Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung Galaxy S5 förpackning och specifikationer på bild

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy S5 förpackning och specifikationer på bild

Kort innan lansering fotograferas förpackningen till Samsung Galaxy S5, där bland annat den högupplösta 5,25-tumsskärmen bekräftas.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lika hög upplösning som min 27" skärm. Så jävla onödigt. 1080p är "lagom" för mobiler tycker jag.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

S6an kommer då med 4k?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Och där kom telefonen som har högre CPU-frekvens och fler kärnor än min dator.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Avstängd

batteri tid 30 minuter

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor skillnaden på batteritid skulle varit med 1080p skärm men med annars identiska specifikationer. Har själv ingen aning men skulle vara kul att veta.

Permalänk
Medlem

Det har talats om att den där bilden är fejk på många sidor. Men det är ju egentligen ingen som vet någonting just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

batteri tid 30 minuter

Varför? S4:an har mycket bra batteritid vid normalt användande om man jämför med konkurrenter. Och jag tror inte att S5 har så mycket hungrigare komponenter att de väger upp det större batteriet.

Permalänk
Medlem

Still not intressed

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför? S4:an har mycket bra batteritid vid normalt användande om man jämför med konkurrenter. Och jag tror inte att S5 har så mycket hungrigare komponenter att de väger upp det större batteriet.

Vad definierar du som "bra batteritid"?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad definierar du som "bra batteritid"?

Sa det, relativt konkurrenter.

Permalänk
Medlem

Så istället för att leverera en AMOLED med RGB, så får vi ytterligare en högre upplösning med PenTile? Samsung har tappat vettet helt och hållet. 1080p kan därtill argumenteras för att vara överflödigt för telefoner, men har väl nu setts som någon skev form av industristandard för telefoner (Apple går alltid deras egna väg).

Får återigen känslan av att all denna hårdvara blir meningslös om de inte får bukt med årets upplaga av Touchwiz.

Permalänk
Keeper of Traditions

Om den inte byggs i plastig plastplast så kanske det blir att man försöker sälja sin S4:a och byter till denna. Kul med denna snabba takt av prestandaökning!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Så istället för att leverera en AMOLED med RGB, så får vi ytterligare en högre upplösning med PenTile? Samsung har tappat vettet helt och hållet. 1080p kan därtill argumenteras för att vara överflödigt för telefoner, men har väl nu setts som någon skev form av industristandard för telefoner (Apple går alltid deras egna väg).

Får återigen känslan av att all denna hårdvara blir meningslös om de inte får bukt med årets upplaga av Touchwiz.

PenTile problemet försvann iom 1080p. lär inte märkas av med 1440p, men visst RGB hade varit nice.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det kommer släppas två toppmodeller av Samsung nu under q1 och q2. Den som kommer att visas på Samsungs Unpacked Episode 1, i samband med MWC i Barcelona, kommer att vara en enhet som är ganska lik S4:an. Vi snackar troligen om en 5" skärm med 1080p, Snapdragon 800 och plastkonstruktion med en baksida i fejkläder

Senare, typ i april, så kommer Samsung att presentera en ny lite mer premium serie, och först ut i den serien kommer det att vara en enhet med 5,25" skärm med QHD och metallchassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Så istället för att leverera en AMOLED med RGB, så får vi ytterligare en högre upplösning med PenTile? Samsung har tappat vettet helt och hållet. 1080p kan därtill argumenteras för att vara överflödigt för telefoner, men har väl nu setts som någon skev form av industristandard för telefoner (Apple går alltid deras egna väg).

Får återigen känslan av att all denna hårdvara blir meningslös om de inte får bukt med årets upplaga av Touchwiz.

Du menar att du tycker S4 har så få subpixlar så att du stör dig på att bilden är för lågupplöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

PenTile problemet försvann iom 1080p. lär inte märkas av med 1440p, men visst RGB hade varit nice.

Tycker inte PenTile är ett problem alls om man ser till alternativet. Med PenTile kan man få skarpare bild med färre subpixlar. Kan man bara tillverka med en viss subpixeltäthet så kommer PenTile ge skarpare bild än RGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Sa det, relativt konkurrenter.

Hm, okej. Har själv en S4a och tycker inte batteritiden är bättre eller sämre än t ex min polares Z1a. Den räcker ca en dag eller lite mindre. Kör dock vanilla ROM så det kanske blir bättre om man kör någon customgrej?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Så totalt ointressant.
Ja den är snabb på pappret.
Ja den är bra på pappret.
Ja den har massa med funktioner på pappret.
Men vad ger den till oss användare egentligen som vi kommer använda. Lite som de flesta nya hypermobiler idag. De är snabbare snyggare m.m. Jag vill se funktioner som gör mitt mobila användande enklare och som anpassar sig efter oss människor.
Ser inte mycket i S5an som ger mig något av detta.
Lite som mitt byte från min 4s till 5s. Ända jag egentligen märker skillnad på är fingeravtrycksläsaren som gör det smidigare för mig att låsa upp telefonen. Annars märker jag inte mycket av den på pappret enorma prestandaskillnaden eller lite större skärmen.

Permalänk
Medlem

Sluta va så negatiiiiv.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Bara de inte kör med Magazine UX eller vad det heter. Hade jag velat ha en WP8-mobil så hade jag väl köpt en?

Inte för att touchwiz är perfekt det heller, men det ser i alla fall inte ut som metro.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Folk sa att Galaxy Note var stor med sina 5.3" när den kom. Det verkar ha blivit norm nu då den här har 5.25" skärm. Samsung likt de flesta måste dock börja bli mer innovativa vad gäller byggkonstruktion och batteritid. Den dag vi alla har en smartphone som pallar en vecka är cirkeln sluten till de gamla "candybar" telefonerna kan man säga.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Varför klaga? Det är ju bara sitta kvar på sin nuvarande mobil om man inte tycker att den nya medför något som man behöver / vill ha. Tiden då det bara fanns vanliga mobiltelefoner (eller "dumbphones" som de kallas nu för tiden) så bytte man väl inte mobil 1 gång om året? Folk verkar verkligen vara beroende av att byta telefon nu för tiden av någon anledning. Om man är missnöjd av någon "bra" anledning så kan jag förstå att man vill ha en ny telefon men om man är missnöjd med varje telefon man köper så är ju något fel.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Endast intressant om den släpps med Alu/metall skal och Google edition. Plastkänslan hos S4 gjorde att den omöjligt kändes som att den va värd 5k+. Och sitta med polarnas TouchWiz får mig nästan att må dåligt.

Håller dock med många andra, 1080 hade räckt för mig. Även om batteritiden inte påverkas marginellt så ser jag ingen anledning till att ha mer än 1080 på en mobil, känns som att mobilföretagen har tappat huvet lite faktiskt. Jag själv väntar fortfarande på att dom ska börja göra top of the line smartphones som har batteritid som min gamla 3310... Hade en telefon med 1-1,5dygns batteritid släpps back in the day hade den blivit utdömd direkt. Fattar inte riktigt hur det kan ha blivit så här? Hur kan folk bara acceptera att man måste ladda telefonen varje kväll? Eller ta med sig laddare till förfesten för att värden har en Iphone...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Tänk om Samsung kunde ta bort alla sina jävla skitappar och köra med vanilla Android. Samsung har tagit bloatware till en helt ny nivå som jag inte trodde var möjlig - och då minns jag ändå realplayer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

specen verkar inte helt orimliga, dock upplösningen känns onödig.

Vad man grunnar mer på är hur kommer UI vara, man ser tendenser till mer inlåsning även på Androidsidan med Samsung i spetsen för detta, en sång sak skulle göra denna ointressant, inte hårdvaran.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Endast intressant om den släpps med Alu/metall skal och Google edition. Plastkänslan hos S4 gjorde att den omöjligt kändes som att den va värd 5k+. Och sitta med polarnas TouchWiz får mig nästan att må dåligt.

Håller dock med många andra, 1080 hade räckt för mig. Även om batteritiden inte påverkas marginellt så ser jag ingen anledning till att ha mer än 1080 på en mobil, känns som att mobilföretagen har tappat huvet lite faktiskt. Jag själv väntar fortfarande på att dom ska börja göra top of the line smartphones som har batteritid som min gamla 3310... Hade en telefon med 1-1,5dygns batteritid släpps back in the day hade den blivit utdömd direkt. Fattar inte riktigt hur det kan ha blivit så här? Hur kan folk bara acceptera att man måste ladda telefonen varje kväll? Eller ta med sig laddare till förfesten för att värden har en Iphone...

Jag håller med. En ny modell med 2-3 dagars batteritid skulle få mig att uppgradera, eller iaf tycka att det är värt det.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Datavetare

Inte för man direkt behöver en 2.5Ghz CPU i en telefon, men undrar vilken frekvens telefonen verkligen kommer köra med. Förra året gjorde AnandTech ett test på en 2.3GHz telefon (Snapdragon 800) och under last så klockade den rätt snabbt ner sig till runt 1GHz p.g.a. thermal-throttling.

Ser ju bra ut på pappret i alla fall, men i praktiken är ju inte alls iPhones speciellt mycket lägre klockade då den (var en iPhone5 med i testet) också klockade ner sig men bra någon/några 100-tals MHz så i praktiken körde den också på runt 1GHz. I praktiken är det nog ändå ett icke-problem med tanke på hur snabba både iPhones och Snapdragon 800 telefoner ändå är.

Pekplattor, i alla fall de lite större, kan däremot dra nytta av frekvenser runt 2GHz med dagens CPUer och här kör man nog typiskt lite mer kärvade applikationer (än på telefoner) så mer CPU-kraft är välkommet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker det är faktiskt väldigt underhållande att se alla "experter" tala illa om pentile trots att den förväntade ppi hamnar på galna 560 och ingen utan en mikroskop kommer att se skillnaden.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Yoshman:

Inte för man direkt behöver en 2.5Ghz CPU i en telefon, men undrar vilken frekvens telefonen verkligen kommer köra med. Förra året gjorde AnandTech ett test på en 2.3GHz telefon (Snapdragon 800) och under last så klockade den rätt snabbt ner sig till runt 1GHz p.g.a. thermal-throttling.

Ser ju bra ut på pappret i alla fall, men i praktiken är ju inte alls iPhones speciellt mycket lägre klockade då den (var en iPhone5 med i testet) också klockade ner sig men bra någon/några 100-tals MHz så i praktiken körde den också på runt 1GHz. I praktiken är det nog ändå ett icke-problem med tanke på hur snabba både iPhones och Snapdragon 800 telefoner ändå är.

Pekplattor, i alla fall de lite större, kan däremot dra nytta av frekvenser runt 2GHz med dagens CPUer och här kör man nog typiskt lite mer kärvade applikationer (än på telefoner) så mer CPU-kraft är välkommet.

Vi får såga upp baksidan och klämma dit en tornkylare, helt enkelt, så får vi de där 2.5GHz som är ack så viktiga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.