Feministisk regering!? Vad tycker du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Nåväl, Den utskrivna kompetensen i arbetsannonsen är vad som gäller, inget annat kan en person möta det kravet måste den anses vara kompetent för tjänsten. Är det så att flera sökande är kvalificerade så står det företaget fritt inom lagens ramar välja bland de sökande,

Vilka tjänster gäller sådant här trams bortsett från parasitjobb inom den kommunala sektorn?
Oja jag har allt anställt personer och känner till processen inom den privata sektorn. och jag vet mycket väl hur jobbannonserar skrivs och det har inget med din världsbild att göra.
Däremot vissa kommunala jobb, offentlig upphandling etc är som du skriver, där man vid jobbannonser anpassar dessa så att de passar just den personen som man vill anställa. Och att man ofta inte får anställa någon utan att först göra en offentlig "låtsats annons" att man söker folk.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="MushForBrains;15223574"]

Skrivet av Ozzed:

Ok, så om någon är elak ska man sjunka till samma nivå? Om din vänstra granne parkerar på din parkering så snor du din högra grannes parkering, är det det du menar (vi förutsätter här att den som var elak, och båda grannarna är män, troligtvis vita sådana)?

Det jag menar är att man inte kan kollektivt bestraffa en grupp på det viset. Eller, ok, KAN kan man, men det är fel. Lika fel som att bestraffa någon för att denne råkat födas som kvinna, annan ras, i annat land, med annan sexualitet än normen etc. Jag är en vit, heterosexuell man, har jag därför en massa makt och rikedom? Jag har varit långtidsarbetslös, levt på små tillgångar, aldrig haft något riktigt välbetalt arbete eller rikdedomar pga mitt kön eller min ras. Jag har heller aldrig tryckt ner någon pga personens kön, och på de arbetsplatser jag varit har alla haft samma lön baserat på erfrenhet och ålder, oavsett kön. Ska jag då straffas för att det varit (och delvis är fortfarande) ojämlikt? Förklara för mig hur det är jämlikhet och rättvisa. Inse vidare att jag inte på något vis säger att det var rätt att särbehandla som det var förr heller.

Att ta in kvinnor med likvärdig kompetens är helt ok för mig, har inget emot det, tvärtom, hade gärna sett fler kvinnor inom en hel del yrken, både mer och mindre kvalificerade sådana, förutsatt att de vill arbeta med vad det nu är det gäller. . Det centrala är just att det ska vara samma möjligheter, utan särbehandling pga kön. Varken negativ eller positiv särbehandling.

Då är vi i grunden överens, men jag håller inte med om att det historiska missgynnandet av kvinnor inte skall kompenseras idag. Man kan faktiskt sätta in stimulanser utan att enskilda individer missgynnas.

Skrivet av Valiumballong:

Det är bara att gå tillbaka ett par sidor så klistrar du etiketter på vita heterosexuella män därför att de är vita heterosexuella män.

Det är inte samhällets bästa som företag ska ta hänsyn till, det är företagets bästa som företaget ska ta hänsyn till. Vad "samhället" (inom situationstecken då samhället inte är en singulär, tänkande varelse) tycker och tänker är irrelevant, om nu inte folk går full retard och vägrar att konsumera företagets tjänster och varor enbart beroende på att det finns en överrepresentation av män i styrelsen. Jag kan tillägga att jag inte har något emot att en styrelse består av 5, 10, 20, 50 eller 100% kvinnor. Det är inte min ensak att avgöra vem som är mest lämpad för jobbet. Det är de som äger företagets uppgift och rätt. Starta ditt eget företag och tillsätt vem fan du vill, jag bryr mig inte och det borde ingen annan göra heller (så länge de inte äger aktier i ditt företag).

Fast utan anställda och kunder så kan man som företag inte åstadkomma mycket. Som jag sa, så är företag redan idag hårt reglerade och jag tror inte att ytterligare reglering skulle skada, utan det skulle snarare gynna anställda och kunder, och samhället i stort. Någon företagsflykt lär det inte bli tal om då det aldig hänt tidigare. Svenskt näringsliv och Almega brukar beklaga sig lite men det är ju föga förvånande och i längden är det heller ingen som bryr sig då båda är lobbyorganisationer som bara syftar till att sänka löner och öka vinst. Du överdriver konsekvenserna av en hårt reglerad marknad. Ett företag är inte heller en "levande organism".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vilka tjänster gäller sådant här trams bortsett från parasitjobb inom den kommunala sektorn?
Oja jag har allt anställt personer och känner till processen inom den privata sektorn. och jag vet mycket väl hur jobbannonserar skrivs och det har inget med din världsbild att göra.
Däremot vissa kommunala jobb, offentlig upphandling etc är som du skriver, där man vid jobbannonser anpassar dessa så att de passar just den personen som man vill anställa. Och att man ofta inte får anställa någon utan att först göra en offentlig "låtsats annons" att man söker folk.

Johan, det är en fördel om du läser vad jag skriver istället för att dra igång en vals rörande sådant som du stör dig på.
Vad du talar om just nu är en effekt av att alla kommunala och statliga jobb ska läggas ut, det har inget med vad jag skrev att göra eller kvotering.

Är det så att du ärligt har blandat ihop Kvotering med kommunala/statlig annonser för internrekrytering så vore det väldigt trevligt om du berättade varför detta skedde så att jag i framtiden kan vara mer tydlig så att ingen annan råkar blanda ihop arbetsannonser för internrekrytering i statlig och kommunal verksamhet och förklaringen till vad kvotering i rättslig bemärkelse betyder.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Johan, det är en fördel om du läser vad jag skriver istället för att dra igång en vals rörande sådant som du stör dig på.
Vad du talar om just nu är en effekt av att alla kommunala och statliga jobb ska läggas ut, det har inget med vad jag skrev att göra eller kvotering.

Är det så att du ärligt har blandat ihop Kvotering med kommunala/statlig annonser för internrekrytering så vore det väldigt trevligt om du berättade varför detta skedde så att jag i framtiden kan vara mer tydlig så att ingen annan råkar blanda ihop arbetsannonser för internrekrytering i statlig och kommunal verksamhet och förklaringen till vad kvotering i rättslig bemärkelse betyder.

Jag ställde en enkel fråga, vilka jobb sånt trams som du pratar om gäller för. Som Citat: "Den utskrivna kompetensen i arbetsannonsen är vad som gäller".
Du har inte svarat på frågan, ge mig ett enda exempel på alla tusentals annonser som finns i platsbanken där det du påstår gäller och jobbet inte har ett skit med kommunal verksamhet eller kommunala pengar.

I verkligheten är annonserna på Ams ungefär som dateannonserna, de betyder inte ett skit mer än att man vill locka folk. Är man kille kanske man är mer desperat och ställer låga krav i annonsen, medans en tjej kanske inte skriver ut att provliggning ingår bland alla sökande vi blir kallad på intervju.

Att tro att annonserna säger något som krävs, ja vilken värld lever man i? Dock finns det såklart offentlig upphandling m.m som jag nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ställde en enkel fråga, vilka jobb sånt trams som du pratar om gäller för. Som Citat: "Den utskrivna kompetensen i arbetsannonsen är vad som gäller".
Du har inte svarat på frågan, ge mig ett enda exempel på alla tusentals annonser som finns i platsbanken där det du påstår gäller och jobbet inte har ett skit med kommunal verksamhet eller kommunala pengar.

Det gäller för alla annonser: Den i annonsen eftersökta kompetensen är vad företaget söker och vad som bedöms.
(Har du tråkigt kan du leta upp rättsfall där företag inte efterfrågat en specifik kompetens utan förutsatt att det var tjänsten implicit.)

Skrivet av anon159643:

I verkligheten är annonserna på Ams ungefär som dateannonserna, de betyder inte ett skit mer än att man vill locka folk. Är man kille kanske man är mer desperat och ställer låga krav i annonsen, medans en tjej kanske inte skriver ut att provliggning ingår bland alla sökande vi blir kallad på intervju.

En lustig reflektion. vad menar du med den? Att företag inte hålls ansvariga för sin anställningsprocess?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Det gäller för alla annonser: Den i annonsen eftersökta kompetensen är vad företaget söker och vad som bedöms.
(Har du tråkigt kan du leta upp rättsfall där företag inte efterfrågat en specifik kompetens utan förutsatt att det var tjänsten implicit.)?

Jag kan inte förstå vad det är för tjänster. Inom IT sektorn som jag jobbar inom har många företag ute annonser årligen, de behöver inte för den skull anställa någon, kraven är dessutom ofta låga satta så att de får in några ansökanade. (för höga krav skämmer bort många, ofta har de dock flera annonser)

De rättsfall du pratar om måste handla om kommunal dritt, det kan vara företag som har gjort uppköp genom offenlig upphandling. Har du något exempel på ett vanligt företag som har blivit stämt för att de ej har anställt det de eftersökte?

Sedan det kan mycket väl hända att landet är sjukare än vad jag trodde, det stämmer dock inte överens med hur arbetsmarknaden fungerar inom den sektorn jag jobbar på. (iaf där jag har varit)

Skrivet av Huzzbutt:

En lustig reflektion. vad menar du med den? Att företag inte hålls ansvariga för sin anställningsprocess?

De hålls ansvariga så att inga lagbrott som hot, hets emot folkgrupp etc begås.
Dock kan företagare göra rätt så mycket, frågan är ens om han i Växjö som anställde över 100 lagerarbetare begick så mycket brott emot de anställda?

I vilket fall man behöver ej anställa någon bara för att man har en annons och det är i princip omöjligt att hitta någon som hade det man sökte, dessutom förändras behoven, så det man sökte för 2 veckor sedan kanske inte behövs idag.
Exempel. Säg att man söker en C# kodare, om 2 veckor kan det mycket väl vara en javakodare, testare, projektledare etc som man istället behöver och då anställer man en sådan. Det är fullkomligt irrelevant vad man ens sökte för en timma sedan då behovet kan förändras snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag kan inte förstå vad det är för tjänster. Inom IT sektorn som jag jobbar inom har många företag ute annonser årligen, de behöver inte för den skull anställa någon, kraven är dessutom ofta låga satta så att de får in några ansökanade. (för höga krav skämmer bort många, ofta har de dock flera annonser)

Menar du att ingen anställs eller att annonserna är felformulerade?

Skrivet av anon159643:

De rättsfall du pratar om måste handla om kommunal dritt, det kan vara företag som har gjort uppköp genom offenlig upphandling. Har du något exempel på ett vanligt företag som har blivit stämt för att de ej har anställt det de eftersökte?

Alla diskrimineringsdomar.

Skrivet av anon159643:

Sedan det kan mycket väl hända att landet är sjukare än vad jag trodde, det stämmer dock inte överens med hur arbetsmarknaden fungerar inom den sektorn jag jobbar på. (iaf där jag har varit)

Med tanke på att du pratat omkull dig själv så ska du inte ta dina farhågor på allt för stort allvar.

Skrivet av anon159643:

De hålls ansvariga så att inga lagbrott som hot, hets emot folkgrupp etc begås.
Dock kan företagare göra rätt så mycket frågan är ens om han i Växjö som anställde över 100 lagerarbetare begick så mycket brott emot de anställda?

Vi talar om diskrimineringsgrunder inget annat.

Skrivet av anon159643:

I vilket fall man behöver ej anställa någon bara för att man har en annons och det är i princip omöjligt att hitta någon som hade det man sökte, dessutom förändras behoven, så det man sökte för 2 veckor sedan kanske inte behövs idag.

Nu har jag inte hävdat att ett företag måste anställa någon för att de har lagt ut en annons.

Skrivet av anon159643:

Exempel. Säg att man söker en C# kodare, om 2 veckor kan det mycket väl vara en javakodare, testare, projektledare etc som man istället behöver och då anställer man en sådan. Det är fullkomligt irrelevant vad man ens sökte för en timma sedan då behovet kan förändras snabbt.

Då söker man någon till en annan tjänst med andra kompetenskrav.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Alla diskrimineringsdomar..

Skrivet av Huzzbutt:

Vi talar om diskrimineringsgrunder inget annat...

Fast handlar det inte om kvottering som i.o.f.s. är diskriminering?

Diskrimineringsdommarna är inte så många och jag är tveksam till att de utförs på ett bra sätt. Om det inte tydligt framgick på ett tydligt sätt att någon blev nekad jobb p.g.a. t.ex. dens härkomst/läggning, så betvivlar jag på att vårt rättsvände ens försöker fälla någon och tar upp ett mål. (jag vet dock inte hur sjukt rättsväsendet är på detta område, men jag vet att det hellre friar än fäller på många andra)

Men har något annat framkommit, så kan rättsväsendet gör en extrem dålig koll, att se på platsannonser plus anlita någon sakkunnig expert säger inte mycket, men det bidrar till det som redan finns. T.ex. om arbetsgivaren skrattade åt någons läggning sedan neka den jobbet och anställer en som har mindre meriter, så är det ett givet mål.
Men om arbetsgivaren inte sa något och anställer en med sämre meriter så ska ett fungerande rättsväsende inte göra ett skit. (såvida vi inte har kommit så långt med hjärnforskningen så man kan se orsaken med något instrument)
För det är mycket vanligt att man inte anställer den bästa och dyraste, på samma sätt som att alla inte köper den allra dyraste och bästa bilen som de hittar bara för att den finns till salu.

Vad detta med hur rättväsendet kan göra en slarvig kontroll vid påståda diskrimeringar har med kvotteringar att göra?
För vid kvotteringar så är det även denna gång den diskrimerade som får göra sin anmälan och då handlar det om ifall kvotering ska vara tillåten eller ej? (som det har varit på höskolor med utbildningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast handlar det inte om kvottering som i.o.f.s. är diskriminering?

Du skulle förstås kunna hävda att diskrimineringslagen är diskriminering. Ska vi hållas oss till någon definition så är det Lagen och i den bemärkelsen är inte kvotering i enighet med lagen diskriminering.

Vill du fortsätta diskussionen så får du förankra begreppet i ett material som ger dig stöd.

Skrivet av anon159643:

Diskrimineringsdommarna är inte så många och jag är tveksam till att de utförs på ett bra sätt. Om det inte tydligt framgick på ett tydligt sätt att någon blev nekad jobb p.g.a. t.ex. dens härkomst/läggning, så betvivlar jag på att vårt rättsvände ens försöker fälla någon och tar upp ett mål. (jag vet dock inte hur sjukt rättsväsendet är på detta område, men jag vet att det hellre friar än fäller på många andra)

Det var ett svar på din fråga och den omintetgör den första delen av din kritik. Har du kritik gentemot AD eller tingsrätten är det något separat.

Skrivet av anon159643:

Men har något annat framkommit, så kan rättsväsendet gör en extrem dålig koll, att se på platsannonser plus anlita någon sakkunnig expert säger inte mycket, men det bidrar till det som redan finns.

Hur mycket det säger varierar från fall till fall.

Skrivet av anon159643:

Vad detta med hur rättväsendet kan göra en slarvig kontroll vid påståda diskrimeringar har med kvotteringar att göra?
För vid kvotteringar så är det även denna gång den diskrimerade som får göra sin anmälan och då handlar det om ifall kvotering ska vara tillåten eller ej? (som det har varit på höskolor med utbildningar)

Vi har inte könskvotering vid högskolor.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Du skulle förstås kunna hävda att diskrimineringslagen är diskriminering. Ska vi hållas oss till någon definition så är det Lagen och i den bemärkelsen är inte kvotering i enighet med lagen diskriminering..

Diskrimineringslagen är en ny lag som har tillkommit för de diskrimineringar som staten anser ska vara straffbara. Från denna lag kan man säga vilka handlingar som ska vara ett brott emot diskriminerngslagen. Om man förkortar det och bara säger vad som är diskriminering så är det inte lika tydligt vilken definition som gäller.

Men visst jag kan ge dig en poäng i att rättsväsendet har stor vikt, det finns dock problem i att de kidnappar ett vedertaget ord och sedan bestämmer vad den ska betyda.
Det är samma sak med mord som är olagligt uppsåtligt dödande av en annan människa, när rättväsendet förändras angående vilka individer som är lagligt att döda, så är det plötsligt längre inte mord att döda alla och folk har får hitta på ett nytt ord att beskriva samma fenomen.
(det finns många ställen i världen där staten har förändrats kraftigt till det negativa, även här i väst för +50år sedan)

Skrivet av Huzzbutt:

Vi har inte könskvotering vid högskolor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvotering_i_svensk_utbildning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Diskrimineringslagen är en ny lag som har tillkommit för de diskrimineringar som staten anser ska vara straffbara. Från denna lag kan man säga vilka handlingar som ska vara ett brott emot diskriminerngslagen. Om man förkortar det och bara säger vad som är diskriminering så är det inte lika tydligt vilken definition som gäller.

Nej du har helt rätt i att ett löst användande av begreppen diskriminering och kvotering är meningslöst, det är därför jag försöker skriva ut att jag talar om lagens definitioner.

Skrivet av anon159643:

Men visst jag kan ge dig en poäng i att rättsväsendet har stor vikt, det finns dock problem i att de kidnappar ett vedertaget ord och sedan bestämmer vad den ska betyda.

Välkommen till samhället och utveckling: Mord, dråp osv.

