Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Zidious G:

Vad kör du för moderkort?

Använder X99-Deluxe när jag har gjort testerna på jobbet. Till min dator hemma har jag beställt ett Rampage V Extreme (väntar på leverans). Precis som alla ASUS X99-kort har dessa två ASUS OC Socket som är nyckeln till att nå högt med Haswell-E.

Om man räknar anslutningspunkterna på en Haswell-E CPU upptäcker man snart den har fler anslutningspunkter än socketen har pinnar. Vi har gjort om Intels referensdesign av kretskortets tracing och även själva socketen för att ansluta alla kontaktytor. Det har varit en lång process iom att vi har varit tvungna att testa oss fram till vad varje anslutning är. När vi jämförde första revisionen av X99-Deluxe med Intels referens design mot vår enga med alla anslutningar aktiverade var resultatet över all förväntan. Samma CPU klockade 300MHz högre och samma DDR4-kit gjorde ca 200MHz extra. Vidare tester visade sig att det varierar hur mycket man vinner från CPU till CPU. I vår pool av CPUer är skillnaden ca 200MHz.

Kortfattat: ASUS OC Socket förbättrar överklockningen av Haswell-E genom att ansluta och aktivera annars avstängda resurser i processorn.

Notera till vänster under mitt användarnamn att jag representerar ASUS.

Permalänk
Skrivet av kinc:

OBS! Jag har testat en uppsjö av 5960X innan jag hittade detta gyllene exemplar. Min erfarenhet är att man kan förvänta sig ca 4.5GHz för 24/7 med liknande kylning. Chippet jag listar nedan är av en annan värld. Notera även till vänster att jag representerar ASUS.

Modell: 5960X
Kylare: H100i pump och fläktar @100% duty
CPU OC: 5079.37MHz (alla 8 kärnor med HT)
CPU clock multiplier: 50X
CPU base clock: 101.59MHz
CPU voltage: 1367mV
Moderkort: X99-Deluxe med OC Socket
Chassi: Öppen testbänk
Cinebench R15: 2025

Skärmdump och bild på systemet: http://bit.ly/VTMLTt

Hur många fick du gå igenom? Antar att du förde statistik över hur dom olika exemplaren klockade, vore kul att se isf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Såg detta på msi's hemsida.

"Run into unstable situations when pushing your CPU to the limit? This occurs because the internal clocks are linked through the 100 MHz BCLK strap. Thanks to a integrated Clock Generator, MSI motherboards support more flexible BCLK adjustments, from 100 / 125 / 167 MHz straps.

Using these straps prevents system crashing while overclocking on the edge and opens doors to achieve the absolute maximum. The MSI X99 motherboards all come with the next generation Clock Generator offering even lower jitter and power consumption resulting in even higher stability under extreme conditions."

Om det är till någon hjälp, I don't know.

Ska prova, såg att när man höjde BLCK till ett visst värde så satte den ner ram-hastigheten automatiskt. Får väl våga mig på att prova 125Mhz när jag kommer hem, wish me luck

Skrivet av trickysaer:

Senaste versionen av Prime95 var ju erkänt bjussig på värmen. Sen så kan man ju fundera på dessa syntetiska stresstester, om du inte kommer använda datorn till mer än vanligt surfande och spelande så skulle jag nöja mig med om den klarar de spel man normal spelar med. Att den klarar 8h i Prime har du ju knappast någon nytta av mer än att du kanske kan klappa dig själv på axeln

Så sant, men jag tänkte mest jämfört med tidigare resultat. Nu är jag fullt medveten om att 5820k genererar sjukt mycket mer värme än 3770k, men har ändå kört en 3770k i 1.36V med bara en Antec 620 och haft lägre temp än det jag har nu. Kändes lite skumt bara.

Har nu beställt två http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105934 och ska prova med dem. De har mer än dubbla luftknuffet och tredubbla trycket, så om det är mina fläktar som är problemet så ska de va borta då iaf.

De har även typ 25% mer än stock-fläktarna, på 10dbA (eller hur man nu ska skriva det?) lägre.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av WoG:

Suck.. :c

Skulle behöva hjälp här, så frågar här i tråden där många verkar ha lyckats bra.

Kolla på mitt tidigare inlägg här, viktig information för alla som bygger X99-system och planerar att överklocka: #14853262

Notera till vänster under mitt användarnamn att jag representerar ASUS.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av kinc:

Kolla på mitt tidigare inlägg här, viktig information för alla som bygger X99-system och planerar att överklocka: #14853262

Notera till vänster under mitt användarnamn att jag representerar ASUS.

Lite snabba frågor, Kinc, kommer http://www.asus.com/Commercial_Servers_Workstations/Z10PED8_W... kunna BCLK-klocka Xeons? Jag antar att ni har den vanliga sockeln på det moderkortet?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Kolla på mitt tidigare inlägg här, viktig information för alla som bygger X99-system och planerar att överklocka: #14853262

Notera till vänster under mitt användarnamn att jag representerar ASUS.

Tack för länken, hade helt missat den posten!

Intressant nog så redan innan du skrev det hade jag faktiskt planerat att byta tillbaka mitt MSI x99 SLI Plus mot ett ASUS x99-S ~whatever det heter istället.

400 kronors skillnad, och då får jag ett bios jag kan utantill, samt ett företag jag kan lita (mer) på.

Ska även prova att byta till fläktar med högre tryck, har beställt två Akasa Viper 140mm.
Passar då även på att byta minne till G.skills 3000mhz'are.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Tack för länken, hade helt missat den posten!

Intressant nog så redan innan du skrev det hade jag faktiskt planerat att byta tillbaka mitt MSI x99 SLI Plus mot ett ASUS x99-S ~whatever det heter istället.

400 kronors skillnad, och då får jag ett bios jag kan utantill, samt ett företag jag kan lita (mer) på.

Ska även prova att byta till fläktar med högre tryck, har beställt två Akasa Viper 140mm.
Passar då även på att byta minne till G.skills 3000mhz'are.

Ja för guds skull gör dig av med MSI brädan.

Haft två olika MSI moderkort bara under senaste året och båda har krånglat och haft diverse kvalitetsbrister. MSI erbjuder bara ett års garanti med så dom vet vilken skit dom producerar.

ASUS eller Gigabyte, utan tvekan.

Permalänk
Skrivet av WoG:

Ska prova, såg att när man höjde BLCK till ett visst värde så satte den ner ram-hastigheten automatiskt. Får väl våga mig på att prova 125Mhz när jag kommer hem, wish me luck

Så sant, men jag tänkte mest jämfört med tidigare resultat. Nu är jag fullt medveten om att 5820k genererar sjukt mycket mer värme än 3770k, men har ändå kört en 3770k i 1.36V med bara en Antec 620 och haft lägre temp än det jag har nu. Kändes lite skumt bara.

Har nu beställt två http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105934 och ska prova med dem. De har mer än dubbla luftknuffet och tredubbla trycket, så om det är mina fläktar som är problemet så ska de va borta då iaf.

De har även typ 25% mer än stock-fläktarna, på 10dbA (eller hur man nu ska skriva det?) lägre.

Var din 3770k deliddad? Dom 3770k jag har ägt har alla spårat ur totalt vad gäller temps när jag gått över 1.3V. Efter delidd så har det inte vart några problem alls dock.

Som du säger så genererar en 5820k mkt mera värme, och vet inte hur det är med TIM i Haswell-E men är det epoxy-bond som alla källor säger så är det ju ett rejält nedköp jämfört med lod-bond som tidigare E cpu's haft.

Har provat en H100i på en 3930k och det gick till ca 4.8Ghz, och då blev det riktigt varmt.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Flamso:

Lite snabba frågor, Kinc, kommer http://www.asus.com/Commercial_Servers_Workstations/Z10PED8_W... kunna BCLK-klocka Xeons? Jag antar att ni har den vanliga sockeln på det moderkortet?

Ja det kommer att gå. Enligt interna tester kan man nå så högt som 110MHz BCLK. Men kommer givetvis att variera från CPU till CPU och även beroende på vilka instickskort man använder.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av kinc:

Ja det kommer att gå. Enligt interna tester kan man nå så högt som 110MHz BCLK. Men kommer givetvis att variera från CPU till CPU och även beroende på vilka instickskort man använder.

Schyst! Tack för ett snabbt svar, det uppskattas!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Kolla på mitt tidigare inlägg här, viktig information för alla som bygger X99-system och planerar att överklocka: #14853262

Notera till vänster under mitt användarnamn att jag representerar ASUS.

Nu har jag beställt återköp av mitt MSI-mb samt Ram-minnen.

Har även dragit iväg en beställning på Asus x99-S.

Hur fungerar det där du förklarade tidigare, är det helt automatiskt eller behöver man göra någon speciell inställning i bios?

Skrivet av thereal_twisted:

Var din 3770k deliddad? Dom 3770k jag har ägt har alla spårat ur totalt vad gäller temps när jag gått över 1.3V. Efter delidd så har det inte vart några problem alls dock.

Som du säger så genererar en 5820k mkt mera värme, och vet inte hur det är med TIM i Haswell-E men är det epoxy-bond som alla källor säger så är det ju ett rejält nedköp jämfört med lod-bond som tidigare E cpu's haft.

Har provat en H100i på en 3930k och det gick till ca 4.8Ghz, och då blev det riktigt varmt.

Ja den var deliddad, innan dess hade jag sinneshöga temps. Den vart såå mycket trevligare att leka med efter delid

Får hoppas att det inte är nå epoxy-skit som ställer till det i min 5820k bara. I stock-hastighet så skiljer det så mycket som typ 10 grader mellan varmaste å kallaste kärnan, och två stycken är alltid mycket högre än alla andra. Vad tror du är gränsen för att man ska kunna returnera för något sådant?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Ja för guds skull gör dig av med MSI brädan.

Haft två olika MSI moderkort bara under senaste året och båda har krånglat och haft diverse kvalitetsbrister. MSI erbjuder bara ett års garanti med så dom vet vilken skit dom producerar.

ASUS eller Gigabyte, utan tvekan.

Sluta sprida dina lögner i forumet, MSI erbjuder 3 års garanti på sina X99 kort. Inget annat.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Ja för guds skull gör dig av med MSI brädan.

Haft två olika MSI moderkort bara under senaste året och båda har krånglat och haft diverse kvalitetsbrister. MSI erbjuder bara ett års garanti med så dom vet vilken skit dom producerar.

ASUS eller Gigabyte, utan tvekan.

Jag föredrar personligen Gigabyte, men MSI har god kvalité på sina komponenter, särskilt grafikkort.
Dessutom erbjuder dom tre års garanti, inte ett år, det är viktigt att du inte far med osanning.

Pga att du har ägt statistiska avvikelser innebär det inte överlag dålig kvalité, tänk om tänk rätt.

MVH

Permalänk
Medlem

Man kanske ska satsa på ett Asus i alla fall, dom är väl ändå erkänt bättre än MSI när det gäller moderkort, generellt? Asus X99-S kostar en femhunka mer än MSI X99 SLI PLUS men det kan det vara värt. Men jag hittar inga specifikationer på det kortet hos återförsäljarna?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd

Asus har gått ner sig senaste åren, Gigabyte är top of the line för tillfället.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Asus har gått ner sig senaste åren, Gigabyte är top of the line för tillfället.

MVH

Någon som inte har läst X99-tester märker jag. Gigabyte-brädorna verkar lida av minnes- och biosproblem. Inte direkt vad jag kallar top of the line.

För mig blev det ett Asus -S, 5820k och 16gb Crucial, som jag eventuellt byter mot g.skill när dom kommer i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Någon som inte har läst X99-tester märker jag. Gigabyte-brädorna verkar lida av minnes- och biosproblem. Inte direkt vad jag kallar top of the line.

För mig blev det ett Asus -S, 5820k och 16gb Crucial, som jag eventuellt byter mot g.skill när dom kommer i lager.

