Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Bootar från minneskortet, har systemfilerna på usbstickan. Filmerna på annan dator i nätverket.

Du verkar ha provat en hel del varianter. Får man fråga vad du använder för minneskort och USB-sticka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med att installera OSMC på min RPi2. Formaterade mitt (sandisk) microSD kort som jag körde på min gamla Pi och körde sedan OSMC installer. När den ska skriva över till SD kortet får jag texten "An error occurred while writing the image!".
Jag kör Windows 8.1 och är full administratör. (Har såklart testat "Kör som administratör")

Någon som har en susning? Har tyvärr inget annat SD kort att testa med just nu, men det fungerade i min gamla Pi för 1 timme sedan.

EDIT: Jag löste det nu efter många om och men. Laddade ner SD formatter och försökte flera gånger. Till slut fungerade det.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Vet du om de licenser man kunde köpa även funkar på b2?
http://www.raspberrypi.com/license-keys/

Svar ja. Annars kör den software decoding och det kan funka helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Du verkar ha provat en hel del varianter. Får man fråga vad du använder för minneskort och USB-sticka?

Skickades från m.sweclockers.com

För det mesta SanDisk Ultra Class 10 (har kört på max 4GB) och Patriot 8 GB usbminne (har några såna här som jag hittade billigt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1205338), strippade på skyddsgummit är dom hälften så stora.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Svar ja. Annars kör den software decoding och det kan funka helt ok.

Om det inte är så hög bitrate på filmen kan software decoding funka rätt bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Hur fungerar den här nya modellen som NAS?

Permalänk
Medlem

Blev en Raspberry Pi 2 igår och visste inte att man övergått till microSD. Tänkte idag inhandla ett microSD och försöker bestämma för en av dessa tre. Någon som kan rekommendera?

SanDisk microSDHC Mobile Ultra 16GB (Class 10)

Samsung EVO microSDHC 16GB UHS-I (Class 10)

Kingston microSDHC 16GB Class 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Blev en Raspberry Pi 2 igår och visste inte att man övergått till microSD. Tänkte idag inhandla ett microSD och försöker bestämma för en av dessa tre. Någon som kan rekommendera?

SanDisk microSDHC Mobile Ultra 16GB (Class 10)

Samsung EVO microSDHC 16GB UHS-I (Class 10)

Kingston microSDHC 16GB Class 10

Varför 16GB? Ska du inte lagra en massa saker på Pi'n klarar du dig hur långt som helst med under hälften.
http://elinux.org/RPi_SD_cards

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Varför 16GB? Ska du inte lagra en massa saker på Pi'n klarar du dig hur långt som helst med under hälften.
http://elinux.org/RPi_SD_cards

Därför att webhallen i min stad inte erbjuder class 10-kort under 16 GB. Den listan säger mig inte så mycket då jag inte hittar korten efter tillverkarens artikelnr, kanske skiljer sig länder emellan? Kort med snarlika namn på listan är "ok" markerade.

Permalänk
Skrivet av Lucifr:

Därför att webhallen i min stad inte erbjuder class 10-kort under 16 GB. Den listan säger mig inte så mycket då jag inte hittar korten efter tillverkarens artikelnr, kanske skiljer sig länder emellan? Kort med snarlika namn på listan är "ok" markerade.

Problemet är att andra kort med snarlika namn inte fungerar..
Vill du spara dig tandagnissel, gråa hår å allmän ångest, så tar du något som är grönmarkerat i listan.
Alternativt, säg till säljaren att du vill ha ett kort som fungerar just med Raspberry pi 2, och att det är det enda du ska ha kortet till. Skulle det sen visa sig att kortet inte fungerar så får du ju åtminstone lämna tillbaka det.
Dock viktigt att låta de välja ut ett kort åt dig, annars kan de bli knivigt att byta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

Problemet är att andra kort med snarlika namn inte fungerar..
Vill du spara dig tandagnissel, gråa hår å allmän ångest, så tar du något som är grönmarkerat i listan.
Alternativt, säg till säljaren att du vill ha ett kort som fungerar just med Raspberry pi 2, och att det är det enda du ska ha kortet till. Skulle det sen visa sig att kortet inte fungerar så får du ju åtminstone lämna tillbaka det.
Dock viktigt att låta de välja ut ett kort åt dig, annars kan de bli knivigt att byta...

Jag menar just det. Tack för tipset, jag låter säljaren välja om inte någon här på Sweclockers kan rekommendera ett kort som de vet fungerar, så slipper jag gå fram och tillbaka till webhallen för att byta kort.

Permalänk
Medlem

Precis skickat efter en Cubox i4-Pro för att ersätta min RPi (1) versionB, annars hade det här varit klart intressant.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Precis skickat efter en Cubox i4-Pro för att ersätta min RPi (1) versionB, annars hade det här varit klart intressant.

CuBoxen lirar i en annan division, jag tror att du blir nöjd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Rpi 2 har sd kort, samma som telefoner, kan jag lägga in os genom telefonen då?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Rpi 2 har sd kort, samma som telefoner, kan jag lägga in os genom telefonen då?

Nix

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ni som snackar om SD kort, tänk på att sekventiell läsning och skrivning endast är en liten del av den arbetsbörda som ett SD kort med OS och program på får. Många kort får många gånger högre latens vid godtycklig (random) 4 kB läsning än vad de får vid sekventiell läsning, och om man läser flera filer sekventiellt så är det i praktiken godtycklig läsning sett från minneskontrollerns perspektiv.

Med ett sort kort (ca. dubbelt av vad du behöver) och lite OP så får man nog något som klarar en stunds användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse:

Hur fungerar den här nya modellen som NAS?

Största problemet är USB 2, som du kopplar diskarna till.
Så hastigheten är inget kul, då det är fortfarande USB2 på RBp2.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Okej.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

OpenELEC installeras med tex Win32DiskImager och OSMC har eget installationsprogram.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Lyckas inte överklocka OSMC på min RPi2. När jag går in på OSMC settings och sen hallonet med blixten så får jag bara upp en skärm med en massa tomma fält utan text och siffror. Känns som att det inte ska se ut så. Hjälp?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Skrivet av xfade:

Största problemet är USB 2, som du kopplar diskarna till.
Så hastigheten är inget kul, då det är fortfarande USB2 på RBp2.

Aha ok, delar fortfarande usb och ethernet uttaget på samma plats om du förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem

Snygg uppgradering på hallonet. Men lite synd den inte har stöd för 4K. Men ja 4K är inte redo riktigt än.

Funderat på en sådan här, men tyckte förra gen verkar vara lite klen om man ska köra video. Denna verkar betydligt trevligare, men tyvärr kommit i en tid där saker rullar mot 4K sakta. Men går ju att köra 1080P på 4K skräm (om den skalar bra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Lyckas inte överklocka OSMC på min RPi2. När jag går in på OSMC settings och sen hallonet med blixten så får jag bara upp en skärm med en massa tomma fält utan text och siffror. Känns som att det inte ska se ut så. Hjälp?

I med kortet i datorn och modifiera configfilen manuellt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snygg uppgradering på hallonet. Men lite synd den inte har stöd för 4K. Men ja 4K är inte redo riktigt än.

Funderat på en sådan här, men tyckte förra gen verkar vara lite klen om man ska köra video. Denna verkar betydligt trevligare, men tyvärr kommit i en tid där saker rullar mot 4K sakta. Men går ju att köra 1080P på 4K skräm (om den skalar bra).

Kan inte påstå att det är nån skillnad på uppspelningen jämfört med mina Pi B, kör jag OSMC klarar både Pi B & Pi 2 http://jell.yfish.us/media/Jellyfish-80-Mbps.mkv. Pi 2 är snabbare i menyer, biblioteksuppdateringar och sånt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse:

Aha ok, delar fortfarande usb och ethernet uttaget på samma plats om du förstår vad jag menar?

Ja den delen av RBp2 är inte uppdaterad.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Eftersom Windows 10 kommer till Pi2 så undrar jag om det är mjöigt att lägga in någon annan version av Windows. Går det eller är det bara den kommande W10 som funkar?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Eftersom Windows 10 kommer till Pi2 så undrar jag om det är mjöigt att lägga in någon annan version av Windows. Går det eller är det bara den kommande W10 som funkar?

Det blir ju inte nån vanlig Win 10, så det tror jag knappast.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad för version av Windows 10 som kommer att tas fram för just Raspberry Pi. Det lär förmodligen inte gå att köra in "vanliga" Win10 för hemdatorer. Jag är väldigt nyfiken på detta och väntar med spänning på det. Skulle verkligen vilja kunna skapa en så här billig dator med Netflix på, vilket inte fungerar på gamla Pi men det kanske är en önskedröm.

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Frågan är vad för version av Windows 10 som kommer att tas fram för just Raspberry Pi. Det lär förmodligen inte gå att köra in "vanliga" Win10 för hemdatorer. Jag är väldigt nyfiken på detta och väntar med spänning på det. Skulle verkligen vilja kunna skapa en så här billig dator med Netflix på, vilket inte fungerar på gamla Pi men det kanske är en önskedröm.

Lär väl bli Win10 RT?

Eftersom den ska klara ARM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xibalba_SWE:

Lär väl bli Win10 RT?

Eftersom den ska klara ARM

Windows 10 IOT har de ju sagt (även om det är oklart riktigt vad det innebär).