Battlefield 4 uppdateras med Mantle – DICE släpper testresultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ehm om jag inte fattat fel så ska Mantle funka på Geforce kort om så Nvidia vill det.
Där tycker jag AMD är riktigt schyssta och inte gör så att du måste ha deras grejer dock
så kanske inte Nvidia vill använda sig av Mantle då det är deras konkurrents programvara

Tror inte nvidia är så intresserade av ett samarbete. Nvidia kommer slänga ut något snart som får Mantle att hamna i skuggan, de brukar ju vara så mellan dessa två företag. G-sync är väl endel av planen, för jag har hört att freesync inte alls kommer vara lika bra. Men den som väntar får se ^^

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem

Verkar som Mantle inte ger så mycket bättre grafikprestanda utan att det snarare avbelastar CPU.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Folk kommer bli så jädra besvikna (BF4), den där "upp till 45%" increase som ryktades om förut sjönk till "40%" och den gäller ENDAST när CPU flaskar sönder, då snackar vi alltså om du har en 1280kr's processor, de personer som faktiskt har en sådan CPU lär inte ha en bra GPU, dvs GPUn kommer ligga i 100% load 24/7 när du spelar, kommer inte bli någon prestanda boost alls med Mantle då.

Dom som sitter på en hyffsad rigg, 4770k i 4.5GHz och ett R9 290X kommer kanske se absolut max 5%, troligtvis inget alls då GPU kommer flaska nästan hela tiden för en GPU är klent som satan idag, alltså de som kör Crossfire kommer faktiskt få något ut av Mantle om dom har en billigare CPU runt, typ 4670k, kan tänka mig att en 4670k flaskar vid 80 FPS med 2st R9 290X, med Mantle hoppar den då upp till kanske 110 som exempel, så folk som redan sitter på bra riggar med 120 Hz skärm kanske får sig lite gratis FPS för att slå i 120 taket, men that's it, majoriteten av dom som faktiskt sett fram emot Mantle kommer inte märka något alls.

Mantle semi-flopp, vet faktiskt inte vad jag förväntade mig, i ett nötskal så fungerar endast Mantle när du har sämre CPU och bättre GPU, nästan alla som kör Crossfire kommer få en liten prestanda boost, men dom lär redan ha så pass mycket FPS att de inte bryr sig, endast användbart att få den där 30 FPS boosten om du försöker nå 120 FPS för 120 Hz skärm, sitter du på 60 Hz är Mantle nästan helt pointless.

Ni ska ta dessa resultat publicerade av DICE med en EXTREM nypa salt, dom har valt ut komponenter med precis rätt hastighet och balans i systemet så att så hög % kan uppnås som möjligt, man köper inte en 3930k och kör den i 3.5GHz och 2st 290X 4GB och kör i 1920x1080, och det står även där att det är 121 FPS snitt, det betyder att 3930k endast i 3.5GHz är o tuffar i 150 FPS vid tillfällen, tänk er då den överklockad till 4.6GHz, då blir den där nästan 60% plötsligt 0%, då du är uppe o klättrar i 200 FPS med 2st 290X, och allt över 120 FPS är onödigt om du kör 120 Hz skärm

Poängen är att resultaten i denna nyhet reflekterar inte verkligheten på något vis, dom vill bara visa upp så höga siffror som möjligt, notera med 7970 så har dom stängt av 4x MSAA för att inte flaska GPUn, hade dom slagit på det så hade dessa 25% blivit 2-3% då det hade flaskat.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Verkar som Mantle inte ger så mycket bättre grafikprestanda utan att det snarare avbelastar CPU.

Om det är så, så lär jag inte uppdatera min CPU på ett tag till

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulketchup:

Hmm... Jag tillhör väl gröna laget men asså detta... Spelar så pass mycket BF4 att det skulle nästan vara värt det. Beslutsångest.

Skrivet av ikNo:

Looks sweet as *piiiip* släpp skiten till ALLA grafikkort!