Blir exakt samma som mig då Sitter oxå å väntar på att G.skill ska komma hem, blev 3Ghz'arn för bara 2.6k, kändes ju väldigt prisvärt iaf

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Blir exakt samma som mig då Sitter oxå å väntar på att G.skill ska komma hem, blev 3Ghz'arn för bara 2.6k, kändes ju väldigt prisvärt iaf

Får hoppas att man drar en hög vinst i silikonlotteriet bara. Du hade en H110 till eller? Kommer köra med min H100 tills jag slänger ihop en customloop om någon vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Man kanske ska satsa på ett Asus i alla fall, dom är väl ändå erkänt bättre än MSI när det gäller moderkort, generellt? Asus X99-S kostar en femhunka mer än MSI X99 SLI PLUS men det kan det vara värt. Men jag hittar inga specifikationer på det kortet hos återförsäljarna?

Kolla i denna tråden.
http://www.asus.com/se/supportonly/X99-S/

Permalänk
Medlem

Jepp, jag såg den sen. Tackar.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd

Ångrade mig. Blir ett X99 system ändå.

Drar på med 5820K och GIGABYTE X99-SOC Force. Helt klart det snyggaste moderkortet på marknaden och kvaliteten på VRM verkar vara av det högsta skikt. Dessutom törs jag varken gå med MSI, ASUS eller EVGA längre.

MSI på grund av deras dumma reklamvideor som dom florerade förut samt att en av deras brädor brände upp.

ASUS på grund av skit dålig support, meh kvalitet på brädorna och en av deras brädor också brände upp.

EVGA på grund av dåliga BIOS.

GIGABYTE har jag personligen bara haft goda tider med och tänker därför gå med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Ångrade mig. Blir ett X99 system ändå.

Drar på med 5820K och GIGABYTE X99-SOC Force. Helt klart det snyggaste moderkortet på marknaden och kvaliteten på VRM verkar vara av det högsta skikt. Dessutom törs jag varken gå med MSI, ASUS eller EVGA längre.

MSI på grund av deras dumma reklamvideor som dom florerade förut samt att en av deras brädor brände upp.

ASUS på grund av skit dålig support, meh kvalitet på brädorna och en av deras brädor också brände upp.

EVGA på grund av dåliga BIOS.

GIGABYTE har jag personligen bara haft goda tider med och tänker därför gå med dom.

Efter att ha pillat med datorer i över 20 år så har jag lärt mig ett och annat. Bland annat att det du pratar om går i vågor. Ibland får enskilda företag problem med en eller flera detaljer som kan bero på väldigt många olika orsaker. Just nu verkar det som att i X99-eran så har Asus något intressant på spåret (fler anslutningspunkter) medan gigabyte verkar missat något (minneshanteringen).

Har man haft otur med måndagsexemplar eller inte varit nöjd med en människa på supporten så påverkar det givetvis uppfattningen om företaget/tillverkaren. Säger dock inte så mycket om kvalitetsnivån i det stora hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tjodd:

Efter att ha pillat med datorer i över 20 år så har jag lärt mig ett och annat. Bland annat att det du pratar om går i vågor. Ibland får enskilda företag problem med en eller flera detaljer som kan bero på väldigt många olika orsaker. Just nu verkar det som att i X99-eran så har Asus något intressant på spåret (fler anslutningspunkter) medan gigabyte verkar missat något (minneshanteringen).

Har man haft otur med måndagsexemplar eller inte varit nöjd med en människa på supporten så påverkar det givetvis uppfattningen om företaget/tillverkaren. Säger dock inte så mycket om kvalitetsnivån i det stora hela.

Bara så det är sagt så håller Gigabyte också på med flera pins i socketen. Så det är inte bara ASUS. Dessutom så är det inte något konstigt med det utan dom beställer speciala sockets från Foxconn. MSI, EVGA och alla andra kan göra detsamma om dom vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Bara så det är sagt så håller Gigabyte också på med flera pins i socketen. Så det är inte bara ASUS. Dessutom så är det inte något konstigt med det utan dom beställer speciala sockets från Foxconn. MSI, EVGA och alla andra kan göra detsamma om dom vill.

Vissa benchmarks verkar ju visa på att Asus ändå ligger i toppen, medan Gigabyte inte gör det. Men som sagt, det kan mycket väl ändras efter några uppdateringar i BIOS eller drivare.
Hoppas du blir nöjd med ditt inköp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tjodd:

Vissa benchmarks verkar ju visa på att Asus ändå ligger i toppen, medan Gigabyte inte gör det. Men som sagt, det kan mycket väl ändras efter några uppdateringar i BIOS eller drivare.
Hoppas du blir nöjd med ditt inköp.

Har inte hittat någon sida som visar diverse brädor med samma processor, samma test system osv. med många olika tester från någon respektabel sida, så jag kommer inte kommentera något om det.

Men jo, jag kommer bli nöjd. Om budget tillåter blir det även Phase Change.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Bara så det är sagt så håller Gigabyte också på med flera pins i socketen. Så det är inte bara ASUS. Dessutom så är det inte något konstigt med det utan dom beställer speciala sockets från Foxconn. MSI, EVGA och alla andra kan göra detsamma om dom vill.

Det är inte bara att slänga på en socket med fler pins. Man måste reverse engineera hela skiten för att ta reda på vad pinsen har för funktion, och sedan hur man skall använda dom för att få önskvärd effekt. Intel speccar inte vad dom extra pinsen/padsen på cpu har för funktion utan Asus har som sagt fått reverse engineera det hela för att komma fram till den lösning som dom använder och den verkar ju ganska så bra.

När det gäller HEDT (Intel High End Desktop), dvs E cpu's. Så tycker jag personligen att Asus har haft dom bästa korten i flera generationer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Det är inte bara att slänga på en socket med fler pins. Man måste reverse engineera hela skiten för att ta reda på vad pinsen har för funktion, och sedan hur man skall använda dom för att få önskvärd effekt. Intel speccar inte vad dom extra pinsen/padsen på cpu har för funktion utan Asus har som sagt fått reverse engineera det hela för att komma fram till den lösning som dom använder och den verkar ju ganska så bra.

När det gäller HEDT (Intel High End Desktop), dvs E cpu's. Så tycker jag personligen att Asus har haft dom bästa korten i flera generationer.

X58 tycker jag EVGA gjorde från sig bäst. X79 var ASUS överlägsen. X99 är för tidigt att säga men tror GIGABYTE kommer briljera.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thereal_twisted:

Det är inte bara att slänga på en socket med fler pins. Man måste reverse engineera hela skiten för att ta reda på vad pinsen har för funktion, och sedan hur man skall använda dom för att få önskvärd effekt. Intel speccar inte vad dom extra pinsen/padsen på cpu har för funktion utan Asus har som sagt fått reverse engineera det hela för att komma fram till den lösning som dom använder och den verkar ju ganska så bra.

När det gäller HEDT (Intel High End Desktop), dvs E cpu's. Så tycker jag personligen att Asus har haft dom bästa korten i flera generationer.

Exakt. Det är klurigt och det är imponerande att Asus har lyckats med det för det är väldigt bollsigt av dem. Intel brukar vara väldigt hårda med saker och ting men just det här verkar inte vara något större problem. Det hade underlättat för alla om Intel hade lämnat ut specifikationer på sockeln men det kanske inte är något de vill avslöja.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Exakt. Det är klurigt och det är imponerande att Asus har lyckats med det för det är väldigt bollsigt av dem. Intel brukar vara väldigt hårda med saker och ting men just det här verkar inte vara något större problem. Det hade underlättat för alla om Intel hade lämnat ut specifikationer på sockeln men det kanske inte är något de vill avslöja.

Ja intel yppade inte nåt om vad dom pinsen skulle kunna ha för funktion. Men det stoppade som tur var inte asus.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 5960X processorn, MSI sli moderkortet, de billigaste ddr4 minnena på 16gb(kommer att uppgradera när det finns billigare och bättre minnen), corsair H110 kylaren och Corsair 1200i nätagget. Det som saknas är Enthoo chassit som jag får imorgon!! Sen blir det lite skruvande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2