Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Någon som köpte från Inet.se som fått sin Pi 2 än?

Japp, kom idag.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Nu har jag hunnit prova den lite mer och är mäkta imponerad över hur rask den är..Upplever inget lagg överhuvudtaget..
Fantastiskt

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk

Läste nu om att SD-kort inte är så långlivade så det får mig att tänka på att inte köpa allt för stort och dyrt.

En sida nämner att man ska styra om den att arbeta mer mot ramminnet.
http://www.makeuseof.com/tag/extend-life-raspberry-pis-sd-car...

Sen har Toms Hardware luskatut att Sandisk Evo är mer tåliga.

Citat:

sandisk evo cards are recommended by toms hardware reviews for random read writes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Japp, kom idag.

Hm, jag trodde min också skulle komma idag. Tydligen inte...

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Nu har jag hunnit prova den lite mer och är mäkta imponerad över hur rask den är..Upplever inget lagg överhuvudtaget..
Fantastiskt

Jodå, den är rätt pigg i menyerna, däremot samma fil jag klarade att spela upp med min gamla Pi som kör OSMC, är ospelbar med Pi 2 och OpenELEC.
Visserligen är Pi 2;an helt otweakad, medan den gamla hederliga B;n kör usbinstallation, överklockning och övervolt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Min kom från inet idag, rakt ner i brevlådan Skickades tydligen som brev med andra ord. Jag beställde precis innan de höjde från 349kr till 369 (och nu 399 såg jag).

Har dock inte hunnit mer än installera osmc och uppdatera mediebiblioteket. Men den känns rapp, frågan är bara om jag inte ska köra openelec istället. Osmc känns ganska alpha (vilket det ju är) än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jodå, den är rätt pigg i menyerna, däremot samma fil jag klarade att spela upp med min gamla Pi som kör OSMC, är ospelbar med Pi 2 och OpenELEC.
Visserligen är Pi 2;an helt otweakad, medan den gamla hederliga B;n kör usbinstallation, överklockning och övervolt.

Vet du om de licenser man kunde köpa även funkar på b2?
http://www.raspberrypi.com/license-keys/

Vilka möjligheter finns för överklock på b2 idag för openelec?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Min gamla vanliga B klarar http://jell.yfish.us/media/Jellyfish-80-Mbps.mkv utan att lagga med OSMC,
min Pi 2 med OpenELEC klarar inte ens http://jell.yfish.us/media/Jellyfish-55-Mbps.mkv utan lagg.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Rostfritt chassi från r-pi.se passade fint till Raspberry Pi 2

Prövar som många andra Osmc och tycker det verkar trevligt.

Automatisk bilduppdatering (60 -> 23.976) verkar fungera fint, men jag får inte Dolby digital eller DTS ljud till min förstärkare via hdmi ännu.

Permalänk
Medlem

Hämtade min Raspberry 2 på Inet i dag. Körde in OSMC och det verkar funka ganska bra. Yatze-fjärrkontrollen för Android är helt fantastisk.

Tyvärr är videouppspelning av 1080p-material lite choppy. Jag använder ett väldigt gammalt SD-kort (Class 2, 16 GB, SanDisk). Kan detta påverka videouppspelningen, eller är det något annat som strular?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

men jag får inte Dolby digital eller DTS ljud till min förstärkare via hdmi ännu.

Hoppsan! - Var visst bara att starta om min förstärkare så fungerar det.

Skrivet av Nibiru:

Tyvärr är videouppspelning av 1080p-material lite choppy.

Ingen aning om sd-kortet kan påverka, men hos mig flyter 1080p.mkv som smör (Pi 2 OSMC)

Vad är det för format du spelar upp ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Hämtade min Raspberry 2 på Inet i dag. Körde in OSMC och det verkar funka ganska bra. Yatze-fjärrkontrollen för Android är helt fantastisk.

Tyvärr är videouppspelning av 1080p-material lite choppy. Jag använder ett väldigt gammalt SD-kort (Class 2, 16 GB, SanDisk). Kan detta påverka videouppspelningen, eller är det något annat som strular?

Class 2 är nog i segaste laget.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Klassificeringen är fel

Att namnge en sån där klassificering säger inget alls och det förstår man om man läster runt på nätet.

Kolla till exempel på Prisjakt så ser man att det är många som säger att deras klass 10 minnen inte är i närheten av det som utlovas. Så innan ni köper minne så kolla noga på nätet... inte vad tillverkarna själva uppger.

Måste rota fram ett program för att mäta! Har aldrig gjort detta

Förgående Raspberry skall ju enbart klara 20/20 och om den då kan utföra läsning och skrivning samtidigt eller hur det är men det vet jag inte. Men läst massor i går att allt påverkar så har man ett inkopplat USB tillbehör så ryck ur detta om se om det laggar mindre.

Ingen aning hur det är med Raspberry 2 då det är mer än otroligt klent med information. Men läste på ett ställe att "processorn i sig påverkar mycket och i omed bytet av den så kan man exempelvis ha mer minne", det är kanske möjligt att hela hastighetsförmågan är utökad. Det är bara en vild spekulation från min sida men...???

Det skulle vara kul om någon kan göra lite mer utförligare mätningar... Läs och skrivhastighet så vet man vad för hastighet man kan utgå ifrån.

Jag skulle föreslå att man ochså testade detta minne på en bättre dator för ren kontroll.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Slängde in OSMC på Pi 2;an, och vips kunde man köra 80MBps-filen laggfritt igen. OpenELEC klarade med knapp nöd 50MBps.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Enligt listan så är det ju några mätningar som visar över 20/20 så det borde ju gå.

När jag kollar lite på den listan som folk skickat in sina resultat så ser jag... (http://elinux.org/RPi_SD_cards) Där nämns även vad dom körde på i övrigt.

Citat:

* 3 snabbaste MicroSDHC med inte allt för dålig skrivhastighet:
Samsung microSDHC 16GB Class 10 (MB-MPAGAEU)............21,7/11,2
Transcend microSDHC 8GB Class 10 (TS8GUSDHC10)..........20,2/11,2
Kingston microSDHC 16GB class 10.....................................20,1/13,4

* Dom 2 snabbare MicroSDHC skrivarna
Sandisk Extreme microSDHC UHS-I 16GB...........................18,8/18,2
Samsung microSDHC 16GB Class 10 (MB-MPAGA/US).........19,8/15,8

Tänker då att kodi vill nog kunna läsa fort. Ska man ha databas eller något kanske man vill ha lite snabbare skrivhastighet men och andra sidan så lägger man nog inte sådan process på minneskortet isf.

/Raspberryn var mindre än vad jag trodde. Dock fick jag inte tag på minneskortet jag sökte så kan inte börja leka.. *synd om mig*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ingen aning om sd-kortet kan påverka, men hos mig flyter 1080p.mkv som smör (Pi 2 OSMC)

Vad är det för format du spelar upp ?

x264 (.mkv). Över trådlöst nätverk via SMB, förvisso, men bitraten är väl inte mer än ~10000 kbps, så jag tycker det borde fungera.

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

Usbinstallation på en USB3sticka är det klart rappaste man kan ha, jag har testat oräkneliga kombinationer under dom 2 år jag kört med Pi:
långsamma kort tilsammans med snabba usbstickor och tvärtom (och alla kombinationer däremellan). Ett litet halvskapligt kort och en usbsticka med läs/skrivhastigheter på minst 25-30MBps är det bästa.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

x264 (.mkv). Över trådlöst nätverk via SMB, förvisso, men bitraten är väl inte mer än ~10000 kbps, så jag tycker det borde fungera.

Har du aktiverat "Justera uppdateringsfrekvens för att matcha video" under System - inställningar - Video - Uppspelning ?

Ibland kan "judder" (microhack) man får när uppspelningen inte matchar TV:n misstas för att spelaren inte "orkar spela upp"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Enligt listan så är det ju några mätningar som visar över 20/20 så det borde ju gå.

När jag kollar lite på den listan som folk skickat in sina resultat så ser jag...

Tänker då att kodi vill nog kunna läsa fort. Ska man ha databas eller något kanske man vill ha lite snabbare skrivhastighet men och andra sidan så lägger man nog inte sådan process på minneskortet isf.

/Raspberryn var mindre än vad jag trodde. Dock fick jag inte tag på minneskortet jag sökte så kan inte börja leka.. *synd om mig*

Gäller det där tidigare versioner? Eller är det Pi 2?

Tur att jag inte köpte ett 32GB 90/90 kort iaf, hade känts lite ovärt om max hastighet är 20/20

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Gäller det där tidigare versioner? Eller är det Pi 2?

Tur att jag inte köpte ett 32GB 90/90 kort iaf, hade känts lite ovärt om max hastighet är 20/20

Det är det "VI" inte vet än, Som det ser ut nu så är väl inget angett och inget bekräftat??? Så det är internetgräv som gäller. ;9

Sitter och googlar just nu som satan mellan tvätt och andra tråkigheter. Hoppas vi kan hjälpas åt... En sådan där sammanfattning ovan är ju en jättebra hjälp och andra diverse länkar. Lassefrasse tack!!! Man vill ju hitta det mest prisvärda och lämpligaste till den här maskinen.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det är det "VI" inte vet än

Sitter och googlar just nu som satan mellan tvätt och andra tråkigheter. Hoppas vi kan hjälpas åt... En sådan där sammanfattning ovan är ju en jättebra hjälp och andra diverse länkar. Man vill ju hitta det mest prisvärda och lämpligaste till den här maskinen.

Jag frågade om just den listan med hastighetstester som han visade! Antar att de testerna utfördes på A/B/B+

EDIT:

http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?p=683295#p683...

How big an SD card can I use?

The SD card Interface is the same, so this is the same as the B+, cards up to 64GB have worked successfully.

Dold text

Om de inte ändrat något med SD-kortläsaren är väl troligtvis även max read/write samma som innan

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Usbinstallation på en USB3sticka är det klart rappaste man kan ha, jag har testat oräkneliga kombinationer under dom 2 år jag kört med Pi:
långsamma kort tilsammans med snabba usbstickor och tvärtom (och alla kombinationer däremellan). Ett litet halvskapligt kort och en usbsticka med läs/skrivhastigheter på minst 25-30MBps är det bästa.

Jag är öppen om att vara helt ny på hela denna grejen, blir allt mer nyfiken på att förstå hur folk (du) läggerupp sina system.
Du har ett enklare minneskort, där ligger operativsystemet och kodi.
Sen nämner du snabbt usb3-minne - vad har du på detta? Och vinner man lite extra trots att det är usb2 portar på kortet?
Dina filmer har du någonannanstans och får via nätverket gissar jag?

Permalänk
Medlem

Bootar från minneskortet, har systemfilerna på usbstickan. Filmerna på annan dator i nätverket.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Har du aktiverat "Justera uppdateringsfrekvens för att matcha video" under System - inställningar - Video - Uppspelning ?

Ibland kan "judder" (microhack) man får när uppspelningen inte matchar TV:n misstas för att spelaren inte "orkar spela upp"

Har letat nu i 10 minuter men kan inte hitta den där inställningen. Settings -> Video -> Playback?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk

Någon som skulle kunna köra en wordpress server och/eller n64 emulator med conker på den? Vore fett tacksam!

Permalänk
Medlem

Jag är sugen att köpa en för att enbart köra XBMC på till datorn i sovrummet då tvn inte funkar som den ska med textfiler och att ChromeCast inte funkar att casta ihop med Plex.
Men jag har INGEN lan-kabel indragen dit, hur funkar dom små WiFI-Usb stickorna om man nu vill streama 1080p från en annan dator?
Någon som kan rekommendera någon som är bra och inte kostar multum? Finns det någon bra och billig fjärrkontroll att styra XBMC med?

Permalänk
Medlem

Trådlöst kan vara knepigt.
Fjärrkontroll kör man tex Yatse på en androidmobil, eller om tv'n har CEC-stöd så använder man tvfjärren.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Har letat nu i 10 minuter men kan inte hitta den där inställningen. Settings -> Video -> Playback?

Sorry, har för vana att ställa om till svenska

(har även ändrat OSMC skin till confluence)

Du måste antagligen ställa om "settings level" till "expert" (längst ned)

Settings - Video - Playback - "Adjust display refresh rate to match video" och ändra till "On start/stop"

På inställningen under brukar jag själv ställa in "4 seconds"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Trådlöst kan vara knepigt.
Fjärrkontroll kör man tex Yatse på en androidmobil, eller om tv'n har CEC-stöd så använder man tvfjärren.

Aha du tror inte någon liknande denna skulle funka då?

http://www.adafruit.com/product/814

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.