En veterans tankar kring byte från PC till PS4 (för spel)

Permalänk
Medlem

33 År, 3 barn, hus jobb og grejjer.

Jeg MÅSTE ha en PC för spel, jag har provat annat men kommer alltid tillbaka till burken.

Nu är det visserligen bara spel den används til, annat kan jag göra med laptopen eller telefonen. (Apple).

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

PC går inte på 25+k om man inte vill ha någon extrem gaminglappis eller någon sjukt dyr vanlig dator.

PC går på runt 7/8k för vanlig spelburk för en allrundgamer.

om du kör en av de nya extreme cpu och 2-3 GTX980/R9 290X, 32gb, minne, 1tb SSD, 4tb lagring, ett bra chassi, starkt nätagg, 4K skärm då kostar en PC 25K+
men annars en kraftig maskin få r man ju för 16K också men köper jag en ny dator ska den kunna klara spel på minst high i nåt år eller så man vill ju inte uppgradera cpu, graffe för varje nytt spel som kommer då är det ju bättre med en PS3/PS4 Xone så därav mitt svindyra pris för en sån dator med nya 2011 5290x? med dubba 980/290x/titanX då ska den väl klara spel en bra tid framöver har dessutom på äldre dar fått sug på att lära mig C++ java Photoshop och allt vad man kan trixa med samtidigt lite spelande också så klart

ja så frågan är är det värt 1500:- för en PS3 med 28 spel även om de flesta kanske inte faller mig i smak så har NHL fifa alltid varit spel ajg spelat på tidigare konsol generationer samt mycket fighting spel racing mfl.
synd NHL inte utvecklas för PC längre det var ett tokigt beslut av EA

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Det går att bygga speldator som blir lite snabbare, för ytterligare lite mer pengar, hela vägen upp över 100K kr.
Men frågan för var man ska dra gränsen, och bestämma sig för att det är bra nog, den får nog anses vara individuell. När folk ber mig om spelburkar slutar det oftast runt 10K som budget, och så gör man så mycket man kan åt dem för de pengarna.
Då får de bara burken, och jag har aldrig hört någon klaga...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det går att bygga speldator som blir lite snabbare, för ytterligare lite mer pengar, hela vägen upp över 100K kr.
Men frågan för var man ska dra gränsen, och bestämma sig för att det är bra nog, den får nog anses vara individuell. När folk ber mig om spelburkar slutar det oftast runt 10K som budget, och så gör man så mycket man kan åt dem för de pengarna.
Då får de bara burken, och jag har aldrig hört någon klaga...

B!

förstår det men om man ska ha en hyfsat bra PC som klarar spel år 2015-2020 var ska man lägga sig?
om man nu är realist så under 5 års period måste man kanske byta GPU men cpu mässigt ska väl en 5960x heter den så?
ska ju klara video redigering programmering foto trixande mm. också

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Är du villig att byta grafikkort under resans gång borde du klara dig med en i5 4690K, och utan att överklocka den de första åren. Vill man vara lite mer säker, satsar man på en i7 4790K, och "riktigt" säker i7 5820K. Men exakt vad som är mest rätt för dig avgörs lite av vilka spel man blir intresserad av att spela, och vad man förväntar sig. Inget du bygger i dag kommer ge flera hundra FPS i nya spel på högsta upplösning om 5 år. Det blir till att byta grafikkort, och med stor rimlighet kommer man få acceptera att man får några % lägre prestanda jämfört med de som bygger en helt ny burk med samma grafikkort där och då, om 3-4 år.
Som jämförelse sitter jag fortfarande på en o-klockad 2500K från 2011... Numera är den kombinerad med ett fabriksklockat 7950, vilket kommer hålla för mina krav åtminstone till sommaren.

JAG brukar rekommendera att man inte köper det fetaste och värsta för en plattform, utan att man köper ett ganska "bra" moderkort, gärna till en plattform man tror på kommer vara med ett par år, och så köper man en "lagom" snabb CPU till det. Likadant med grafikkort. Köp ett "näst bästa" i stället för snabbast möjliga, och låtsas inte ens att dubbel GPU lösningar finns. Något, eller rent av några år senare när den moderkortsplattformen man valt ska fasas ut, så passar man på att köpa en ny CPU från någon som tömmer lagret, och tar en i toppskiktet, eller väntar ut det, och köper en begagnad värsting. Grafikkort byter man vart annat vart tredje år, till nästa "näst bästa" och kör vidare. Det ger en burk med bra prestanda hela vägen, och prisskillnaden mellan "bra nog" CPU'n och den man slutligen köper, brukar vara så stor att man har sparat en betydande del pengar. Förhoppningsvis släpper de även en eller två nya generationer CPU'er till ens moderkort, så man kan köpa prestanda som inte ens fanns tillgängligt när det var aktuellt från början.

Video redigering och foto trixande kommer du klara på i stort sett vad du än köper. processorkraft är inte direkt en bristvara längre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

om du kör en av de nya extreme cpu och 2-3 GTX980/R9 290X, 32gb, minne, 1tb SSD, 4tb lagring, ett bra chassi, starkt nätagg, 4K skärm då kostar en PC 25K+
men annars en kraftig maskin få r man ju för 16K också men köper jag en ny dator ska den kunna klara spel på minst high i nåt år eller så man vill ju inte uppgradera cpu, graffe för varje nytt spel som kommer då är det ju bättre med en PS3/PS4 Xone så därav mitt svindyra pris för en sån dator med nya 2011 5290x? med dubba 980/290x/titanX då ska den väl klara spel en bra tid framöver har dessutom på äldre dar fått sug på att lära mig C++ java Photoshop och allt vad man kan trixa med samtidigt lite spelande också så klart

ja så frågan är är det värt 1500:- för en PS3 med 28 spel även om de flesta kanske inte faller mig i smak så har NHL fifa alltid varit spel ajg spelat på tidigare konsol generationer samt mycket fighting spel racing mfl.
synd NHL inte utvecklas för PC längre det var ett tokigt beslut av EA

ahahha tja jag har klarat mig fint på sandy cpu sen 2012 GPU är egentligen det som kan vara trevligt att byta. Men mer prestanda behöver inte jag i alla fall, jag använder den mycket mindre till spel (dom jag spelar behöver inte mer prestanda än jag har).

Sen bräcker en PC en konsol på många plan dels bättre flyt och du får snyggare spel än vad en konsol klarar. Sen kan du få tag en bra begagnad dator med som inte kostar mer än en konsol men presterar betydligt bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar