Permalänk
Medlem

Blev först glad när jag såg formfaktorn av Session då en mindre kamera passar små radiostyrda flygetyg som jag pysslar med men såg sen recensioner där det visar sig att den har betydligt sämre bildkvalitet än t.ex. Hero4 Silver. Hade Session varit markant billigare hade man kunnat ha överseende med detta men för priset är det inte en bra/prisvärd produkt enligt det jag sett.

Spar era slantar och köp en Silver/Black istället eller vänta på 5:an.

Permalänk

Tjenixen, har införskaffat mig en GoPro Hero 4 men när jag filmar och sedan lägger in filmen i datorn så är de i bakgrunden ett tickande ljud, är detta nåt som är känt hos denna kamera eller är de fininställningar som måste göras?

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du alltid detta tickande ljud oavsett miljö du filmar i?

Jag blev paff när jag provade mitt chestbelt, va ut och cyklade i somras. Jag hörde ett "tickande/bultande" ljud. Jag lokaliserade ljudet till att kameran fångade upp mitt hjärtljud
Antar att mikrofonen är väldigt ljudkänslig.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Testa att spela in en video med och utan wifi. Kan vara så att din kamera lider av ett av dem kända "helicopter" ljuden när du har på wifi/bluetooth.

Hände mig förra veckan när jag test filma på en helt ny gopro 4 silver med wifi på. Lite googlande så visade sig vara ett stort problem bland gopro kamerorna med wifi/bluetooth app styrning.

Skrivet av Schnuggles:

Tjenixen, har införskaffat mig en GoPro Hero 4 men när jag filmar och sedan lägger in filmen i datorn så är de i bakgrunden ett tickande ljud, är detta nåt som är känt hos denna kamera eller är de fininställningar som måste göras?

Mvh

Permalänk
Testpilot

Ser att Session efter att den släpptes har prisreducerats ganska rejält två gånger, från att ha börjat på $400 ner till $300 i september och nu i december ända ner till $200 vilket i Sverige blir runt 2000kr här i Sverige.

Var det egentligen något mer än priset det klagades på när den släpptes? var väl främst att den kostade lika mycket som Hero 4 silver som gjorde att den dissades. Jag sitter fortfarande kvar på en Hero 2 jag köpte 2012 så den känns som en ganska bra uppdatering tänker jag då jag inte intresserad av 2K/4K.

Med priset som är nu kostar den lika mycket som Hero+ men är vad jag kan se tekniskt överlägsen, förutom ett lite mindre batteri. Finns det någon anledning till att köpa Hero+ nu längre?

Hur är den lilla skärmen på Session? visst visar den ungefär samma information som på de övriga kamerorna? i en mjukvaru-uppdatering ska de iallafall ha lagt till möjligheten att ändra inställningar direkt på kameran, precis som på de andra modellerna. Den verkar ju även lysa (OLED?) så att man kan se skärmen i mörker.

Det enda problemet jag ser är att batteriet är inbyggt och att den verkar ha sämre batteritid än Hero 2 men å andra sidan har jag bara ett batteri nu och eftersom Session vad jag förstått stänger av sig mellan inspelningarna så borde nog batteritiden bli bättre totalt, som jag använder kameran nu är det ganska mycket standby (kameran på utan att spela in) med kortare inspelningar, inte några 2-timmars filmningar direkt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag tycker den är nice. Liten och smutt. Och man slipper fippla med vatten huset som på Hero 2. Glad att jag uppdaterade.

Permalänk
Testpilot

Jag slog till på en Session i torsdags men tyvärr lyckades inte Dustin få iväg min order trots att jag beställde innan 16 så jag får vänta tills på måndag innan jag kan testa den. Hade tänkt att ha med den på skidåkning om några veckor så då får vi se vad den går för på riktigt.

Har du @Nisse-Tuta eller någon annan en sån där fjärrkontroll, Smart Remote? är den nått att ha eller är den mest onödig när man kan göra samma sak genom mobilen? tänker att den skulle kunna vara smidig vid exempelvis just skidåkning men den är ju samtidigt inte jättebillig heller.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag kör med mobilen. Eller trycker igång den med knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Jag slog till på en Session i torsdags men tyvärr lyckades inte Dustin få iväg min order trots att jag beställde innan 16 så jag får vänta tills på måndag innan jag kan testa den. Hade tänkt att ha med den på skidåkning om några veckor så då får vi se vad den går för på riktigt.

Har du @Nisse-Tuta eller någon annan en sån där fjärrkontroll, Smart Remote? är den nått att ha eller är den mest onödig när man kan göra samma sak genom mobilen? tänker att den skulle kunna vara smidig vid exempelvis just skidåkning men den är ju samtidigt inte jättebillig heller.

Jag har fjärrkontrollen, och kan verkligen rekommendera den till t.ex. skidåkning. Kan starta och stänga i farten nedför pisten t.ex. Sitter betydligt bättre och är mindre utsatt än en mobil som du kanske vill starta inför ett snyggt hopp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ellez:

Jag har fjärrkontrollen, och kan verkligen rekommendera den till t.ex. skidåkning. Kan starta och stänga i farten nedför pisten t.ex. Sitter betydligt bättre och är mindre utsatt än en mobil som du kanske vill starta inför ett snyggt hopp.

