Permalänk
Medlem
Skrivet av fillishave:

Gaaaah! Hämtade mina RAM-minnen idag och tänkte sitta och bygga hela kvällen men det tog tvärstopp redan när jag skulle installera CPU-kylaren eftersom [insert högljudda svordomar här]-Corsair helt åt helvete-klantat sig och missat att packa ner en av delarna för monteringen av "retention ring" till min h110... Så nu får jag väl räkna med att vänta MINST en vecka på att pajasarna ska skicka en ny del från USA. Hur grovt får man svära här på Sweclockers?
Jävla skit...

Jag delar ditt lidande till viss del - jag har själv fått alla kompontenter utom en! Att vänta en vecka lät hårt iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillishave:

Gaaaah! Hämtade mina RAM-minnen idag och tänkte sitta och bygga hela kvällen men det tog tvärstopp redan när jag skulle installera CPU-kylaren eftersom [insert högljudda svordomar här]-Corsair helt åt helvete-klantat sig och missat att packa ner en av delarna för monteringen av "retention ring" till min h110... Så nu får jag väl räkna med att vänta MINST en vecka på att pajasarna ska skicka en ny del från USA. Hur grovt får man svära här på Sweclockers?
Jävla skit...

Seegt :S det tog mig själv typ 15 minuter innan jag listade ut hur man skulle sätta dit den haha!

Men det borde gå att montera utan den dock.. de enda den gör är att den håller kvar kylaren på sin plats utifall man lättar trycket ovanifrån, men installerar du den lite försiktigt och håller kvar den hela tiden ska det inte vara några problem. Antagligen värt å montera om den sen när du får ringen, men då kan du ju komma igång lite iaf!

Jag inser nu dock att jag måste ha monterat min kylare dåligt, kärna 1,3 och 5 blir typ 10 grader varmare än de andra tre. Känns som hela kylaren måste sitta lite snett, right?

Även helt i stock så skiljer det 6 grader typ.. Aja jag överlever med det tills på måndag, då får jag hem två fläktar till å ska installera dem i push/pull. Borde få tillräckligt tryck för att få ut bra effekt ur kylaren då, sen montera om blocket så hoppas jag att ja kan skrämma upp den i 4.5ghz sen!

Klarade 4.1ghz på 1.25v iaf, ingen aning om det är bra eller inte dock.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Seegt :S det tog mig själv typ 15 minuter innan jag listade ut hur man skulle sätta dit den haha!

Men det borde gå att montera utan den dock.. de enda den gör är att den håller kvar kylaren på sin plats utifall man lättar trycket ovanifrån, men installerar du den lite försiktigt och håller kvar den hela tiden ska det inte vara några problem. Antagligen värt å montera om den sen när du får ringen, men då kan du ju komma igång lite iaf!

Jag inser nu dock att jag måste ha monterat min kylare dåligt, kärna 1,3 och 5 blir typ 10 grader varmare än de andra tre. Känns som hela kylaren måste sitta lite snett, right?

Även helt i stock så skiljer det 6 grader typ.. Aja jag överlever med det tills på måndag, då får jag hem två fläktar till å ska installera dem i push/pull. Borde få tillräckligt tryck för att få ut bra effekt ur kylaren då, sen montera om blocket så hoppas jag att ja kan skrämma upp den i 4.5ghz sen!

Klarade 4.1ghz på 1.25v iaf, ingen aning om det är bra eller inte dock.

Tror du det? Delen som saknas är den som är märkt "F" i manualen. Länk till manual: http://www.corsair.com/~/media/Corsair/download-files/manuals...
Dvs delarna som ska hjälpa till att få jämnt tryck mot cpu'n. Blir det inte risk att det blir snedbelastning om det saknas en distansbricka på en av "armarna"?

EDIT: Testade att skruva fast ringen utan pumpen och såhär ser det ut:

Ser ju nu att dom nedre plastdelarna inte ens är distanser utan bara är till för att få skruvarna att hålla sig raka typ. Då har jag kanske gått runt och varit arg hela kvällen i onödan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillishave:

Tror du det? Delen som saknas är den som är märkt "F" i manualen. Länk till manual: http://www.corsair.com/~/media/Corsair/download-files/manuals...
Dvs delarna som ska hjälpa till att få jämnt tryck mot cpu'n. Blir det inte risk att det blir snedbelastning om det saknas en distansbricka på en av "armarna"?

EDIT: Testade att skruva fast ringen utan pumpen och såhär ser det ut:
http://i.imgur.com/cXCAUvQ.jpg

Ser ju nu att dom nedre plastdelarna inte ens är distanser utan bara är till för att få skruvarna att hålla sig raka typ. Då har jag kanske gått runt och varit arg hela kvällen i onödan

Jaha, dom :c Trodde du menade "M" i manualen.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillishave:

Tror du det? Delen som saknas är den som är märkt "F" i manualen. Länk till manual: http://www.corsair.com/~/media/Corsair/download-files/manuals...
Dvs delarna som ska hjälpa till att få jämnt tryck mot cpu'n. Blir det inte risk att det blir snedbelastning om det saknas en distansbricka på en av "armarna"?

EDIT: Testade att skruva fast ringen utan pumpen och såhär ser det ut:
http://i.imgur.com/cXCAUvQ.jpg

Ser ju nu att dom nedre plastdelarna inte ens är distanser utan bara är till för att få skruvarna att hålla sig raka typ. Då har jag kanske gått runt och varit arg hela kvällen i onödan

Vilka fläktar kör du me? jättebra att du kör samma kylare, då är det lätt att jämföra vilka temps vi borde få

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Vilka fläktar kör du me? jättebra att du kör samma kylare, då är det lätt att jämföra vilka temps vi borde få

Jag kör än så länge helt och hållet stockfläktar som push utblås i taket. Jag hade ursprungligen köpt ett Corsair Carbide Air 540-chassi men tyckte att det blev lite för stort och klumpigt så jag bytte till ett NZXT H440.
Tyvärr så kommer jag vara borta större delen av morgondagen (lördag) och sen är jag bortrest till på onsdag så jag kommer inte hinna sätta igång och installera och börja överklocka förrän då men det är ju grymt att kunna jämföra med någon som har samma kylare. Vad har du för chassi? (Kanske står i tråden men jag är just nu lite för trött för att orka leta igenom )

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillishave:

Jag kör än så länge helt och hållet stockfläktar som push utblås i taket. Jag hade ursprungligen köpt ett Corsair Carbide Air 540-chassi men tyckte att det blev lite för stort och klumpigt så jag bytte till ett NZXT H440.
Tyvärr så kommer jag vara borta större delen av morgondagen (lördag) och sen är jag bortrest till på onsdag så jag kommer inte hinna sätta igång och installera och börja överklocka förrän då men det är ju grymt att kunna jämföra med någon som har samma kylare. Vad har du för chassi? (Kanske står i tråden men jag är just nu lite för trött för att orka leta igenom )

Hehe nice Jag har ett 750D, så riktigt bekvämt att montera i, gott om plats

Jag kör just nu två Silentwings i pull i toppen, vilket va lite pilligt att montera

Köpt två till jag ska sätta som push också, de dyker nog upp på måndag.

Sen blir de å montera om blocket å trippelkolla att de sitter stabilt sen blir de åka av

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad X99 har för begränsning på RAM? Är det 64GB som X79? Eller kommer det klara mer, typ 128GB om det kommer större stickor?

Nu slängde jag "bara" in 32GB pga tokhögt pris på DDR4 men hade inte haft nått emot att putta in 128GB om priset sjunker om nått år.

Kör en massa VMar för Labb/utveckling hemma, RAM is king!

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

P.s
Någon som börjat klocka nått? Jag slog om nån liten switch på moderkortet redan när jag monterade prylarna i chasiet, det ändrade tydligen Turbo boost till 4250Mhz och slog på "sync all cores"

Så med noll pillande och ansträngning så körs alla 6 kärnor stabilt i 4250Mhz, tror jag kör så ett tag innan jag börjar med manuell OC.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Är det någon som vet vad X99 har för begränsning på RAM? Är det 64GB som X79? Eller kommer det klara mer, typ 128GB om det kommer större stickor?

Nu slängde jag "bara" in 32GB pga tokhögt pris på DDR4 men hade inte haft nått emot att putta in 128GB om priset sjunker om nått år.

Kör en massa VMar för Labb/utveckling hemma, RAM is king!

128GB i mitt x99. Det kommer väl 16GB-stickor framöver (eller finns?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duuude:

128GB i mitt x99. Det kommer väl 16GB-stickor framöver (eller finns?)

Sweet 128GB så kan man börja mata på med VMar. 128GB på ditt X99 skriver du, vad kör du för kort? Jag kör ett
Asus X99 Deluxe.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Sweet 128GB så kan man börja mata på med VMar. 128GB på ditt X99 skriver du, vad kör du för kort? Jag kör ett
Asus X99 Deluxe.

msi gaming 7, men inte monterat då jag väntar på grafikkort bl.a.

"DDR4 offers higher volume sticks, this means larger memory configurations are possible up to 128GB."

Permalänk
Skrivet av WoG:

Hehe nice Jag har ett 750D, så riktigt bekvämt att montera i, gott om plats

Jag kör just nu två Silentwings i pull i toppen, vilket va lite pilligt att montera

Köpt två till jag ska sätta som push också, de dyker nog upp på måndag.

Sen blir de å montera om blocket å trippelkolla att de sitter stabilt sen blir de åka av

Ja någon push/pull-lösning blir det knappast för min del. Det var väldigt, väldigt, VÄLDIGT nära ögat att det inte gick över huvud taget:

Såhär bidde bygget i alla fall. Det enda som jag hade velat byta ut är ram-minnet var gröna färg skär sig lite granna. Syns inte så farligt mycket dock.Otroligt skönt chassi att bygga i!

Det som gäller härnäst är att byta fläktarna till h110 till några andra (Hade tänkt mig 2 Silentwings) och sätta 12 V till 6.5 V-adaptarar på övriga fläktar för att få dom tystare. Tycker bygger är på tok för högljutt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillishave:

Ja någon push/pull-lösning blir det knappast för min del. Det var väldigt, väldigt, VÄLDIGT nära ögat att det inte gick över huvud taget:

http://i.imgur.com/uL9slUe.jpg

Såhär bidde bygget i alla fall. Det enda som jag hade velat byta ut är ram-minnet var gröna färg skär sig lite granna. Syns inte så farligt mycket dock.Otroligt skönt chassi att bygga i!
http://i.imgur.com/ASVh5h0.jpg

Det som gäller härnäst är att byta fläktarna till h110 till några andra (Hade tänkt mig 2 Silentwings) och sätta 12 V till 6.5 V-adaptarar på övriga fläktar för att få dom tystare. Tycker bygger är på tok för högljutt.

Nice! Kul med bilder oxå

Tror jag skulle köpt några noctua om jag var du, annars kommer ändå alla andra fläktar överrösta (?) silentwings, och du förlora lite kylförmåga.

Noctua NF-A14 PWM 140mm tror jag skulle vara rätt perfekt för dig, eller kanske några Akasa Viper R 140mm typ. Aldrig provat dem dock, men kollar man spec så är de fruktansvärt bra. 21.7db på 100+ cfm och 2,91 mm H2O, låter nästan för bra för att vara sant?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Fasen vad alla brassar på med mycket RAM då. Jag tycker det är lite för dyrt för tillfället. Är denna nåt att ha tro, för gaming?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762059#rparams=

WoG, är du nöjd med din 5820K och MSI X99S SLI Plus annars? Jag funderar på samma saker nämligen.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zidious G:

Fasen vad alla brassar på med mycket RAM då. Jag tycker det är lite för dyrt för tillfället. Är denna nåt att ha tro, för gaming?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762059#rparams=

WoG, är du nöjd med din 5820K och MSI X99S SLI Plus annars? Jag funderar på samma saker nämligen.

Skall du enbart spela är det prisvärdare att köpa förra generationen, dvs 4770K, 4790K, 4820K med DDR3 ram, skillnaden blir knappt märkbar.

Vill du ha det senaste, då köper du X99, fast att köpa något annat än 5960X känns tramsigt då plattformen är såpass potent som den är, väljer man 5820K kan man lika gärna köpa en 1150 Haswell.

MVH

Permalänk
Inaktiv

Någon som testat Dead Rising 3 med X99 än?

Vore kul å veta hur väl det hanterar fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Skall du enbart spela är det prisvärdare att köpa förra generationen, dvs 4770K, 4790K, 4820K med DDR3 ram, skillnaden blir knappt märkbar.

Vill du ha det senaste, då köper du X99, fast att köpa något annat än 5960X känns tramsigt då plattformen är såpass potent som den är, väljer man 5820K kan man lika gärna köpa en 1150 Haswell.

MVH

Det beror ju på vad den skall användas till. Jag spelar tex aldrig utan kör bara cad och videoredigering och de applikationerna gagnas klart av 6 kärnor mot de 4 man får i 1150 så att säga att ett 5820/30 inte ger mening är nog lite förhastat.

Visa signatur

i7 5820K | AMD Firepro W7000 | ASUS X99-S | DDR4 16GB Crusial 2133 | Corsair H100i med Noctua NF-F12 | Jonsbo/Cooltek W2 | EVGA Supernova G2 750W | 240GB SSD | 2TB HDD | Win7 | DELL 30" u3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillishave:

Ja någon push/pull-lösning blir det knappast för min del. Det var väldigt, väldigt, VÄLDIGT nära ögat att det inte gick över huvud taget:

http://i.imgur.com/uL9slUe.jpg

Såhär bidde bygget i alla fall. Det enda som jag hade velat byta ut är ram-minnet var gröna färg skär sig lite granna. Syns inte så farligt mycket dock.Otroligt skönt chassi att bygga i!
http://i.imgur.com/ASVh5h0.jpg

Det som gäller härnäst är att byta fläktarna till h110 till några andra (Hade tänkt mig 2 Silentwings) och sätta 12 V till 6.5 V-adaptarar på övriga fläktar för att få dom tystare. Tycker bygger är på tok för högljutt.

släng på ett par EK Monarch moduler så matchar hela bygget
http://www.ekwb.com/shop/blocks/ram-blocks/ek-ram-monarch-mod...

Bild finns i spoilern.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Fasen vad alla brassar på med mycket RAM då. Jag tycker det är lite för dyrt för tillfället. Är denna nåt att ha tro, för gaming?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762059#rparams=

WoG, är du nöjd med din 5820K och MSI X99S SLI Plus annars? Jag funderar på samma saker nämligen.

Jättenöjd måste jag säga. Rullar på fint, har egentligen ingenting att klaga på. Ska montera om min kylare i eftermiddag så får se om jag kan få till någon vettig överklock.

Det var rätt dyrt såklart, men känns ändå bra att ha DDR4 å x99, har man säkrat sig för framtiden ett bra tag.

Provat lite BF4, får typ 150 avarage fps (inte kört några stora kartor dock) med mantle och allt på ultra. Detta i stockhastighet på processorn, så känns helt klart som att 12 kärnor kommer fungera bättre å bättre vid gaming i framtiden

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jättenöjd måste jag säga. Rullar på fint, har egentligen ingenting att klaga på. Ska montera om min kylare i eftermiddag så får se om jag kan få till någon vettig överklock.

Det var rätt dyrt såklart, men känns ändå bra att ha DDR4 å x99, har man säkrat sig för framtiden ett bra tag.

Provat lite BF4, får typ 150 avarage fps (inte kört några stora kartor dock) med mantle och allt på ultra. Detta i stockhastighet på processorn, så känns helt klart som att 12 kärnor kommer fungera bättre å bättre vid gaming i framtiden

Du har inte provat processortunga spel som Arma 3 och Rome 2? Hör av dig sen när du har klockat den också. Vill veta hur den klockar. Det moderkortets BIOS såg sweet ut också.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Någon som har fått sin Gskill 3000mhz ram ännu?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av WoG:

Klarade 4.1ghz på 1.25v iaf, ingen aning om det är bra eller inte dock.

Jag har testat 4 olika 5820K och samtliga klarade 4.5GHz @~1.3V utan problem med en Corsair H100i (100% duty), stabilt i Cinebench R15. Det bättre av chippen klarade 4.7GHz med 1.335V.

http://bit.ly/1tlaXZU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Du har inte provat processortunga spel som Arma 3 och Rome 2? Hör av dig sen när du har klockat den också. Vill veta hur den klockar. Det moderkortets BIOS såg sweet ut också.

Har faktiskt inte installerat någon av dem sedan omformatering. Provade BF4 som är relativt processortungt, det rullade riktigt bra med Mantle iaf. Hade en aning högre avarage-fps än med min gamla 3770k överklockad till 4.7Ghz. När jag drar upp denna i (förhoppningsvis) 4.5 så kommer det snurra på ordentligt!

Skrivet av kinc:

Jag har testat 4 olika 5820K och samtliga klarade 4.5GHz @~1.3V utan problem med en Corsair H100i (100% duty), stabilt i Cinebench R15. Det bättre av chippen klarade 4.7GHz med 1.335V.

http://bit.ly/1tlaXZU

Det låter strålande! Skönt att höra, då borde även mitt kunna klara 4.5 på ~1.3V.

Vilka temperaturer hamnade du på när du gjorde dessa tester?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av WoG:

Vilka temperaturer hamnade du på när du gjorde dessa tester?

Vid 4.7GHz uppåt 80C. Vid 4.5GHz omkring 70C. Varierar dock en hel del från chip till chip hur temperaturen rapporteras, så titta inte för mycket på vilka temperaturer andra 5820K-ägare rapporterar.

Jag brukar leta upp vilken temperatur CPU:n trottlar vid och sedan lägga mig 5C under denna vid full belastning för att ha marginal för olika årstider. I just Haswell-E finns även en temp fail safe som forcerar en reset av systemet om någon kärna blir för varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Vid 4.7GHz uppåt 80C. Vid 4.5GHz omkring 70C. Varierar dock en hel del från chip till chip hur temperaturen rapporteras, så titta inte för mycket på vilka temperaturer andra 5820K-ägare rapporterar.

Jag brukar leta upp vilken temperatur CPU:n trottlar vid och sedan lägga mig 5C under denna vid full belastning för att ha marginal för olika årstider. I just Haswell-E finns även en temp fail safe som forcerar en reset av systemet om någon kärna blir för varm.

Suck.. :c

Skulle behöva hjälp här, så frågar här i tråden där många verkar ha lyckats bra.

Får inte till någon överklock värd skvatt på min processor/moderkort.
Har allt på auto just nu förutom turbo multiplier ändrat till 41, samt core voltage ändrat till 1.25.

Kör nu H110 i push/pull med kylaren ordentligt monterad och går upp i typ 88*C när jag kör prime95...

Jag förstår inte vad som är fel, de ligger på 32*C i idle nu, och det är när processorn fortfarande kör i 4.1Ghz.

