Battlefield 4 uppdateras med Mantle – DICE släpper testresultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Problemet är att det inte är tillräckligt bra för att motivera ett byte av API. Utvecklarna behöver se en markant prestandavinst för att de ska tycka att det är värt att göra den investering som krävs för att lägga till stöd för Mantle. Inte minst eftersom en ganska liten andel av användarna kommer att kunna utnyttja gränssnittet.

Det är en tidig version av Mantle. Det ger 10% mer i vissa sammanhang i BF4, ett spel som inte var gjort för Mantle från början. Hur som helst så kan 10% vara skillnaden mellan flyt och stuttering, naturligtvis beroende på hur långt ifrån 60 alt 120fps man ligger. Stor boost till sådana som inte sitter med den senaste och bästa intel CPU'n. Verkar också ge en rejäl skjuss i Multi-GPU situationer som lätt kan bli CPU-begränsade. Sen är ju Frostbite bara början, och Mantle ger ju upppenbarligen mest med sådant som är optimerat för flertrådat (ex. Oxide's Nitrous engine). Där snackar vi mer än 40% boost.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av jacozz:

Hmm...
De flesta här verkar inte fatta varför Mantle potentiellt är en "game changer".
Hint; Det är inte primärt för att man kan få ca: 20-25% bättre prestanda i tex BF4 med nuvarande medel-entuisiast-pc:n.

Tänk på det ett varv till...
Som det verkar, tar Mantle effektivt bort CPU-flaskhalsen, vad kommer det då att betyda för gemene pc-spelaren?
Vad finns det då för vits att köpa svindyra entusiastprocessorer?
(Förutsatt att de flesta här mest använder PC:n till att spela, ska man jobba professionellt finns det såklart fortfarande behov av starka processorer)

En 4-kärnig Atlon/I3:a, eller kanske tom en Kabini/Beema, blir helt plötsligt gott nog för att driva de senaste speltitlarna. Det enda som då spelar roll är grafiken/drivarna. Hur ser styrkeförhållandet ut mellan Intel/AMD där?
Tvärt om eller hur?

Tänk vidare... Hur ska x86-windows någonsin kunna konkurrera på surfplattor/smartphonesmarknaden med sitt bloatade system och API:er. som drar en massa extra resurser utan att för den skull vara bättre mer än att vara bakåtkompatibla med gamla program som skrevs för 20 år sedan?
Här skulle tror jag Mantle kunna fylla en roll...
Med tanke på att all utveckling nu går mot mini-ITX-system och mobila enheter där performance/watt står i centrum, kommer effektiv programkod bli allt viktigare.

Delar samma tanke, prestandagapet mellan i5 och i7 är minimalt när det kommer till spelmiljö. Detta vänder på bordet rejält och gynnar både Intel och AMD som kan med hjälp av Mantle marknadsföra sitt toppsegment till gamers.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Hmm...
De flesta här verkar inte fatta varför Mantle potentiellt är en "game changer".
Hint; Det är inte primärt för att man kan få ca: 20-25% bättre prestanda i tex BF4 med nuvarande medel-entuisiast-pc:n.

Tänk på det ett varv till...
Som det verkar, tar Mantle effektivt bort CPU-flaskhalsen, vad kommer det då att betyda för gemene pc-spelaren?
Vad finns det då för vits att köpa svindyra entusiastprocessorer?
(Förutsatt att de flesta här mest använder PC:n till att spela, ska man jobba professionellt finns det såklart fortfarande behov av starka processorer)

En 4-kärnig Atlon/I3:a, eller kanske tom en Kabini/Beema, blir helt plötsligt gott nog för att driva de senaste speltitlarna. Det enda som då spelar roll är grafiken/drivarna. Hur ser styrkeförhållandet ut mellan Intel/AMD där?
Tvärt om eller hur?

Tänk vidare... Hur ska x86-windows någonsin kunna konkurrera på surfplattor/smartphonesmarknaden med sitt bloatade system och API:er. som drar en massa extra resurser utan att för den skull vara bättre mer än att vara bakåtkompatibla med gamla program som skrevs för 20 år sedan?
Här skulle tror jag Mantle kunna fylla en roll...
Med tanke på att all utveckling nu går mot mini-ITX-system och mobila enheter där performance/watt står i centrum, kommer effektiv programkod bli allt viktigare.

BOOOOM! Precis vad jag tänkte skriva... typ iaf. Det betyder att man kan behålla processorn med moderkort längre och satsa på att bara köpa maffigt grafikkort. Jag klagar inte!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Se till att ladda ned Star Swarm demot från Steam medan ni väntar på Cat 14.1.

Jag tankar det fast jag har Nvidia.
Får köra utan motion blur-effekten i DX11 och testa. Tycker motorn verkar trevlig, hoppas man får se något bra strategispel utnyttja den. Kanske något för Creative Assembly att titta på (tusentals skepp i AI:styrd strid som utnyttjar multipla core fullt ut, skulle passa Total War tror jag).
http://store.steampowered.com/app/267130/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Varför bryr jag mig ens om att posta, läs min post strax över din!

Tack! Orkade inte läsa alla 150 inlägg... Skummade. Då kan man missa saker. Häng mig inte för det vettja!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Inaktiv

För de som nu inte vill spela Battlefield 4 så lanseras nya Thief snart och det spelet kommer också ha Mantle-stöd.

Permalänk
Medlem

Star Swarm demot.

Stängde av "Timed Run" och sen "Temporal Anti-aliasing" (som de förut kallade Motion Blur) och körde lite på DX11.

Den utnyttjar CPU rätt bra i alla fall. Strax efter att jag gjort exit:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Problemet är att det inte är tillräckligt bra för att motivera ett byte av API. Utvecklarna behöver se en markant prestandavinst för att de ska tycka att det är värt att göra den investering som krävs för att lägga till stöd för Mantle. Inte minst eftersom en ganska liten andel av användarna kommer att kunna utnyttja gränssnittet.

Dock är ju det här bara ett väldigt tidigt exempel. Idag är det i snitt 10-20%, men när utvecklare blivit mer bekanta med API:n så kanske det blir 40-50%, eller med riktigt tur 100% eller mer.

Det viktigaste för att det ska bli en rejäl hit är att Nvidia hoppar på och lägger till stöd i sina drivrutiner, vilket dom inte verkar så peppade på för tillfället. SteamOS kommer garanterat också bli en viktig faktor för en eventuell övergång, eftersom att Direct3D inte fungerar på Linux. Det skulle heller inte förvåna mig om Source 2 enbart kommer använda sig av OpenGL och Mantle för att komma bort från Windowsberoendet så mycket som möjligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Inte utan man får lite deja vu. Det fanns en gång en tillverkare som hade ett native API som hette Glide. Egentligen prestandamässigt överlägsen allt annat.

Sagan fortsätter med en uppstickare som tillverkade grafikkretsar (och som iofs finns kvar till viss del), de kom på ett fantastiskt sätt att rendera spelgrafik, Tile based rendering tillsammans med deferred rendering/HSR. De förnedrade betydligt kraftfullare kort med relativt simpel hårdvara.

Som ni kanske vet så gick det inte så bra för dessa karaktärer.

Permalänk
Medlem

Fin, fint.
Ska inte köpa ett AMD kort för det där så tidigt, aj, aj det ska inte bli ett "EA host..... Misstag"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Inte utan man får lite deja vu. Det fanns en gång en tillverkare som hade ett native API som hette Glide. Egentligen prestandamässigt överlägsen allt annat.

Sagan fortsätter med en uppstickare som tillverkade grafikkretsar (och som iofs finns kvar till viss del), de kom på ett fantastiskt sätt att rendera spelgrafik, Tile based rendering tillsammans med deferred rendering/HSR. De förnedrade betydligt kraftfullare kort med relativt simpel hårdvara.

Som ni kanske vet så gick det inte så bra för dessa karaktärer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Problemet är att det inte är tillräckligt bra för att motivera ett byte av API. Utvecklarna behöver se en markant prestandavinst för att de ska tycka att det är värt att göra den investering som krävs för att lägga till stöd för Mantle. Inte minst eftersom en ganska liten andel av användarna kommer att kunna utnyttja gränssnittet.

Men det säger ju också en del om directx nuvarande tillstånd. Dock måste de ju ha betydligt bredare stöd i sin kod. Hoppas på win-win dvs att directx skärps till snäppet ytterligare eller att mantle på sikt ges till Kronos.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag tankar det fast jag har Nvidia.
Får köra utan motion blur-effekten i DX11 och testa. Tycker motorn verkar trevlig, hoppas man får se något bra strategispel utnyttja den. Kanske något för Creative Assembly att titta på (tusentals skepp i AI:styrd strid som utnyttjar multipla core fullt ut, skulle passa Total War tror jag).
http://store.steampowered.com/app/267130/

CA och rymdskepps AI ? Ser fram emot conga linjer framför svarta hål.

Permalänk
Medlem

SKulle va awesome om dom uppdatera civ 5 med detta.. men kommer nog inte hända!! Men om vi har tur kanske civilization VI stödjer det!! HOPPAS!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pi:

Tack! Orkade inte läsa alla 150 inlägg... Skummade. Då kan man missa saker. Häng mig inte för det vettja!

Skickades från m.sweclockers.com

Hm....
Ok du slipper hängas, men bara för den här gången.
Blev lite sur, det var tredje gången jag skrev detta i den här tråden, sen hade ju han jag citerade också skrivet en gång.
Men det har blåst över och allt är lugnt nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av visa:

Får vi se ett sweclockers test inom snar framtid?

Precis.
Tester på spel hamnar i kategorin "ryckten" till SweClockers släpper en "shill"-lös benchmark.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Efter att ha uppgraderat från Win 7 till Win 8.1 och senaste patchen så flyter BF4 gudomligt :p.

I dont need this :P.

Permalänk
Medlem

får hoppas att det inte blir massa stutter och grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Hmm...
De flesta här verkar inte fatta varför Mantle potentiellt är en "game changer".
Hint; Det är inte primärt för att man kan få ca: 20-25% bättre prestanda i tex BF4 med nuvarande medel-entuisiast-pc:n.

Tänk på det ett varv till...
Som det verkar, tar Mantle effektivt bort CPU-flaskhalsen, vad kommer det då att betyda för gemene pc-spelaren?
Vad finns det då för vits att köpa svindyra entusiastprocessorer?
(Förutsatt att de flesta här mest använder PC:n till att spela, ska man jobba professionellt finns det såklart fortfarande behov av starka processorer)

En 4-kärnig Atlon/I3:a, eller kanske tom en Kabini/Beema, blir helt plötsligt gott nog för att driva de senaste speltitlarna. Det enda som då spelar roll är grafiken/drivarna. Hur ser styrkeförhållandet ut mellan Intel/AMD där?
Tvärt om eller hur?

Tänk vidare... Hur ska x86-windows någonsin kunna konkurrera på surfplattor/smartphonesmarknaden med sitt bloatade system och API:er. som drar en massa extra resurser utan att för den skull vara bättre mer än att vara bakåtkompatibla med gamla program som skrevs för 20 år sedan?
Här skulle tror jag Mantle kunna fylla en roll...
Med tanke på att all utveckling nu går mot mini-ITX-system och mobila enheter där performance/watt står i centrum, kommer effektiv programkod bli allt viktigare.

Kunde inte sagt det bättre själv. Det kommer kunna ta PC-marknaden mycket fram i utvecklingen. Sen att få bort Microsofts äckliga monopol med skräpigt DirectX är en stor bonus

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Hmm...
De flesta här verkar inte fatta varför Mantle potentiellt är en "game changer".
Hint; Det är inte primärt för att man kan få ca: 20-25% bättre prestanda i tex BF4 med nuvarande medel-entuisiast-pc:n.

Tänk på det ett varv till...
Som det verkar, tar Mantle effektivt bort CPU-flaskhalsen, vad kommer det då att betyda för gemene pc-spelaren?
Vad finns det då för vits att köpa svindyra entusiastprocessorer?
(Förutsatt att de flesta här mest använder PC:n till att spela, ska man jobba professionellt finns det såklart fortfarande behov av starka processorer)

En 4-kärnig Atlon/I3:a, eller kanske tom en Kabini/Beema, blir helt plötsligt gott nog för att driva de senaste speltitlarna. Det enda som då spelar roll är grafiken/drivarna. Hur ser styrkeförhållandet ut mellan Intel/AMD där?
Tvärt om eller hur?

Tänk vidare... Hur ska x86-windows någonsin kunna konkurrera på surfplattor/smartphonesmarknaden med sitt bloatade system och API:er. som drar en massa extra resurser utan att för den skull vara bättre mer än att vara bakåtkompatibla med gamla program som skrevs för 20 år sedan?
Här skulle tror jag Mantle kunna fylla en roll...
Med tanke på att all utveckling nu går mot mini-ITX-system och mobila enheter där performance/watt står i centrum, kommer effektiv programkod bli allt viktigare.

Nja, för det första, som spelutvecklare själv, så vet jag att detta kommer bara betyda att vi vill slänga in mer awesomeness i spelen, inte tvärt om stanna spelutvecklingen och köra på sämre hårdvara. Ang. effektiv programkod har det alltid varit viktigt, det funkar inte riktigt som du tänker tror jag. De tillfällen då effektiv programkod inte är viktig är när det är stor skillnad mellan low-end och high-end. Mot den svagare hårdvaran måste man optimera massor men givet samma spel under samma tidpunkt riktat mot kraftigare hårdvara så kan du vara lite mer nonchalant. Det är sådant som avgör. Point in case kan du ju backa lite i tiden, ps2-spel, gamla konsoler, ännu längre bak... optimering var i allmänhet jätte viktigt. Det är gamla konsoler och en bred marknad som skär ner på behovet av optimal kod. (Inte var vi står utan hur brett vi står, om man säger så.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Klockan går nu får de skynda sig om de ska hinna släppa drivaren för mantle innan månadsskiftet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Folk kommer bli så jädra besvikna (BF4), den där "upp till 45%" increase som ryktades om förut sjönk till "40%" och den gäller ENDAST när CPU flaskar sönder, då snackar vi alltså om du har en 1280kr's processor, de personer som faktiskt har en sådan CPU lär inte ha en bra GPU, dvs GPUn kommer ligga i 100% load 24/7 när du spelar, kommer inte bli någon prestanda boost alls med Mantle då.

Dom som sitter på en hyffsad rigg, 4770k i 4.5GHz och ett R9 290X kommer kanske se absolut max 5%, troligtvis inget alls då GPU kommer flaska nästan hela tiden för en GPU är klent som satan idag, alltså de som kör Crossfire kommer faktiskt få något ut av Mantle om dom har en billigare CPU runt, typ 4670k, kan tänka mig att en 4670k flaskar vid 80 FPS med 2st R9 290X, med Mantle hoppar den då upp till kanske 110 som exempel, så folk som redan sitter på bra riggar med 120 Hz skärm kanske får sig lite gratis FPS för att slå i 120 taket, men that's it, majoriteten av dom som faktiskt sett fram emot Mantle kommer inte märka något alls.

Mantle semi-flopp, vet faktiskt inte vad jag förväntade mig, i ett nötskal så fungerar endast Mantle när du har sämre CPU och bättre GPU, nästan alla som kör Crossfire kommer få en liten prestanda boost, men dom lär redan ha så pass mycket FPS att de inte bryr sig, endast användbart att få den där 30 FPS boosten om du försöker nå 120 FPS för 120 Hz skärm, sitter du på 60 Hz är Mantle nästan helt pointless.

Ni ska ta dessa resultat publicerade av DICE med en EXTREM nypa salt, dom har valt ut komponenter med precis rätt hastighet och balans i systemet så att så hög % kan uppnås som möjligt, man köper inte en 3930k och kör den i 3.5GHz och 2st 290X 4GB och kör i 1920x1080, och det står även där att det är 121 FPS snitt, det betyder att 3930k endast i 3.5GHz är o tuffar i 150 FPS vid tillfällen, tänk er då den överklockad till 4.6GHz, då blir den där nästan 60% plötsligt 0%, då du är uppe o klättrar i 200 FPS med 2st 290X, och allt över 120 FPS är onödigt om du kör 120 Hz skärm

Poängen är att resultaten i denna nyhet reflekterar inte verkligheten på något vis, dom vill bara visa upp så höga siffror som möjligt, notera med 7970 så har dom stängt av 4x MSAA för att inte flaska GPUn, hade dom slagit på det så hade dessa 25% blivit 2-3% då det hade flaskat.

lol. morgonens skratt.