Skrivet av anon159643:

Det är samma sak med mord som är olagligt uppsåtligt dödande av en annan människa, när rättväsendet förändrars vilka individer som är rätt att döda, så är det plötsligt längre inte mord att döda alla och folk har får hitta på ett nytt ord att beskriva samma fenomen.

Japp och därför ska vi vara noga med att berätta vad vi talar om.

Vad jag sa:

Skrivet av Huzzbutt:

Vi har inte könskvotering vid högskolor.

Jag hade dock fel:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvotering_i_svensk_utbildning

Vi har alltså kvotering i enighet med övrig lagstiftning: Woop Woop.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Jag hade dock fel:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvotering_i_svensk_utbildning

Vi har alltså kvotering i enighet med övrig lagstiftning: Woop Woop.

Om du syftade på. "Däremot använder fortfarande två av tre högskolor kön som utslagsgivande faktor när sökande till exempel har lika bra betyg".
Så går skolor ofta enbart efter betyg och då är det mycket enklare att jämföra två individer och se om de är likvärdiga med den lilla information som de har.

Det var dock tal på att de skulle ta bort könkvoteringar inom högskolorna då det så kraftigt missgynnade kvinnor, alltså det är "deras utbildningar" som har höga intagningskrav och det var män som fick platserna enklare.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/slut-pa-konskvotering-vid-h...
"Utbildningssystemet ska öppna dörrar - inte slå igen dem i ansiktet på studiemotiverade unga kvinnor", skriver högskole- och forskningsminister Tobias Krantz (FP) på DN-debatt.

Bakgrunden är kritik mot att män fått förtur till populära utbildningar där deras kön är underrepresenterat. Det gäller utbildningar där antalet sökande med högsta betyg är fler än det finns platser, till exempel veterinärutbildning, tandläkarutbildning, läkarutbildning och psykologutbildning.

Regelverket har slagit ojämlikt, skriver Tobias Krantz. Förra året var det nästan uteslutande kvinnor, 95 procent, som arbetat hårt för att komma in på sina drömutbildningar som utestängdes på grund av kön.
Undra om feminister i allmänhet tycker det är bra det nästan är bara kvinnor kvoteras bort till attraktiva utbildningar?

Jag är dock inte uppdaterad hur det gick med att ta bort könskvotering och om de kanske bara har sänkt nivån, jag tycker dock det är lika orättvist fast det denna gång nästan enbart missgynnar kvinnor. (undra som sagt om feminister i allmänhet också är konsekventa)

Det finns en annan artikeln som antyder om att det nu att könskvotering inom högskolan är borta för att det är så extremt rå emot kvinnor:
http://www.dn.se/debatt/positiv-sarbehandling-pa-hogskolan-av...
För mig, och för regeringen, är det angeläget att säkerställa att positiv särbehandling, som på goda grunder starkt kan ifrågasättas, inte blir en huvudväg för att komma åt problemet med ojämlikhet i högskolan. Utbildningssystemet ska öppna dörrar – inte slå igen dem i ansiktet på studiemotiverade unga kvinnor.

Nå är ni kvoteringsförespråkare negativa till att inte kvinnor längre får utsättas för denna diskriminering och ni vill att det ska ändras så att de kan fortsätta att diskrimineras så att de inte kan fullfölja sina drömmar? Eller handlar det enbart om vilken kön offret har, är offret en kvinna så är det synd. Är det en man, ja då j-vlar ska den enskilda individen straffas för vad män i tusentals år innan har gjort.
Detsamma gäller på arbetsmarknaden efteråt, det är inte många veterinärjobb som finns, men är det rätt att kvinnor som har ansträngt sig så mycket för att komma dit de har ska, ska tävla emot män som kan åka på ett bananskal in och bara ta åt sig? -Frågan jag ställer mig till såna åsikter, är vad tusan har kvinnor gjort för ont? -Eva tog äpplet i lustgården och kvinnor i all framtid ska straffas för detta?
Skämt åsido kvoteringsförespråkare har samma förakt på individnivå för män som kvinnor. Att en kvinna som hade toppbetyg på gymnasiet, toppbetyg på högskolan(veterinärutbildning) och inte får jobb och handlar hos socialen för att män ska kunna roffa åt sig jobben är positivt ur jämställdhetsperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om du syftade på. "Däremot använder fortfarande två av tre högskolor kön som utslagsgivande faktor när sökande till exempel har lika bra betyg".
Så går skolor ofta enbart efter betyg och då är det mycket enklare att jämföra två individer och se om de är likvärdiga med den lilla information som de har.

Det du säger finns i meningen du citerar.

Skrivet av anon159643:

Det var dock tal på att de skulle ta bort könkvoteringar inom högskolorna då det så kraftigt missgynnade kvinnor, alltså det är "deras utbildningar" som har höga intagningskrav och det var män som fick platserna enklare.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/slut-pa-konskvotering-vid-h...
"Utbildningssystemet ska öppna dörrar - inte slå igen dem i ansiktet på studiemotiverade unga kvinnor", skriver högskole- och forskningsminister Tobias Krantz (FP) på DN-debatt.
Bakgrunden är kritik mot att män fått förtur till populära utbildningar där deras kön är underrepresenterat. Det gäller utbildningar där antalet sökande med högsta betyg är fler än det finns platser, till exempel veterinärutbildning, tandläkarutbildning, läkarutbildning och psykologutbildning.

Regelverket har slagit ojämlikt, skriver Tobias Krantz. Förra året var det nästan uteslutande kvinnor, 95 procent, som arbetat hårt för att komma in på sina drömutbildningar som utestängdes på grund av kön.
Undra om feminister i allmänhet tycker det är bra det nästan är bara kvinnor kvoteras bort till attraktiva utbildningar?

