Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Z906 äkta watt eller inte

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

När jag köpte detta systemet så gick jag aldrig efter hur hög effekt den hade och så gjorde jag även med Logitech z 623 jag gick enbart efter hur dem lät. Jag tyckte att dem lät bäst och jag går fortfarande efter hur dem låter och inte efter effekt

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en bra prioritering!

För att spinna vidare på det systemet. Vill du få ut det mesta av det skulle du kunna ladda ner en tongenerator och testa motsvarande toner som går att justera i eq'n som finns inbyggd i windows. Helst om du har någon form av spl-mätare tillhands (går att ladda ner till mobilen, men dom är inte 100%).

Ofta brukar den här typen av system ha en liten puckel i basen för att det ska låta lite fläskigare. Kan man justera ner sådan och jämna ut kurvan lite överlag så har man ganska mycket att vinna.

Det man vinner i extra tryck vid vissa frekvenser (t.ex. för att förstärka basgångarna i musik och explosioner i spel) förlorar man ju oftast i borttappade nyanser.
Det kan dessutom vara roligt att leka med!

Edit: Tog bort en bildlänk som inte fungerade.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Låter som en bra prioritering!

För att spinna vidare på det systemet. Vill du få ut det mesta av det skulle du kunna ladda ner en tongenerator och testa motsvarande toner som går att justera i eq'n som finns inbyggd i windows. Helst om du har någon form av spl-mätare tillhands (går att ladda ner till mobilen, men dom är inte 100%).

Ofta brukar den här typen av system ha en liten puckel i basen för att det ska låta lite fläskigare. Kan man justera ner sådan och jämna ut kurvan lite överlag så har man ganska mycket att vinna.

Det man vinner i extra tryck vid vissa frekvenser (t.ex. för att förstärka basgångarna i musik och explosioner i spel) förlorar man ju oftast i borttappade nyanser.
Det kan dessutom vara roligt att leka med!

Edit: Tog bort en bildlänk som inte fungerade.

Ännu bättre är att skruva till ljudet tills man tycker det låter bra. Att det är uppmätt bra är bara fint på pappret. Råkar det sammanfalla är det en bonus.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nackskägg:

Ännu bättre är att skruva till ljudet tills man tycker det låter bra. Att det är uppmätt bra är bara fint på pappret. Råkar det sammanfalla är det en bonus.

Att det mäter bra är en förutsättning för att det låter bra, men ljudsystemet är mätt med andra akustiska förutsättningar så man måste mäta där ljudsystemet ska användas såvida men inte redan vet hur lokalen mäter, ska man använda eq så bör man väga in uppspelningslokalens akustiska påverkan om det ska bli bra slutresultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Mm. Sedan måste man ju fundera över hur man vill lyssna. Om man själv ska välja att allt ska dra åt ett visst håll, kanske mörkt eller ljust, eller om man ska försöka ha en neutral återgivning så gott det går och låta ljudproducenten välja hur det var tänkt genom inspelningen.

Sen kan det ju vara så att man gillar en låt, men inte hur det låter så att säga, och inget hindrar en ju från att ändra lite just då. Men en slags neutral kurva är väl att föredra om man kan få fram det!

Eller tja, det tycker jag åtminstone.

Problemet blir ju ofta att man kanske kan få till en skapligt rak kurva men som får en massa efterklang i vissa register. Dom tar över och andra register låter tunt. Då blir det lätt att man vill dra upp lite på basen t.ex. för att korrigera, när man egentligen bara förstör ännu mer.

Hur som helst, man får ju göra så gott det går helt enkelt, eller så får man gå all in! Jag gör så gott det går bara tyvärr.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Att det mäter bra är en förutsättning för att det låter bra

Att det mäter bra är inte en förutsättning för att man ska kunna tycka om ljudet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nackskägg:

Att det mäter bra är inte en förutsättning för att man ska kunna tycka om ljudet.

Nej men för att det ska låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nej men för att det ska låta bra.

Nej, att det låter bra är helt subjektivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nej men för att det ska låta bra.

Nej, att det låter bra är helt subjektivt, precis som alla andra sinnesintryck.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Nej, att det låter bra är helt subjektivt, precis som alla andra sinnesintryck.

Absolut. Var hos en bekant som inte hade högtalare eller förstärkare, utan körde allt genom sin TVs högtalare. Små, tunna, klena saker. Han envisades dessutom med att spela HÖGT. Han tyckte det lät bra verkar det som, men jag kunde inte vara kvar i rummet utan gick ut på balkongen vid de tillfällen det skar för mycket i öronen. Det var OUTHÄRDLIGT dåligt. Senare skaffade han små högtalare till, och det låter bättre nu

För mig låter aldrig dessa paket till datorn något vidare, inte de jag lyssnat på iaf, och när de väl gör det (om) så lär de vara dyra, och har man ändå en förstärkare kan man lika gärna köra via den Rent tekniskt så är det inte konstigt om de låter dåligt. Det finns små högtalare som låter bra, men de är likförbannat inte så billiga att du får 4 stycken (eller 6) + baslåda för en liten slant. Liten lätt låda = ingen rejäl nätdel... Kan aldrig bli bra, om vi nu inte kommer på någon superlätt, ny superteknik såklart...

Min högst subjektiva åsikt

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Skrivet av MushForBrains:

Absolut. Var hos en bekant som inte hade högtalare eller förstärkare, utan körde allt genom sin TVs högtalare. Små, tunna, klena saker. Han envisades dessutom med att spela HÖGT. Han tyckte det lät bra verkar det som, men jag kunde inte vara kvar i rummet utan gick ut på balkongen vid de tillfällen det skar för mycket i öronen. Det var OUTHÄRDLIGT dåligt. Senare skaffade han små högtalare till, och det låter bättre nu

För mig låter aldrig dessa paket till datorn något vidare, inte de jag lyssnat på iaf, och när de väl gör det (om) så lär de vara dyra, och har man ändå en förstärkare kan man lika gärna köra via den Rent tekniskt så är det inte konstigt om de låter dåligt. Det finns små högtalare som låter bra, men de är likförbannat inte så billiga att du får 4 stycken (eller 6) + baslåda för en liten slant. Liten lätt låda = ingen rejäl nätdel... Kan aldrig bli bra, om vi nu inte kommer på någon superlätt, ny superteknik såklart...

Min högst subjektiva åsikt

Klass D...

Vad tror ni om detta då förresten.

Att det mäter bra i rummet där en anläggning används är vitalt för att det ska låda hifi, alltså korrekt. Om man däremot som person föredrar en nyanserad återgivning får vara subjektivt.

Har man kanske lite nedsatt hörsel t.ex. kanske man vill dra åt lite ljusare nyanser. Då kanske det neutrala låter bastungt.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Klass D...
Vad tror ni om detta då förresten.

Har man kanske lite nedsatt hörsel t.ex. kanske man vill dra åt lite ljusare nyanser. Då kanske det neutrala låter bastungt.

Klass D finns i både bra och dåliga lösningar, det passar väldigt bra till aktiva system men kan vara kinkigare som lösa delar eftersom utgångsfiltren bör anpassas efter lasten om det ska bli riktigt bra, det gör ju att man inte bör kombinera delar hur som helst utan hålla sig till det som respektive filter är avsett för.
Tex högtalare med kraftigt varierande impedans kommer att få slutsteget att variera i ljud på ett annat sätt än ett konventionellt steg, men det är å andra sidan inte nått tekniskt omöjligt problem att göra korrekta filter som anpassas för en given kombination av steg och last så aktiva högtalare med D steg och integrerade dsper är highend hifins framtid åtminstone rent tekniskt när det gäller utveckling av ljudkvalitet, minskad energiförbrukning och potentiellt lägre kostnader för elektroniken så man kan lägga mer av budgeten på dyrare konmaterial typ Diamant (kanske även Grafen), Borkarbid och Beryllium.

När det gäller att lyssna med hörselskador så ändras även referensen mot live så hörselskadade har ungefär samma förmåga att bedöma om ljudet är korrekt eller färgat, däremot blir det ju vissa begränsningar i "upplösningen" beroende på hur hörselskadan påverkar, men den påverkar ju även deras bild av verkligheten så de relativa skillnaderna mellan återgivning och live är i stort sett desamma som för en normalhörande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

När det gäller att lyssna med hörselskador så ändras även referensen mot live så hörselskadade har ungefär samma förmåga att bedöma om ljudet är korrekt eller färgat, däremot blir det ju vissa begränsningar i "upplösningen" beroende på hur hörselskadan påverkar, men den påverkar ju även deras bild av verkligheten så de relativa skillnaderna mellan återgivning och live är i stort sett desamma som för en normalhörande.

Live? Det är sällan det man eftersträvar när man gör en studioinspelning. Hur det låter vid inspelningstillfället motsvarar heller inte den slutliga produktionen.

Skickades från m.sweclockers.com