En veterans tankar kring byte från PC till PS4 (för spel)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Solaris:

Tycker mig se allt fler fighting och racing spel komma till PC också så det är bara en tidsfråga innan fler sportspel kommer (FIFA finns på PC).

Har inte fighting och racing alltid funnits i stor utsträckning till PC? Har varit ett stort fan av racingspel och även under tiden jag främst spelande på PC fanns det ett stort urval.

Däremot visar bl.a. FIFA 15 varför konsolerna står så högt i kurs hos speltillverkarna, den spelet har sålt bättre på WiiU än på PC, det har sålt 20-40 gånger mer per konsolmodell (Xbox360, PS3 & PS4) än PC...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är inte sjukt, det är en normal summa under 5 år, så på 5 års tid så är ju 15k inte så farligt.

Nu snittar förstås inte jag 3K om året i kostnader för mitt spelande, ens om man räknar in hårdvaru-uppgraderingar, eller nyköp av datorer... Så nog är 15K en försvarlig slant. Det är inte heller helt tydligt om dessa 15K inkluderade konsolens inköp eller inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu snittar förstås inte jag 3K om året i kostnader för mitt spelande, ens om man räknar in hårdvaru-uppgraderingar, eller nyköp av datorer... Så nog är 15K en försvarlig slant. Det är inte heller helt tydligt om dessa 15K inkluderade konsolens inköp eller inte.
B!

Står att det inkluderar konsolen, så då är inte 15k så mycket.
Och vad summan blir på just själva spelen beror ju på hur många spel man köper, och när man köper dem
Som alla saker, så är det samma med spel, att väntar man några veckor/ max någon månad efter release så är det 1-200 kr billigare oftast.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Står att det inkluderar konsolen, så då är inte 15k så mycket.

Nä, det står det faktiskt inte.
Så här står det:

Skrivet av TheSlimJim:

Mitt Xbox 360 med 20-talet spel, Xbox Live prenumerationer mm har kostat mig i runda slängar cirka 15000 :- sedan jag köpte det '09. Är helt sjukt egentligen.

"Mitt" indikerar att XboXen är inkluderad. "sedan jag köpte" lämnar det vidöppet för att kostnaden för boxen inte ingick. Men han droppar säkert förbi och klargör.
Men det känns som om det inte spelar så stor roll. 15000:- är långt mer än jag spendar på datorn över samma 5'års period.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nä, det står det faktiskt inte.
Så här står det:
"Mitt" indikerar att XboXen är inkluderad. "sedan jag köpte" lämnar det vidöppet för att kostnaden för boxen inte ingick. Men han droppar säkert förbi och klargör.
Men det känns som om det inte spelar så stor roll. 15000:- är långt mer än jag spendar på datorn över samma 5'års period.
B!

Det står ju helt klart att det kngår i priset "mitt xbox 360 MED 20....."

"Mitt Xbox 360 med 20-talet spel, Xbox Live prenumerationer mm har kostat mig i runda slängar cirka 15000 :- sedan jag köpte det '09. Är helt sjukt egentligen."
Läs första stycket igen, så står det "med" i meningen, dvs konsolen är inkluderad.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Läs första stycket igen, så står det "med" i meningen, dvs konsolen är inkluderad.

Han konstaterar vad han har. Som sagt, det framgår inte specifikt at xboxens inköpskostnad är inkluderad, men det är fortfarande irrelevant, då det är en hel del mer än jag spenderat på datorn över samma tidsperiod. Om något är jag avundsjuk, eftersom jag definitivt inte har råd med sådana utsvävningar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Han konstaterar vad han har. Som sagt, det framgår inte specifikt at xboxens inköpskostnad är inkluderad, men det är fortfarande irrelevant, då det är en hel del mer än jag spenderat på datorn över samma tidsperiod. Om något är jag avundsjuk, eftersom jag definitivt inte har råd med sådana utsvävningar.
B!

Jo det framgår tydligt att det är inkluderat i texten:

Skrivet av TheSlimJim:

Mitt Xbox 360 med 20-talet spel, Xbox Live prenumerationer mm har kostat mig i runda slängar cirka 15000 :- sedan jag köpte det '09. Är helt sjukt egentligen.

Notera att det står "med"
Så det som menas med "Mitt Xbox 360 MED 20-talet spel" är hårdvaran + spelen, då det står "med". Framgår tydligt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nä, det står det faktiskt inte.
Så här står det:
"Mitt" indikerar att XboXen är inkluderad. "sedan jag köpte" lämnar det vidöppet för att kostnaden för boxen inte ingick. Men han droppar säkert förbi och klargör.
Men det känns som om det inte spelar så stor roll. 15000:- är långt mer än jag spendar på datorn över samma 5'års period.
B!

"Han droppar säkert förbi och klargör." " ...och det känns inte som det spelar så stor roll." nej nej nej *gör ajabaja rörelse med fingret* så enkelt kommer du inte undan.
Detta skall utredas in i sista öret, detta släpper vi inte så lätt.

Han trodde ämnet var färdigbehandlat men där trodde han fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag har lirat konsol sen 1982. Spelade parallellt på PC under kanske 3 år.
För mig är konsol överlägset pga att man slipper tänka på hårdvara, slipper sitta vid skrivmaskinen och spelen blir billigare i och med inbyte.

Vad gäller grafik osv, imo, om ett spel inte är lika kul med sämre grafik så är det ett kvitto på att spelet suger.
Om den som spelar över huvudtaget reflekterar över grafiken när hen spelar så är det ett dåligt betyg.
Man ska vara så engagerad och inne i storyn att man inte tänker på annat.
Samma med film, färg eller svartvitt spelar ingen roll om filmen är bra.

Permalänk
Medlem

nu är jag dock inget veteran, är bara en liten pöjk som fyller 18 om 100 dagar... men min syn på det hela är att båda har sin för och nackdelar, jag spelar både dator och xbox360, det jag gillar med datorn är att det är lite mer action, spelar spel som dota, csgo, ibland lite cod... på xbox spelar jag nästan bara fifa, och ibland gta5, vilket vinner klart överlägset mot pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Konsolerna är billigare för de har massproduktion annars är det ingen magic i dem att de skulle presterar mer för pengarna än motsvarande hårdvara på marknaden. Att företagen skulle sälja konsoler för billigt för att sen tjäna pengar på spelen är lite av en myt.

Är ingen myt, men det är inte många fler konsoler än Xbox, Xbox 360, Playstation 2 och Playstation 3 som sålts med förlust (i början).

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kan inte komma ihåg att mitt 56K modem lät sådär

de gjorde de 56K (V90) bara de att dem Speciellt US Robotics hade volymkontroll så man kunde stänga av ljudet

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat läsa alla åtta sidor, men utan att göra detta till ett Konsoll vs PC-krig så vill jag säga detta:

Det är ganska avsevärd teknisk skillnad i vad en PC av senaste snitt är kapabel till i jämförelse med en konsoll. Det finns de som inte känner någon skillnad på det billigaste mousserande vita vinet och en flaska champagne, och då finns det inte heller någon mening med att lägga en massa pengar i onödan på något man inte uppskattar. Det är ganska mycket samma situation med PC vs Konsoll. En PC är så mycket mer än en konsoll någonsin kan bli, men för många är en konsoll mer än tillräckligt.

Strunta i vad andra säger och köp det som passar dig själv och din plånbok bäst!

Permalänk

Lånar tråden lite.

Jag velar fram och tillbaka om jag ska köpa en ny PC eller en PS4.
Så jag undrar; vilket är det billigaste alternativet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asonvargen:

Lånar tråden lite.

Jag velar fram och tillbaka om jag ska köpa en ny PC eller en PS4.
Så jag undrar; vilket är det billigaste alternativet?

PS4 i både inköp och i längden.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

PS4 i både inköp och i längden.

Precis det jag undrade. Vilken som är billigast i längden.

Tack för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asonvargen:

Precis det jag undrade. Vilken som är billigast i längden.

Tack för svar!

PS4 går på ca 3500 - 4000 kr (inkl 1 spel om man köper bundle)
En "speldator" (med billigaste möjliga saker) landar på ca 6500 kr.

Sen det man kan spara in på, egentligen oavsett plattform det är ju att vänta 1 månad eller så efter spelen släppts, och på så sätt minska kostnaden för spelen.
Och konsol har ju fördelen att de spelen kan bytas in i butik mot nya spel eller värdekort/pengar i handen tillbaka.

Sen kan det handla om hur mycket spel man spelar, spelar man väldigt mycket spel, och köper de direkt vid release så kan konsol spelen bli dyrare, men som sagt, väntar man någon månad med köp av spelen så är de prissänkta. :).
Även om konsol spel är dyrare i början/vid släpp än dess PC versioner (ex 399 PC, 599 konsol) så behöver det inte rent ekonomiskt i längden betyda att konsolspelen är dyrare, då de kan bytas in mot nya spel vilket inte PC spel kan.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

PS4 går på ca 3500 - 4000 kr (inkl 1 spel om man köper bundle)
En "speldator" (med billigaste möjliga saker) landar på ca 6500 kr.

Sen det man kan spara in på, egentligen oavsett plattform det är ju att vänta 1 månad eller så efter spelen släppts, och på så sätt minska kostnaden för spelen.
Och konsol har ju fördelen att de spelen kan bytas in i butik mot nya spel eller värdekort/pengar i handen tillbaka.

Sen kan det handla om hur mycket spel man spelar, spelar man väldigt mycket spel, och köper de direkt vid release så kan konsol spelen bli dyrare, men som sagt, väntar man någon månad med köp av spelen så är de prissänkta. :).
Även om konsol spel är dyrare i början/vid släpp än dess PC versioner (ex 399 PC, 599 konsol) så behöver det inte rent ekonomiskt i längden betyda att konsolspelen är dyrare, då de kan bytas in mot nya spel vilket inte PC spel kan.

Jag är lite fattig, så det billigaste alternativet är att föredra.
Så får bli en PS4 då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asonvargen:

Lånar tråden lite.

Jag velar fram och tillbaka om jag ska köpa en ny PC eller en PS4.
Så jag undrar; vilket är det billigaste alternativet?

Det beror väl i och för sig lite på, är det en PC enbart för spel i sådana fall? Då kan nog en konsol bli billigare i längden. Skall du använda PC:n för annat än enbart spel så har du ju direkt ett mervärde (och en ursäkt att fläska på med hårdvaran så att den "håller" längre ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asonvargen:

Jag är lite fattig, så det billigaste alternativet är att föredra.
Så får bli en PS4 då!

Spelar du mycket multiplayer FPS? De är rena sömnpillret på konsol jämfört med PC.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Känner igen mig i det TS skriver. Min första egna dator var en MSX - dator och första kontakten med datorer var ABC - 80 / VIC - 20 så jag har tittat på en och annan pixel genom åren. Mina yngsta söner spelade rätt mycket på Xbox-360 för några år sedan men växlade över till PC så vi hade i princip ett TV-spel som bara stod och samlade damm. Det blev början på en renässans för mig när det gällde TV-spel.

Att sätta sig i soffan och ge järnet 20 - 60 minuter passar mig mycket bättre än att sitta hukad vid skrivbordet i timmar. Har aldrig varit inne i kampen om högst FPS eller snabbast CPU (är du uppväxt med en MSX-dator och titlar som Nemesis eller Salamander förstår du varför) det har alltid handlat om spelandet för spelandets skull. Har även periodvis spelat rätt mycket mobilspel, det finns ju en hel uppsjö (mycket är skit men letar man så finner man) titlar varav några faktiskt är otroligt bra som inte kostar mer än en kopp kaffe. Kan tänka mig att det är lite som med fotografering, bästa kameran för att ta en bild är den du har med dig. Inte dyrgripen med fem olika objektiv som ligger hemma.

Spelutvecklingen och framför allt publiceringen av spel har de senaste åren blivit så demokratiserad att PC inte längre är ett måste för att spela bra och nya indietitlar. Jag säger inte att TV-spel är det bästa, absolut inte. Det vore att begränsa sig lika mycket som att säga PC är bästa plattformen för spel. Det beror helt på vilken typ av spel det gäller samt personligt tycke och smak. Jag har aldrig själv kallat mig gamer fast jag nära nog har spelat dagligen i, vi nöjer oss med att säga väldigt länge. Vad jag där emot har känt lite då och då är hur den lilla ambassadören kommit fram inom mig genom åren. Men då har det snarare handlat om hur kul jag känt att upplevelsen varit med system X och inte (hoppas jag verkligen) att X är så mycket bättre än plattform Y.

Min syn på spel är lite som att; tänk dig att du går in i en leksaksaffär för att handla till ett litet barn, då spelar det inte så stor roll om leksaken har en massa små coola detaljer utan det som avgör är hur kul leksaken är att leka med och att den fungerar.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Spelar du mycket multiplayer FPS? De är rena sömnpillret på konsol jämfört med PC.

Beror väl på vad man föredrar? Jag har själv en bra dator och ett PS4 men jag går inte ens i närheten av FPS multiplayer spel på dator medan jag tycker om att spela de på konsol. Däremot så vet jag om att de flesta personerna jag har frågat tycker mer om FPS på PC men inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Min syn på spel är lite som att; tänk dig att du går in i en leksaksaffär för att handla till ett litet barn, då spelar det inte så stor roll om leksaken har en massa små coola detaljer utan det som avgör är hur kul leksaken är att leka med och att den fungerar.

En rätt bisarr syn på spel men kör till. Min brorsdotter är lite över ett år och jag garanterar att hon bryr sig inte ett skvatt om små coola detaljer, hur kul leksaken är eller att den fungerar eftersom allt som prasslar är det roligaste hon vet.

Vad vill jag med detta exempel? Barn, liksom vi, är individer och vi alla går igenom olika faser under livet och där ingår vad vi tycker om och inte tycker om.

Men jag håller fullkomligt med om att konsoller är leksaker.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

En rätt bisarr syn på spel men kör till. Min brorsdotter är lite över ett år och jag garanterar att hon bryr sig inte ett skvatt om små coola detaljer, hur kul leksaken är eller att den fungerar eftersom allt som prasslar är det roligaste hon vet.

Vad vill jag med detta exempel? Barn, liksom vi, är individer och vi alla går igenom olika faser under livet och där ingår vad vi tycker om och inte tycker om.

Men jag håller fullkomligt med om att konsoller är leksaker.

Antar att din brorsdotter kommer bli superglad för omslagspapper ända upp till mitten av lågstadiet ungefär.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Antar att din brorsdotter kommer bli superglad för omslagspapper ända upp till mitten av lågstadiet ungefär.

Tja, vad hon blir glad av när hon är äldre lämnar jag åt framtiden.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Allt en konsoll kan göra, kan jag göra med en PC och mycket mer därtill.

Okej, spela du Halo, forza, uncharted och the last of us på din PC och ser hur bra det går

Skrivet av Solaris:

Så ditt argument handlar nu om att det är skitsamma om spelet kom ut till PS3, 360 eller PC eftersom det nu körs i 1080p och 60 FPS på PS4? Bygger du gubbar av halm ofta eller?

Det sa jag inte, jag skrev: "Oja, för vi kommer ihåg så väl hur väloptimerat Assassin's Creed Unity var på PS4 och Xbone." som ett svar på ditt påstående om att konsollspel skulle vara mer optimerade än PC och medans AC: Unity var katastrofalt pinsamt för Ubisoft så var det inte heller någon dans på rosor för stora titlar som Destiny eller Halo Master Chief Collection.

Två konsollspel.

Gå och lägg dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinetyTwo:

Okej, spela du Halo, forza, uncharted och the last of us på din PC och ser hur bra det går

Jag misstänker att du inte är dummare än att du inser att "spela spel" är en av sakerna man kan göra på PC'n. Det finns ett relativt fåtal titlar som bara går att spela på en konsol, ytterligare några som bara finns på konsoler över lag, och massor av spel som inte finns på konsoler utan bara på PC. Ska du försöka få det till att specifika titlar är relevanta, så innebär det att man behöver minst en av varje konsol handhållen eller inte, som någonsin släppts, eftersom det finns exklusiva titlar man bara "måste" spela på alla. Då är PC definitivt en bättre affär, eftersom en (väldigt) billig PC kan emulera de flesta tidiga konsolerna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinetyTwo:

Okej, spela du Halo, forza, uncharted och the last of us på din PC och ser hur bra det går

Spela du något av spelen i listan nedanför på din konsol och se hur bra det går

http://pastebin.com/ahVSZV5r

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av Timelord Sloth:

Spela du något av spelen i listan nedanför på din konsol och se hur bra det går

http://pastebin.com/ahVSZV5r

Oh jävlar vilka gryma spel i den listan! Riktiga AAA spel... Jag menar vem vill inte spela Anno 1503 på sitt PS4 liksom!?
Nu blev jag ledsen i ögat

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag misstänker att du inte är dummare än att du inser att "spela spel" är en av sakerna man kan göra på PC'n. Det finns ett relativt fåtal titlar som bara går att spela på en konsol, ytterligare några som bara finns på konsoler över lag, och massor av spel som inte finns på konsoler utan bara på PC. Ska du försöka få det till att specifika titlar är relevanta, så innebär det att man behöver minst en av varje konsol handhållen eller inte, som någonsin släppts, eftersom det finns exklusiva titlar man bara "måste" spela på alla. Då är PC definitivt en bättre affär, eftersom en (väldigt) billig PC kan emulera de flesta tidiga konsolerna.
B!

Självklart förstår jag det då jag själv använder min PC till att göra det mesta, även spela några spel t.ex lol, BF4 och world of warcraft. Poängen var att Solaris skrev att han kan göra allt som en konsoll kan och mer. Då var min poäng att han inte kan spela konsoll exlusiva spel, som jag anser är dom bästa. Jag har båda dessa konsoler, samt en hyffad gaming PC (se sign). Har mest glädje på konsollerna men det är ju min högst personliga åsikt, och försöker inte påverka någon annan att ändra sin uppfattning.