Ja har man monterat den på ett ställe där man inte når känns ju fjärren smidigare än att ta fram mobilen vid skidåkning. Nu åker inte jag mycket skidor men på sommaren cyklar jag MTB och då är det ju inte heller så smidigt att ta fram mobilen i farten, min nuvarande kamera har jag mest kört med bröstselen och då är det inga problem att nå kameran men med fjärr öppnar det ju upp för fler monteringsmöjligheter.

Hur upplever du att batteritiden är vid skidåkning förresten? blir den mycket sämre vid kyla så att du har med dig extra batterier? funderar på om man behöver köpa en liten powerbank kanske om batteritiden blir kort, finns ju små och billiga typ de här två på netonnet:
https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefontillbehor/por...
https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefontillbehor/por...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det som jag gillar med Session är ju att så länge man når den så slår man på både kamera och inspelning med ett enda click.
Samma med avbryta inspelning och avstängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Ja har man monterat den på ett ställe där man inte når känns ju fjärren smidigare än att ta fram mobilen vid skidåkning. Nu åker inte jag mycket skidor men på sommaren cyklar jag MTB och då är det ju inte heller så smidigt att ta fram mobilen i farten, min nuvarande kamera har jag mest kört med bröstselen och då är det inga problem att nå kameran men med fjärr öppnar det ju upp för fler monteringsmöjligheter.

Hur upplever du att batteritiden är vid skidåkning förresten? blir den mycket sämre vid kyla så att du har med dig extra batterier? funderar på om man behöver köpa en liten powerbank kanske om batteritiden blir kort, finns ju små och billiga typ de här två på netonnet:
https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefontillbehor/por...
https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefontillbehor/por...

Powerbanks är att rekommendera vid all användning av GoPro, speciellt när WiFi är på! 😊

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Fick bli en Hero 4 Silver för min del, helt ny med GoPro men riktigt kul att hålla på med och grym kvalité på klippen so far

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Testpilot

Gjorde ett högst ovetenskapligt test nu ute i kylan på en promenad för att se hur länge man kan filma med Session-kameran. 14 minus var det och jag tog upp kameran ur fickan för att låta den kylas ner lite innan jag började spela in, enligt manualen är det bra om kameran är varm när man startar inspelningen så jag tänkte göra det svårt för den. Det dröjde inte länge innan batteriindikatorn började gå ner, hoppade ett steg på bara nån minut och efter ytterligare lite filmning fortsatte batteriindikatorn att gå nått steg så om man skulle tro på den såg det bara ut som att det skulle gå att filma i en kvart innan batteriet var slut men det visade sig inte stämma så bra.

Först spelade jag in ett klipp på 23 minuter, stängde den av för att låta den kallna lite igen, slog på den igen efter 5 minuter och spelade in 8 minuter innan jag hade kommit fram till affären, då stängde jag av den igen och gick in och handlade. Var inne i affären i 8 minuter så då hann den väl värmas upp lite och när jag kom ut spelade jag in ett nytt klipp på 5 minuter varav slutet var när jag gick in i källaren hemma. När jag kommit in var batteriet ändå inte slut trots att batteriindikatorn var tom så jag ställde ut kameran på balkongen och kunde då spela in hela 67 minuter till, då hade kameran varit inne i 8 minuter.

Totalt 1:43:49 inspelat så det får jag nog vara helt nöjd med, blev dock lite orolig i början när indikatorn som sagt gick ner väldigt snabbt, trodde inte jag skulle få ut en halvtimme ens. Får se om indikatorn stämmer bättre nästa gång, mobiltelefoner och laptops kan behöva en fullständig urladdning för att kalibrera sin mätare har jag hört så det kanske är samma här.

Nu hade jag ju rätt långa inspelningstider, troligtvis blir det en del kortare om man spelar in korta klipp med långa mellanrum så kameran hinner bli kall mellan men en liten fingervisning ger det väl. Jag spelade in i läget som enligt GoPro själva ska ge bästa batteritid, 1080p60 och hade inte wifi på.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Då var det dags för mig att skaffa en Gopro Hero 4 också, men jag har beslutsångest över Silver Edition eller Black Adventure Edition....

Silver Edition är ca 400kr billigare och kommer med LCD skärm och Black Edition spelar in 4k i 30fps samt 1080p 120fps mot Silver Editions 4k 15fps samt 1080 60fps. Black har dubbel processor också. Men annars är det i princip samma kameror.

Och jag har inget som kan spela upp i 4K så det spelar mindre roll. Har även just nu en Sony AS200V kamera som har betydligt bättre color än vad gopro har osv, men sådant går att redigera.

Vad ska man satsa på? Silver eller Black Edition?
Och vilket är det bästa och snabbaste kortet man ska köpa för att få ut den absolut bästa kvalitéten på filmerna?

I min sony kör jag XAVC-S med ett 64GB SDHCI kort eller vad det nu heter på 80mbps eller nåt, och när jag renderar ( just nu i Action Cam Movie Creator ) så blir filmerna inget annat än skit även om det finns 4k rendering ( inte samma kvalité efter renderingen som på original filmen före renderingen ).

Vad hade ni valt?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