Apple vill stoppa Spotifys gratismusik

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Helt OT. Har din musik medverkat i några faktiska spel?

Många. Men det "Största" är väl i så fall Indiespelet DLC-Quest som det snackades mycket om, och även uppföljaren "Live freemium or die". Jag har aldrig krävt ett rött öre av någon, utan jag har fått in rätt bra med det på bara själva exponeringen som följer av den cred man får. Tycker fler borde följa mitt exempel och sluta lipa så mycket

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Bra gjort Apple, piratkopieringen på musik är som bortblåst, men här har vi ett företag som kämpar för att få den åter igen med sina fina affärsmetoder! Kan man inte konkurrera på sin tjänst eller produkt kan man ju försöka med mutor.

Hur dom kan vara så stora och tjäna så mycket pengar som dom gör förstår jag verkligen inte. Mest skyltar och dekaler.

Permalänk
Medlem

Härligt, Spotify är ju fullkomligt värdelöst.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När det äntligen finns tjänster som man faktiskt kan leva på

Taylor Swift med sina 1.6 Miljarder verkar i alla fall inte hålla med (Blev bara tvungen.. hehe)

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är förvirrad över varför skivbolagen ens behöver övertygas? De har väl klagat över Spotifys modell rätt länge och borde ta emot detta med öppna armar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Taylor Swift med sina 1.6 Miljarder verkar i alla fall inte hålla med (Blev bara tvungen.. hehe)

Mycker vill ha mer brukar det ju heta.

Se'n vet jag inte hur hennes situation ser ut. Rimligen får hon väl inte hela kakan själv utan det är väl något bolag som sköter det där och hon kanske bara får smulor kvar, men det är fel inställning att "kräva" betalt tycker jag.

Själv degar jag iväg $79 till CDBaby per platta och se'n sköter de den digitala distributionen till streamingtjänster som spotify, deezer, pandora, rdio och så vidare och sedan tar de 9% av det man tjänar, vilket jag tycker är rimligt.

Men jag tror att i hennes fall handlar det nog om att hon förväntade sig att hon skulle få mer än vad hon fick och se'n fick hon inte det och så blev hon putt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Vidriga metoder som används här.

Brukar bli så när företag har för mycket pengar de tror dom kan göra vad som helst utan att någon säger ifrån. Bara hoppas att de håller koll på Apple nu så de inte gör något som kan skada marknaden. För min del räcker det med Spotify det behövs inte flera olika tjänster som gör samma sak för det som händer är att allt fragmenteras upp över olika aktörer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Många verkar missa att Spotify har redan idag problem med att behålla artister http://www.va.se/nyheter/2015/03/30/flera-superstjarnor-lamna... . Själv använder jag inte musiktjänster då jag gillar att äga min musik och den musik jag lyssnar på, många artister och låtar saknas på dessa tjänster men rent krasst kan jag tycka att konkurrens är bra dock är Apples metoder lite tvivelaktiga.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv

Köp upp några skivbolag istället.

Permalänk
Avstängd

Jag ogillar Apple lika mycket som de flesta men har någon tänkt på att detta kan vara en ploj från Spotify för att fler ska gå över till betalande sidan? Jag menar, om detta skulle ske, att Spotify tappar gratislyssnare, tror ni seriöst att de skulle "Ok Apple, you win, we join your service"? Nej, folk skulle resta sig mot Apple och börja betala för Spotify. Oavsett så tror jag Spotify mest vinner på detta. Fler betalande kunder är alltid ett plus.

För att inte nämna oss redan betalande kunder. Skulle vi skadas av detta överhuvudtaget? Nej. Finns gratistjänsten eller ej spelar ingen större roll för de som har betalkonto. Eller är det något jag missat?

Med detta sagt: Apple borde fan skärpa sig. Det finns tom. fanboys som börjat tvivla på de.

Permalänk
Medlem

Känns lite likt en kartell det här. Eller har jag helt fel?

Permalänk
Medlem

Sedan så tror inte jag att spotifys affärsmodell har någon framtid. Den reklamfinansierade delen kommer att dö, frågan är bara när. Det är inte rimligt med ett företag utan vinst, där 90% av omsättningen kommer från 20% av användarna.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl inte olikt andra vidriga affärer. Problemet är väl att dem har blivit påkomna. Tvivlar på att det ens finns något företag som helt kör med rent mjöl i påsen.

Permalänk
Medlem

Förstöra för andra och förbättra för sig själv, skit i kunderna. Bra grejer apple...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

visste att det fanns anledning att hata Apple!

Så innan har du hatat Apple utan anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Jag ogillar Apple lika mycket som de flesta men har någon tänkt på att detta kan vara en ploj från Spotify för att fler ska gå över till betalande sidan? Jag menar, om detta skulle ske, att Spotify tappar gratislyssnare, tror ni seriöst att de skulle "Ok Apple, you win, we join your service"? Nej, folk skulle resta sig mot Apple och börja betala för Spotify. Oavsett så tror jag Spotify mest vinner på detta. Fler betalande kunder är alltid ett plus.

För att inte nämna oss redan betalande kunder. Skulle vi skadas av detta överhuvudtaget? Nej. Finns gratistjänsten eller ej spelar ingen större roll för de som har betalkonto. Eller är det något jag missat?

Med detta sagt: Apple borde fan skärpa sig. Det finns tom. fanboys som börjat tvivla på de.

Problemet är i så fall att de inte tänkt klart. Det enda man "tappar" en gratiskund till är andra gratistjänster. Som gratiskund har man redan tagit ställning och sagt att man inte vill betala för musik. Se'n om det sker via spotifys gratistjänst eller TPB kvittar liksom. Så att folk kommer gå över och börja betala tror jag inte alls. Jag har varit i branchen länge och det är inte så userflow funkar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag köper mina skivor och skippar drama kring det hela.

Permalänk
Avstängd

Kommer aldrig betala för musik. Tidal kan lägga ner också. Apple gjorde ett dåligt köp av Beats, varför ska de gå ut över allmänheten?

Permalänk
Medlem

Synd att sånt här inte kan lösas på ärlig väg. Släpp en bättre tjänst för samma eller lägre pris än vad Spotify har i nuläget istället. Musik- och filmbranschen verkar vara ett helvete att hitta nya lösningar i, för många giriga parter som vill ha en del av kakan.

Permalänk

Bojkott!

Permalänk
Medlem

Äpplet ruttnar ännu mera.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

För mig skulle det i och för sig kvitta vilken tjänst jag betalar för. +/- 100kr kan jag gott fortsätta betala. Något som skrämde mig dock var Jay-z's sätt att marknadsföra sin tjänst med exklusivt innehåll till tidal. Skulle vi nå en tid där man rent av blir tvungen att betala för fler än en tjänst på grund av att musiken är utspridd på flera tjänster så har vi nått ett katastrof tillstånd.

Permalänk
Avstängd

Jag kanske är en skum person men jag har aldrig använt Spotify någon gång i mitt liv jag lyssnar bara på radio om det är en bra låt så kollar jag upp det på Youtube.

Apple är ett skit företag dom har aldrig gjort något bra utan bara håller på att kopiera från dom andra.

Många tror att Apple var dom som kom på smartphone men det var dom inte dom första var Microsoft med Windows xp i mobilen med Touch men det ända Apple gjorde var att göra Ios och sen kalla den för smartphone.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Haha, nu är dom väl gått lite väl långt?

Piratpartiet för tredje året i rad då 2018.. Hoppas fler inser hur viktigt det är.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dom inte fick göra det här ifred, Spotify är ju inte direkt det bästa alternativet. Älskar apple så om dom tar över marknaden kan det bara bli bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är i så fall att de inte tänkt klart. Det enda man "tappar" en gratiskund till är andra gratistjänster. Som gratiskund har man redan tagit ställning och sagt att man inte vill betala för musik. Se'n om det sker via spotifys gratistjänst eller TPB kvittar liksom. Så att folk kommer gå över och börja betala tror jag inte alls. Jag har varit i branchen länge och det är inte så userflow funkar.

Dessa gratiskunder genererar ingen vinst till Spotify. Hur förklarar man då för övriga betalande kunder varför de ska finansiera tjänsten för övriga snyltare? Jag använder numera andra tjänster just av den anledningen, det blir lite som med t-banan och alla plankare. Hatar och se plankare när man själv spenderar tusentalskronor om året på SL kort, lite av den känslan har jag med Spotify.

Spotifys modell är hursomhelst inte hållbar, gratismodellen används enbart i PR syften för att få tjänsten att växa. Men i framtiden måste gratismodellen skrotas på ett eller annat vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mycker vill ha mer brukar det ju heta.

Se'n vet jag inte hur hennes situation ser ut. Rimligen får hon väl inte hela kakan själv utan det är väl något bolag som sköter det där och hon kanske bara får smulor kvar, men det är fel inställning att "kräva" betalt tycker jag.

Själv degar jag iväg $79 till CDBaby per platta och se'n sköter de den digitala distributionen till streamingtjänster som spotify, deezer, pandora, rdio och så vidare och sedan tar de 9% av det man tjänar, vilket jag tycker är rimligt.

Men jag tror att i hennes fall handlar det nog om att hon förväntade sig att hon skulle få mer än vad hon fick och se'n fick hon inte det och så blev hon putt.

Känns som hela musikmarknaden har förändrats mot det sämre. Nu är jag inte super insatt, men känns som artisterna bara blir rikare och rikare och mindre artister har allt svårare att synas och dra in pengar. Samtidigt som de stora artisterna som redan tjänar massvis med pengar gnäller för att någon %av deras musik piratas, och att de inte får tillräckligt med cash från Streamingtjänterna. I kontrats till det vill de har mer och mer betalt för sina spelningar så till den grad att normala medelklassfamiljer snart inte kommer ha råd att gå på stora spelningar. (jag fick pröjsa 1500kr per biljett för kommande U2 spelningen i Globen). Tycker det börjar bli lite löjligt, och man börjar få en känsla av att de gör det mer för pengarna än för kärleken till musiken och sina fans. Med några undantag såklart

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av g146:

Tråkigt att dom inte fick göra det här ifred, Spotify är ju inte direkt det bästa alternativet. Älskar apple så om dom tar över marknaden kan det bara bli bättre

Konstig inställning. Är där inga gratisalternativ kommer folk bara börja med torrents igen. Så det är ingen lösning.

Permalänk
Medlem

Bra, hoppas de åker dit. Apple förtjänar fler än en pungspark.

Visst, jag hatar reklam så jag har Spotify Premium sedan länge, men sånt här ska inte få förekomma.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Tråkigt att dom inte fick göra det här ifred, Spotify är ju inte direkt det bästa alternativet. Älskar apple så om dom tar över marknaden kan det bara bli bättre

Zzzz bättre kan du

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz