Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Behöver du/vill ha ett minneskort också ser väl denna rätt bra ut

[url]http://www.inet.se/produkt/5331215/samsung-microsdhc-evo-32gb...[/url

Njae, jag har provat med ett EVO-kort (i en B+ modell), det går bra att installera, men sen kraschar hela systemet.. Bråkade rätt länge innan jag hittade denna sida:
http://elinux.org/RPi_SD_cards

Jag skulle rekommendera att prova något annat än just EVO-kortet.. Listan på vilka kort som fungerar och inte är rätt omfattande!

Någon som har en idé om varför vissa kort funkar å andra inte? Borde väl inte vara någon skillnad på dem?

*EDIT*
Upptäckte visst att just det kortet faktiskt är grönmarkerat i listan, fail av mig.. Men det är värt att titta igenom listan innan man köper ett kort till sin Pi, det kan spara många timmars frustration..

Permalänk
Medlem

Behöver Raspberry Pi verkligen 2 A? Har en massa 1 A-USB-laddare som ligger och skräper hemma...

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Behöver Raspberry Pi verkligen 2 A? Har en massa 1 A-USB-laddare som ligger och skräper hemma...

Det beror på hur mycket ström dina USB tillbehör drar. Utan något i USB porten eller med en hub med matning så klarar du dig fint med 1A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Behöver Raspberry Pi verkligen 2 A? Har en massa 1 A-USB-laddare som ligger och skräper hemma...

Nej, som sagt utan en massa tillbehör inkopplade kan det funka med mindre, men krånglar det så gnäll inte om att Raspberry Pi är skit.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Fick mejl från Karin på r-pi.se nyss, hon tror att jag får min Pi 2 idag eller i morrn, den skickades igår.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hur stort minneskort rekommenderas om tex ska köra openelec, raspbmc/kodi?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Hur kan den bli så mycket dyrare när Raspberry Pi Foundation själva säger att den ska kosta lika mycket som den gamla varianten?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kan den bli så mycket dyrare när Raspberry Pi Foundation själva säger att den ska kosta lika mycket som den gamla varianten?

Den är ny och många vill ha, men det finns inte så många i Sverige ännu... tillgång och efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur stort minneskort rekommenderas om tex ska köra openelec, raspbmc/kodi?

Ska du inte lagra filmer mm på samma kort så räcker 4GB.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kan den bli så mycket dyrare när Raspberry Pi Foundation själva säger att den ska kosta lika mycket som den gamla varianten?

Dom första som kom till Sverige för några år sedan var också dyrare, sen sjönk priserna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Min ligger på posten och väntar. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Min ligger på posten och väntar. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Släpp de du håller på med och hämta paketet nu!

Så det möjligt att man kan klarar sig på 1 A-USB-laddare, kanske man kan komma undan med en peng då man en USB laddare liggandes, tanken är att köra wi-fi och en fjärr dongel till.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Släpp de du håller på med och hämta paketet nu!

Så det möjligt att man kan klarar sig på 1 A-USB-laddare, kanske man kan komma undan med en peng då man en USB laddare liggandes, tanken är att köra wi-fi och en fjärr dongel till.

http://hackaday.com/2015/02/02/introducing-the-raspberry-pi-2...

Den drar 500mA vid load, 270mA vid idle (när USB inte används). Det ger minst 500mA över till tillbehören du använder. Eftersom USB 2.0 ger max 500mA så borde du klara dig.

EDIT: Att Raspberry Pi 2 drar 500mA vid load betyder också att den går utmärkt att driva genom en vanlig USB 2.0-kontakt!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

Njae, jag har provat med ett EVO-kort (i en B+ modell), det går bra att installera, men sen kraschar hela systemet.. Bråkade rätt länge innan jag hittade denna sida:
http://elinux.org/RPi_SD_cards

Jag skulle rekommendera att prova något annat än just EVO-kortet.. Listan på vilka kort som fungerar och inte är rätt omfattande!

Någon som har en idé om varför vissa kort funkar å andra inte? Borde väl inte vara någon skillnad på dem?

*EDIT*
Upptäckte visst att just det kortet faktiskt är grönmarkerat i listan, fail av mig.. Men det är värt att titta igenom listan innan man köper ett kort till sin Pi, det kan spara många timmars frustration..

Visste inte att Pajen är så himla kinkig med vilket kort man använder!
Har hört att vissa kort inte fungerar, men den där listan ska sparas!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kan den bli så mycket dyrare när Raspberry Pi Foundation själva säger att den ska kosta lika mycket som den gamla varianten?

Skrivet av Aene:

Den är ny och många vill ha, men det finns inte så många i Sverige ännu... tillgång och efterfrågan.

Skrivet av MatteN:

Dom första som kom till Sverige för några år sedan var också dyrare, sen sjönk priserna.

Tror snarare det är dollarkursens fel.

Sedan rear de ut de gamla för att rensa lagren.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Visste inte att Pajen är så himla kinkig med vilket kort man använder!
Har hört att vissa kort inte fungerar, men den där listan ska sparas!

Ja, av någon udda anledning..
Först fick jag ett kort till Pajen som pajade.. Fick ett nytt kort (Samsung EVO) där OSet pajade när Pajen fått jobba lite.
Fick beställt ett grönmarkerat kort ur listan, sen verkar den fungera (även om jag inte kört så många minuter med den...).

Men kan säga att det var rätt många timmars funderingar och frustration innan jag fick insett att det finns kort som är mer eller mindre kompatibla. Både jag och försäljaren av kortet tyckte det lät konstigt att maskinen inte skulle ha stöd för vissa specifika kort, men uppenbarligen är det så.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Släpp de du håller på med och hämta paketet nu!

Nu är den hemma. Beställde från m.nu och dom var så snälla så dom ändrade och skickade med rätt låda till den då jag beställt fel..
Jag hade tänkt använda samma minneskort som till min gamla, men såg nu att det är micro-sd kort till den nya..Suck. Så det är väl bara att åka och köpa ett sånt på MM sen.
Tog det säkra före det osäkra och köpte mig en nätadapter på 2 A.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk

Nu har jag testat att installera och jag blir inte klok på det..
Jag körde ner raspbmc och installerade på kortet. När jag sen startade upp med kortet i fick jag bara startskärmen men inget hände.
Plockade då ner noobs och provade med den. Där varnade den att min raspberry inte stödjer det operativsystemet. Likaså när jag prövade openelec.
Vad kan va fel?
I skrivande stund installeras rasbian, för att testas

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holetaker:

Nu har jag testat att installera och jag blir inte klok på det..
Jag körde ner raspbmc och installerade på kortet. När jag sen startade upp med kortet i fick jag bara startskärmen men inget hände.
Plockade då ner noobs och provade med den. Där varnade den att min raspberry inte stödjer det operativsystemet. Likaså när jag prövade openelec.
Vad kan va fel?

I raspbmc-fallet kanske detta (från hemsidan):

Citat:

The foundation have announced the new Raspberry Pi 2. This gives a much desired faster ARM processor and an extra 512MB of RAM (totalling up to 1GB). I am not adding support to Raspbmc as this would require a lot of effort for not a lot of gain. Instead, I have made sure that we already have supported in OSMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Nu har jag testat att installera och jag blir inte klok på det..
Jag körde ner raspbmc och installerade på kortet. När jag sen startade upp med kortet i fick jag bara startskärmen men inget hände.
Plockade då ner noobs och provade med den. Där varnade den att min raspberry inte stödjer det operativsystemet. Likaså när jag prövade openelec.
Vad kan va fel?
I skrivande stund installeras rasbian, för att testas

Raspbmc funkar inte på Pi 2, testa OpenELEC: http://releases.openelec.tv/OpenELEC-RPi2.arm-5.0.1.img.gz
Eller OSMC: https://osmc.tv/download/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Jag provar gärna OSMC, men vilken relle tar jag och hur går jag tillväga?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Jag provar gärna OSMC, men vilken relle tar jag och hur går jag tillväga?

OpenELEC är stable, OSMC är bara i Alphastadiet än, visserligen sjukt stabil, men det kan saknas en del funktioner.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

OSMC är det bara att ladda ner installern som finns i länken jag postade ovan, sätta i minneskortet i datorn och köra igång.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kodi skall fungerar på den också.

http://kodi.wiki/view/Raspberry_Pi

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av eD@RCP:

Kodi skall fungerar på den också.

http://kodi.wiki/view/Raspberry_Pi

Och vad tror du att OpenELEC och OSMC är?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Jag har testat både imagefilen och den andra på openelec 5 och ingen av dom ger ens någon bild till rpi:n.
Håller på att tanka osmc nu, men det verkar ta tid.

Tänk så dumt, tänkte inte ens på att man kan plocka kodi direkt från hemsidan..Men hur blir det med bios å så?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Jag har testat både imagefilen och den andra på openelec 5 och ingen av dom ger ens någon bild till rpi:n.
Håller på att tanka osmc nu, men det verkar ta tid.

Tänk så dumt, tänkte inte ens på att man kan plocka kodi direkt från hemsidan..Men hur blir det med bios å så?

Hur 'installerar' du .img filen på ditt minneskort?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av holetaker:

Tänk så dumt, tänkte inte ens på att man kan plocka kodi direkt från hemsidan..Men hur blir det med bios å så?

Tänk så dumt 2: Det kunde man inte alls det haha

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Hur 'installerar' du .img filen på ditt minneskort?

Jag använder win32diskimager och "bränner" ner imagefilen till minneskortet. Sen startar jag rpi:n med kortet i

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Ladda ner ett operativsystem här: http://www.raspberrypi.org/downloads/
Väljer du NOOBS extraherar du filerna på SD-kortet och sätter in i Pajen och kör bah, men vill du ha någon av de andra följer du följande instruktioner för att flasha: http://www.raspberrypi.org/documentation/installation/install...

Lycka till!