Apple vill stoppa Spotifys gratismusik

Permalänk
Medlem

Förstår ändå inte hur man klarar av att lyssna på spotify med reklam...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk

Finns en anledning till att vissa föredrar Android! För övrigt ett skamligt försök ifrån Apples sida.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

detta förvånar mig absolut inte med tanke på deras ockerpriser och sätt att sköta affärer. Sen kan man ju undra hur den här jävla hypen på Iphone:s kom till och har lyckats hålla. Det har blivit som någon slags statussymbol och det spelar ingen roll om deras produkter är alldeles för dyra eller inte fungerar så bra, folk SKA ha dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Förstår ändå inte hur man klarar av att lyssna på spotify med reklam...

inte jag heller. Däremot så är spotify rätt dyrt, har betalat 5000 kr ungefär i spotify-prem-kostnad under tiden jag haft det. Dyrt för att slippa lägga in musik manuellt...

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

Mycket bra av Apple. Ingen köper musik längre och snyltade parasiter kommer det alltid att finnas men tvinga dem att betala för sig genom att få andra aktörer att lägga ned gratisalternativen är ju genialiskt. Det innebär mer pengar till artisterna oavsett om du är en liten nobody som proddar din jävla skit i pojkrummet eller om du är världens bästa artist med namnet Kanye West.

Förövrigt så är iOS bättre än Android. Det vet vi ju alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Konstig inställning. Är där inga gratisalternativ kommer folk bara börja med torrents igen. Så det är ingen lösning.

Börja med Torrents igen

Ursäkta min ironi, men Torrentfilerna "släppte bara på gasen" för ca 2-3år sen, just nu gasar dom som fan, snart är det gasen i botten igen!

Skrivet av BrottOchStraff:

Stora mäktiga företag generellt skulle jag säga. När man har en konkurrent så köper man upp det företaget innan det hinner bli för stort, eller köper upp en annan mindre konkurrent för att ta plats på marknaden. Vi har många exempel på detta i närtid.

MS - köpte skype
MS - Köpte Nokias mobildevision
FB - köpte WhatsApp
Sony - Köpte loss SonyEricsson från mobilmarknaden
Sony - Köpte Minoltas hela kameraproduktion
Seagate - Köpte Samsungs Hårddiskdivision.

m.m.

Bra skrivet.

Det är ren business det handlar om.
Och vi har sett det så många gånger innan.
Men det är ju Apple, då skall det bara hatas.

Skrivet av Barren Wuffet:

Mycket bra av Apple. Ingen köper musik längre och snyltade parasiter kommer det alltid att finnas men tvinga dem att betala för sig genom att få andra aktörer att lägga ned gratisalternativen är ju genialiskt. Det innebär mer pengar till artisterna oavsett om du är en liten nobody som proddar din jävla skit i pojkrummet eller om du är världens bästa artist med namnet Kanye West.

Förövrigt så är iOS bättre än Android. Det vet vi ju alla.

Måste ju klassas som årets sämsta trollförsök

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Förstår ändå inte hur man klarar av att lyssna på spotify med reklam...

Det finns miljarder människor i världen, och jag kan med stark övertygelse säga att om jag träffade alla skulle jag förstår mindre än 1% av dem. Håller du inte med?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd

Mycket av piratkopiering av MP3 försvann när Spotify kom.
Om Spotify slutar med gratisstreaming så kan nog illegal nedladdning få sig en skjuts uppåt igen.

Kanske dags för ett nytt Napster igen?
Kanske med Ogg Vorbis och FLAC den här gången?

Hoppas att EU går hårt mot Apple.

När Microsoft hade monopol så talades det om att man kanske skulle stycka företaget.
Man kanske borde stycka Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag har inte den insyn i spotify som krävs, men jag tror att utan betalande kunder så skulle inte Spotify överleva. Dvs. min teori är gratisanvändarna är en loss business, som finansieras av betalkunderna i PR-syfte. Då anledning till att Spotify växte och blev till en av de största aktörerna var just deras freemium modell.

Men en "gratisåkare" genererar fortfarande mer pengar ön om denne väljer Piratebay, och om det är en viss typ så kan de lockas att betala då de kanske så småningom ser fördelarna.

Citat:

Blev faktiskt överraskad att det vara så "lika" runt 60%, då jag antog att gratisanvändarna bidrog med 10% av det som betalkunderna bidrar med, vilket det borde vara om det gick jämt upp. Bra för artisterna, knepigt för spotify om gratislyssnarana börja öka snabbare än betalkunderna.

Rent intäcktsmässigt kanske det ör 10/90. Det har jag ingen koll på, men fördelningen till artisterna ser ut på ett lite annat sätt, så det finns ingen direkt koppling mellan ratiot betalande/gratis. Sedan kan jag ju tycka att Spotify är för dåliga på att ta betalt av reklambyråerna om det nu bara är 10% av intäckterna. Man når ju ändå ut till väldigt många, och inte sällan är det reklam för just konserter och annat, som ju då genererar mer pengar till artisterna om folk nappar.

Citat:

Japp, liksom mänsklig "girighet" inte kommer att försvinna. Så att klaga över att folk vill ha betalt är lika onödigt som att klaga över folk som vill ha gratis. Det är en evig kamp. Dessa två sidor är sällan sams, men oftast kan en balans nås.

Jag vill ogärna se det som om du kör med piratkort till boxen och bara glor reklamfria kanaler så.. Ja, det tycker jag är girigt. Men är man "girig" för att man tittar på TV4?

Skrivet av Söderbäck:

Bra text. Agreed.
Men det där med att en person skulle roffa åt sig större delen av copyswedes intäkter är väl ganska missvisande. Ca 90% av det som samlas in av copyswede delar de ut. De har massa bra statistik och info om det här på deras hemsida.
Jag har själv svårt för copyswede, men kritiken får man nog hålla något mer välgrundad. Annars blir det bara onödigt lätt för andra sidan att fälla argumenten. Verkligheten räcker gott och väl för att beskriva hur tokig deras avgift är.

Har man totala intäkter på runt 100 miljoner kronor och 56 av dessa går till VD-lönen så är völ det "det mesta"? Hittar inte siffrorna nu bara för det men vet att jag har läst det någonstans. Men i brist på bevis så får jag väl ta tillbaka mitt uttalande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om det visar sig att Apple försöker med detta så har jag full förståelse varför Apple gör det. Apple är ett företag vars enda syfte är att tjäna pengar och kan dom tjäna storkovan genom att stoppa Spotifys möjligheter till gratis musik så gör dom säkerligen allt för att lyckas.

MEN! Jag hoppas för guds skull att dom inte lyckas med detta och att dom får en ordentlig summa att betala i skadestånd.

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Stora mäktiga företag generellt skulle jag säga. När man har en konkurrent så köper man upp det företaget innan det hinner bli för stort, eller köper upp en annan mindre konkurrent för att ta plats på marknaden. Vi har många exempel på detta i närtid.

MS - köpte skype
MS - Köpte Nokias mobildevision
FB - köpte WhatsApp
Sony - Köpte loss SonyEricsson från mobilmarknaden
Sony - Köpte Minoltas hela kameraproduktion
Seagate - Köpte Samsungs Hårddiskdivision.

m.m.

Så du ser ingen skillnad mellan hämma utvecklingen och köpa utvecklingen, i detta fall så ser jag då inte att Apple försöker att köpa Spotify, eller hur?

När ett företag eller patent blir uppköpt så får de tidiga ägarna pengar för sitt arbete, men när företag som Apple tar patent för runda hörn, stämmer det ena företaget efter det andra för designliknelser m.m. och som i det här fallet, verkar muta utomstående för att få konkurrenter till att ändra sin affärsmodell så har jag väldigt svårt att förstå hur man kan sympatisera för ett sådant företag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det här känns exakt som hela härvan med Napster, Bearshare, LimeWire och allt vad de nu hette. Istället för att anamma den nya tekniken, dra nytta av den osv. så valde film- och skivbolagen att försöka förbjuda, stämma och hota istället. Apple gräver sin egen grav genom att göra så här, alla som väljer att lyda/samarbeta med deras maffiametoder går antagligen samma öde till mötes.

När vi får en yngre generation som företagsledare som kanske kan tänka efter sunt och logiskt så blir det andra bullar. Nu är det väl gamla stofiler med redan för mycket pengar och taskig verklighetsförankring till modern teknik som styr.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

visste att det fanns anledning att hata Apple!

Så fram tills nu har du hatat Apple utan anledning?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Hoppas dem åker hårt på detta. Det är inte ok.

Permalänk

Typiskt Apple nu får dom ändå ta och lägga ner alltså. Hoppas de får feta böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men en "gratisåkare" genererar fortfarande mer pengar ön om denne väljer Piratebay, och om det är en viss typ så kan de lockas att betala då de kanske så småningom ser fördelarna.

Det är just det jag ifrågasätter, om inte kostnaderna överskrider intäkterna om man enbart ser till gratisåkarna.

Skrivet av Ozzed:

Jag vill ogärna se det som om du kör med piratkort till boxen och bara glor reklamfria kanaler så.. Ja, det tycker jag är girigt. Men är man "girig" för att man tittar på TV4?

Med "giriga" syftade jag på musikbolagen/artisterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Så du ser ingen skillnad mellan hämma utvecklingen och köpa utvecklingen, i detta fall så ser jag då inte att Apple försöker att köpa Spotify, eller hur?

När ett företag eller patent blir uppköpt så får de tidiga ägarna pengar för sitt arbete, men när företag som Apple tar patent för runda hörn, stämmer det ena företaget efter det andra för designliknelser m.m. och som i det här fallet, verkar muta utomstående för att få konkurrenter till att ändra sin affärsmodell så har jag väldigt svårt att förstå hur man kan sympatisera för ett sådant företag.

Grejen är väl att det lite natural selection på det hela. Ett företag som Apple har kommit så långt som de kommit pga bland annat sitt fulspel. Om inte de fulspelar, så kommer någon annan att göra det. Klart de fulaste fiskarna hamnar längst upp.

Vad jag menar är, dont hate the player, hate the game. Apple spelar bara som alla andra. Alla de jättarna är lika jävla fula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är ren business det handlar om.
Och vi har sett det så många gånger innan.
Men det är ju Apple, då skall det bara hatas.

Ursäkta men...
1. Det finns massa business som inte är laglig, så kallade oetiska affärsmetoder, som det kanske rör sig om här. Får se vad utredningen kommer fram till, men det var inte så länge sedan Intel fick böta miljardbelopp för att de hade betalat servertillverkare för att inte släppa AMD servrar - i mina ögon är detta väldigt likt, men som sagt, får se vad domstolarna kommer fram till.
2. Det är väldigt stor skillnad på att köpa upp en konkurrent och att betala tredje part för att sabotera för en konkurrent. Förstår inte hur det är en giltig jämförelse. Inte för att det spelar så stor roll i sammanhanget: Båda kan vara olagliga beroende på hur marknadsläget ser ut och alla tillräckligt stora förvärv måste godkännas av staten innan de får lov att genomföras. Staten har makten att neka företag förvärv som misstänks kunna hota den fria marknaden.

Utöver det ovan undrar jag också varför du valde att avfärda hatet mot Apple så enkelt?
Om det stinker tillräckligt mycket för att maktorganen i ett land eller i ett samarbetsorgan som EU ska börja röra på sig kan det ju vara så att det faktiskt har skett något olagligt. Det är sant att folk brukar hata på Apple, men det vore ju löjligt att tro att hatet aldrig är befogat. Är det alltså så att du av ren vana försvarar Apple istället för att applicera logik på varje enskilt fall undrar jag..?
I så fall finns det ett ord för folk med det beteendet, ett ord vi alla älskar att klistra på andra...

(Återstår frågan är bara om du var självmedveten om hur dina yttranden ter sig för tredje part eller om det kan vara dags för lite självrannsakning?
Jag utgår ifrån att du inte vill bli uppfattad på det viset, baserat på att så skulle inte jag vilja bli uppfattad själv. I så fall vore det lämpligt att slipa lite på hur du framställer dina åsikter så att det som uppfattas av omgivningen närmare reflekterar det du ville ha sagt. Eller så kanske du ville uppfattas så och mitt antagande om motsatsen är fel. Ignorera i så fall detta stycke.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Tack det missade jag, väldigt många punkter där, gissar på att du alltid uppfattar allt korrekt

Givetvis uppfattar jag inte allting korrekt själv.
Däremot tycker jag man kan ta sig mödan att kontrolläsa en gång innan man bemödar sig med att posta "källa på det?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Apple är ett skit företag dom har aldrig gjort något bra utan bara håller på att kopiera från dom andra.

Det är väl inte hela sanningen? Första Apple datorn va ganska ordentlig. Det började väl strula med apple mellan utvecklingen av Apple II och den första macen. (Så har iaf jag förstått det. Jag kan ju självklart ha fel. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Tråkigt att dom inte fick göra det här ifred, Spotify är ju inte direkt det bästa alternativet. Älskar apple så om dom tar över marknaden kan det bara bli bättre

All makt åt Apple, vår befriare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FroXie:

Grejen är väl att det lite natural selection på det hela. Ett företag som Apple har kommit så långt som de kommit pga bland annat sitt fulspel. Om inte de fulspelar, så kommer någon annan att göra det. Klart de fulaste fiskarna hamnar längst upp.

Vad jag menar är, dont hate the player, hate the game. Apple spelar bara som alla andra. Alla de jättarna är lika jävla fula.

Det säger jag ingenting om, det jag citerade BrottOchStraff för var just att denne person jämförde att köpa upp företag med att muta utomstående för att ändra ett annat företags affärsmodell, vilket är stor skillnad.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det är just det jag ifrågasätter, om inte kostnaderna överskrider intäkterna om man enbart ser till gratisåkarna.

Inget jag kan bevisa men jag tror inte det. Samma saker måste ändå läggas upp för de betalande kunderna, och utformningen på reklamen och de kostnader det medför står väl de som köper reklamspottar för, så jag tror snarare att det förhåller sig så att om Spotifys totala intäckter är 100 Kronor, och reklamåkarna står för 10 av dem, så hade spotify annars tjänat 90Kr. Varför skulle man låta en grupp användare köra tjänsten på ett sätt som innebär en kostnad?

Citat:

Med "giriga" syftade jag på musikbolagen/artisterna.

[/QUOTE]

Ja så är det väl också. Personligen har jag mest min musik på Spotify för att öka tillgängligheten för mina fans, och det är ju trevligt att få pengar för streams osv, men min musik finns även på t. ex TPB, och det är jag själv som skapat torrenten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Apple lade många miljoner dollar på jurister och lobbyister för att dra ut på Spotifys lansering i USA.
Det var mycket tack vare det som Spotify försämrades på flera punkter runt den tiden.

Att dom fortsätter försöka trycka ner Spotify är inget oväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FroXie:

Om inte de fulspelar, så kommer någon annan att göra det. Klart de fulaste fiskarna hamnar längst upp.
Vad jag menar är, dont hate the player, hate the game.

Umm... så vad du säger är att om inte jag skattefuskar, lurar folk, rånar banker och våldtar så kommer någon annan göra det, och det är dem som beter sig på ett sådant vis som kommer nå störst framgångar? Och du säger att vi ska hata livet istället för varandra alltså...
Nej unge man om folks moral inte räcker långt nog så är det precis det där våra lagar är till för att förhindra.
Eller omvänt så är lagarna till för att vi ska kunna leva i en spännande tillvaro tillsammans trotts att vi i grund och botten tävlar mot varandra.

Tack för din syn på tillvaron, men nej tack.

Every game has rules, and if you are caught breaking them you get punished.
If you hate the game, change the rules. If you change the rules, the game changes.

Som medborgare har du (demokratisk) makt att påverka reglerna. Hoppas du ser min poäng.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inget jag kan bevisa men jag tror inte det. Samma saker måste ändå läggas upp för de betalande kunderna, och utformningen på reklamen och de kostnader det medför står väl de som köper reklamspottar för, så jag tror snarare att det förhåller sig så att om Spotifys totala intäckter är 100 Kronor, och reklamåkarna står för 10 av dem, så hade spotify annars tjänat 90Kr. Varför skulle man låta en grupp användare köra tjänsten på ett sätt som innebär en kostnad?

För att freemium modellen är just varför Spotify blivit så populärt, det få aktörer som tillåts ha en. Anledningen till att Spotify har en är att flera stora musikbolag äger stora andelar av Spotify. Detta ger Spotify ett övertag gentemot andra aktörer. Jag menar, Spotify går fortfarande med förlust, vilket betyder att antingen kostar gratisåkarna mer än vad det bidrar med, och antalet betalanvändare är inte tillräckligt många för att kompensera. Eller så är både gratisåkarna och de betalande kunderna en kostnad.

Att Spotify går med några miljoner euro i förlust spelar inte så stor roll just nu, då de stora ägarna (musikbolagen) tjänar hundratals miljoner euro på musikintäkterna.

Tror Apple insett detta, då de har haft gratis alternativ (Itunes Radio) men inte lyckats få med sig musikbolagen för en global lansering. Sedan ville Apple konkurrera med en lägre kostnad ($7,99), men det ville inte musikbolagen gå med på heller. Utan de är nöjde då det samlats runt Spotify, och har full kontroll över företaget. Så de motarbetar Apple då inte vill ha konkurrerande aktörer som det inte kontrollerar. De vill inte göra om Itunes misstaget. Så nu flexar Apple musklerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Umm... så vad du säger är att om inte jag skattefuskar, lurar folk, rånar banker och våldtar så kommer någon annan göra det, och det är dem som beter sig på ett sådant vis som kommer nå störst framgångar? Och du säger att vi ska hata livet istället för varandra alltså...
Nej unge man om folks moral inte räcker långt nog så är det precis det där våra lagar är till för att förhindra.
Eller omvänt så är lagarna till för att vi ska kunna leva i en spännande tillvaro tillsammans trotts att vi i grund och botten tävlar mot varandra.

Tack för din syn på tillvaron, men nej tack.

Every game has rules, and if you are caught breaking them you get punished.
If you hate the game, change the rules. If you change the rules, the game changes.

Som medborgare har du (demokratisk) makt att påverka reglerna. Hoppas du ser min poäng.

Jag tänker mer på att han syftar på att vi borde ta tag i det här och ändra lagar och regler.
Alltså ändra på "the game" istället för att bara tröttsamt klaga på folk som utnyttjar reglerna till sin fördel.

Permalänk
Medlem

Ännu ett skäl till att jag bojkottar detta barbariska företag. Dom är sjukt rädda för lite konkurrens, så fort dom får lite motstånd så köp upp skiten och lägg ner det. Samma sak var det med Android när dom märkte att det hade blivit stort och höll på att gå om Ios.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

För att freemium modellen är just varför Spotify blivit så populärt.

Det där låter allt annat än rätt? Jag kommer ihåg att jag fick upp ögonen för Spotify i början just på grund av att det gick att använda gratis. De skar sen ner på gratis delen allt mer för att tvinga över användare till premium och även om det fortfarande är större delen gratisanvändare så har de fått en hel del av sina premium användare från just gratis delen.

Självklart tjänar Sporify pengar på gratis användarna, Yes de betalar inte själva något inget, istället är det företag bakom reklamen som betalar för dem, det kan ju inte vara så svårt att förstå. Så om Spotify skulle förlora sina gratis kunder så kommer det helt klart märkas av i kassaflödet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle detta verkligen skada spotify märkvärt? Deras största inkomst är väl från de betalande medlemmarna. Gratisversionen är ju numera ganska begränsad jämfört premium.

Fult hur som helst av Apple att utöva makt på det sättet. Men business is business, tror det är mycket sånna maktspel mellan stora företag. Men nu blir det en stor nyhet bara för att det är Apple.

Jag vet att du brukar försvara Apple men om du själv ägt Spotify, hade det känts som att du kunde klara dig utan alla "gratisanvändare"? Svaret är troligen ja men de hade helt klart märkt av det i kassaflödet för gratis är inte gratis egentligen, istället är det företag bakom reklamen som betalar, men detta antar jag att du förstår? Sen får man inte glömma reklamen för själva Spotify som trotts allt gratisdelen ger, de som använder det är troligen ganska nöjda trotts begränsningarna så visst är det säkert en och annan som tipsar bekanta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide