Permalänk
Skrivet av jolny:

Ladda ner ett operativsystem här: http://www.raspberrypi.org/downloads/
Väljer du NOOBS extraherar du filerna på SD-kortet och sätter in i Pajen och kör bah, men vill du ha någon av de andra följer du följande instruktioner för att flasha: http://www.raspberrypi.org/documentation/installation/install...

Lycka till!

Ja, jo det är det jag har gjort..Men varken openelec-versionen eller raspbmc-versionen på noobs,stöds av rpi2 .
Just nu installeras osmc, återkommer snart

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk

Har nu installerat osmc, och det är "up and running".
Tyvärr är det sleeping tajm, så återkommer med intryck imorrn

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Klarar denna DTSHD och DolbyHD med XBMC?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Har nu installerat osmc, och det är "up and running".
Tyvärr är det sleeping tajm, så återkommer med intryck imorrn

Gött, det blir intressant att höra hur den rullar.

Har du kört tidigare versioner av RBp innan så du kan jämföra dem?

Skrivet av MatteN:

Får se framåt kvällen i morgon om jag hinner köra nån jämförelse mellan OpenELEC & OSMC på Pi 2 mot samma på Pi B.

Ser fram emot dina tester.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Får se framåt kvällen i morgon om jag hinner köra nån jämförelse mellan OpenELEC & OSMC på Pi 2 mot samma på Pi B.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Någon som har några åsikter om OpenELEC och OSMC? Vad är det för skillnad på de två? Vad ska man använda om man ska köra Kodi?

Visa signatur

Specs
Gpu:Powercolor R9 290 PCS+
Cpu:Intel core i7 4820k @ 4.3Ghz
Ram:16GB
Skärm:Dell U2412M 1920X1200 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4TX:

Någon som har några åsikter om OpenELEC och OSMC? Vad är det för skillnad på de två? Vad ska man använda om man ska köra Kodi?

Båda är Kodi 14.1.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett ohjälpsamt/meningslöst inlägg enligt §1.6:

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Klarar denna DTSHD och DolbyHD med XBMC?

Dolby True HD ska funka i alla fall.
Stod bla så här i OpenELECforumet: "it will be decoding the DTS core of the DTS-HD MA stream to stereo, not decoding the full DTS-HD MA stream, as there isn't an Open Source DTS-HD MA/HRA decoder"

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4TX:

Någon som har några åsikter om OpenELEC och OSMC? Vad är det för skillnad på de två? Vad ska man använda om man ska köra Kodi?

Smaksak skulle jag säga, men det är het debatt mellan de båda lägren, typ AMD vs Nvidia / Mac vs PC.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Satt ett bra tag och letade minneskort på prisjakt, med det är rätt många som inte håller måttet om man kollar betygen där, det är inte ens uppe i en tredjedel på många. Så kolla noga det där med klass 10 är inte så mycket att hänga i julgranen.

La till en 2.1A laddare och minneskort men kom på att jag har ju kanske något som ligger och skrotar. Letade och hittade två minne på 2 GB, och en laddare på 1.5A.. Sen hittade jag en usb adapter och där i så sitter det ett 16 GB.

Lycka Tyckte det blev dyrt om man skulle ha allt...Så jag rekommenderar att fundera och leta och fråga runt lite och snoka i era gamla telefoner

Usbladdaren behöver inte vara så stark som den som dom rekommenderar, det är bara att räkna ut hur mycket allt det ni har drar sammanlagt.. men lägg till lite extra för det är inte bra att köra en laddare på MAX länge då kan det bli överhettad.

Själv så ska jag inte ha så mycket prylar påkopplat och då räcker ju den jag redan har

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Avstängd

Minneskort så skulle jag säga detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2639443
För eladapter / laddare så den som jag tidigare sade, Nokia AC-10E
http://www.24.se/mobiltillbehor/nokia-tillbehor/nokia-laddare...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att komma åt filsystemet när man har lagt in OSMC eller Openelec på minneskortet? Vilket funkade på raspbmc.

Då jag har mitt kodi bibliotek lagrad på NAS:n så behöver jag komma åt userdata mappen för lägga in ett par viktiga filer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Dolby True HD ska funka i alla fall.
Stod bla så här i OpenELECforumet: "it will be decoding the DTS core of the DTS-HD MA stream to stereo, not decoding the full DTS-HD MA stream, as there isn't an Open Source DTS-HD MA/HRA decoder"

Ok tack

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk

Jag hann bara prova lite snabbt igår med rpi2 och osmc.
Jag la in en smb-share och körde igång en film. Först en 720p rarad som startade på ett kick. Inte ens nån betänketid där. Provade sen en 1080p, där den behövde ett par sekunder innan filmen startade. Men sen gick filmen helt utan lagg och buffringar.
Tycker även att den känns mycket rappare i menyerna och jag undrar om inte cec-kopplingen känns stabilare.
Gränssnittet i osmc var rätt snyggt och enkelt. Man kan även välja vanliga confluence och även svenska, vilket fick bli mitt val,då jag är van vid det.
Jag ska prova mer efter jobbet ikväll. 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Jag är förbyllad. När jag kör OSMC-installern på min Windows-maskin får jag välja om jag vill installera OSMC på ett SD-kort eller en USB-enhet. Sweet, tänkte jag, då slipper jag hålla på och laborera med minneskort som potentiellt inte är kompatibla med Raspberry Pi osv. Sen såg jag detta:

https://osmc.tv/help/wiki/pi-usb

Hur ska jag tolka detta? Om jag vill köra OSMC från en USB-enhet, måste jag installera OSMC på både ett minneskort och en USB-enhet och ansluta båda innan jag startar Raspberry Pi?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Jag är förbyllad. När jag kör OSMC-installern på min Windows-maskin får jag välja om jag vill installera OSMC på ett SD-kort eller en USB-enhet. Sweet, tänkte jag, då slipper jag hålla på och laborera med minneskort som potentiellt inte är kompatibla med Raspberry Pi osv. Sen såg jag detta:

https://osmc.tv/help/wiki/pi-usb

Hur ska jag tolka detta? Om jag vill köra OSMC från en USB-enhet, måste jag installera OSMC på både ett minneskort och en USB-enhet och ansluta båda innan jag startar Raspberry Pi?

En RPi kan endast boota från SD kort. Så du behöver vissa filer på ett SD kort för att kunna ladda in resten av OS från en USB-sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

En RPi kan endast boota från SD kort. Så du behöver vissa filer på ett SD kort för att kunna ladda in resten av OS från en USB-sticka.

Och vilka filer är det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Jag är förbyllad. När jag kör OSMC-installern på min Windows-maskin får jag välja om jag vill installera OSMC på ett SD-kort eller en USB-enhet. Sweet, tänkte jag, då slipper jag hålla på och laborera med minneskort som potentiellt inte är kompatibla med Raspberry Pi osv. Sen såg jag detta:

https://osmc.tv/help/wiki/pi-usb

Hur ska jag tolka detta? Om jag vill köra OSMC från en USB-enhet, måste jag installera OSMC på både ett minneskort och en USB-enhet och ansluta båda innan jag startar Raspberry Pi?

Ja, men det ställer inte lika stora krav på minneskortet när det gäller kvalitet och storlek.
Ett tag körde jag Raspbmc på usbsticka och ett urgammalt sdkort på 256MB, det gick utmärkt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

En RPi kan endast boota från SD kort. Så du behöver vissa filer på ett SD kort för att kunna ladda in resten av OS från en USB-sticka.

OK. Olyckligt formulerat av OSMC då när de skriver "create a bootable USB drive or SD card".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Är det möjligt att komma åt filsystemet när man har lagt in OSMC eller Openelec på minneskortet? Vilket funkade på raspbmc.

Då jag har mitt kodi bibliotek lagrad på NAS:n så behöver jag komma åt userdata mappen för lägga in ett par viktiga filer.

Om du har SMB på slaget i KODI så kan du komma åt dom filerna via nätet. Eller så kan du anväda filhanteraren som finns i KODI för att nå filerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om du har SMB på slaget i KODI så kan du komma åt dom filerna via nätet. Eller så kan du anväda filhanteraren som finns i KODI för att nå filerna

Installera PuTTY (http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.ht...) och använd SSH.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Och vilka filer är det då?

När du skriver en img fil till en USB-sticka blir det flera parititoner. Den första är en liten FAT32 partition som processorn bootar från. Denna måste ligga på ett SD kort, så du kan kopiera över den till ett litet (128 MB eller större) SD kort och låta resten av systemet ligga kvar på USB-stickan. Sedan ändrar du i cmdline.txt på SD-kortet så att CPU laddar resten av systemet från din USB-sticka:

boot=/dev/mmcblk0p1 disk=/dev/mmcblk0p2 console=ttyAMA0,115200 kgdboc=ttyAMA0,115200 console=tty1 ssh

boot=/dev/mmcblk0p1 disk=/dev/sda2 console=ttyAMA0,115200 kgdboc=ttyAMA0,115200 console=tty1 ssh

Läs mer här eller googla.

Skrivet av Nibiru:

OK. Olyckligt formulerat av OSMC då när de skriver "create a bootable USB drive or SD card".

Ja, det kunde varit formulerat bättre. Men med lite Google foo så skulle det inte vara så svårt att klura ut hur det hela hänger i hop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om du har SMB på slaget i KODI så kan du komma åt dom filerna via nätet. Eller så kan du anväda filhanteraren som finns i KODI för att nå filerna

Kalas tackar.

Antar att det även är möjligt att lägg in xot (xmc online TV) film tillägget då?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kalas tackar.

Antar att det även är möjligt att lägg in xot (xmc online TV) film tillägget då?

Naturligtvis.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

OK. Olyckligt formulerat av OSMC då när de skriver "create a bootable USB drive or SD card".

Skickades från m.sweclockers.com

OSMC är inte bara för RaspberryPI, andra enheter kan boota från USB.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Jag funderar på detta med val om minneskort.
Ivrig så såg jag ut dom som var snabbast och siktade på 32gb, vilket innebär ett kort för sisådär 500kr.

Men så slog det mig. Man kanske aldrig brukar minneskortet såpass mycket utan man styr över mesta materialet till usb-minne/hårddisk istället?

Jag siktar på tre olika projekt.
1) Kodi med filmerna på annan hårddisk.
2) 1-wire loggning + databas för detta.
3) nintendoemulering.

Är Read/write högre mot ett minneskort jämfört att data förs via usb till sticka/hårddisk eller är det rentav nackdel med stort minneskort?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft större minneskort än 4GB, använder mina Pi enbart som mediaspelare med div tillägg.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Vet inte om minneskortläsaren i B+ Pi 2 är så mycket snabbare än dom tidigare, som låg på om jag inte minns fel, 20-25MB/s.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Någon som köpte från Inet.se som fått sin Pi 2 än?

Skrivet av MatteN:

Vet inte om minneskortläsaren i B+ Pi 2 är så mycket snabbare än dom tidigare, som låg på om jag inte minns fel, 20-25MB/s.

Jaså? Jag som va nära på att köpa ett 90/90 kort...
Finns det någon här med ett snabbt micro SD kort och en Raspberry Pi 2 som kan testa read/write hastigheten?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6