Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

I och med Lollipop hade det börjat dyka upp en varning när jag startar telefonen om att luckorna på telefonen ska vara stängda för att den ska vara vattentät. Någon som vet om detta är en varning baserat på att luckorna inte är ordentligt stängda eller bara en allmän påminnelse? Varnar alltid när jag startar telefonen men den klarar trycktestet bra (det är meningen att trycket ska gå upp och sen sjunka igen när man lägger lite tryck på telefonen va? eller ska trycket inte jämnas ut?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av non_noutils:

Uppdateringsfunktionen finns nu i "Whats New"-appen

Varför har man gömt den där för?
Tack för svaret i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

I och med Lollipop hade det börjat dyka upp en varning när jag startar telefonen om att luckorna på telefonen ska vara stängda för att den ska vara vattentät. Någon som vet om detta är en varning baserat på att luckorna inte är ordentligt stängda eller bara en allmän påminnelse? Varnar alltid när jag startar telefonen men den klarar trycktestet bra (det är meningen att trycket ska gå upp och sen sjunka igen när man lägger lite tryck på telefonen va? eller ska trycket inte jämnas ut?)

Säg till den att inte påminna igen bara, fick samma på min fast den är "safe".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Säg till den att inte påminna igen bara, fick samma på min fast den är "safe".

Skickades från m.sweclockers.com

Samma sak när telefonen är ny.

Permalänk
Relik 📜

En lite udda fråga..

Sedan 5.0 har jag ett problem med mina Skype-kontakter. De vägrar helt enkelt filtreras bort/döljas i min kontaktbok. I filterinställningarna finns en ruta per konto för precis detta, men av någon anledning har den ingen effekt på Skype. Jag vill alltså ha kontakterna i boken för att kunna slå ihop, men jag vill inte visa "övriga" Skype-kontakter.

Är det någon som förstår vad jag är ute efter och kan bekräfta/skjuta ned? Jag tror nämligen det fungerat utmärkt innan, alltså att man kunna filtrera till att visa endast Google-kontakterna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Är det någon mer än jag som tycker att batteritiden blivit sämre iom 5.0?
Jag är nere på 12% när jag går och lägger mig jämfört med tidigare 60%

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Är det någon mer än jag som tycker att batteritiden blivit sämre iom 5.0?
Jag är nere på 12% när jag går och lägger mig jämfört med tidigare 60%

Jag tycker inte att det är någon skillnad för mig. Om jag inte använder telefonen speciellt mycket (typ kollar mail ibland, enstaka samtal och några sms) så verkar den dra ungefär 1-2% per timme precis som innan uppdateringen. Däremot funderar jag på om den hanterar appar på annat sätt än tidigare då jag tycker den laddar ur sig mer än den borde när jag spelat på den. Det vill säga att den drar som vanligt vid spelande men inte riktigt slutar sjunka i laddning bara för att jag slutat spela.
Tror det kan vara så att den behåller appar halv-aktiva lite längre än förut, har dock inte några klara siffror på detta.

Måste även säga till Emil Å att det verkar finnas någon form av plats-Wifi även i denna version, min visar Wifi som avstängt när jag är borta från hemmet men loggar direkt in på hemnätverket när jag kommer innanför dörren. Jag stängde av någon funktion som skulle visa när Wifi fanns i närheten för att få det så tror jag.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jag har också märkt att skype har en tendens att crasha med tid och otid i och med 5.0 updateringen, nån annan som har märkt detta?

Kan tex öppna en annan app medans jag har ett skype samtal och det slutar helt enkelt svara.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

En lite udda fråga..

Sedan 5.0 har jag ett problem med mina Skype-kontakter. De vägrar helt enkelt filtreras bort/döljas i min kontaktbok. I filterinställningarna finns en ruta per konto för precis detta, men av någon anledning har den ingen effekt på Skype. Jag vill alltså ha kontakterna i boken för att kunna slå ihop, men jag vill inte visa "övriga" Skype-kontakter.

Är det någon som förstår vad jag är ute efter och kan bekräfta/skjuta ned? Jag tror nämligen det fungerat utmärkt innan, alltså att man kunna filtrera till att visa endast Google-kontakterna.

Har inte det problemet, har stängt av att visa Skype-kontakter och det fungerar.

Jag gjorde dock en ren installation av Lollipop och ingen uppgradering för att slippa så mycket strul som möjligt.
Har inga problem alls som jag läst många andra har som gjort en uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Videoapan:

Måste även säga till Emil Å att det verkar finnas någon form av plats-Wifi även i denna version, min visar Wifi som avstängt när jag är borta från hemmet men loggar direkt in på hemnätverket när jag kommer innanför dörren. Jag stängde av någon funktion som skulle visa när Wifi fanns i närheten för att få det så tror jag.

Hm, udda, så beter sig inte min. Har också den visningen avslagen, men Wifi är alltid aktivt.

Skrivet av Agile:

Har inte det problemet, har stängt av att visa Skype-kontakter och det fungerar.

Jag gjorde dock en ren installation av Lollipop och ingen uppgradering för att slippa så mycket strul som möjligt.
Har inga problem alls som jag läst många andra har som gjort en uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej! Får kanske köra en reset på sikt. Jag vill ha Skype-kontakterna ihopslagna med redan befintliga som sagt, bara inte visade separat. Annars kan man ju slå av redan i appen så de inte plockas upp alls.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Det kom ytterligare en uppdatering häromdagen, sen den så känns det som mitt batteri försvinner supersnabbt. Någon som får samma känsla? HAr de tagit bort funktionen där man kunde se vilken app som dragit si och så många % batteri? Hittar den inte längre under inställningar.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk

Vilken är den bästa bilhållaren för z3 compact? Jag har telefonen i plånboksfodral och skulle gärna vilja nyttja magnetladdningen i en hållare

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Gokväll!

Jag har en konstig puck ikväll, i vissa unika fall så kan jag inte klicka på diverse "ok" prompter. Det kan hända tex när jag ska acceptera att installera ett program, eller gå vidare i en prompt meny. Det hände senast när jag skulle ordna openvpn, vid sista steget där man ska klicka på "ok" så går det bara inte. "Avbryt" går det att klicka på, men inte "ok". just den rutan ger inte någon respons alls.

Jag har kollat i utvecklarläget så att skärmen ger respons över det området där "ok" ligger och jag hittar inga problem med just det. Så jag börjar misstänka att det handlar om en mjukvaru-bugg alternativt någon säkerhetsspärr som strular till det för mig.

Hur kan man gå till väga för att lyfta problemet till någon som kan tänkas åtgärda det?

Kan någon av ni testa ifall ni får samma fel med just OpenVPN?

/willaim

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Gokväll!

Jag har en konstig puck ikväll, i vissa unika fall så kan jag inte klicka på diverse "ok" prompter. Det kan hända tex när jag ska acceptera att installera ett program, eller gå vidare i en prompt meny. Det hände senast när jag skulle ordna openvpn, vid sista steget där man ska klicka på "ok" så går det bara inte. "Avbryt" går det att klicka på, men inte "ok". just den rutan ger inte någon respons alls.

Jag har kollat i utvecklarläget så att skärmen ger respons över det området där "ok" ligger och jag hittar inga problem med just det. Så jag börjar misstänka att det handlar om en mjukvaru-bugg alternativt någon säkerhetsspärr som strular till det för mig.

Hur kan man gå till väga för att lyfta problemet till någon som kan tänkas åtgärda det?

Kan någon av ni testa ifall ni får samma fel med just OpenVPN?

/willaim

Har du något program som ändrar skärmen? Blåljusfilter (flux eller motsvarande) lägger ett lager över skärmen och om Android känner av ett sånt går det inte att trycka ok. Tror det är för att man inte ska luras att installera program etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Har du något program som ändrar skärmen? Blåljusfilter (flux eller motsvarande) lägger ett lager över skärmen och om Android känner av ett sånt går det inte att trycka ok. Tror det är för att man inte ska luras att installera program etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Amen du, det funkade utmärkt att tvärt av-aktivera twilight som just filtrerar skärmen. Mången tack tack tack!!!

/Willaim

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Amen du, det funkade utmärkt att tvärt av-aktivera twilight som just filtrerar skärmen. Mången tack tack tack!!!

/Willaim

Vassego!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Har kikat lite på en sån här, min iPhone 5S gick sönder. Är intresserad av denna för att den är ungefär lika stor, har tröttnat på Apple & har hört att den ska ha bra ljud.
Är den fortfarande värd att köpa ny? Eller ska man satsa på begagnat? Z5 Compact kostar ju bara några hundralappar mer som ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Har kikat lite på en sån här, min iPhone 5S gick sönder. Är intresserad av denna för att den är ungefär lika stor, har tröttnat på Apple & har hört att den ska ha bra ljud.
Är den fortfarande värd att köpa ny? Eller ska man satsa på begagnat? Z5 Compact kostar ju bara några hundralappar mer som ny.

Ingen jättestor skillnad mellan 3 och 5, skulle nog själv funderat på begagnad 3a om min nuvarande gick sönder. Mitt batteri känns fortfarande fräscht trots att den köptes nära release och använts till en hel del spelande utöver surf och samtal, så valfri begagnad borde klara sig något år till iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast

Är Android 6.0(Marshmallow) på Z3c något vettigt? Fick nyss förfrågan om att uppdatera.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Är Android 6.0(Marshmallow) på Z3c något vettigt? Fick nyss förfrågan om att uppdatera.

Jag har inte testat den på just Z3c (håller på att uppdatera min just nu) men marshmallow i sig är ett lyft tycker jag.
Sony's uppdateringar brukar vara vältestade så det är väl bara att uppdatera

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det rätt så innehåller Marshmallow inte Stamina läget för att spara batteritid. De har istället infört Googles egna Doze läge som ska vara nästan samma sak men som inte alls verkar fungera lika bra.

Stamina ska komma tillbaka i en senare uppdatering sägs det så jag tror att jag avvaktar ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Om jag har förstått det rätt så innehåller Marshmallow inte Stamina läget för att spara batteritid. De har istället infört Googles egna Doze läge som ska vara nästan samma sak men som inte alls verkar fungera lika bra.

Stamina ska komma tillbaka i en senare uppdatering sägs det så jag tror att jag avvaktar ett tag.

Aha, det blir alltså inte marshmallow direkt. Har du någon källa på Doze/Stamina grejen? Jag har inte hittat något specifikt om 6.0 för just z3 compacten :S

/Willaim

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Inte på svenska men på engelska: https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z5-Z5-Compact-Z5-Premiu... även om just den tråden handlar om z5 och inte z3.

På Swedroid står det också lite: http://www.swedroid.se/forum/threads/marshmallow-6-0-1.132259... På svenska och just om z3compact.

Kortfattat så är Doze inte lika effektivt, går inte att ställa in för varje app separat och hoppar igång först efter 30 minuters inaktivitet.

Permalänk
Medlem

har kört Marshmallow i två dagar på min z3 compact och får säga att det fungerar bra. Inget som jag har märk som inte fungerar. Men som tidigare har nämnt så är stamina mode borta vilket har gjort att batteritiden har försämrats en hel del. Idag så har mobilen sedan 8 på morgonen dragit 40% batteri vilket känns för mycket och värt att nämna är att snapchat ligger långt upp på listan även fast jag enbart fått ett fåtal snaps idag men den har tydligen "Mobilradio aktiv" på 37minuter så det kanske har något med att göra att googles doze mode inte stänger av internet på samma sätt som stamine mode gjorde.

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED