En veterans tankar kring byte från PC till PS4 (för spel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

Fast konsolerna klara redan 1080p /60fps finns en drös med spel som kör detta. (ex. metro last light som ser riktigt bra ut)
det är upp till spelutvecklarna hur dom prioritera

Detta.

Nintendo klarar ju pusha ut 1080p / 60fps på Wii U, så det handlar ju enbart om optimering/prioritering från spelskaparnas sida.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

Fast konsolerna klara redan 1080p /60fps finns en drös med spel som kör detta. (ex. metro last light som ser riktigt bra ut)
det är upp till spelutvecklarna hur dom prioritera

Så du menar att det är acceptabelt att du får en dålig spelupplevelse som AC: Unity, eftersom spelutvecklare har en helt annan prioritering än att ge dig en bra spelupplevelse?

Bend over some more, will you?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Detta.

Nintendo klarar ju pusha ut 1080p / 60fps på Wii U, så det handlar ju enbart om optimering/prioritering från spelskaparnas sida.

Så klart de kan. De kan ju pusha ut precis vad de vill så länge som de inte använder sig av krävande texturer, anti-aliasing och så vidare.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=511628
http://www.eurogamer.net/articles/df-hardware-wii-u-graphics-...

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Så du menar att det är acceptabelt att du får en dålig spelupplevelse som AC: Unity, eftersom spelutvecklare har en helt annan prioritering än att ge dig en bra spelupplevelse?

Bend over some more, will you?

Nej självklart inte, ingen borde acceptera spel som Unity (särskilt på konsol)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

Nej självklart inte, ingen borde acceptera spel som Unity (särskilt på konsol)

Vad hände med "det är upp till spelutvecklarna hur de vill prioritera" då? För vad du säger går ju tvärt emot vad en spelutvecklare kanske prioriterar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

Nej självklart inte, ingen borde acceptera spel som Unity (särskilt på konsol)

Vet inte riktigt hur stor skillnad det är på Unity nu jämfört med när det kom ut. Vad jag vet däremot är att när jag spelade det så hade fjärde patchen kommit redan som kom förra veckan och enligt mig ar det helt spelbart. Har klarat hela main storyn och har total sync på ungefär 50%. Det kanske inte är 30fps hela tiden men det är absolut spelbart. Däremot så tycker jag ändå att spelets skick vid release är helt oacceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Så du menar att det är acceptabelt att du får en dålig spelupplevelse som AC: Unity, eftersom spelutvecklare har en helt annan prioritering än att ge dig en bra spelupplevelse?

Bend over some more, will you?

Sitt inte och spela dum nu. Ingen har sagt det(ja, utom du). Prioritera betyder inte att göra ett extremt ooptimerat och buggit spel. Det går att göra spel i 1080p och 60fps till Ps4 utan problem. Men spelutvecklare väljer att satsa på 1080p/30fps för att det är populärare(vilket är helt OK att göra). Det har absolut inget att göra med den katastrof som Unity är. Det var inte prioritering. Bara dåligt skapande.

Att säga att spelutvecklare kan prioritera mellan högre grafikinställningar eller högre FPS är inte på något sätt samma sak som att säga att ett rakt igenom buggigt och närmast ospelbart spel är OK.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Sitt inte och spela dum nu. Ingen har sagt det(ja, utom du). Prioritera betyder inte att göra ett extremt ooptimerat och buggit spel. Det går att göra spel i 1080p och 60fps till Ps4 utan problem. Men spelutvecklare väljer att satsa på 1080p/30fps för att det är populärare(vilket är helt OK att göra). Det har absolut inget att göra med den katastrof som Unity är. Det var inte prioritering. Bara dåligt skapande.

Jag har fått intrycket av dig i dina tidigare inlägg att du är en någolunda klartänkt (nåja) individ men jag måste bara fråga dig; tänkte du verkligen igenom ditt inlägg? För jag undrar lite hur fan du tänkte här:

"Men spelutvecklare väljer att satsa på 1080p/30fps för att det är populärare(vilket är helt OK att göra)".

Hade jag fel om att du skulle vara en någolunda klartänkt individ?

Skrivet av Marinlik:

Att säga att spelutvecklare kan prioritera mellan högre grafikinställningar eller högre FPS är inte på något sätt samma sak som att säga att ett rakt igenom buggigt och närmast ospelbart spel är OK.

Varför inte köra på 720p och 60fps då? Jag menar, peasants sväljer ju allt möjligt trams som kommer ur spelutvecklares munnar så varför inte säga något som faktiskt funkar?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag har fått intrycket av dig i dina tidigare inlägg att du är en någolunda klartänkt (nåja) individ men jag måste bara fråga dig; tänkte du verkligen igenom ditt inlägg? För jag undrar lite hur fan du tänkte här:

"Men spelutvecklare väljer att satsa på 1080p/30fps för att det är populärare(vilket är helt OK att göra)".

Hade jag fel om att du skulle vara en någolunda klartänkt individ?

Varför inte köra på 720p och 60fps då? Jag menar, peasants sväljer ju allt möjligt trams som kommer ur spelutvecklares munnar så varför inte säga något som faktiskt funkar?

Riktigt löjligt att kalla folk för peasants för att de spelar på en annan platform än du. Ditt stora hat mot konsoler gör att du inte verkar så klartänkt inom området.

Fast nu väljer spelutvecklare 30fps med högre grafikinställningar för att den skillnaden är mycket tydligare(speciellt i PR) än vad 60fps är. Med handkontroll så tycker jag ofta att det är rätt val. Vad är det du inte tänker är klart? 1080P 30fps är ett val de gör. Det är inte så att det av en slump blir just de siffrorna. GTA V skulle lätt kunna vara 60fps på PS4 och Xone. Men då med lägre grafik. Jag skulle våga satsa stora pengar på att konsolerna skulle kunnat haft dubbla R9 290x, och många spel skulle fortfarande vara i 30 fps för att de prioriterar grafik före framerate.

Jag skulle själv aldrig göra valet 30fps och högre grafik när jag sitter på PC precis framför skärmen och med m+tb. Men på konsol så skulle jag nog nästan alltid göra valet 30fps och högre grafik. Men det har absolut inget med den katastrof som Unity var. Att släppa ett extremt buggigt spel är ett helt annat val.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Riktigt löjligt att kalla folk för peasants för att de spelar på en annan platform än du. Ditt stora hat mot konsoler gör att du inte verkar så klartänkt inom området.

Jag skulle uppskatta om du lät bli sätta ord i munnen på mig då så mig veterligen så har jag varken sagt något hatiskt om konsoller eller om de som spelar på konsoller. Att jag kallar vissa för peasants antyder snarare på vissa individers tendens att sluka allt nonsens som sprutar från spelutvecklare och tillverkarna själva och återupprepa det som det var gudomlig sanning.

Att du har tolkat det som att jag hatar konsoller och alla som spelar konsoller verkar, tja, inte så klartänkt det heller.

Skrivet av Marinlik:

Fast nu väljer spelutvecklare 30fps med högre grafikinställningar för att den skillnaden är mycket tydligare(speciellt i PR) än vad 60fps är. Med handkontroll så tycker jag ofta att det är rätt val. Vad är det du inte tänker är klart? 1080P 30fps är ett val de gör. Det är inte så att det av en slump blir just de siffrorna. GTA V skulle lätt kunna vara 60fps på PS4 och Xone. Men då med lägre grafik. Jag skulle våga satsa stora pengar på att konsolerna skulle kunnat haft dubbla R9 290x, och många spel skulle fortfarande vara i 30 fps för att de prioriterar grafik före framerate.

Jag skulle själv aldrig göra valet 30fps och högre grafik när jag sitter på PC precis framför skärmen och med m+tb. Men på konsol så skulle jag nog nästan alltid göra valet 30fps och högre grafik. Men det har absolut inget med den katastrof som Unity var. Att släppa ett extremt buggigt spel är ett helt annat val.

What? Är du hög på riktigt eller?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag skulle uppskatta om du lät bli sätta ord i munnen på mig då så mig veterligen så har jag varken sagt något hatiskt om konsoller eller om de som spelar på konsoller. Att jag kallar vissa för peasants antyder snarare på vissa individers tendens att sluka allt nonsens som sprutar från spelutvecklare och tillverkarna själva och återupprepa det som det var gudomlig sanning.

Att du har tolkat det som att jag hatar konsoller och alla som spelar konsoller verkar, tja, inte så klartänkt det heller.

What? Är du hög på riktigt eller?

Vad i det jag skrev är det som inte stämmer?(inget. Men du ger aldrig svar eller argumentation utan försöker bara förolämpa för du inte vet vad du pratar om)

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Marinlik:

Riktigt löjligt att kalla folk för peasants för att de spelar på en annan platform än du. Ditt stora hat mot konsoler gör att du inte verkar så klartänkt inom området.

Fast nu väljer spelutvecklare 30fps med högre grafikinställningar för att den skillnaden är mycket tydligare(speciellt i PR) än vad 60fps är. Med handkontroll så tycker jag ofta att det är rätt val. Vad är det du inte tänker är klart? 1080P 30fps är ett val de gör. Det är inte så att det av en slump blir just de siffrorna. GTA V skulle lätt kunna vara 60fps på PS4 och Xone. Men då med lägre grafik. Jag skulle våga satsa stora pengar på att konsolerna skulle kunnat haft dubbla R9 290x, och många spel skulle fortfarande vara i 30 fps för att de prioriterar grafik före framerate.

Jag skulle själv aldrig göra valet 30fps och högre grafik när jag sitter på PC precis framför skärmen och med m+tb. Men på konsol så skulle jag nog nästan alltid göra valet 30fps och högre grafik. Men det har absolut inget med den katastrof som Unity var. Att släppa ett extremt buggigt spel är ett helt annat val.

Visst är det ett val, men det verkar allt mer som om det valet inte har med upplösningen att göra utan att CPU-delen helt enkelt är flaskhals och det inte skulle räcka med att minska upplösningen för att nå bättre FPS. Får man CPU-delen som flaskhals är man i en mycket sämre position än om det är GPU-delen som är flaskhals. GPU-delen kan alltid fixas genom lägre upplösning och/eller lite enklare geometri. Om flaskhalsen är CPU-delen finns det inte något enkelt man bara kan dra ner.

Ett sådant exempel är Dragon age: inquisition där PS4 inte riktigt klarar att hålla 30FPS hela tiden, medan XBO i stort sätt fixar detta. Nu kör PS4 1920x1080 mot 1600x900 på XBO, då det är förklaringen, eller hur? 1920x1080 är ca 44% fler pixels jämfört med 1600x900, PS4 har ca 50% högre beräkningskapacitet och den har 85% högre kapacitet på ROP (Raster OPerations), ROP är det som får ta största smällen vid högre upplösning så PS4 borde ha mer luft än XBO här. XBO har fördelen av ca 10% högre frekvens på CPU-delen + DDR3 är lite bättre för CPU-delen jämfört med GDDR5 (marginellt lägre latens).

Kanske det blir livlinan för XBO, om CPU-delen blir allt mer flaskhals i denna generation så kommer skillnaden mellan dessa konsoler eventuellt krympa eller i alla fall inte öka i framtiden (PS4 kommer alltid ha möjlighet till samma komplexitet med något högre upplösning). För PC-spelarna betyder nog detta att i5-2500 inte behöver uppgraderas under denna konsolgeneration

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Knappast, en datormotsvarande PS4 i prestanda blir nog mer än 5k löst att bygga själv, och skulle inte ens tro att du (från vanlig butik) får tag på komponenter motsvarande PS4, i uppbyggnad rent trkniskt (inte specs). Och ex PS4 är upobyggd annorlunda mot en "normal" pc och ger därmed en bättre presatanda än att löst sätta ihop mobo, cpu o grafik.

Fast, konsol är ju inte dyrare än PC. Nya spel på klnsoll ligger på 5-600 kr, till pc oftast runt 400 kr, således skiljer det 1-200 kr max, vilket man oftast får igen vidknbyte av spelen i butik, vilke duknre kan med pc spel. Så konsolspel blir inte dyrare alls, och ev månadskostnad är inget mot vad man får tillbaka i värde, med rätt många spel varje månad, bra rabatter, backup sv dkna sparfiler etc, det det är nnappast en kostnad utan ren "vinst" då de ger ut spel värda flera gånger kostnaden tillbaka.

Och tillbehör till konsol är billigare än till pc, ett tangentbord till pc kan lätt kosta 1-2k för "gaming" medans en kontroll kostar ca 5-600 kr, dvs rätt mycket billigare!

Dold text

Om du köper ett med mekaniska brytare ja.

Köpte ett sidewinder x4 och det gick på 300kr ca Musen dock gick på 500kr senaste jag köpte (tidigare hade jag en under 300Kr som funka ok). Beror helt på vad du är villig att betala, att det står gaming på grejerna skiter jag i så länge det inte gör produkten dyrare.

Skrivet av nidnus:

Hej alla,

Här hade jag tänkt dela med mig lite kring de tankar och känslor jag har kring bytet ifrån PC till PS4. Jag har haft PC sedan första utgåvan av Prince of Persia, Star Quest, Kings Quest osv. Jag är 35 år nu och den första PC jag hade kom med en svartvit monitor och var stor (och tung) som ett kassaskåp. Stegvis har jag varit med om revolutionen ifrån svartvitt till 16, 256 och 64k färger. Jag har rest län och land runt för olika copy-parties med hundratals 1.44mb disketter i ryggsäcken och jag var med på tiden då internet kom i 28k (brak,sprak,peooo-piiii,kzzzz,kaaaa). Visst, jag är långt ifrån den enda senioren på det här forumet, men nånstans känner jag att vi är i minoritet, så det ligger på våra axlar att förmedla historien till den yngre generationen. Ska sanningen fram vågar jag inte ens tänka på hur högstadiet skulle varit om FB fanns....

Eftersom jag bott utomlands de senaste tio åren har jag haft laptop som spelplattform sedan ett par år tillbaka. OK, men inte optimalt. Det senaste spelet jag upplevde att jag kunde spela med någorlunda behag var Far Cry 3 (som jag tyckte var kul, även om grafikinställningarna jag tvingades köra med var rätt kassa). I vilket fall som helst så har jag nu inhandlat en PS4. Först lekte jag med tanken att bygga ihop en stationär men kände helt enkelt inte att det var värt pengarna. Mitt arbete sköter jag ifrån en laptop (mac för tillfället, bytte precis ifrån PC (jag har kört Windows sedan 3.x så bytet är värt en tråd i sig) och jag känner inte något direkt behov av att strula med flera olika system för jobb (vilket följer lite per automatik om man sitter på ytterligare en dator hemma).

Så PS4. Vad är intrycket? Jag kan inte säga annat än att jag är mindblown av de spel jag kört hittills (rätt begränsat urval iof: GTAV och Last of Us remastered). Jag hade i och för sig prövat GTA på Xbox360 tidigare, men på PS4 är det en helt annan visa. Dessutom, Last of Us är nog det snyggaste spelpaket jag någonsin sett. Det är motsvarigheten till en HBO-serie. Inte nog med att det är hästlängder snyggare än vad jag sett på min laptop, produktionsvärdet är på en helt annan nivå än vad jag tidigare upplevt. Typ för första gången sitter jag och bryr mig om vad karaktärerna säger och gör. Jag känner mig inte stressad och uttråkad när jag går och utforskar på måfå. Visst, GTA5 har samma produktion, men på sätt och viss följer det lite samma spår som fyran, vilket jag spelade en hel del på min senaste stationära varav wow-faktorn inte är lika påtaglig. På båda spelen är grafiken fenomenal. Nu har jag inte kört de senaste spelen på den mest upphottade PC-riggen, men är det verkligen stor skillnad? Om inte, är det verkligen värt de enorma summor man måste lägga ned på en högpresterande dator?

Det är dessutom en helt annan upplevelse att sitta i soffan men en kontroll än att stressa med tangentbord, mus och dålig hållning framför en skärm.

Jag märker att jag är betydlig sämre på FPS, men upplevelsen är och andra sidan betydligt mer avslappnad och behaglig. Möjligt att jag börjar närma mig medelåldern och bekvämligheten väger tyngre och tyngre.

Nu när jag ser tillbaka på mina senaste 5-10 år med spel så borde jag bytt för länge sedan. Innan var det viktigt att ha den bästa PCn man kunde få (vilket kostade multum och oftast var mest strul), men nu: 4k för en PS4 är ju tio papp billigare än en bra PC. OK, man måste betala för spelen (vilket man borde för bra spel även på PC!) men väljer man väl räcker ju varje spel minst en månad så 50-60€ är rätt motiverat.

I vilket fall som helst. Jag har varit lite eld och lågar över mitt nyfunna spelintresse så kände att jag ville skriva av mig. Kanske känner någon igen sig.

Må väl.

Dold text

Inte bara FPS är viktiga vissa saker funkar sämre på konsol som spel som kräver aming (vissa spel har inbyggd aming bot på konsol för att underlätta för spelarna). Bilspel är lika roligt på konsol som PC (kör med kontroll på båda två). Vet inte vad ni menar med konstanta uppdateringar. steam och origin sköter sånt själva och tidigare spel som BF 2 kom en patch i typ en gång om året inte ens det. Även konsoler kommer både uppdateringar till os:et och spelen. PÅ PC kan du t.ex spela som vanligt om det kommer uppdateringar till Windows eller till något spel så kan man spela annat spel. Du får vänta på varje uppdatering på konsolen om det inte är ändrat i nya generationen då.

Sen PS 3 funkade inte så bra (kom en pop up ruta upp i hörnet lagga spelet), hade inget bra flyt ändå. Sen var det rätt suddigt och oskarpt på PS3 i alla fall, även en polare tyckte det med när han gick över till PC på Heltid.

Men som sagt gör dom ett bra bilspel som flyter bra även vid höghastighet och ser okej snyggt ut (inte massa taggiga kanter och sånt) så spelar det ingen roll vilken plattform.

Men strategispel och FPS gör sig bättre på PC. Sen det där med stress förstår jag inte, beror precis på vilket spel du kör. Finns även bra lugna spel till PC med.

Men kör på det du är bekväm med, Pc kostar inte så mycket längre runt 6k till 10k kommer du långt och begagnat ännu längre

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Så klart de kan. De kan ju pusha ut precis vad de vill så länge som de inte använder sig av krävande texturer, anti-aliasing och så vidare.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=511628
http://www.eurogamer.net/articles/df-hardware-wii-u-graphics-...

Ja, absolut.
Och samma val finns för PS4/Xbone.

Jag tar hellre 30+ fps konstant än någon extra grafisk effekt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Jag skulle uppskatta om du lät bli sätta ord i munnen på mig då så mig veterligen så har jag varken sagt något hatiskt om konsoller eller om de som spelar på konsoller. Att jag kallar vissa för peasants antyder snarare på vissa individers tendens att sluka allt nonsens som sprutar från spelutvecklare och tillverkarna själva och återupprepa det som det var gudomlig sanning.

Att du har tolkat det som att jag hatar konsoller och alla som spelar konsoller verkar, tja, inte så klartänkt det heller.

What? Är du hög på riktigt eller?

det är enorm skillnad med att lira 30fps med handkontroll framför tvn vs pc och mus 30fps. det går inte att jämföra.
grejen är 30fps fungera helt okej med handkontroll, det säger sig självt.
en mus med 4k dpi eller va standaren är kommer kännas skit med 30fps, med handkontroll få du mer mjuka rörelse som i sig ge 30fps rätt bra upplevelse.
pc med mus+tangetbord är 60+ fps att föredra så klart.

Permalänk
Medlem

Eh... 30 FPS är 30 FPS oavsett vilken bildkälla du använder. Vill du ha mjuka rörelser, gör du mjuka rörelser, vill du ha stora snabba rörelser gör du det. Anledningen till att man begränsar antalet FPS är inte för att handkontroller är mer eller mindre lämpade för olika FPS, utan för att man med lägre MAX FPS kan hantera mer komplex rendering. Om man hade kört slideshows med 1 bild var sekund, hade man kunnat göra det riktigt snyggt. Vad som är "spelbart" är subjektivt, men helt klart är att FPS som motsvarar de man får ut på en konsol, även om det gäller samma spel, och samma kontrollmetod, inte anses vara "nog".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, absolut.
Och samma val finns för PS4/Xbone.

Jag tar hellre 30+ fps konstant än någon extra grafisk effekt.

Så vad hade du föredragit om du hade getts valet, 1080p och 30 FPS utan några grafiska effekter eller 720p och 60 FPS med kanske någon grafisk effekt. Jag har iofs redan på känn vad du kommer svara.

Nu slipper jag iallafall oroa mig för jag har redan alla dessa val.

Skrivet av Carolus Rex:

det är enorm skillnad med att lira 30fps med handkontroll framför tvn vs pc och mus 30fps. det går inte att jämföra.
grejen är 30fps fungera helt okej med handkontroll, det säger sig självt.
en mus med 4k dpi eller va standaren är kommer kännas skit med 30fps, med handkontroll få du mer mjuka rörelse som i sig ge 30fps rätt bra upplevelse.
pc med mus+tangetbord är 60+ fps att föredra så klart.

Nu har jag aldrig spelat ett spel på PC som körs i 30 FPS men jag tror dig, det låter fruktansvärt oavsett om du kör på handkontroll eller tagentbord och mus.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Vad i det jag skrev är det som inte stämmer?(inget. Men du ger aldrig svar eller argumentation utan försöker bara förolämpa för du inte vet vad du pratar om)

Jag har aldrig sagt något hatiskt om konsoller eller människor som föredrar konsoller. Att jag sedan tycker att ni har mindre klyftiga argument är inte detsamma som hatiskt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Så vad hade du föredragit om du hade getts valet, 1080p och 30 FPS utan några grafiska effekter eller 720p och 60 FPS med kanske någon grafisk effekt. Jag har iofs redan på känn vad du kommer svara.

Nu slipper jag iallafall oroa mig för jag har redan alla dessa val.

Beror på spelet såklart.
Det mesta jag spelar på konsoll är "konsoll-spel", fps t ex kan jag spela lite på konsoll, men primärt på pc där man slipper välja.
För t ex mario kart om jag var tvungen att välja hade jag helt klart valt 720p/60fps för att det är ett snabbt spel.
För ett spel som SMB 3D World är nog 1080p/30fps det bättre valet.

Nu gällde det dock att spelen går väl under 30 fps i vissa fall.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag har aldrig sagt något hatiskt om konsoller eller människor som föredrar konsoller. Att jag sedan tycker att ni har mindre klyftiga argument är inte detsamma som hatiskt.

Du skriver att jag inte är klartänkt och att jag är hög, istället för att ge något argument för varför jag har fel. Kolla lite på hur spel designas så kommer du att märka att FPS, upplösning och allt annat inte är något som man magiskt kommer fram till. Det är av design. Som lägre FPS men fler grafiska effekter(GTA) eller högre FPS men färre grafiska effekter(CoD)

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Beror på spelet såklart.
Det mesta jag spelar på konsoll är "konsoll-spel", fps t ex kan jag spela lite på konsoll, men primärt på pc där man slipper välja.
För t ex mario kart om jag var tvungen att välja hade jag helt klart valt 720p/60fps för att det är ett snabbt spel.
För ett spel som SMB 3D World är nog 1080p/30fps det bättre valet.

Nu gällde det dock att spelen går väl under 30 fps i vissa fall.

Själv hade jag kört på 720p och 60 FPS, om inte 1080p och 60 FPS är möjligt. Ett spel som är låst till 30 FPS är inget jag skulle acceptera idag och argument som att det är mer cinematiskt med 30 FPS är inget annat än nonsens när filmer körs i 24 FPS.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Du skriver att jag inte är klartänkt och att jag är hög, istället för att ge något argument för varför jag har fel. Kolla lite på hur spel designas så kommer du att märka att FPS, upplösning och allt annat inte är något som man magiskt kommer fram till. Det är av design. Som lägre FPS men fler grafiska effekter(GTA) eller högre FPS men färre grafiska effekter(CoD)

Jag tycker att dina argument är kassa ja och att det du skrev var rätt flummigt:

"Fast nu väljer spelutvecklare 30fps med högre grafikinställningar för att den skillnaden är mycket tydligare(speciellt i PR) än vad 60fps är. Med handkontroll så tycker jag ofta att det är rätt val. Vad är det du inte tänker är klart? 1080P 30fps är ett val de gör. Det är inte så att det av en slump blir just de siffrorna. GTA V skulle lätt kunna vara 60fps på PS4 och Xone. Men då med lägre grafik. Jag skulle våga satsa stora pengar på att konsolerna skulle kunnat haft dubbla R9 290x, och många spel skulle fortfarande vara i 30 fps för att de prioriterar grafik före framerate.

Jag skulle själv aldrig göra valet 30fps och högre grafik när jag sitter på PC precis framför skärmen och med m+tb. Men på konsol så skulle jag nog nästan alltid göra valet 30fps och högre grafik. Men det har absolut inget med den katastrof som Unity var. Att släppa ett extremt buggigt spel är ett helt annat val"

LOL.. can I have some of what you are smoking?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag tycker att dina argument är kassa ja och att det du skrev var rätt flummigt:

"Fast nu väljer spelutvecklare 30fps med högre grafikinställningar för att den skillnaden är mycket tydligare(speciellt i PR) än vad 60fps är. Med handkontroll så tycker jag ofta att det är rätt val. Vad är det du inte tänker är klart? 1080P 30fps är ett val de gör. Det är inte så att det av en slump blir just de siffrorna. GTA V skulle lätt kunna vara 60fps på PS4 och Xone. Men då med lägre grafik. Jag skulle våga satsa stora pengar på att konsolerna skulle kunnat haft dubbla R9 290x, och många spel skulle fortfarande vara i 30 fps för att de prioriterar grafik före framerate.

Jag skulle själv aldrig göra valet 30fps och högre grafik när jag sitter på PC precis framför skärmen och med m+tb. Men på konsol så skulle jag nog nästan alltid göra valet 30fps och högre grafik. Men det har absolut inget med den katastrof som Unity var. Att släppa ett extremt buggigt spel är ett helt annat val"

LOL.. can I have some of what you are smoking?

Återigen, vad har du problem med? Grafikinställningarna är inte magi. Det är ett val de gör när de designar spelet. De väljer 30 fps framför lägre grafikinställningar. Om de tyckte att 60 fps var viktigt så skulle spelet ha det. Som Call of Duty alltid har, då de prioriterar FPS. Jag har argument, du har inga och du har gång på gång bevisat att du inte har en aning om vad du pratar om

Jag säger inte att konsolerna är jätte kraftiga, det är de inte. Jag säger bara att det är ett val de gör med att köra bättre grafik och lägre FPS. Ett val många säkerligen hade gjort även om konsolerna hade varit mycket kraftigare.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Återigen, vad har du problem med? Grafikinställningarna är inte magi. Det är ett val de gör när de designar spelet. De väljer 30 fps framför lägre grafikinställningar. Om de tyckte att 60 fps var viktigt så skulle spelet ha det. Som Call of Duty alltid har, då de prioriterar FPS. Jag har argument, du har inga och du har gång på gång bevisat att du inte har en aning om vad du pratar om

Varför bryr du dig om att svara på hans inlägg när han ändå bara kallar dig hög? För övrigt så måste jag säga att jag tycker det låter väldigt logiskt det du säger. Jag personligen tycker det ska vara 60fps på fps och fighting spel, finns nog några till där genrer där det skulle vara trevligt men för spel som Dragon Age etc. spelar det knappt någon roll och då kan de lika gärna köra 30 fps med högre grafik.

Permalänk
Medlem

113 fps är lagom

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Återigen, vad har du problem med? Grafikinställningarna är inte magi. Det är ett val de gör när de designar spelet. De väljer 30 fps framför lägre grafikinställningar. Om de tyckte att 60 fps var viktigt så skulle spelet ha det. Som Call of Duty alltid har, då de prioriterar FPS. Jag har argument, du har inga och du har gång på gång bevisat att du inte har en aning om vad du pratar om

Jag säger inte att konsolerna är jätte kraftiga, det är de inte. Jag säger bara att det är ett val de gör med att köra bättre grafik och lägre FPS. Ett val många säkerligen hade gjort även om konsolerna hade varit mycket kraftigare.

Jag tvivlar starkt på att det handlar om att de gör ett val, tvingas mer till kompromisser är mer troligt. AMDs Jaguar APU må vara en effektiv SoC men vi talar om motsvarigheten till en low-end PC och det finns bara så mycket som du kan göra med en sådan artitektur innan du springer in i en vägg.

Vad det beträffar att du har argument medan jag har inga, kan du visa tecken på att du har det då istället för komma med sällsynt korkade argument som det nedan:

"Jag skulle våga satsa stora pengar på att konsolerna skulle kunnat haft dubbla R9 290x, och många spel skulle fortfarande vara i 30 fps för att de prioriterar grafik före framerate."

Om konsoller hade plötsligt kört med dubbla R9 290X så tror jag knappast att någon seriös utvecklare hade behövt göra kompromisser mellan grafik och framerate för varför skulle de behöva göra det när konsollerna kör dubbla R9 290X? Det finns liksom ingen logisk anledning till varför de skulle göra det och vad det beträffar PR så är det bara att ta och kika på Uncharted 4.

https://imgur.com/r/pcmasterrace/mI23pH7

Vore iofs nice om konsollerna hade dubbla R9 290X så pinsamheter som ovan inte existerat.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Hej är själv 42 år med ett barn och sambo och hund, det tar ifrån en tiden som man annars spenderat på spel konsol som PC, har alltid drömt om den där super datorn som ostar som en bättre beggad bil
Har nu inte byggt en dator på flera år så tror inte jag skulle klara det faktiskt av andra skäl än tiden som gått.
Men är i funderingarna att antingen bygga en rejäl dator som klarar spel idag och år framöver.
så svävar mellan PS3,PS4 eller Xbox one.
Ser på blocket en massa fina priser på PS3 med hur många spel som helst, men vet ej om det är värt att lägga pengar på en PS3.
Ja man har mycket att fundera på.
PC för 25+K eller konsol med 3-4 spel noga valda för långvarighet och roligt det är frågan.

men visst finns vi "gamlingar" min första dator var iof en DX4 100mhz med 16mb minne och en 2gb disk kanske sen har datorerna avlöst varandra emellanåt var det konsoler som avlöste varann osv.
nu sitter man på en lappis med GT750M i sli ingen spel maskin per definition men klarar väl Company of heroes 2 på medium/låg

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Spelade mycket destiny när det släpptes (två timmar om dagen på ett ungefär). Jag blev van vid den låga bilduppdateringen, spelade någon timme bf4 på min swift, 110fps+. Sen när jag skulle göra den dagliga farmningen på destiny så trodde jag att någonting var sönder, hackade något otroligt.

Nae usch för allt som heter under 60 fps.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Hej är själv 42 år med ett barn och sambo och hund, det tar ifrån en tiden som man annars spenderat på spel konsol som PC, har alltid drömt om den där super datorn som ostar som en bättre beggad bil
Har nu inte byggt en dator på flera år så tror inte jag skulle klara det faktiskt av andra skäl än tiden som gått.
Men är i funderingarna att antingen bygga en rejäl dator som klarar spel idag och år framöver.
så svävar mellan PS3,PS4 eller Xbox one.
Ser på blocket en massa fina priser på PS3 med hur många spel som helst, men vet ej om det är värt att lägga pengar på en PS3.
Ja man har mycket att fundera på.
PC för 25+K eller konsol med 3-4 spel noga valda för långvarighet och roligt det är frågan.

men visst finns vi "gamlingar" min första dator var iof en DX4 100mhz med 16mb minne och en 2gb disk kanske sen har datorerna avlöst varandra emellanåt var det konsoler som avlöste varann osv.
nu sitter man på en lappis med GT750M i sli ingen spel maskin per definition men klarar väl Company of heroes 2 på medium/låg

PC går inte på 25+k om man inte vill ha någon extrem gaminglappis eller någon sjukt dyr vanlig dator.

PC går på runt 7/8k för vanlig spelburk för en allrundgamer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar