Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushifrukt:

Har ni hunnit få någon uppfattning om stabiliteten på 5 Ghz?

Jag kör endast 5Ghz med min hemma. Inte märkt av något problem, rullar på fint.

Kör med Merlin.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

5G är tyvärr inte fixad i senaste uppdateringen :/

Permalänk
Medlem

Köpte precis denna routern, täckningen är bättre än min gamla n56u. Men hastigheten på det trådlösa är ganska dålig. Iaf från min iPhone 6. Mobilen befinner sig 1 meter från routern och är uppkopplad på 5gzh. Men jag kommer bara upp i 50mbit och jag har 100mbit fiber.
Förslag utan att byta fw?

EDIT: Varför finns det en snabbstartguide på svenska men ingen fullständig manual?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

5G är tyvärr inte fixad i senaste uppdateringen :/

Lät ju inte lovande! Kanske blir till att skicka tillbaka den ändå då, inte fått min från BF ännu ...

Skrivet av svalle:

Köpte precis denna routern, täckningen är bättre än min gamla n56u. Men hastigheten på det trådlösa är ganska dålig. Iaf från min iPhone 6. Mobilen befinner sig 1 meter från routern och är uppkopplad på 5gzh. Men jag kommer bara upp i 50mbit och jag har 100mbit fiber.
Förslag utan att byta fw?

EDIT: Varför finns det en snabbstartguide på svenska men ingen fullständig manual?

Har du stängt av så du inte kör mixed mode? Har du enheter som kör på 802.11g så kommer hela ditt trådlösa nätverk dras ner, skulle rekommendera dig att bara använda 802.11ac om du kan. Möjligen 802.11n, men du kommer tappa fart på det med.

Är det bara din iPhone som är uppkopplad så är det ju jäkligt konstigt! Får du ut 100 mbit om du kopplar en dator direkt i fiberuttaget?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Lät ju inte lovande! Kanske blir till att skicka tillbaka den ändå då, inte fått min från BF ännu ...

Har du stängt av så du inte kör mixed mode? Har du enheter som kör på 802.11g så kommer hela ditt trådlösa nätverk dras ner, skulle rekommendera dig att bara använda 802.11ac om du kan. Möjligen 802.11n, men du kommer tappa fart på det med.

Är det bara din iPhone som är uppkopplad så är det ju jäkligt konstigt! Får du ut 100 mbit om du kopplar en dator direkt i fiberuttaget?

Där jag väljer "Wireless mode" kan jag bara välja auto eller n-mode. På min dator som är kopplad till routern får jag ut 94.

EDIT: Är det förresten så om man har samma SSID både på 2,4 och 5 så väljer telefonen den som den har bäst mottagning på?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Där jag väljer "Wireless mode" kan jag bara välja auto eller n-mode. På min dator som är kopplad till routern får jag ut 94.

EDIT: Är det förresten så om man har samma SSID både på 2,4 och 5 så väljer telefonen den som den har bäst mottagning på?

Skumt att det bara finns n-mode, får kika på det när jag får min. Blir nästan lite besviken om jag inte kan köra endast AC :/

Mer eller mindre ja, det är ju lite andra saker som ligger bakom hur den väljer kanal med. Men ofta ja så är det så ja.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushifrukt:

Skumt att det bara finns n-mode, får kika på det när jag får min. Blir nästan lite besviken om jag inte kan köra endast AC :/

Mer eller mindre ja, det är ju lite andra saker som ligger bakom hur den väljer kanal med. Men ofta ja så är det så ja.

Jag kör endast 5Ghz på min, får ut min fulla internethastighet på 250/100 via trådlöst.

Verkar köra AC konstant på mina enheter.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag kör endast 5Ghz på min, får ut min fulla internethastighet på 250/100 via trådlöst.

Verkar köra AC konstant på mina enheter.

Med Asus FW?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svalle:

Med Asus FW?

Nej, med Merlin visserligen. Men jag fimpade 2.4Ghz radion manuellt, det har jag för mig att det går med standardmjukvara?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, med Merlin visserligen. Men jag fimpade 2.4Ghz radion manuellt, det har jag för mig att det går med standardmjukvara?

Har en del som bara går på 2,4. Men Merlin är väl nästa steg att ta antar jag.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag kör endast 5Ghz på min, får ut min fulla internethastighet på 250/100 via trådlöst.

Verkar köra AC konstant på mina enheter.

Ja jo, har du ac enheter så kommer de ju köra ac, men har du enheter som inte stödjer det, som stödjer tex N eller till och med bara g (rätt ovanligt nu). Så drar de ner hastigheten på hela det trådlösa nätet. Problemet är ju inte jättestort med N eller g egentligen, då du får ut runt 50 på g och runt 100 på n.

Skrivet av svalle:

Har en del som bara går på 2,4. Men Merlin är väl nästa steg att ta antar jag.

Det är inga problem att stänga av 2.4 med vanlig FW heller. Jag brukar köra olika SSIDn, kör mitt 5 GHz som hidden så får gästerna köra på 2.4

Blir dock lite orolig om de fortfarande har stabilitets problem :/ Får nog testa Merlin direkt verkar det som...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Band Begränsning

Finns det funktion i routern där jag kan begränsa grabbens trådanslutna dator till max 10mbit eller lägre ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

Finns det funktion i routern där jag kan begränsa grabbens trådanslutna dator till max 10mbit eller lägre ?

"Bandwidth Limiter helps you to control download and upload max speed of your cleint devices."

Verkar som det?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Detta är ju ta mig fan en riktig pissrouter.

Kör senaste FW från Asus och mitt Asus PCE-AC68 nätverkskort som är gjort för att köras ihop med denna router tvärvägrar att fungera på 5GHz-bandet, 2.4GHz går ypperligt men vad fan ska man då lägga ut 700kr på ett nätverkskort som inte gör det man tillverkat det för?

Eller jo, det fungerar till dess att man gör någon som helst ändring i 5GHz-profilen, därefter går det inte att ansluta alls. Eller bara så fort man startar om routern efter flashning till ny fw, efter det så är allt kört.

Funkar inte med merlins fw heller. Så jävla less på skräpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

"Bandwidth Limiter helps you to control download and upload max speed of your cleint devices."

Verkar som det?

Vart hittade du de ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

Vart hittade du de ?

På Adaptive QoS när man loggar in på routern.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Varför funkar inte 5GHz-nätet när man kör på 40 eller 80MHz? Det funkar enbart på 20MHz men då får man pissiga 195Mbps..

Permalänk

Köpte min AC87U under Black Friday då Komplett sålde dem för halva priset, och den har fungerat klockrent i 3 dagar men nu ikväll när jag och sambon satt och tittade på film så slutade helt plötsligt 5G att fungera, det bara försvann. Alla våra uppkopplade enheter (HTPC, mobiltelefoner osv) blev utkastade då 5G nätet inte gick att hitta längre. I routern så finns det inga som helst indikationer på att något skulle vara konstigt.

Någon som har något vettigt att komma med, jag blev varnad av en kamrat när jag sa att jag hade köpt routern att det skulle vara en massa krångel med den men trodde han bara var avundsjuk men nu börjar man ju bli lite misstänksam...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk

Gick in i admingränssnittet och kollade om det fanns någon ny firmware, men enligt routern så var det den senaste. Gick till asus.se, valde routern bland produkterna och valde sedan firmware, och se där, det fanns en ny firmware släppt igår. Dessutom så fanns det en hel massa firmwareuppdateringar sedan den version som låg i routern (som var släppt i April!!) så hur själva routern söker efter uppdateringar vete tusan...

Har nu lagt in den nya firmwaren och får hoppas att det håller sig ett tag till (5G hoppade igång igen när jag hade uppdaterat firmware).

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av z94joma:

Tycker GUI't är extremt långsamt. Varför tar det 10-15 sekunder att ladda en sida från routern?

Har du nod32 installerat på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Gick in i admingränssnittet och kollade om det fanns någon ny firmware, men enligt routern så var det den senaste. Gick till asus.se, valde routern bland produkterna och valde sedan firmware, och se där, det fanns en ny firmware släppt igår. Dessutom så fanns det en hel massa firmwareuppdateringar sedan den version som låg i routern (som var släppt i April!!) så hur själva routern söker efter uppdateringar vete tusan...

Har nu lagt in den nya firmwaren och får hoppas att det håller sig ett tag till (5G hoppade igång igen när jag hade uppdaterat firmware).

Tack för tipset ska genast kolla in den nya uppdateringen

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hem denna router. 5 Ghz bandet funkar på telefon och min smart tv utan problem.

Kör nyaste firmware versionen från Asus.

Får ut Max 900 mbit med kabel och med min N56U låg jag på 960 mbit.

Trådlösa motagning via wifi är dock helt överlägsen och högre hastigheter när jag jämfört lite under kvällen några timmar.

Hur ser du om telefonen använder Ac bandet ?

Vad är skillnaden mellan Merlin och Asus egna mjukvara från 11 December.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min från komplett också. Tror på fan att 5GHz inte fungerar.. Har uppdaterat till senaste (11 december update) från Asus och fabriksåterställde efter uppdateringen. 5GHz fungerade i typ två dagar men sedan så hänger det sig verkligen hela tiden, fullständigt oanvändbart.

Installerar Merlin nu. Funderar på att fråga komplett om jag får ångra köpet istället. Verkar vara hur många som helst med det här problemet.

Värdelöst Asus!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Fick min från komplett för drygt vecka sedan som rullar på senaste FW från asus och har inte märkt av något av dom problems i tråden. 5GHz nätet har funkat felfritt. Kör bara AC enheter mot 5GHz nätet, resten ligger på 2,4. Antingen har jag bara haft tur eller så kanske problemet kommer längre fram, vem vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 16GB DDR4-3200 | 1TB NVMe
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200 | 512GB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Gick in i admingränssnittet och kollade om det fanns någon ny firmware, men enligt routern så var det den senaste. Gick till asus.se, valde routern bland produkterna och valde sedan firmware, och se där, det fanns en ny firmware släppt igår. Dessutom så fanns det en hel massa firmwareuppdateringar sedan den version som låg i routern (som var släppt i April!!) så hur själva routern söker efter uppdateringar vete tusan...

Har nu lagt in den nya firmwaren och får hoppas att det håller sig ett tag till (5G hoppade igång igen när jag hade uppdaterat firmware).

Vill gärna veta om du fick till 5GHz bandet. Jag hade också problem som fixade sig med senaste uppdateringen men tyvärr slutade det fungera efter några dagar. Sitter i valet och kvalet att ångra köpet.

Mitt sista hopp är att Merlin fungerar eller en ny uppdatering från Asus illa kvickt.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Skrivet av edda123:

Vill gärna veta om du fick till 5GHz bandet. Jag hade också problem som fixade sig med senaste uppdateringen men tyvärr slutade det fungera efter några dagar. Sitter i valet och kvalet att ångra köpet.

Har faktiskt ingen aning om vad jag gjorde för något speciellt för att få det hela att fungera, just nu så rullar det på och har gjort det sedan jag fick starta om det hela för någon vecka sedan. Det är måååånga som klagar över 5G på denna routern och det verkar som att det är 5G chippet som blir överhettat i många fall så se till att den har gott med ventilation, jag har ställt min router på högkant lite snett så att luften kan passera ganska bra.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC87U Firmware version 3.0.0.4.378.9383 2015/12/11
Någon som testat denna ?
När jag försöker ladda upp den så säger routern att det är felaktig bild eller felaktig överföring.

Permalänk
Medlem

En ny ute igen
körde precis in 3.0.0.4.378_9460

Permalänk
Entusiast

Förstår inte alls problemen med 5Ghz? Har haft min i snart ett år och den har fungerat sen dag ett.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Förstår inte alls problemen med 5Ghz? Har haft min i snart ett år och den har fungerat sen dag ett.

Förutom att man blev dissad konstant samt den sög ut batteriet så va den OK