I stock så låg temperaturerna på 25*C, så känns inte som att kylaren är felmonterad längre...

Tycker jag har provat det mesta.

Fattar inte heller hur jag ändrar CPU-strap som vissa använder sig av. Har bara en som heter CPU-baseclock och när jag ändrar den så ändras även RAM etc, vill ju inte direkt köra pci-stripen i 125mhz..

Tacksam för hjälp av de mer erfarna klockarna

Börjar nästan fundera på om jag ska byta moderkortet mot något annat, aldrig haft sånt här strul med överklock när jag haft diverse ASUS-kort..

Edit: Lyckades inte ens boota i 1.3V, i W8-loading screen så var skärmen delad horisontellt på mitten och visade två likadana, dock väldigt flimrande. Efter det blev det blåskärm.

Vad tror ni är kajko? Moderkort, processor eller kylning?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Jag har testat 4 olika 5820K och samtliga klarade 4.5GHz @~1.3V utan problem med en Corsair H100i (100% duty), stabilt i Cinebench R15. Det bättre av chippen klarade 4.7GHz med 1.335V.

http://bit.ly/1tlaXZU

Vad kör du för moderkort?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Discokungen

Ni har inte missat det här va? http://feber.se/pc/art/308452/vissa_haswelle_x99baserade_mod/

Var försiktiga med överklockning och dylikt tills det blivit utrett!

Det kan ju dock ha varit dåliga komponenter från början, men var försiktiga som sagt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Suck.. :c

Skulle behöva hjälp här, så frågar här i tråden där många verkar ha lyckats bra.

Får inte till någon överklock värd skvatt på min processor/moderkort.
Har allt på auto just nu förutom turbo multiplier ändrat till 41, samt core voltage ändrat till 1.25.

Kör nu H110 i push/pull med kylaren ordentligt monterad och går upp i typ 88*C när jag kör prime95...

Jag förstår inte vad som är fel, de ligger på 32*C i idle nu, och det är när processorn fortfarande kör i 4.1Ghz.

I stock så låg temperaturerna på 25*C, så känns inte som att kylaren är felmonterad längre...

Tycker jag har provat det mesta.

Fattar inte heller hur jag ändrar CPU-strap som vissa använder sig av. Har bara en som heter CPU-baseclock och när jag ändrar den så ändras även RAM etc, vill ju inte direkt köra pci-stripen i 125mhz..

Tacksam för hjälp av de mer erfarna klockarna

Börjar nästan fundera på om jag ska byta moderkortet mot något annat, aldrig haft sånt här strul med överklock när jag haft diverse ASUS-kort..

Edit: Lyckades inte ens boota i 1.3V, i W8-loading screen så var skärmen delad horisontellt på mitten och visade två likadana, dock väldigt flimrande. Efter det blev det blåskärm.

Vad tror ni är kajko? Moderkort, processor eller kylning?

Senaste versionen av Prime95 var ju erkänt bjussig på värmen. Sen så kan man ju fundera på dessa syntetiska stresstester, om du inte kommer använda datorn till mer än vanligt surfande och spelande så skulle jag nöja mig med om den klarar de spel man normal spelar med. Att den klarar 8h i Prime har du ju knappast någon nytta av mer än att du kanske kan klappa dig själv på axeln

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Såg detta på msi's hemsida.

"Run into unstable situations when pushing your CPU to the limit? This occurs because the internal clocks are linked through the 100 MHz BCLK strap. Thanks to a integrated Clock Generator, MSI motherboards support more flexible BCLK adjustments, from 100 / 125 / 167 MHz straps.

Using these straps prevents system crashing while overclocking on the edge and opens doors to achieve the absolute maximum. The MSI X99 motherboards all come with the next generation Clock Generator offering even lower jitter and power consumption resulting in even higher stability under extreme conditions."

Om det är till någon hjälp, I don't know.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4