Skrivet av Sweclockers:

Stöd för Intel och Nvidia långt borta
En av de största punkterna med Mantle är att gränssnittet ska bli öppet, där AMD till och med pratat om att lämna över kontrollen till OpenGL-ansvariga Khronos Group. Planer på den fronten ligger dock längre fram i tiden – tills vidare är Mantle helt exklusivt för AMD:s hårdvara.

(http://www.sweclockers.com/artikel/18244-amd-lanserar-mantle-...)

Man kan ju alltid hoppas

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tyckte jag läste imorse att det inte kommer att stödja Crossfire? mkay. lovande siffror iaf! får se vad Swec kommer fram till

Stödet är inte automagiskt. Spelutvecklaren i fråga får lägga in funktionen själv.

Permalänk
Medlem

Imponerande siffror med tanke på att man inte ändrar något med hårdvaran. Bra jobbat AMD/DICE!

En riktig game changer

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Tror inte nvidia är så intresserade av ett samarbete. Nvidia kommer slänga ut något snart som får Mantle att hamna i skuggan, de brukar ju vara så mellan dessa två företag. G-sync är väl endel av planen, för jag har hört att freesync inte alls kommer vara lika bra. Men den som väntar får se ^^

Båda företagen har väl släppt bra saker genom åren men skillnaden att AMDs lösningar är fria och ibland blir branschstandard utan loggotyp men Nvidia licensierar ut sina. Hoppas hursomhelst att det kommer ett gemensamt api så vi slipper Directx och kan lira på linuxdatorer framöver.

Permalänk
Medlem

Fast egentligen så tycker jag man ska ge dem en eloge för att överhuvudtaget lägga tid på det. Sen att marknasföringen är lite snevriden är ganska vanligt när de kommer till ALLT som har med reklam för att sälja produkter att göra. Bara 5% säger nån, en annan säger oj 50%. Tycker de är bra att man får en liten % även om jag själv inte benefitar från detta. Allt som gör att spelet flyter bättre för folket är ju grymt! den lilla % kan vara skillnaden för / average folket där ute från spelbart och inte så.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Folk kommer bli så jädra besvikna (BF4), den där "upp till 45%" increase som ryktades om förut sjönk till "40%" och den gäller ENDAST när CPU flaskar sönder, då snackar vi alltså om du har en 1280kr's processor, de personer som faktiskt har en sådan CPU lär inte ha en bra GPU, dvs GPUn kommer ligga i 100% load 24/7 när du spelar, kommer inte bli någon prestanda boost alls med Mantle då.

Dom som sitter på en hyffsad rigg, 4770k i 4.5GHz och ett R9 290X kommer kanske se absolut max 5%, troligtvis inget alls då GPU kommer flaska nästan hela tiden för en GPU är klent som satan idag, alltså de som kör Crossfire kommer faktiskt få något ut av Mantle om dom har en billigare CPU runt, typ 4670k, kan tänka mig att en 4670k flaskar vid 80 FPS med 2st R9 290X, med Mantle hoppar den då upp till kanske 110 som exempel, så folk som redan sitter på bra riggar med 120 Hz skärm kanske får sig lite gratis FPS för att slå i 120 taket, men that's it, majoriteten av dom som faktiskt sett fram emot Mantle kommer inte märka något alls.

Mantle semi-flopp, vet faktiskt inte vad jag förväntade mig, i ett nötskal så fungerar endast Mantle när du har sämre CPU och bättre GPU, nästan alla som kör Crossfire kommer få en liten prestanda boost, men dom lär redan ha så pass mycket FPS att de inte bryr sig, endast användbart att få den där 30 FPS boosten om du försöker nå 120 FPS för 120 Hz skärm, sitter du på 60 Hz är Mantle nästan helt pointless.

