Z906 äkta watt eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ha, just det ja!
Modell på det?

Här är iallafall högtalarna

som frontar är de le 170 och surround så är de le 120 samt center le 105 och subwoofer as 22 sc förstärkaren kommer jag inte ihåg mer än att märet var marantz

Edit hela systemet är canton

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Blivit en del förklaringar i tråden, jag vill bidra med en liknelse. Inte billiknelse, istället moped
En moped har inte effekten att köra iväg med spinnande däck på torr asfalt, men in med kopplingen, varva upp motorn. Då har du lagrat upp energi, precis som kondensatorerna i förstärkaren kan göra.
Ettans växel, släpp kopplingen, och under någon tiondels sekund får du hjulspinn. Det är den upplagrade energin som frigörs. Under detta korta tidsintervall kan du komma upp i en väldigt hög effekt.

Det är genom att lagra upp energi och frigöra den under ett ytterst kort tidsintervall som tillverkarna kan få upp effektsiffrorna till imponerande värden. Halvera tidsintervallet för frigörandet och effekten fördubblas. Att effektangivelsen är oanvändbar för de flesta former av ljud är inget som bekymrar mindre nogräknade tillverkare.

Dagens musik med komprimerade dynamik ligger ofta på konstant på hög nivå. Ingen chans för förstärkaren att hinna lagra upp energi.

Vad som kan fungera är film med tystnad, tystnad, tystnad, pistolskott och sedan tystnad igen. Högtalarmembranet fladdrar till helt okontrollerat vilket ger hög distortion - THD - men du kan få din utlovade effekt under ett kort ögonblick.

Om man vill sätta sig in mer i det så kan man läsa på om crestfactor, det handlar om förhållandet mellan medel och transientnivån (dynamiken i musiken)
http://en.wikipedia.org/wiki/Crest_factor

Vill man mäta på den musik man brukar lyssna på så kan man göra det med Masvis, det progget visar en del intressant info om dynamik och komprimering av musik.
http://www.lts.a.se/lts/masvis

Det kanske är dags att uppdatera "loudneswar" tråden med lite nya mätningar på "ny musik" ?

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1064069-en-liten-tra...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Blivit en del förklaringar i tråden, jag vill bidra med en liknelse. Inte billiknelse, istället moped
En moped har inte effekten att köra iväg med spinnande däck på torr asfalt, men in med kopplingen, varva upp motorn. Då har du lagrat upp energi, precis som kondensatorerna i förstärkaren kan göra.
Ettans växel, släpp kopplingen, och under någon tiondels sekund får du hjulspinn. Det är den upplagrade energin som frigörs. Under detta korta tidsintervall kan du komma upp i en väldigt hög effekt.

Det är genom att lagra upp energi och frigöra den under ett ytterst kort tidsintervall som tillverkarna kan få upp effektsiffrorna till imponerande värden. Halvera tidsintervallet för frigörandet och effekten fördubblas. Att effektangivelsen är oanvändbar för de flesta former av ljud är inget som bekymrar mindre nogräknade tillverkare.

Dagens musik med komprimerade dynamik ligger ofta på konstant på hög nivå. Ingen chans för förstärkaren att hinna lagra upp energi.

Vad som kan fungera är film med tystnad, tystnad, tystnad, pistolskott och sedan tystnad igen. Högtalarmembranet fladdrar till helt okontrollerat vilket ger hög distortion - THD - men du kan få din utlovade effekt under ett kort ögonblick.

I det här fallet så syftar du på en crossmoppe

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Jag tror vi behöver en liknelse med rymdskepp också.. Någon?

Edit: lägger till innehåll i inlägget. Hur har du, TS, kommit fram till effekten på din Marantz?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Här är iallafall högtalarna

som frontar är de le 170 och surround så är de le 120 samt center le 105 och subwoofer as 22 sc förstärkaren kommer jag inte ihåg mer än att märet var marantz

Edit hela systemet är canton

Du har inte lärt dig någonting alls under hela tråden va?
Du anger effekten som grejerna tål utan att brinna. Inte hur många watt som levereras. Du vet fortfarande inte hur en förstärkare på 500W låter. Om du tycker din Logitech-sak på "500"W låter som 500W så är det för att du bara sett prylar på en tiondel av den effekten med en klisterlapp som säger 500W. En förstärkare som levererar 500 riktiga watt är inte att leka med, och den är dyr också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du har inte lärt dig någonting alls under hela tråden va?
Du anger effekten som grejerna tål utan att brinna. Inte hur många watt som levereras. Du vet fortfarande inte hur en förstärkare på 500W låter. Om du tycker din Logitech-sak på "500"W låter som 500W så är det för att du bara sett prylar på en tiondel av den effekten med en klisterlapp som säger 500W. En förstärkare som levererar 500 riktiga watt är inte att leka med, och den är dyr också.

Jag har inte angett max effekt på någonting det senaste här. Siffrorna som jag skrev i inlägget som du citerade mig i har inget med effekt att göra.

Edit jag vet hur en 500 watt låter

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jag har inte angett max effekt på någonting det senaste här. Siffrorna som jag skrev i inlägget som du citerade mig i har inget med effekt att göra.

Jag frågade vad du hade för system när du påstod att din anläggning låg på 1800W. Då radar du upp några högtalare, vilket såklart antyder att du pratar om hur många watt effekttålighet de har. Vad är det som ligger på 1800W med ditt system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Edit jag vet hur en 500 watt låter

Då vet du att ett Z906 låter mer som ett 50W-system än ett 500W-system eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Då vet du att ett Z906 låter mer som ett 50W-system än ett 500W-system eller hur?

självklart

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag frågade vad du hade för system när du påstod att din anläggning låg på 1800W. Då radar du upp några högtalare, vilket såklart antyder att du pratar om hur många watt effekttålighet de har. Vad är det som ligger på 1800W med ditt system?

förstärkaren, dock så sa ja att jag var osäker på hur hög effekten va. Mycket möjligt att det är mindre

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Jag har inte angett max effekt på någonting det senaste här. Siffrorna som jag skrev i inlägget som du citerade mig i har inget med effekt att göra.

Edit jag vet hur en 500 watt låter

Om du blivit utsatt för 500w akustisk effekt så behöver du inte oroa dig nått mer för att behöva lyssna på musik eftersom du troligen är permanent döv, det är ett ljudtryck på drygt 146 dB.
Jag tror alltså inte du vet hur 500w låter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du blivit utsatt för 500w akustisk effekt så behöver du inte oroa dig nått mer för att behöva lyssna på musik eftersom du troligen är permanent döv, det är ett ljudtryck på drygt 146 dB.
Jag tror alltså inte du vet hur 500w låter

Jodå det vet jag allt, har man vart på ljud tävlingar där vissa har 6kw eller mer i sina bilar så tror jag vet hur ynka 500 watt låter;)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Jag tror TS har smutat lite för mycket på absinten

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Jodå det vet jag allt, har man vart på ljud tävlingar där vissa har 6kw eller mer i sina bilar så tror jag vet hur ynka 500 watt låter;)

Nej du förstår inte skillnaden på akustisk effekt och förstärkareffekt, jag har en byggfläkt som tål 6 kw i värmeelementet, den låter väldigt lite om man skulle driva den med med ett slutsteg på 6 kw den ger alltså väldigt liten akustisk uteffekt troligen typ 0,001w, men 6 kw akustisk effekt börjar närma sig gränsen för vad du överlever, du mår garanterat mycket dåligt om du utsätts för 6kw ljudeffekt, troligen blir du medvetslös och även om du inte krossas så lär du inte kunna andas utan kvävs efter ett tag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verkar som förvirringen är total i tråden

Problemet är att tillverkare fortfarande försöker få oss att tro att högre effekt är samma sak som bättre ljud, vilket absolut inte stämmer.
Det hela blir ju inte enklare av att många tillverkare bluffar ordentligt när dom anger effekt, oftast mäter dom vid rent sanslös distorsion och/eller under extremt kort tid.
Ingen ärlig tillverkare mäter maxeffekt vid över 1% distorsion, mycket p.g.a. hög distorsion låter extremt illa och t.o.m. kan förstöra en högtalare.

Och samma sak med högtalare, där adderas bara den sammanlagda tåligheten av alla element och man får då såklart en imponerande siffra.
T.ex. har du en 3 vägs högtalare så anger den ärliga tillverkaren ungefär vad den klarar vid musikspelning och den oärliga tar maxeffekten av alla 3 element och summerar dom (brukar kallas "PMPO"...).
Faktiskt så brukar bättre högtalartillverkare nämna rekommenderad minimum effekt snarare än vad högtalaren tål innan den brinner upp.

En mycket viktig faktor när man talar om högtalare är känsligheten.
Den är viktig för att ljudnivå mäts efter en logaritmisk skala, 3dB högre ljudnivå kräver dubbla effekten, 10dB kräver 10x effekten.
Då inser man snabbt att en skillnad på 6dB känslighet på 2 olika högtalare betyder att den känsligare av dom endast kräver 1/4 av effekten för att spela samma ljudnivå som den andra.

Som en jämförelse så kan jag ta 2 olika högtalare jag har haft:
Apogeee Scintilla, 79dB känslighet (och en impedans på 1ohm...).
Cerwin Vega AT100, 102B känslighet.
(Känslighet mäts i antal dB man får när man matar högtalaren med 1 watt.)
23dB skillnad i känslighet innebär att man måste mata Scintillorna med 200 watt för att få samma ljudnivå som AT100 med 1 watt.
Och matar du AT100 med 10 watt så krävs 2000 watt för att scintillorna skall låta lika "högt".
Visserligen 2 extremfall men poängen är att effekt bara är en liten del av vad man måste veta om ett system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej du förstår inte skillnaden på akustisk effekt och förstärkareffekt, jag har en byggfläkt som tål 6 kw i värmeelementet, den låter väldigt lite om man skulle driva den med med ett slutsteg på 6 kw den ger alltså väldigt liten akustisk uteffekt troligen typ 0,001w, men 6 kw akustisk effekt börjar närma sig gränsen för vad du överlever, du mår garanterat mycket dåligt om du utsätts för 6kw ljudeffekt, troligen blir du medvetslös och även om du inte krossas så lär du inte kunna andas utan kvävs efter ett tag.

jag snackar om förstärkareffekt

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

jag snackar om förstärkareffekt

Nja, du skriver att du HÖRT en effekt då är det akustisk effekt, 6 kw motsvarar ungefär tryckvågen från en handgranat typ 2 meter från kroppen eller att nåt slår dig rejält, det blir fort rätt otrevligt och håller det på länge nog så går din kropp sönder mekaniskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, du skriver att du HÖRT en effekt då är det akustisk effekt, 6 kw motsvarar ungefär tryckvågen från en handgranat typ 2 meter från kroppen eller att nåt slår dig rejält, det blir fort rätt otrevligt och håller det på länge nog så går din kropp sönder mekaniskt.

snackar man ljud tävling så tro f*n att det är förstärkareffekt jag snackar om

för att göra det lite tydligare så är det sådana ljudtävlingar där dem tävlar om vem som har bäst ljud och vem som spelar högst m.m

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Spl = sound pressure level. Värdet mäts i decibel, end of discussion!

Permalänk
Medlem

Ena stunden vet jag ej vad jag skall tro medan nästa försöker du få en att tro något annat.

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Hejsan

Jag har funderat lite över om Logitech z906 har 500 äkta watt eller inte, varför jag frågar detta är på grund av att det står att basen ska ha 165 watt men börjar verkligen undra om det är sant eller ej, för jag har sett att nån har skrivit i Logitech forumet att Baselementet i detta system är en Tangband W8-670Q vilket har en rms effekt på 70 watt och en max effekt på 140 watt, men nu har jag ju inga bevis på att de är detta elementet. Men det verkar ju konstigt att systemet pumpar ut 165 watt på basen men att elementet isåfall bara tål 140, Tycker det är nåt lurt här eller vad tycker ni? Alla frågor och funderingar är välkomna:)

Edit: Jag har en annan teori om att det kan va detta elementet Tangband W8-1363SBF. Kan även tillägga att det inte bara är basen jag fokuserar på utan satelliterna ochså

Länkar på baselementen:

http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w8-1363sbf.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8-670q.htm

NEJ.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Vadå nej

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du blivit utsatt för 500w akustisk effekt så behöver du inte oroa dig nått mer för att behöva lyssna på musik eftersom du troligen är permanent döv, det är ett ljudtryck på drygt 146 dB.
Jag tror alltså inte du vet hur 500w låter

Räknas det att TS möjligen hade hörselskydd?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Räknas det att TS möjligen hade hörselskydd?

när ja väl fick sitta i den så hade jag det, men det hjälpte inte mycket för jag blev illamående och mitt hår fladdrade, vilket tryck det var

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Så som du beskriver i dina inlägg tror jag knappt på dig längre. I övriogt en väldig trevlig tråd. Folk som försöker hjälpa och TS som hela tiden försöker elda på i tråden.Undrar hur det hela slutar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

när ja väl fick sitta i den så hade jag det, men det hjälpte inte mycket för jag blev illamående och mitt hår fladdrade, vilket tryck det var

Jo men då utsattes du inte för 6000w akustisk effekt, om högtalarna var lättdrivna så kanske de hade 1% verkningsgrad (vilket förmodligen är en hög siffra om det var bilelement) du blev alltså exponerad för kanske 60w kontinuerlig akustisk effekt och hade hörselskydd och du började må illa, fundera på hur du hade mått om den akustiska effekten ökats 100ggr till 6 kw

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

skit samma den här diskussionen är härmed avslutad

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av Blommenstorvik:

Spl = sound pressure level. Värdet mäts i decibel, end of discussion!

Ja, det var dumt av mig att skriva så tidigare.
Vad jag vill få fram är att man måste ha en slags referens om man ska jämföra ljudstyrka/nivå/tryck.

Säger man att man höjer 10db så beror ju resultatet på vad man hade för ljud innan. Det är inte som i något av bilexemplen att man ökar från 10-20km/h. Utslaget blir ju olika beroende på utgångspunkt.

Men kan man presentera ett värde i spldb så kan man ju i så fall åtminstone mycket enklare jämföra det på t.ex. ett forum.

Men absolut, db är ju värdet, spl är ett sätt att mäta. Sorry för det.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Känns som en kampanj skulle behövas för att döda den här besattheten som vissa har för watt på högtalare. Folk som TS for värdelös ROI i ljudkvalitet när de köper högtalare baserat på vilken watt tillverkaren skriver, istället för hur de faktiskt låter.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Känns som en kampanj skulle behövas för att döda den här besattheten som vissa har för watt på högtalare. Folk som TS for värdelös ROI i ljudkvalitet när de köper högtalare baserat på vilken watt tillverkaren skriver, istället för hur de faktiskt låter.

När jag köpte detta systemet så gick jag aldrig efter hur hög effekt den hade och så gjorde jag även med Logitech z 623 jag gick enbart efter hur dem lät. Jag tyckte att dem lät bäst och jag går fortfarande efter hur dem låter och inte efter effekt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /