Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GimlY:

Nu när jag kör 2 xbox, 2 htpc:s 2 mobiler och en boxee på wifi så kastar routern ut enheterna efter några minuter. Speciellt mobilerna som får ansluta och koppla från konstant. Kan det vara placeringen av routern eller är det bara firmware som bråkar? Har bra wifi signal överallt i huset men blir ändå utkastat.

Jag vet inte om du har funktionen i den Asusen men, har du på nått sätt begränsat hur många klienter som kan vara anslutna samtidigt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Helt klart fungerar nyaste Asus firmwaren ganska bra, framförallt håller den min vpn väldigt bra då den har varit igång på routern i över en vecka utan problem. Fortfarande "låser" sig vissa trådlösa enheter mellan varven även fast det är mkt bättre nu mot förut, dock så verkar det bara vara en trådlös enhet i taget då tex tanten får lås fast jag kan surfa på trådlösa utan problem. Nu börjar routern bli någotsånär värd sin peng

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Min router (RT-N56u) braka ihop och jag tänkte köpa en ny, och tänkte att man på en gång kan framtidssäkra med en AC router. Nu har jag läst väldigt mycket dåligt om just denna router, tycker ni jag ska avstå och köra på en AC68u? Eller har det blivit bättre sedan senaste firmwaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

Min router (RT-N56u) braka ihop och jag tänkte köpa en ny, och tänkte att man på en gång kan framtidssäkra med en AC router. Nu har jag läst väldigt mycket dåligt om just denna router, tycker ni jag ska avstå och köra på en AC68u? Eller har det blivit bättre sedan senaste firmwaren?

Jag tycker helt klart att 87 routern börjar ta sig bra, men jag har svårt att se att den skulle vara sååå mkt bättre än rt-n66u routern som priset säger.
66an anser jag vara mer prisvärd om man ska hårddra det tyvärr även fast 87an börjar ta sig

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk

Hej

Jag har också köpt mig en AC87 nu och upplever vissa problem.

Jag kommer ifrån en linksys EA4500 och bestämde mig för att köpa denna till min LGH för AC och bättre täckning vilket jag har fått, nu fungerar det i köket etc.

Men till problemet, jag spelar lite grann på min iMac som står i samma rum som routern(3m) ifrån och får bästa täckning inga problem alls(ansluter på 5Ghz 450Mbit). Jag har 250/100 via fiber.

Problemet:
Jag upplever lag spikes i CS var 10onde minut ungefär stannar det till i 1 sec ungefär sen kommer det igång igen och håller sig stabilt och bra på 5Ghz.
Jag märkte av problemet först på senaste Merlin programvaran då gick jag tillbaka till senaste ASUS programvaran och ingen skillnad problemet är lika.

Jag har testat både med dynamisk QOS på och AV, har inga andra protection filter etc igångslaget i routern.

Jag har aldrig upplevt problemet på min gamla linksys router.

Några förslag? Jag kör windows 7 64bitars på imacen när jag lirar cs, har ni installerat någon medföljande programvara för det trådlösa till denna routern?

Om någon är intresserad att köpa den får ni gärna höra av e(den är ca 1 vecka gammal)

Permalänk
Medlem

Jag har provat senaste firmware från ASUS och Merlin utan någon förbättring. På måndag skickar jag tillbaks min router för jag har aldelles för mycket problem med mitt 5ghz band. 2.4ghz har jag inte upplevt alls samma problem.
Jag har även märkt av drops på ethernet, vi får se om jag får någon nyare version av routern tillbaks eller om felet ligger i mjukvaran.

Hoppas på förbättring för jag gillar routern när den väl fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ruscher:

Jag har provat senaste firmware från ASUS och Merlin utan någon förbättring. På måndag skickar jag tillbaks min router för jag har aldelles för mycket problem med mitt 5ghz band. 2.4ghz har jag inte upplevt alls samma problem.
Jag har även märkt av drops på ethernet, vi får se om jag får någon nyare version av routern tillbaks eller om felet ligger i mjukvaran.

Hoppas på förbättring för jag gillar routern när den väl fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma problem för mig. Har 2 st AC87U inköpta på helt olika ställen och står i 2 olika hus på skilda platser och har samma problem med 5 ghz bandet på båda två. Nedan är de problem jag upplever

*Blir utslängd från 5 Ghz bandet ibland
*Ibland så verkar 5 Ghz bandet dö totalt och går inte hitta, Funkar efter omstart
*Har vid flertalet tillfällen varit tvungen att logga in 5-8 gånger på 5 Ghz bandet innan man blir insläppt.
*Relativt ofta (flertalet gånger per dag)så går det inte att komma ut på nätet via 5 Ghz bandet, Funkar perfekt via 2.4 Ghz eller trådat. Släpper efter någon minut.

Allt detta trots senaste FW från ASUS, Man hade ju hoppats på ordentlig kvalitet när man köpte en för över 2000:- och från ASUS som gör bra produkter iövrigt. Ska ta mig tid och slänga in merlin och se om det blir någon skillnad. Känns som att routern rushades ut utan vettig mjukvara eller ordentlig testning på 5 Ghz bandet.

Permalänk
Medlem

Tja gubbar skrev nedan i en annan tråd,

Jag köpte RT-AC87U för två veckor sedan efter att ha RMA:at min AC66U och lagt en tusing i mellan. Utan att ge er några specifika lösningar så skulle jag rekommendera följande:

1. Kör Merlins senaste firmware. (https://www.mediafire.com/folder/bkfq2a6aebq68/Asuswrt-Merlin)
2. Innan ni trycker in det, se till att ni återställer routern till fabriksåterställningar genom att starta upp den med WPS-knappen nedtryckt. Installera sedan FW och gör sedan samma procedur igen. (http://www.snbforums.com/threads/faq-nvram-and-factory-defaul...)
3. Fixa ett "cronjob" som varje morgon/natt startar om hela routern. Hur många gånger har man inte haft strul med sin router och löser det genom att boota? Med denna konf slipper man bry sig åtminstone mindre än innan. (http://www.snbforums.com/threads/scheduling-rebooting.11044/)
4. John9527's återställningscript. Som ni såg i ett är det rekommenderat att göra hårdresets innan och efter man bankar in ett nytt FW. Det är också rekommenderat att man därefter laddar in sina nedsparade inställningar, då dessa återställer värden på en så djup nivå (bortom det grafiska gränssnittet) att det så att säga annullerar den nödvändiga fabriksåterställningen ni gjorde vid FW-update. Jahapp, kul att mata in alla inställningar manuellt varenda gång? Nej. Men det finns ett script som bara sparar ner det som är i GUI:t, och inte allting bakom. http://www.snbforums.com/threads/user-nvram-save-restore-util....

Utöver detta så finns det ju en herrans massor av inställningar att leka med för att få wifi-stabilitet och även om det finns rätt och fel är det nog rätt så flytande beroende på hur omständigheterna där ni bor ser ut. Jag har följt guiden nedan till 80% och sett till att all hårdvaruacceleration är aktiverad (FA och CTF). Nu har routern fungerat felfritt i en vecka.

http://www.rickygao.com/tuning-the-asus-wireless-router-to-be....

Avslutningsvis vill jag säga att en router för 2000-2500:- inte borde kräva åtgärder av den här kalibern. Personligen är jag ingen hacker och har väldigt lite erfarenhet av linux (som FW är baserat på) men communityn för Merlins FW (http://www.snbforums.com/forums/asuswrt-merlin.42/) är så pass duktig och pedagogisk att jag inte tycker man ska bli avskräckt, bara man har lite tid över att mecka med det. Det är svårt att bricka en ASUS-router och i takt med att FW fortsätter komma ut blir den bättre och bättre.

Permalänk
Medlem

Idag la jag in merlins firmware.. Men tyckte det ser likdan som Asus. Förutom att det stod på vänster hörn uppe på skärmen att det är merlins firmware... Det är rätt eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Idag la jag in merlins firmware.. Men tyckte det ser likdan som Asus. Förutom att det stod på vänster hörn uppe på skärmen att det är merlins firmware... Det är rätt eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer. Gjorde du fabriksåterställning innan och efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Det stämmer. Gjorde du fabriksåterställning innan och efter?

jag gjorde efter...

men jag har märkt att trådlösa hastigheten är slöare? varför nån??

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Är det 2.4 eller 5 du menar? Hur har du det med kanalerna?

Permalänk
Medlem

Det här med att man inte hittar 5GHz-nätet efter att man typ startat om routern en första gång eller satt lösenord/bytt namn på nätverket, är det ett common problem eller? Verkar ju helt absurt..

Permalänk

Jag kan rapportera att mitt problem på 5Ghz nätet att det fryser till och strömning till apple tvn etc har upphört för mig sedan jag uppgraderade till senaste Merlin programvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Är det 2.4 eller 5 du menar? Hur har du det med kanalerna?

Oj såg inte ditt inlägg förän nu haha.

Jag kör trådad i det fallet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Jag har 2st RT-AC87U . Här kan man ladda ner ver. 8258 : RT-AC87U_3.0.0.4_378_8258-g847cc77.trx
http://forums.hardwarezone.com.sg/96404824-post4320.html
https://www.dropbox.com/s/y9xgf2zgdqxsldx/RT-AC87U_3.0.0.4_37...

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Här är föregående release RT-AC87U_3.0.0.4_378_8248 med change log

http://forums.hardwarezone.com.sg/96093621-post4240.html

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Ni som ha denna routern är ni nöjda med den? För jag köpte oxå en i december men den trådlösa håller på att tappa hela tiden så sluta med att jag bytte ut Asus värsting router av 3200 nånting men inte var den bättre vilket är mkt dåligt! Slutade med jag köpte mig en ac ap ifrån ubiqiti eller vad de heter och den verkar funkar än så länge. Och då bor jag i en lite lägenhet bara. Vet inte om det är jag som ha missat något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Mina hade f/w 5134 vid leverans, vilket borde innebära att de är tillverkade efter den 23/4 då denna f/w releasades då. Kan inte säga att jag upplevt WiFi dropouts. Men jag kanske bara inte har märkt av det då jag inte sitter konstant vid datorerna, streamar film, eller laddar stora filer. Spotify har det dock inte varit problem med när jag använt det. Det jag dock upplever är att mina smartphones får betydligt sämre standbytid med 5Ghz. Men det kan ju bero på att 5Ghz WiFi-tekniken drar mer ström? Tidigare hade jag bara 2.4Ghz WiFi.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@frav:
Håller tummarna att 5GHz funkar stabilt nu.
Någon som testat ?

Permalänk
Medlem

Modifications
- Updated the 5G chipset driver to stabilize 5GHz connection.

Låter ju låvande

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis fungerar det stabilare. Men batterydrain problematiken finns dock kvar på 5GHz. Tydligen väntar ASUS på en ny driver från Quantenna som ska lösa det problemet.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Tja gubbar skrev nedan i en annan tråd,

Jag köpte RT-AC87U för två veckor sedan efter att ha RMA:at min AC66U och lagt en tusing i mellan. Utan att ge er några specifika lösningar så skulle jag rekommendera följande:

1. Kör Merlins senaste firmware. (https://www.mediafire.com/folder/bkfq2a6aebq68/Asuswrt-Merlin)
2. Innan ni trycker in det, se till att ni återställer routern till fabriksåterställningar genom att starta upp den med WPS-knappen nedtryckt. Installera sedan FW och gör sedan samma procedur igen. (http://www.snbforums.com/threads/faq-nvram-and-factory-defaul...)
3. Fixa ett "cronjob" som varje morgon/natt startar om hela routern. Hur många gånger har man inte haft strul med sin router och löser det genom att boota? Med denna konf slipper man bry sig åtminstone mindre än innan. (http://www.snbforums.com/threads/scheduling-rebooting.11044/)
4. John9527's återställningscript. Som ni såg i ett är det rekommenderat att göra hårdresets innan och efter man bankar in ett nytt FW. Det är också rekommenderat att man därefter laddar in sina nedsparade inställningar, då dessa återställer värden på en så djup nivå (bortom det grafiska gränssnittet) att det så att säga annullerar den nödvändiga fabriksåterställningen ni gjorde vid FW-update. Jahapp, kul att mata in alla inställningar manuellt varenda gång? Nej. Men det finns ett script som bara sparar ner det som är i GUI:t, och inte allting bakom. http://www.snbforums.com/threads/user-nvram-save-restore-util....

Utöver detta så finns det ju en herrans massor av inställningar att leka med för att få wifi-stabilitet och även om det finns rätt och fel är det nog rätt så flytande beroende på hur omständigheterna där ni bor ser ut. Jag har följt guiden nedan till 80% och sett till att all hårdvaruacceleration är aktiverad (FA och CTF). Nu har routern fungerat felfritt i en vecka.

http://www.rickygao.com/tuning-the-asus-wireless-router-to-be....

Avslutningsvis vill jag säga att en router för 2000-2500:- inte borde kräva åtgärder av den här kalibern. Personligen är jag ingen hacker och har väldigt lite erfarenhet av linux (som FW är baserat på) men communityn för Merlins FW (http://www.snbforums.com/forums/asuswrt-merlin.42/) är så pass duktig och pedagogisk att jag inte tycker man ska bli avskräckt, bara man har lite tid över att mecka med det. Det är svårt att bricka en ASUS-router och i takt med att FW fortsätter komma ut blir den bättre och bättre.

Låter inte som en lösning om man har problem att behöva boota om sin router varje natt. Rätt trist att få DC om man är uppe en natt eller om man har en pågående överföring som ska behöva resuma eller starta om.

Måste finnas en firmware som fungerar som den ska, annars hade jag iaf inte behållt routern.

Själv kör jag rt-n66u och den fungerar perfekt, har dock börja leta lite efter en router som har iaf över 900mbit wan-lan hastighet då min inte kommer upp till mer än 750is?,vad vissa iaf skriver om rt-n66u. Kommer inom ett par månader få fiber och letar efter en stabil och snabb router, kommer köra 1000/100 fiber.

Kollar lite på Netgear R7000 Nighthawk som ska ha runt 950mbit i hastighet uppmätt och denna asus router som tråden handlar om. Vet dock inte hur Netgear är i stabilitet då jag ej ägt någon, och denna asus verkar vara full av buggar/fel........

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av frav:

Förhoppningsvis fungerar det stabilare. Men batterydrain problematiken finns dock kvar på 5GHz. Tydligen väntar ASUS på en ny driver från Quantenna som ska lösa det problemet.

Tänkte att min telefon drog ovanligt mycket batteri när jag var på Wifi, är det bättre på 2,4Ghz?

Förövrigt fungerar routern tokbra! Stabil, bra täckning och höga hastigheter.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Slog till nu när Kjell o co har 20% rabatt och köpte en RT-AC87U, kosta ca 2000kr.
Lagt in senaste firmware från asus och testar så mycket jag kan. Hittar inga direkt fel än så länge , men tiden får utvisa. Bra hastighet på 5ghz och 2,4ghz, känns som hemsidor laddar fortare än med min gamla RT-N66U som nu får fungera som AP på min ovanvåning i huset.

Får bli mer utförligt test när min fiberlina "1gbit" kommer igång, förhoppningsvis om ca 2månader.
Verkar som asus har lyckats med sin sista firmware då jag inte upplever några problem än så länge.

Har testat med följande inkopplat och belastat routern med:

2st Chromecast netflix stream "via AP" ,Wifi
1st Ipad allmänt surfande och frun spelar spel ,Wifi
1st AppleTv streamar svtplay , Lan kabel
2st iphone 6 uppkopplad testade Bredbandskollen på den ena , Wifi
1st NAS tankar hem bittorent fil , Lan kabel
2st asus surfplattor youtube stream , Wifi
1st Pc spelade Diablo3 , Lan kabel

Allt detta fungerade utan hack eller ljudförlust med min kabel 48mbits lina.

Känns bra , ska bli kul o se vad för olika hastigheter på wifi jag får med 1gbit.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Slog till nu när Kjell o co har 20% rabatt och köpte en RT-AC87U, kosta ca 2000kr.
Lagt in senaste firmware från asus och testar så mycket jag kan. Hittar inga direkt fel än så länge , men tiden får utvisa. Bra hastighet på 5ghz och 2,4ghz, känns som hemsidor laddar fortare än med min gamla RT-N66U som nu får fungera som AP på min ovanvåning i huset.

Får bli mer utförligt test när min fiberlina "1gbit" kommer igång, förhoppningsvis om ca 2månader.
Verkar som asus har lyckats med sin sista firmware då jag inte upplever några problem än så länge.

Har testat med följande inkopplat och belastat routern med:

2st Chromecast netflix stream "via AP" ,Wifi
1st Ipad allmänt surfande och frun spelar spel ,Wifi
1st AppleTv streamar svtplay , Lan kabel
2st iphone 6 uppkopplad testade Bredbandskollen på den ena , Wifi
1st NAS tankar hem bittorent fil , Lan kabel
2st asus surfplattor youtube stream , Wifi
1st Pc spelade Diablo3 , Lan kabel

Allt detta fungerade utan hack eller ljudförlust med min kabel 48mbits lina.

Känns bra , ska bli kul o se vad för olika hastigheter på wifi jag får med 1gbit.

Prova gärna din AppleTV på wifi, min buffrar väl inte direkt men den växlar mellan högsta kvalitet och något mellanting när man kollar t ex TV4 Play, då kör jag den på 2.4GHz-nätet med bästa möjliga mottagning enligt AppleTV'n, den står ca 3m ifrån och har 100/10 BBB. Man tycker inte detta borde ske.

Inte när routern skall ligga i high-end skiktet.

Permalänk
Medlem

Har den wake on lan?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

Modifications
- Updated the 5G chipset driver to stabilize 5GHz connection.

Låter ju låvande

Skrivet av frav:

Förhoppningsvis fungerar det stabilare. Men batterydrain problematiken finns dock kvar på 5GHz. Tydligen väntar ASUS på en ny driver från Quantenna som ska lösa det problemet.

Har ni hunnit få någon uppfattning om stabiliteten på 5 Ghz?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.