Ni ska ta dessa resultat publicerade av DICE med en EXTREM nypa salt, dom har valt ut komponenter med precis rätt hastighet och balans i systemet så att så hög % kan uppnås som möjligt, man köper inte en 3930k och kör den i 3.5GHz och 2st 290X 4GB och kör i 1920x1080, och det står även där att det är 121 FPS snitt, det betyder att 3930k endast i 3.5GHz är o tuffar i 150 FPS vid tillfällen, tänk er då den överklockad till 4.6GHz, då blir den där nästan 60% plötsligt 0%, då du är uppe o klättrar i 200 FPS med 2st 290X, och allt över 120 FPS är onödigt om du kör 120 Hz skärm

Poängen är att resultaten i denna nyhet reflekterar inte verkligheten på något vis, dom vill bara visa upp så höga siffror som möjligt, notera med 7970 så har dom stängt av 4x MSAA för att inte flaska GPUn, hade dom slagit på det så hade dessa 25% blivit 2-3% då det hade flaskat.

Jag förväntade mig 5%. Allt över detta är fantastiskt med tanke på att du får det gratis i en mjukvaruuppdatering.

Permalänk
Medlem

Fast Mantle kom väl med en loggotyp och va väl ämnat AMD ganska mycket i det här fallet ?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Är du inte lite väl pessimistisk nu?

Högpresterande system kan fortfarande gynnas av en högre lägsta-FPS.
Folk som sitter med gamla processorer har, som du säger, troligen inte ett kraftfullt kort, men med Mantle så kan de faktiskt få möjligheten att uppgradera till ett sådant utan att hållas tillbaka av processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Folk kommer bli så jädra besvikna (BF4), den där "upp till 45%" increase som ryktades om förut sjönk till "40%" och den gäller ENDAST när CPU flaskar sönder, då snackar vi alltså om du har en 1280kr's processor, de personer som faktiskt har en sådan CPU lär inte ha en bra GPU, dvs GPUn kommer ligga i 100% load 24/7 när du spelar, kommer inte bli någon prestanda boost alls med Mantle då.

Dom som sitter på en hyffsad rigg, 4770k i 4.5GHz och ett R9 290X kommer kanske se absolut max 5%, troligtvis inget alls då GPU kommer flaska nästan hela tiden för en GPU är klent som satan idag, alltså de som kör Crossfire kommer faktiskt få något ut av Mantle om dom har en billigare CPU runt, typ 4670k, kan tänka mig att en 4670k flaskar vid 80 FPS med 2st R9 290X, med Mantle hoppar den då upp till kanske 110 som exempel, så folk som redan sitter på bra riggar med 120 Hz skärm kanske får sig lite gratis FPS för att slå i 120 taket, men that's it, majoriteten av dom som faktiskt sett fram emot Mantle kommer inte märka något alls.

Mantle semi-flopp, vet faktiskt inte vad jag förväntade mig, i ett nötskal så fungerar endast Mantle när du har sämre CPU och bättre GPU, nästan alla som kör Crossfire kommer få en liten prestanda boost, men dom lär redan ha så pass mycket FPS att de inte bryr sig, endast användbart att få den där 30 FPS boosten om du försöker nå 120 FPS för 120 Hz skärm, sitter du på 60 Hz är Mantle nästan helt pointless.

Ni ska ta dessa resultat publicerade av DICE med en EXTREM nypa salt, dom har valt ut komponenter med precis rätt hastighet och balans i systemet så att så hög % kan uppnås som möjligt, man köper inte en 3930k och kör den i 3.5GHz och 2st 290X 4GB och kör i 1920x1080, och det står även där att det är 121 FPS snitt, det betyder att 3930k endast i 3.5GHz är o tuffar i 150 FPS vid tillfällen, tänk er då den överklockad till 4.6GHz, då blir den där nästan 60% plötsligt 0%, då du är uppe o klättrar i 200 FPS med 2st 290X, och allt över 120 FPS är onödigt om du kör 120 Hz skärm

Poängen är att resultaten i denna nyhet reflekterar inte verkligheten på något vis, dom vill bara visa upp så höga siffror som möjligt, notera med 7970 så har dom stängt av 4x MSAA för att inte flaska GPUn, hade dom slagit på det så hade dessa 25% blivit 2-3% då det hade flaskat.

Vilka är de verkliga siffrorna då? Det finns inga riktiga siffror än och hur kan du då vara besviken och kalla det för semiflopp? Det är skrattretande tydligt att du inte gilla AMD helt enkelt.

Många jag känner överklockar inte sina I7or eftersom de även används som arbetsdatorer och jag håller med dem om att överklockning och jobb inte ska ske på samma burk. Jag tror faktiskt att det är en ganska liten del av spelarna som faktiskt klockar sina cpuer överlag.

Tagga ner till de riktiga siffrorna kommer.

Permalänk
Medlem

Dåligt av AMD att ej ge stöd åt R9 280X från början. Borde vara ett av kort som sålt i väldigt stor mängd pga pris-prestanda. Rekommendera detta kort åt lillebror och han har köpt det också.

Får se när stöd för Mantel kommer till detta kort eller 7970 pga att dom ej vill kommentera detta.

Själv står jag mellan 780 eller R9 290, får se hur detta slår ut och funkar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Mums för mitt 290x plus 4820k 😁😱

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Känns ju som de här resultaten är tvärt emot vad AMD själva gick ut med. Dvs starka system tjänar minimalt, och svaga system får desto bättre prestandaskjuts. Dessa resultat säger ju verkligen tvärt emot det!?

Vadå minimalt, 3970x får ju 58% extra med starka grafikkort.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dannesthlm:

Vadå minimalt, 3970x får ju 58% extra med starka grafikkort.

Stock 3930k.... tro fan att den flaskar och 1080 där alla prollar flaskar sönder.

Men tror inte någon köper 3930k /X och kör 1080 med 2x R9 290X */ 780ti / 780

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Skulle va kul o se vad Kaveri med dual graphics klarar av med Mantle om nu den ensamma APUn mest blev CPU belastad.
Budget gaming A10-7850k med ett R7 250 tex.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Prestandan verkar ligga ungefär som förväntat. Bra jobbat av AMD. Skall bli riktigt skoj att se fler test.
Swec?

Permalänk

Jag som kör med 4770k och två 290 i cf som spelar i 5760x1080 borde väl märka en liten boost tycker jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Stock 3930k.... tro fan att den flaskar och 1080 där alla prollar flaskar sönder.

Men tror inte någon köper 3930k /X och kör 1080 med 2x R9 290X */ 780ti / 780

Kan så vara... min oklockade 2500k borde få lite boost med mina dubbla 7970 iaf när nu drivrutinen lyckas stödja 79xx.

Spelar ju inte BF4 dock, fast ligger installerat.

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant o se vad för boost jag får med mitt system, 2600k och 7970 crossfire! Köpte ju datorn precis när 7970 kommit, innan nvidia släppt gtx 680, så detta är ju bara en trevlig bonus:) gratis mjukvaruuppdatering som ger prestandaboost såpass hög att ja inte behöver tänka på uppgradering dom närmaste åren, ja tack! (bf4 är ju faktiskt det enda spelet som jag spelar som är tungdrivet).

Man skall se det för vad det är, en gratis mjukvaruuppdatering som ger extra prestanda. Köpte man AMD kort för att man förväntade sig 45% boost med mantle, då var man nog lite dum^^ Köp aldrig grisen i säcken!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Here we go again...

Om du hade läst DICEs test så hade du sett att en high-end cpu flaskar två high-end GPUer.

Mantle ger Därmed prestanda boost både för dom som har low end cpuer med okej GPU och för dom med high-end system. Däremot dom med något mitt emellan kanske inte kommer gynnas så mycket initialt av mantle. Men mantle erbjuder mer över DirectX om man kollar på Oxides demo.

Men men... fanboi gonna fanboi.

En high-end processor flaskar väl ändå inte två GPUer? En 4930K 4,5 GHz tar nog två 290x iom att tvelander kör tre titan på en 3930k, överklockad såklart.

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

Jag är så kluven i tanken om Mantle. Det positiva är att man får bort Microsoft och DirectX, samtidigt som prestandan blir bättre. Nackdelen är att Nvidia aldrig kommer köra samma standard som Mantle så länge AMD håller i trådarna, vilket kommer resultera i två tekniker med tiden.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gambit_2K:

Dock så är det inte mycket fakta i hans inlägg, då han inte har fakta att utgå ifrån. Utan bildar en åsikt som han uttrycker av total okunskap. Det är väl nästan definitionen av att vara en fanboy?

Skrivet av skruvis:

Nää han är ingen fanboy för en fanboy har förutfattade meningar om något som bara är släppt som beta där fanboyen tycks veta att det redan har floppat innan någon annan vet om det & inte ens utvecklaren vet om att det floppat, samt att utvecklaren varnar för att det bara är en beta med allt vad det innebär, eller hur?

Men hur kan man vara objektiva i detta beta stadie & dessutom på lanseringsdagen? Eller ni objektiva har redan sett slutprodukten måhända?

Till er båda.

Jag menade inte objektivt i denna tråden, sorry för det.

Tänkte mest overall, och det är skit bra att AMD kommer med detta.

Men blir ju ingen prestanda boost för dom som sitter lirar i höga upplössningar för där flaskar prollen aldrig typ :/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Vackaan:

En high-end processor flaskar väl ändå inte två GPUer? En 4930K 4,5 GHz tar nog två 290x iom att tvelander kör tre titan på en 3930k, överklockad såklart.

Men dom visade i 1080, min 3930k går i 100 % i BF4 1080.
Och mina Titan går på tomgång.

Men spelar jag 6000x1080 går alla 3x GPU i 99 % 24 / 7.

Så dom tog ju ett test där CPU flaskar och där ger det prestanda

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Gambit_2k tror tvelander citerade för mig. När de va nån snubbe som kallade mig för fanboy för jag skrev att han lika gärna kunde skaffa ett till nvidia kort. ( då blev jag fanboy direkt) Folk är lite lustiga

Isf fattade jag dig fel. När jag läste ditt inlägg så lät det precis som äch varför ska man köpa radeon när man lika gärna kan köpa 780Ti och få ordentlig fart på sakerna.

Men nu när jag läser lite noggrannare så står det ju faktiskt inte så men det uppfattas lätt fel. Sorry

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Snusfri

Själva grundtanken med Mantle är bra, dvs att ha ett plattformsoberoende api så att fler spel enklare kan släppas till Linux, OSX, Windows, SteamOS osv, MEN det kommer förmodligen inte att bli något av detta, då som jag skrivit om detta enbart är AMD som ligger bakom detta.

Hade AMD, Nvidia och Intel gått ihop och skapat ett nytt api/ramverk så hade det kunnat blivit något, som det är nu så kommer det inte att ske.

Detta är iaf mina tankar, sen om jag har rätt eller fel får tiden utvisa.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Till er båda.

Jag menade inte objektivt i denna tråden, sorry för det.

Tänkte mest overall, och det är skit bra att AMD kommer med detta.

Men blir ju ingen prestanda boost för dom som sitter lirar i höga upplössningar för där flaskar prollen aldrig typ :/

Fast enligt inlägget av Johan på DICE innebär Mantle även GPU-optimeringar, som i fallet med APU:n resulterade i ungefär 15 % bättre prestanda. Det är ganska imponerande.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Snok3n:

Fast enligt inlägget av Johan på DICE innebär Mantle även GPU-optimeringar, som i fallet med APU:n resulterade i ungefär 15 % bättre prestanda. Det är ganska imponerande.

Kan vara så

Vill dock se 2x R9 290X / 3x /4x i höga upplösningar och se om man får några extra %

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240