Jag är dock inte uppdaterad hur det gick med att ta bort könskvotering och om de kanske bara har sänkt nivån, jag tycker dock det är lika orättvist fast det denna gång nästan enbart missgynnar kvinnor. (undra som sagt om feminister i allmänhet också är konsekventa)

Det finns en annan artikeln som antyder om att det nu att könskvotering inom högskolan är borta för att det är så extremt rå emot kvinnor:
http://www.dn.se/debatt/positiv-sarbehandling-pa-hogskolan-av...
För mig, och för regeringen, är det angeläget att säkerställa att positiv särbehandling, som på goda grunder starkt kan ifrågasättas, inte blir en huvudväg för att komma åt problemet med ojämlikhet i högskolan. Utbildningssystemet ska öppna dörrar – inte slå igen dem i ansiktet på studiemotiverade unga kvinnor.

Ja systemet var oförenligt med lagstiftningen till skillnad mot den kvotering som råder idag.

Skrivet av anon159643:

Nå är ni kvoteringsförespråkare negativa till att inte kvinnor längre får utsättas för denna diskriminering och ni vill att det ska ändras så att de kan fortsätta att diskrimineras så att de inte kan fullfölja sina drömmar? Eller handlar det enbart om vilken kön offret har, är offret en kvinna så är det synd. Är det en man, ja då j-vlar ska den enskilda individen straffas för vad män i tusentals år innan har gjort.
Detsamma gäller på arbetsmarknaden efteråt, det är inte många veterinärjobb som finns, men är det rätt att kvinnor som har ansträngt sig så mycket för att komma dit de har ska, ska tävla emot män som kan åka på ett bananskal in och bara ta åt sig? -Frågan jag ställer mig till såna åsikter, är vad tusan har kvinnor gjort för ont? -Eva tog äpplet i lustgården och kvinnor i all framtid ska straffas för detta?
Skämt åsido kvoteringsförespråkare har samma förakt på individnivå för män som kvinnor. Att en kvinna som hade toppbetyg på gymnasiet, toppbetyg på högskolan(veterinärutbildning) och inte får jobb och handlar hos socialen för att män ska kunna roffa åt sig jobben är positivt ur jämställdhetsperspektiv.

Jag vet att du ogillar att läsa vad andra skriver och är begiven på att driva saker till absurditet. Svadan här ovan är kombinationen av dem båda.
Du har dragit ihop en text där du helt och fullt skiter i vad jag har skrivit , vad jag har försökt få dig att förstå och vad som gäller. Det du lyckas klämma ut är intet mer än samma missförstånd rörande vad kvotering innebär i dagens sverige kombinerat med en av JesperT redan yttrad idé om att aktivt jämställdhetsarbete är diskriminering.

Jag avfärdar helt enkelt ovanstående citat inte på annan grund än att du vid det här laget torde ha begripit att den ansats du gör inte är applicerbar. Vill du diskutera med någon som den repliken motsäger får du leta upp den personen, det är dock inte jag och det kommer ej heller så bli.

Din upplevda uppfattning om Individens förmåga är dock ledande i mitt omdöme rörande dig nu: Ska du hävda det ska du också visa den.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast utan anställda och kunder så kan man som företag inte åstadkomma mycket. Som jag sa, så är företag redan idag hårt reglerade och jag tror inte att ytterligare reglering skulle skada, utan det skulle snarare gynna anställda och kunder, och samhället i stort. Någon företagsflykt lär det inte bli tal om då det aldig hänt tidigare. Svenskt näringsliv och Almega brukar beklaga sig lite men det är ju föga förvånande och i längden är det heller ingen som bryr sig då båda är lobbyorganisationer som bara syftar till att sänka löner och öka vinst. Du överdriver konsekvenserna av en hårt reglerad marknad. Ett företag är inte heller en "levande organism".

Det är en sak att ställa krav på produktsäkerhet, miljöpåverkan och konsumenträtt. Det är en annan att avgöra vem som ska sitta i företagets styrelse.

Återigen, skapa ditt eget företag. Tillsätt vem du vill. Ingen hindrar kvinnor (eller dig) från att starta aktiebolag.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Jag avfärdar helt enkelt ovanstående citat inte på annan grund än att du vid det här laget torde ha begripit att den ansats du gör inte är applicerbar. Vill du diskutera med någon som den repliken motsäger får du leta upp den personen, det är dock inte jag och det kommer ej heller så bli.

Bra att du inte är en som förespråkar att införa mer kvotering och mina argument var för folk som förespråkar detta. Dagens kvotering inom privat sektor fungerar alldeles perfekt. Dagens kvotering inom privat arbetsmarknad fungerar så att arbetsgivare själva vill ha mer blandat och de själva väljer att anställa därefter. Så vi delar alltså åsikt angående hur denna ska fungera. Om inte visa som sagt ett enda exempel på en platsannons utanför offentlig sektor.

De domar som vi har rörande diskriminering är något helt annat än kvoteringsdomar och de berör inte saker som att jag var nästan lika duktig som den kvinnliga sökande för veterinärsjobbet, trots att det är fler kvinnor som jobbar som veterinärer så valde de att anställa den bästa personen för jobbet (kvinnan), och jag känner mig inte positiv diskriminerad och vill kräva företaget på väldigt mycket pengar. Utan åtal angående kvotering handlar snarare att personen ansåg sig vara bättre än de andra och rättsväsendet ska gissa om sannolikheten till att kvinnan anställdes istället för mannen kan bero på kvinnans kön.

Edit:
Finns det överhuvudtaget några mål som har tagits upp för att positiv diskriminering inte har utförs på jobb inom privat sektor fritt från kommunalverksamhet? Observera att mål som handlar om att misstänkt diskriminering har begåtts är raka motsatsen till detta.

Edit2:
Det finns förslag om riktade könskvoteringar som bara ska gälla jobb som innehavs av "vita onda män" och att jobben är attraktiva. Dessa könskvoteringar ska dock vara helt förbjudet om offret är någon annan än "Vita onda män" även om lönerna är bra och konkurrensen stenhård med hög arbetslöshet..

Men då handlar det mest om mansförakt och att alla inte ska vara lika värda inför lagen. Min åsikt är att staten ska ge tusan i vilket kön, hudfärg etc när den bestämmer hur mycket makt, pengar och hjälp någon ska få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är en sak att ställa krav på produktsäkerhet, miljöpåverkan och konsumenträtt. Det är en annan att avgöra vem som ska sitta i företagets styrelse.

Återigen, skapa ditt eget företag. Tillsätt vem du vill. Ingen hindrar kvinnor (eller dig) från att starta aktiebolag.

Jag ser inte hur det är annorluna egentligen. Det finns säkert massor av företag som helst slipper arbetsgivaravgifter och tycker att t. ex kollektivavtalstvånget är totalitära fiscistfasoner, men som stannar i Sverige ändå.

Min poäng är att det finns massa regler som är negativa för företagens vinstmöjligheter men positiva för samhället i stort, så det vore inte konstigt att ha statliga regler om jämställdhet heller, i mitt tycke.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bra att du inte är en som förespråkar att införa mer kvotering och mina argument var för folk som förespråkar detta. Dagens kvotering inom privat sektor fungerar alldeles perfekt. Dagens kvotering inom privat arbetsmarknad fungerar så att arbetsgivare själva vill ha mer blandat och de själva väljer att anställa därefter. Så vi delar alltså åsikt angående hur denna ska fungera. Om inte visa som sagt ett enda exempel på en platsannons utanför offentlig sektor.

Vad är det du vill ha exempel på?

Skrivet av anon159643:

De domar som vi har rörande diskriminering är något helt annat än kvoteringsdomar och de berör inte saker som att jag var nästan lika duktig som den kvinnliga sökande för veterinärsjobbet, trots att det är fler kvinnor som jobbar som veterinärer så valde de att anställa den bästa personen för jobbet (kvinnan), och jag känner mig inte positiv diskriminerad och vill kräva företaget på väldigt mycket pengar. Utan åtal angående kvotering handlar snarare att personen ansåg sig vara bättre än de andra och rättsväsendet ska gissa om sannolikheten till att kvinnan anställdes istället för mannen kan bero på kvinnans kön.

Det finns inga åtal angående kvotering.

Skrivet av anon159643:

Edit:
Finns det överhuvudtaget några mål som har tagits upp för att positiv diskriminering inte har utförs på jobb inom privat sektor fritt från kommunalverksamhet? Observera att mål som handlar om att misstänkt diskriminering har begåtts är raka motsatsen till detta.

Kvotering är inte straffbart, vare sig existensen eller saknad därav, den är inte tvingande (vilket redan påpekats.).

Skrivet av anon159643:

Edit2:
Det finns förslag om riktade könskvoteringar som bara ska gälla jobb som innehavs av "vita onda män" och att jobben är attraktiva. Dessa könskvoteringar ska dock vara helt förbjudet om offret är någon annan än "Vita onda män" även om lönerna är bra och konkurrensen stenhård med hög arbetslöshet..

Men då handlar det mest om mansförakt och att alla inte ska vara lika värda inför lagen. Min åsikt är att staten ska ge tusan i vilket kön, hudfärg etc när den bestämmer hur mycket makt, pengar och hjälp någon ska få.

En lika irrelevant reflektion för den här frågan som tanken på att John Bauer är dokumentär.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser inte hur det är annorluna egentligen. Det finns säkert massor av företag som helst slipper arbetsgivaravgifter och tycker att t. ex kollektivavtalstvånget är totalitära fiscistfasoner, men som stannar i Sverige ändå.

Min poäng är att det finns massa regler som är negativa för företagens vinstmöjligheter men positiva för samhället i stort, så det vore inte konstigt att ha statliga regler om jämställdhet heller, i mitt tycke.

Skillnaden är att om du har regler som gör det dyrare att anställa så innebär det i praktiken bara att pris till slutkund blir högre och/eller produktion flyttas utomlands. Att staten går in och avgör vem som ska sitta i företagsstyrelsen är inte ens nästan samma sak. Och nej, jag förstår att du inte fattar, det är en genomgående trend i den här tråden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Skillnaden är att om du har regler som gör det dyrare att anställa så innebär det i praktiken bara att pris till slutkund blir högre och/eller produktion flyttas utomlands. Att staten går in och avgör vem som ska sitta i företagsstyrelsen är inte ens nästan samma sak. Och nej, jag förstår att du inte fattar, det är en genomgående trend i den här tråden.

Jag tror att skillnaden är att vi har en väldigt skiljd syn på hur ett företag skall få drivas. Regler är regler, och företag skulle lika gärna kunna flytta utomlands för att arbetsgivaravgiften är för hög som att ägarna har något emot ett visst kön och inte tycket att det är statens sak att lägga sig i vilka de ska få sätta i styrelsen. I båda fallen begränsar man företagens friheter för att det gynnar samhället i stort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror att skillnaden är att vi har en väldigt skiljd syn på hur ett företag skall få drivas. Regler är regler, och företag skulle lika gärna kunna flytta utomlands för att arbetsgivaravgiften är för hög som att ägarna har något emot ett visst kön och inte tycket att det är statens sak att lägga sig i vilka de ska få sätta i styrelsen. I båda fallen begränsar man företagens friheter för att det gynnar samhället i stort.

Kan du bevisa hur det gynnar samhället att man kvoterar in kvinnor i styrelser?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Kan du bevisa hur det gynnar samhället att man kvoterar in kvinnor i styrelser?

U-U-Ultra reactionary!
(Föreställ er UT kommentatorn.)

Menar Valiumballong att ovanstående resonemang är lämpligt så är all förändring moraliska övertramp och felaktigt beteende.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Kan du bevisa hur det gynnar samhället att man kvoterar in kvinnor i styrelser?

Kan du bevisa att det inte är det? Vi har redan krattat igenom varför jag anser att jämställdhet är bättre för samhället. Att det finns en makt och kapitalbalans mellan män och kvinnor är önskvärt ur ett samhällsperspektiv. Och som jag sa så lever redan företag, och varenda individ för den delen, i en realitet där de missgynnas på vissa punkter så att andra gynnas istället. Det är inget konstigt alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan du bevisa att det inte är det? Vi har redan krattat igenom varför jag anser att jämställdhet är bättre för samhället. Att det finns en makt och kapitalbalans mellan män och kvinnor är önskvärt ur ett samhällsperspektiv. Och som jag sa så lever redan företag, och varenda individ för den delen, i en realitet där de missgynnas på vissa punkter så att andra gynnas istället. Det är inget konstigt alls.

"I båda fallen begränsar man företagens friheter för att det gynnar samhället i stort."

Så får att klargöra så vill du inskränka på andras rättigheter för att du tycker att det vore önskvärt. Inte för att det innebär faktiskt samhällsvinster. Gott så.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Kan du bevisa att det inte är det? Vi har redan krattat igenom varför jag anser att jämställdhet är bättre för samhället. Att det finns en makt och kapitalbalans mellan män och kvinnor är önskvärt ur ett samhällsperspektiv. Och som jag sa så lever redan företag, och varenda individ för den delen, i en realitet där de missgynnas på vissa punkter så att andra gynnas istället. Det är inget konstigt alls.

Styrelseledamöter är bara en försumbar andel individer. Det intressanta är att om man genom sin politik gör så att man får mer kompetent folk i styrelsen som fattar vettiga beslut som gynnar oss alla andra arbetare.

Det är just det målet ska vara, inte att man kan offra 4 miljoner arbetare eller vad det nu är för att man vill att könsfördelningen bland några få individer ska vara jämnt.
Nu finns det väldigt många styrelseledamöter som är låtsats ledamöter på papperet och jag skulle tro att de flesta i landet är just såna.
Ett vanligt förekommande fenomen: -Gubben skapar ett aktiebolag typ snickare, frugan blir en ledamot och vet knappt vad gubben sysslar med och enbart skriver på sin namntekning på något blad enstaka gånger utan att läsa/förstå innehållet. Och alla feminister är så stolta över dessa ledamöter och vill ha fler såna för att göra samhället mer jämställt.

Den stora frågan är om man tror att kvotering av ledamöter på större företag leder till bättre för den stora skaran arbetare, där det både finns argument för och emot. Det stora problemet på många företag idag är inkompetenta ledamöter som inte har den kunskap som behövs. Och nej det räcker inte att gå någon kort utbildning utan det är en erfarenhet som ofta tar runt 30 år att få. -Visst en 30 år kort utbildning som företaget tvingas betala för att lära upp en nyexad kvinna kan vara något som man förespråkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

"I båda fallen begränsar man företagens friheter för att det gynnar samhället i stort."

Så får att klargöra så vill du inskränka på andras rättigheter för att du tycker att det vore önskvärt. Inte för att det innebär faktiskt samhällsvinster. Gott så.

Nej. För att klargöra så vill jag införa ytterligare en av redan många inskränkningar och begränsningar i hur företag skall styras, för att gynna samhället i stort. Det finns redan idag en uppsjö regler för börsnoterade bolag som de måste följa för att bedriva sin verksamhet, så det är inget konstigt alls.

Skrivet av anon159643:

Styrelseledamöter är bara en försumbar andel individer. Det intressanta är att om man genom sin politik gör så att man får mer kompetent folk i styrelsen som fattar vettiga beslut som gynnar oss alla andra arbetare.

Det är just det målet ska vara, inte att man kan offra 4 miljoner arbetare eller vad det nu är för att man vill att könsfördelningen bland några få individer ska vara jämnt.
Nu finns det väldigt många styrelseledamöter som är låtsats ledamöter på papperet och jag skulle tro att de flesta i landet är just såna.
Ett vanligt förekommande fenomen: -Gubben skapar ett aktiebolag typ snickare, frugan blir en ledamot och vet knappt vad gubben sysslar med och enbart skriver på sin namntekning på något blad enstaka gånger utan att läsa/förstå innehållet. Och alla feminister är så stolta över dessa ledamöter och vill ha fler såna för att göra samhället mer jämställt.

Den stora frågan är om man tror att kvotering av ledamöter på större företag leder till bättre för den stora skaran arbetare, där det både finns argument för och emot. Det stora problemet på många företag idag är inkompetenta ledamöter som inte har den kunskap som behövs. Och nej det räcker inte att gå någon kort utbildning utan det är en erfarenhet som ofta tar runt 30 år att få. -Visst en 30 år kort utbildning som företaget tvingas betala för att lära upp en nyexad kvinna kan vara något som man förespråkar.

Det intressanta för mig är inte antalet individer, utan vilken makt de har och hur mycket kapital de innehar.

Och visst finns det nickedockor i styrelser. Det är också ett problem. Men jag tror inte det skulle bli sämre av att det blir mer jämställt i styrelserna heller, utan antingen ser vi en förbättring eller så blir det ganska oförändrat jämfört mjed idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Moraliskt sett får man diskutera varje enskilt förslag från staten att ingripa i hur företag skötts (dvs om det är övertramp eller inte), om man nu är för ingrepp från staten för att främja något ideal alls. Om man inte är det, då är alla ingrepp ett nej (som att sätta minimilön, nu har inte Sverige det men USA t.ex), men om man är för vissa, då måste man kunna diskutera könskvotering utan att direkt kalla de som stödjer det för fascister, rasister och sexister.

Sedan med att bevisa att samhället blir "bättre" av könskvotering är en subjektiv åsikt. T.ex att det blir mer jämställt i Saudiarabien kanske i våra ögon är bra, men för folket i Saudiarabien är det negativt då de redan har en syn på hur jämlikheten mellan könen ska se ut.
Men om ditt ändamål är att mer kvinnor ska få höga positioner, att normen i samhället och den svenska kulturen ska vara att makt positioner inte är något tabu för kvinnor, ja då kan vi mäta hur könskvotering hjälper genom att genomföra kvotering och invänta antalet år som krävs för att se om det finns någon förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. För att klargöra så vill jag införa ytterligare en av redan många inskränkningar och begränsningar i hur företag skall styras, för att gynna samhället i stort. Det finns redan idag en uppsjö regler för börsnoterade bolag som de måste följa för att bedriva sin verksamhet, så det är inget konstigt alls.

Bevisa samhällsvinsten då. Bevisa nyttan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Bevisa samhällsvinsten då. Bevisa nyttan.

Det vore ungefär som att bevisa nyttan med kvinnlig rösträtt. Jag har redan sagt att en av de stora ojämställda områdena i samhället är makt och kapital. I bolagsstyrelser finns båda. Och ska vi då ha en jämn fördelning är det också önskvärt att det finns en jämvikt mellan makt och kapital.

Antingen det eller så får vi avskaffa styrelsena i alla börsnoterade bolag och låta beslut ske med hjälp av folkomröstnigar, men det skulle bli svåradministrerat och dyrt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vore ungefär som att bevisa nyttan med kvinnlig rösträtt. Jag har redan sagt att en av de stora ojämställda områdena i samhället är makt och kapital. I bolagsstyrelser finns båda. Och ska vi då ha en jämn fördelning är det också önskvärt att det finns en jämvikt mellan makt och kapital.

Och där skillnaden är att kvinnlig rösträtt påverkade alla svenska kvinnor, inkvotering i storbolagsstyrelser påverkar någon hundradels promille. Innebär det någon FAKTISK omfördelning av makt och kapital? Nej, det gör det inte. Kvinnor i stort kommer fortfarande inte att tjäna mer bara för att Lillian och Britta sitter i styrelsen för STORFINANS AB istället för Johan och Hans. Du är så fel ute att jag undrar om du ö.h.t. är på rätt planet.

Skrivet av Ozzed:

Antingen det eller så får vi avskaffa styrelsena i alla börsnoterade bolag och låta beslut ske med hjälp av folkomröstnigar, men det skulle bli svåradministrerat och dyrt.

Är du allvarlig?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mitt fokus ligger på jämställdhet vad gäller maktfaktorer och ekonomi på ett makroplan. Det gör att hemlöshet, kriminalitet och missbruk faller utanför det resonemanget, och jag tycker inte att det är jämförbart då det i ett av fallen handlar om att det ena könet motarbetat det andra historiskt, och aktivt sett till att de hålls utanför makt och kapitalinnehav.

Jag tror du missuppfattat historien, till viss del iaf, om du tror det bara är kvinnor som har aktivt blivit utehållda (heh) från makt och kapital. Det är nämnligen så att arbetarklassen och "vanligt folk", män som kvinnor, har blivit utstängda av de i toppen och det är så fortfarande till viss del. Att du delar upp det i män och kvinnor är tråkigt. Sure, kvinnor har haft sin beskärda del av förtryck men det samma kan sägas om männen vid samhällets botten. På det stora hela är könsfördelningen bland de top 0.1% inte så relevant för att att säga saker som att "män har arbetat med att se till att kvinnor hålls utanför makt och kapital". Att kvinnor inte var en stor del av de som förtryckte pöbeln i gamla tider är inte något "tappat tillfälle" som de nu måste kompenseras för.

Skrivet av Ozzed:

Därför är det rimligt att fokusera på den biten där man måste inse att det är män som orsakat kvinnornas situation idag.

Nej. Det är det verkligen inte. Man kan naturligtvis ha vilken prioritering man vill men det finns ingen naturlig "rimlighet" i det hela.

Skrivet av Ozzed:

Man kan blunda för det och bortförklara det hur man vill för det är ju bekvämt och trevligt om man råkar tillhöra det könet som gynnas av rådande snedfördelning, och man kan ju då rycka på axlarna och säga att kvinnor får väl skylla sig själva som inte tar för sig och så vidare men jag väljer att inte gå den vägen.

Du menar som du gör med alla problem jag räknade upp eller?

Skrivet av Ozzed:

Vad gäller det andra du pratar om, så är det som jag skrivit några gånger nu såklart ett problem. Men faller utanför jämställdhetskampen i min mening, eftersom kvinnor varken har gynnats av eller orsakat mäns missbruk, kriminalitet eller hemlöshet, som ju mycket riktigt män har en statistisk överrepresentation på, så det är, återigen, inte alls jämförbart på något sätt. Det är ett problem som främst drabbar ena könet, Ja. Men där slutar också likheterna.

Kan ju vara så att en av anledningarna till att det finns färre kvinnor i missbruk, hemlöshet eller i fängelse hänger ihop med att de varit utanför de höga positionerna historiskt. who knows, det är ganska givet att allt detta är väldigt intertwined iaf och att du väljer att fokusera på vissa punkter och ignorera andra finner jag mkt komiskt som kanske framgått.

Skrivet av Ozzed:

Det kan säkert vara så att det är sociala strukturer som ligger bakom det också, men sålänge det inte går att påvisa kvinnors roll i att män är överrepresenterade i statistiken så är det irrelevant.

and no sense was made. Ditt eget argument är ju i princip: inga biologiska skillnader -> allt dåligt som händer kvinnor blir männens fel. Gäller inte det omvända eller? du har ju inte själv kunnat påvisa män roll i att kvinnor är underrepresenterade överhuvudtaget hittils, varför håller du inte dig själv till samma standard?

Skrivet av Ozzed:

Vad gäller det motsatta behöver man inte gå långt alls för att se att kvinnan historiskt har betraktats som lägre stående i samhället och att det har en påverkan på sociala strukturer än idag.

Man behöver heller inte gå långt för att se vilka som historiskt tagit de farliga yrkena som gruvarbetare, dragit i krig, arbetat med tunga maskiner, arbetat på höga höjder, osv osv heller.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss