Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Klart intressant. Vad rekommenderas som start för en nybörjare?

Skickades från m.sweclockers.com

Intresserad av spelet eller något tidigare inlägg?

Tolkar jag ditt inlägg rätt vill du kanske veta vad för linje att börja på?

Jag rekommendera IJN alltså Japanska linjen. Där jag började och jag har kört mycket US och RU också men jag finner att IJN har flest bäst skepp i alla linjer.

Destroyers är trevliga, bara man begriper att var osynlig är grejen med dom, kamouflage som gäller och Concelment expert på kapten och sedan skjuta torpeder utan att bli upptäckt.

DD linjen är bra början så man lär sig torpedera, med andra ord inte skjuta bakom sina egna. Finns inget folk hatar mer än att ducka fredliga torpeder och du lär dig snart att det leder till Team Kill. Så IJN DD är bra för att kappa baser, spotta fiender för laget men även attackera fiender själv. Dom är ypperliga solo warriors så väldigt flexibla.

Japps Cryssare har bra torpeder och helt OK guns, tycker US har bättre kanoner, AP framförallt då IJN har bättre HE med högre eldskans. Men som sagt pga jappsens långt gående torepder så leder IJN Crusiers ofta till Team kills då folk skjuter bakom sina egna båtar så därför rekommenderar jag igen IJN DD's för att lära sig torpedera i Co-op och låga tiers för Crusiers är inte annorlunda.
Främst används dom som självförsvar eller offensivt från första linjen på Crusiers.

Japanska BB's består av en mix av Battleships och Battle Crusiers, det senare är snabba, men mindre pansar.

Många gillar US BB's pga mer pansar MEN jag anser att pansarn är överskattad. På låga Tiers är den tjock men båten är FET så mycket vinklar framtill, däkpansarn är tunnare än många IJN Battle Crusiers och dom har mycket mer variation i minimum och max pannar tjocklek. Plus att tornen inte roterar lika lågt på USB BB's.

Att dom är feta och tornen inte kan roteras lika mycket betyder att man visar mycket bredsida, Vinklad pansar är tjockare så en IJN BB eller BC can i praktiken ge en mindre siluett och visa mindre sida men ändå ha tornen på målet. Dom har mer homogen pansar vilket gör att jag inte upplever överraskningar där man helt plötsligt blir penetrerad bara för dom träffar det där tunna stället.

Detta kan dock ändras med nästa patch i morgon då US BB's får bättre pansar modell, inte mer pansar men mindre plana ytor så skotten borde börja studsa mer.

Dock förlorar amrikanska BB's mycket pansar lägre upp till fördel mot högre fart där IOWA gär 33 knop, snabbast i spelet och har brutalt AA men pansar som är väldigt mjuk i sidorna.

Men överlag så gillar jag IJN linjen bäst, flexibla och rätt välbalanserade skepp och mycket skepp värda att behålla. Dessutom skjuter Japanarna lågt och mer precist medans USB BB's är brawlers, nära och personligt som dom säger.

Yamato är T10 Japanska BB och anses ofta vara bästa 10T BB'n i spelet.

Kryssare är jag inte så bra på men Zao, T10 anse väl bäst av många bland Crusiers, sedan finns det gott om IJN Premiumskepp för att träna kaptener.

Hade jag börjat om i dag hade jag kört IJN igen för det är en väl balanserad och komplett linje med skepp.

Finns mycket Kul runt T4-T7 bland japanska linjen så man kan snabbt får roliga skepp, Kongo, Minikaze, Myoko, Fuso, Nagato är några populära skepp.

Permalänk
Medlem

Fick ett nytt DMG rekord i Kamikaze R
176.5K.
Sänkte mer eller mindre hela deras push själv, laget var lite passiva om man säger så.
Körde på Standard konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Håller med om att Ibukin inte kändes som något vidare steg uppåt, men det finns historiska orsaker till varför. När Mogami-klassen byggdes försökte delar av den japanska flottan hålla sig till avtalet (Washington Naval Treaty) om att inte bygga tunga skepp, medan andra ville se Japan stort igen. Därför byggdes de 4 skeppen i klassen med de små kanonerna, men med "fästen" för de tyngre. Efter några år monterades de större kanonerna. När sedan Ibuki designades satt de stora kanonerna på från början, och den kallades då även för det den var, en "heavy cruiser". WG kunde med fördel gjort detta lite tydligare i spelet, men om du jämför Mogamin med 155mm istället för med 203 så känns det lite rimligare. Ibukin är dock så otroligt värd slitet för Zao är IMHO opinion (och här får jag mothugg, men vad han man forum till? ) det bästa skeppet i spelet, tier for tier, så otroligt all-round att den kan göra vilket jobb som helst, även om den inte gör något bäst.

Fun fact, Zao har aldrig existerat. Det är inte bara en papperslansering (AMD VaporVare någon? ) men namnet var heller aldrig officiellt. Zao heter egentligen "Type 1941 A".

PS. Myoko är kung, jag har två st och brukar spela dem 1-2-1-2-1-2-1-2 ;).

Kan bara hålla med här
Har kört Zao sedan förra sommaren och det är verkligen värt slitet.
Ibuki är bra (så länge den inte är stock, annars är den crap) speciellt om man kan lära sig hantera den.
Har man dock Atagon så kan man skippa Ibukin och spara i alla fall pengarna till Zao.

Och gällande Zao så känner jag själv ibland att den är rätt op haha.
Lika kul varje gång att charga rätt emot en NC eller till och med Amagi och skotten bara studsar mot fören
Medans dom har rena grillfesten ombord haha.
Mesta direkt-skadan jag gjort med en HE-salva från Zao är närmare 11k, rätt galet haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Intresserad av spelet eller något tidigare inlägg?

Tolkar jag ditt inlägg rätt vill du kanske veta vad för linje att börja på?

Jag rekommendera IJN alltså Japanska linjen. Där jag började och jag har kört mycket US och RU också men jag finner att IJN har flest bäst skepp i alla linjer.

Destroyers är trevliga, bara man begriper att var osynlig är grejen med dom, kamouflage som gäller och Concelment expert på kapten och sedan skjuta torpeder utan att bli upptäckt.

DD linjen är bra början så man lär sig torpedera, med andra ord inte skjuta bakom sina egna. Finns inget folk hatar mer än att ducka fredliga torpeder och du lär dig snart att det leder till Team Kill. Så IJN DD är bra för att kappa baser, spotta fiender för laget men även attackera fiender själv. Dom är ypperliga solo warriors så väldigt flexibla.

Japps Cryssare har bra torpeder och helt OK guns, tycker US har bättre kanoner, AP framförallt då IJN har bättre HE med högre eldskans. Men som sagt pga jappsens långt gående torepder så leder IJN Crusiers ofta till Team kills då folk skjuter bakom sina egna båtar så därför rekommenderar jag igen IJN DD's för att lära sig torpedera i Co-op och låga tiers för Crusiers är inte annorlunda.
Främst används dom som självförsvar eller offensivt från första linjen på Crusiers.

Japanska BB's består av en mix av Battleships och Battle Crusiers, det senare är snabba, men mindre pansar.

Många gillar US BB's pga mer pansar MEN jag anser att pansarn är överskattad. På låga Tiers är den tjock men båten är FET så mycket vinklar framtill, däkpansarn är tunnare än många IJN Battle Crusiers och dom har mycket mer variation i minimum och max pannar tjocklek. Plus att tornen inte roterar lika lågt på USB BB's.

Att dom är feta och tornen inte kan roteras lika mycket betyder att man visar mycket bredsida, Vinklad pansar är tjockare så en IJN BB eller BC can i praktiken ge en mindre siluett och visa mindre sida men ändå ha tornen på målet. Dom har mer homogen pansar vilket gör att jag inte upplever överraskningar där man helt plötsligt blir penetrerad bara för dom träffar det där tunna stället.

Detta kan dock ändras med nästa patch i morgon då US BB's får bättre pansar modell, inte mer pansar men mindre plana ytor så skotten borde börja studsa mer.

Dock förlorar amrikanska BB's mycket pansar lägre upp till fördel mot högre fart där IOWA gär 33 knop, snabbast i spelet och har brutalt AA men pansar som är väldigt mjuk i sidorna.

Men överlag så gillar jag IJN linjen bäst, flexibla och rätt välbalanserade skepp och mycket skepp värda att behålla. Dessutom skjuter Japanarna lågt och mer precist medans USB BB's är brawlers, nära och personligt som dom säger.

Yamato är T10 Japanska BB och anses ofta vara bästa 10T BB'n i spelet.

Kryssare är jag inte så bra på men Zao, T10 anse väl bäst av många bland Crusiers, sedan finns det gott om IJN Premiumskepp för att träna kaptener.

Hade jag börjat om i dag hade jag kört IJN igen för det är en väl balanserad och komplett linje med skepp.

Finns mycket Kul runt T4-T7 bland japanska linjen så man kan snabbt får roliga skepp, Kongo, Minikaze, Myoko, Fuso, Nagato är några populära skepp.

Du gissade helt rätt, blev lite kort då jag var på mobilen. Ber om ursäkt!

Ett stort tack för bra förklaring, det vart just detta jag vart ute efter. Skall bli kul att prova på spelet.

Tack än en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju tilläggas att US BB's är långsamma, max 21 knop upp till T7 sedan blir dom snabba rackare med 30-33 knop.
IJN BB's är överlag snabbare så inte lika mycket variation, runt 24-30 knop beroende på fartyg.

Vi finns på "teamspeak.sweclockers.com" och i spelet under gruppen "SpelClockers (luppii).

Jag har flera Låg tiers skepp att dra ut om du vill lära dig spelet.

Sitter där oftast på kvällarna men det är nästan alltid folk på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Håller med om att Ibukin inte kändes som något vidare steg uppåt, men det finns historiska orsaker till varför. När Mogami-klassen byggdes försökte delar av den japanska flottan hålla sig till avtalet (Washington Naval Treaty) om att inte bygga tunga skepp, medan andra ville se Japan stort igen. Därför byggdes de 4 skeppen i klassen med de små kanonerna, men med "fästen" för de tyngre. Efter några år monterades de större kanonerna. När sedan Ibuki designades satt de stora kanonerna på från början, och den kallades då även för det den var, en "heavy cruiser". WG kunde med fördel gjort detta lite tydligare i spelet, men om du jämför Mogamin med 155mm istället för med 203 så känns det lite rimligare. Ibukin är dock så otroligt värd slitet för Zao är IMHO opinion (och här får jag mothugg, men vad han man forum till? ) det bästa skeppet i spelet, tier for tier, så otroligt all-round att den kan göra vilket jobb som helst, även om den inte gör något bäst.

Fun fact, Zao har aldrig existerat. Det är inte bara en papperslansering (AMD VaporVare någon? ) men namnet var heller aldrig officiellt. Zao heter egentligen "Type 1941 A".

PS. Myoko är kung, jag har två st och brukar spela dem 1-2-1-2-1-2-1-2 ;).

Annan kuriosa är att Mogamis ursprungliga beväpning sattes på Yamato och Musashi.

Permalänk
Medlem

Flamu har släppt en video om hur han tänker omkring sina Kaptener och deras spec på t10 skeppen. Så vill ni ha lite tips eller bara se hur andra spelare ser på saken så kolla in denna video nu när att speca om kaptenen är billigt.
https://www.youtube.com/watch?v=LQG-Xwme7G0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantvals:

Flamu har släppt en video om hur han tänker omkring sina Kaptener och deras spec på t10 skeppen. Så vill ni ha lite tips eller bara se hur andra spelare ser på saken så kolla in denna video nu när att speca om kaptenen är billigt.
https://www.youtube.com/watch?v=LQG-Xwme7G0

Hur länge skulle rabatten på retraining gälla?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Hur länge skulle rabatten på retraining gälla?

Skickades från m.sweclockers.com

Tom 4/8.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Mötte precis tyska Tier 9 Slagskeppet, hans sekundära öppna eld på 8.2km, vet inte om de var med skills och upgrades eller så.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag mötte t8:an idag. Jag satt själv i min Mogami-Lanta. Tysken brann fint, så fint... 😂👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Är halva priset på portslots eller hamnplats som det kanske heter på svenska om ni missat det I helgen. Samt halva priset på upgrades (modifications) till skeppen och halva priset på consumables.

Sen får man 35 fri xp istället för 25 per dubloon så vill man konvertera till sig lite fri xp ska man passa på i helgen.

Permalänk
Medlem

Jo det är rätt nice. Hade lite dubloner så skaffade mig 7st port slots så har 11st lediga nu Lär vara ett tag tror jag.

Permalänk
Medlem

Dags att köpa upgrades för Roon och Iowa då.

Permalänk
Medlem

Hm. Satsa på Donskoi, Tashkent eller Kagero?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Väntar på att de tyska slagskeppen ska bli tillgängliga!
Den där T3 Nassau verkar intressant. Kanske den är som Japanska Kawachi med andra ord inte mycket att hurra för.
Fast man kan ju drömma att den blir ett mellanting av USS South Carolina och IJN Kawachi.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Torpiderade ihjälp min andra Sharnhorst med min Kiev

Dom går Yolo hela tiden verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Hm. Satsa på Donskoi, Tashkent eller Kagero?

Jag svarade ju på det i spelet

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Börjat bli trött på de BB's som inte har en aning hur man ska spela. De rör sig knappt utan står vid basen och ska skjuta på 20+ km avstånd, och har 0 koll på hur man ska positionera sig. Vet inte hur många gånger jag ser BB's i mitt lag positionera sig rakt mot fienden så att de bara kan skjuta med en av kanonerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker nog dom flesta BB's nubbs visar bredsida och skjuter HE hela tiden.

Mer stör jag mig dock nu på att CV's 99% av tiden inte vet att dom har ett fartyg utan dom tror dom är en stationär Ö och oavset hur mycket som kommer deras väg flyttar dom sig inte.

En gång i tiden var det undantag och folk skrattade åt kammpande CV's, nu är det standard att kammpa och dö så ens jävla lag blir totalt stönderbombat av motståndarens CV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Börjat bli trött på de BB's som inte har en aning hur man ska spela. De rör sig knappt utan står vid basen och ska skjuta på 20+ km avstånd, och har 0 koll på hur man ska positionera sig. Vet inte hur många gånger jag ser BB's i mitt lag positionera sig rakt mot fienden så att de bara kan skjuta med en av kanonerna.

Ja, håller med om att många som lirar slagskepp inte vet vad de gör. När man lirar med sin North Carolina är det inte ovanligt att man är längst fram av alla slagskepp trots att man glidit fram på halvfart, försöker placera sig lite fint. Jag tar all stryk tills jag dör i början, sen dör alla kryssare runt mig som förlitade sig på mitt skydd från andra slagskepp förstås. Sist kvar är rötäggen som antingen drygar ut på matchen och överlever eller drygare ut på den och dör sist utan att ha åstadkommit ett skvatt.

Vanligast är ju Tirpitz spelare, eftersom övriga T8 spelare faktiskt nött sig dit de är. Många som spelar riktigt bra med Tirpitz förstås, men sen har vi ju de som ser det som ett snabbt sätt att få sig lite T8 action utan att nöta igenom något lands slagskepp-träd....Stiderna är ordentligt annorlunda när vi kommer upp i T7 plus.

Positioneringen är ju inget som måste vara fel iofs...om de skjuter på 20+km så ja, då är ju full bredsida det enda rätta eftersom man kan undvika många salvor genom att svänga lite fram och tillbaka och variera hastigheten. Men ger man sig in närmare måste man ju vara extremt försiktig men att visa bredsidan för folk om man inte vill dö, konsekvensen blir ju att alla kanoner inte kan avfyra i många fall men man slipper ju citadel-träffar.

Sen så...en North Carolina som skjuter på 20km avstånd faktiskt utan problem träffar andra slagskepp och även kryssare med bra precision om man vet hur man ska skjuta, vilket är riktigt klurigt dock. Där det oftast fallerar. Behövs en kombination av bra skjutning och dåliga motståndare. Men det måste inte vara värdelöst, utgå inte från det.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Online spel är som med trafiken, räkna med att alla andra är dumma i huvudet och planera därefter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det förr men det tål att upprepas, Tirpitz är Kejsaren av SoloYolo-land och bör spelas därefter :D. Det gör iaf jag vilket kanske leder till några för tidiga dödsfall men jag slipper iallafall nöta på kantlinjen :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Bästa är trippel yolo med Tirpitz Speciellt i CV matcher med maxat AA, vi fick en CV att rage quita en gång för vi åt upp hans flygplan på några minuter med manuellt AA

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte spela team battles?

Permalänk

Har nu växlat in så jag har 600k Free xp ska nöta några dagar till så man har 800k xp då lär man kunna köpa hela tyska bb på ett bräde

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Klart intressant. Vad rekommenderas som start för en nybörjare?

Skickades från m.sweclockers.com

Börja med Tier 1 skepp
Lär dig använda Minimappen (kartan nere i högra hörnet) för att kunna agera taktiskt.
Lär dig skjuta: Framförhållning för att få granater att hamna där målet kommer vara när skotten kommer fram är A och O.
Vilket är väldigt svårt och svårare blir det när målet gör undanmanövrar och ändrar hastighet eller bara går i en galen vinkel på stort avstånd.
Undvika köra in i öar, allt blir så mycket knepigare när man blir en sittande hare.
Samarbeta med teamet så mycket det går (oftast urusel kommunikation vilket gör samarbete nära nog omöjligt), vilket betyder att det bättre att göra som någon vildhjärna gör, en göra det som man själv tycker är det rätta.

USS Eire är ett allt-i-allo skepp som klarar allt och tål en hel del.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@Rasmus117: Vet inte om de har avslutat första säsongen eller så är du inte med i något lag därför du inte kan spela det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantvals:

@Rasmus117: Vet inte om de har avslutat första säsongen eller så är du inte med i något lag därför du inte kan spela det.

Vi var några som skulle spela men det gick inte, klockan var inte 23 heller.