 imorgon isf

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Ok, så en dator med 280x/7970 kan förvänta sig en 25%-ökning i BF4 1920*1080 med Mantle.. Då presterar det helt plötsligt som ett GTX780.. Wooops!
Tyvärr lär det väl dröjja innan alla populära spel stödjer Mantle.. om någonsin.. Men för mig som har prio på BF4 är detta fantastiskt!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

OpenGL har egentligen samma förutsättningar som Mantle, vilket gör det tråkigt att en övergång inte har skett tidigare. Enda sen OpenGL 4.0 (som släpptes för drygt 4år sedan), så har ARB_draw_indirect extension funnits, vilket är den stora nyheten med Mantle. CPU:n blir inte längre en flaskhals.

Om det vore så enkelt att bara använda OpenGL istället, kan man väl anta att Dice hade gjort det. Då skulle ju även Nvidia och Intel kunna vara med från första dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Man får tänka på nvidia också, så så lätt lär det inte gå dessvärre. Att nvidia skulle gå in i mantle skulle vara som att rulla över på rygg och blotta strypen.
Mest troligt kommer nvidia kontra med något eget som är 1% bättre, vilket gör att spelskaparna blir ännu mer splittrade för att allt ska fungera på allt och vi får rena PC-spel som ser ut som konsol-portar

Även om nVidia skulle gå ut med sin egna API. Så lär majoriteten av AAA utvecklare ha råd att stödja båda APIer. Då det vore rätt korkat från en marknadsförings punkt att exklusivt stödja en API över det andra och splittra din kundbas.
Indie utvecklare lär dock hålla sig DirectX. Men då har de knappast spel som är så pass grafikkrävande att de behöver en low-level API.

Men vi får väl hoppas att nVidia tar tummen ur röven och väljer att själva stödja det. Från vad jag kan hitta om detta, så ser det inte ut som AMD tänker låsa bort Mantle från nVidia med massa licens avgifter.
Dock lär det dröja med nVidia stöd, om de nu väljer att göra det. Då de troligtvis måste göra ändringar i hårdvaran för att fullt stödja detta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Intel Core i7-3970X med två Radeon 290X...och man får inte mer än ett snitt på 78,4 fps...på 1920x1080?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

AMD levererar som vanligt. Även om det inte gör så stor skillnad om man har en snabb CPU bör det dra mindre ström om inte annat.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är ett väldigt tjat om prestandan här. Någon som vet om bildkvalitén är identisk eller inte?

Tänk så här: Prestandan blir bättre, vilket tillåter användare att trigga upp settings i spelet i sig. Vad händer då med bildkvalitén?

Permalänk
Medlem

Fet stor skillnad!
men jag antar att en 4500U I7
med det integrerade gfx kortet HD intel 4400
inte ger mer än 10 fps i low settings? =S
(aldrig lirat BF4 på denna laptop, bara gissar)

Permalänk
Medlem

WOHOO! Nu kanske man äntligen kan få upp min-fps till 120?!?!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Känns ju som de här resultaten är tvärt emot vad AMD själva gick ut med. Dvs starka system tjänar minimalt, och svaga system får desto bättre prestandaskjuts. Dessa resultat säger ju verkligen tvärt emot det!?

I avseende till CPU ja. Men GPU är en helt annan femma.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Indie utvecklare lär dock hålla sig DirectX. Men då har de knappast spel som är så pass grafikkrävande att de behöver en low-level API.

Konsoler och Steam OS kan få dom att tänka annorlunda, beror helt på vilken affärsplan man har...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Intressant! Funderar på att byta ut mina 660Ti SLI till antingen 780/780Ti eller 290X, sitter och kliar på huvud och har verkligen svårt att välja.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Man får tänka på nvidia också, så så lätt lär det inte gå dessvärre. Att nvidia skulle gå in i mantle skulle vara som att rulla över på rygg och blotta strypen.
Mest troligt kommer nvidia kontra med något eget som är 1% bättre, vilket gör att spelskaparna blir ännu mer splittrade för att allt ska fungera på allt och vi får rena PC-spel som ser ut som konsol-portar

Absolut, men nyckeln till detta tror jag inte handlar som du tänker AMD vs Nvidia utan det är på os fronten det händer saker. Folk har börjat experimentera med nya os. Detta är en utveckling tror jag MS missade när de inte gick på mobil tåget i tid. Nu har folk Iphones, android osv. De har lärt sig att en dator är inte =windows. Men att spel bara fungerar till windows har hållit tillbaka många från att byta (bland annat mig). Med ett öppet verktyg att koda till flera plattformar så kommer man öppna en helt ny marknad på ett enkelt sätt utan att behöva ändra allt för mycket i koden. Säg att Apple har 8 %? av dator marknaden. För ett företag att öppna upp ytterligare 8 % till säg en ökad kostnad av 5 % är en bra investering. lägg till mobiler och surfplattor & steam os/linux på det här så har vi en rätt kul utveckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är ett väldigt tjat om prestandan här. Någon som vet om bildkvalitén är identisk eller inte?

Eftersom ingen har kunnat ladda ner betan så är det nog ingen som vet än

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Indie utvecklare lär dock hålla sig DirectX.

Brukar inte indiefolket rent generellt köra med OpenGL för att nå ut till så många plattformar som möjligt?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

det mest intressanta för mig är att se detta i en bärbar miljö där 10 fps är guld. även intressant att se om detta har någon negativ inverkan på värmeutveckling också. men så klart så verkar det mest satsas på system som inte ens riktigt behöver någon prestanda boost.