Nu spelar jag inte ens BF4 men detta ser ju intressant ut. Bra prestandaskjuts med ett ensamt gfx.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad vissa gnäller kring - Det här ser ju skitbra ut! De använde ju dessutom en intel cpu i den kraftfullaste riggen. Första riggen var enormt gpu-bunden med den integrerade grafiken.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Buio:

Jag tankar det fast jag har Nvidia.
Får köra utan motion blur-effekten i DX11 och testa. Tycker motorn verkar trevlig, hoppas man får se något bra strategispel utnyttja den. Kanske något för Creative Assembly att titta på (tusentals skepp i AI:styrd strid som utnyttjar multipla core fullt ut, skulle passa Total War tror jag).
http://store.steampowered.com/app/267130/

Ja detta är jädrigt häftigt, tänk att placera ut tusen enheter, starta slaget och sen låta AI:n i varje enhet ta över, fan vilken grej, håren reser sig sig på kroppen.
Detta att motorn kan sprida sig så väl på olika kärnor är tydligen något helt nytt.
Kommer säkert funger kalas även utan Mantle, och inom ett år har nog Nvidia fixat något som liknar Mantle, eller helst att Mantle styrs av Kronos och att Nvidia också har stöd för det.

Skrivet av Buio:

Star Swarm demot.

Stängde av "Timed Run" och sen "Temporal Anti-aliasing" (som de förut kallade Motion Blur) och körde lite på DX11.

Den utnyttjar CPU rätt bra i alla fall. Strax efter att jag gjort exit:
http://i.imgur.com/4XDI5sX.png

Hur såg det ut och hur funkade det?
jag är bortrest och har inte kunnat testa än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

.............

Hur såg det ut och hur funkade det?
jag är bortrest och har inte kunnat testa än.

Fyrverkeri, epilepsi varning.

Permalänk
Relik 📜

Uppdatering

AMD meddelar att drivrutinen fortfarande inte är redo. Företaget hoppas att ha en version redo för media i eftermiddag EST, vilket innebär någon gång ikväll svensk tid. Om denna även når slutanvändare och i så fall när är oklart, säkert är dock att det inte kommer hända något under dagen idag.

Detta innebär tyvärr att SweClockers inte kommer kunna visa några testresultat fören tidigast i början av nästa vecka.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Om AMD ger nVidia mantle så ger nVida Gsync till AMD?

*DAT GRAPHS DOE*

Visa signatur

Intel Core i5 3450 I Geforce GTX 760 Twin frozr I Corsair Carbide 400R I Razer Deathadder 2014 I Razer Blackwidow 2014 I Steel series QCK mousepad Fnatic Edition I Antec VP650PM 650W I Razer Kraken Pro I BenQ GL2450 I Xbox 360 wireless PC controller I 500GB Seagate Desktop HDD 7200rpm 16MB I MSI Z77A-G45 I Corsair Hydro H60v2 I Och en annan Random 250GB Hårddisk

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Uppdatering

AMD meddelar att drivrutinen fortfarande inte är redo. Företaget hoppas att ha en version redo för media i eftermiddag EST, vilket innebär någon gång ikväll svensk tid. Om denna även når slutanvändare och i så fall när är oklart, säkert är dock att det inte kommer hända något under dagen idag.

Detta innebär tyvärr att SweClockers inte kommer kunna visa några testresultat fören tidigast i början av nästa vecka.

Men ni har ju hela helgen på er.
Jag skrev tidagare att 14.1 kanske släpps Fre kl 23.59 amerikansk västkusttid, jag kanske får rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Många verkar besvikna, andra ser inte användningsområdet och tycker att det verkar onödigt?

Jag tänker att detta borde öppna upp för spelutvecklare att våga och kunna använda mer cpu för diverse saker i spelen, exempelvis mer avancerad fysik (utan physX), större multiplayer, annan logik?

Nog för att mantle ger gpu-begränsade system marginell prestandavinst så betyder inte det att man måste stanna där, utan hellre att man kan använda den extra cpu-kraften till annat kul.

Ju mindre overhead, desto bättre!

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ratatosk:

Men ni har ju hela helgen på er.

Men snälla Emil..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S