Apple vill stoppa Spotifys gratismusik

Permalänk
Medlem

Överklockare som vill läsa om amatör saker som apple, skype osv... märkligt

Permalänk
Medlem

Fy fan säger jag. Nu blir man sugen att byta till android.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Bra försök till trollande men det går utmärkt att använda app store utan ngt kort.

Går det på apple-produkter också ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Går det på apple-produkter också ?

App Store är en Appleprodukt och varumärke, tittar du lite längre bakåt så länkar jag Apples hjälpsida där de hjälper dig och beskriver hur du använder butiken utan betal/kredit-kort. Du kan självklart fortfarande köra betalprogram och så vidare, det är bara att använda iTunes presentkort.

Presentkort finns hos Google också, men det brukar också gå bra att debitera via din teleoperatör utöver det. Microsoft har också presentkort, dock lär du väl inte hitta det någonstans och lär således inte kunna köpa de utan betal/kreditkort. Vanliga Xboxpresentkort bör väl fungera också dock. Alternativ där är igen att bli debiterad (Microsoft listar bara Tele2 och Telenor) via operatören, eller köpa ett förbetalt betalkort på Pressbyrån/7-Eleven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

App Store är en Appleprodukt och varumärke, tittar du lite längre bakåt så länkar jag Apples hjälpsida där de hjälper dig och beskriver hur du använder butiken utan betal/kredit-kort. Du kan självklart fortfarande köra betalprogram och så vidare, det är bara att använda iTunes presentkort.

Detta är riktigt störande, som vanligt gör Apple det svårare än vad det behöver vara. Är det första gången man ska använda Appstore ex om föräldrarna köpt en platta så kan man inte välja ingen, utan man måste först välja ett kort och sen kan man välja inget!? smart!

https://support.apple.com/sv-se/HT203905

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Detta är riktigt störande, som vanligt gör Apple det svårare än vad det behöver vara. Är det första gången man ska använda Appstore ex om föräldrarna köpt en platta så kan man inte välja ingen, utan man måste först välja ett kort och sen kan man välja inget!? smart!

https://support.apple.com/sv-se/HT203905

Det är bara om du kör familjedelning du inte kan köra utan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

Piratkopiering har aldrig minskat. Spotify har knappast varit någon bra lösning för de flesta artister, endast de artister som redan var populära. Vill man verkligen stötta sina favoritartister är det bäst att köpa merch så som tröjor etc och givetvis gå på konserter.

Jag vet inte hur det ser ut på en internationell nivå men jag vet att alla bekanta använder någon sorts streamingtjänst där man antingen får det mot reklam eller betalar - så jag kan faktiskt tänka mig att piratkopiering av musik har sjunkit sedan Spotify lanserades.
Jag tror även att om Apple skulle få sin vilja igenom så kommer mängden piratkopieringen inom musik öka markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag vet inte hur det ser ut på en internationell nivå men jag vet att alla bekanta använder någon sorts streamingtjänst där man antingen får det mot reklam eller betalar - så jag kan faktiskt tänka mig att piratkopiering av musik har sjunkit sedan Spotify lanserades.
Jag tror även att om Apple skulle få sin vilja igenom så kommer mängden piratkopieringen inom musik öka markant.

Jag tror också det har minskat..Själv har jag ej laddat ner musik på flera år efter jag skaffade spotify premium

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag vet inte hur det ser ut på en internationell nivå men jag vet att alla bekanta använder någon sorts streamingtjänst där man antingen får det mot reklam eller betalar - så jag kan faktiskt tänka mig att piratkopiering av musik har sjunkit sedan Spotify lanserades.
Jag tror även att om Apple skulle få sin vilja igenom så kommer mängden piratkopieringen inom musik öka markant.

Eftersom skivbolagen stödjer bolag som Spotify och tjänar mest på de som har flest betalande prenumeranter (Spotify, andra tjänster med freemium-modell) så är det ju ett döfött försök som tur är.

Det är nog få som aktivt piratkopierar musik till vardags i dagsläget, men de gjorde garanterat förr, men nu har de skapat spellistor med verken de tidigare laddat ner och olovligt delat bland sina vänner. Det är helt enkelt smidigare med strömningstjänsterna för att få musiken i telefonen, på de olika datorerna och andra enheter. Smidigare att synka spellistor för att lyssna offline än att manuellt hantera massor filer. Rättens dom om att Telias iPhones (de har ännu inte drivit det mot Apple) är särskilt ägnade åt privatkopiering som kräver en närmast identisk hantering är i det hänseendet löjligt, det enda du kan privatkopiera i musikväg är eterradio och CD-skivor! Apples telefoner har inte ens radio inbyggt. Du kan inte koppla in en optisk läsare till telefonen för att rippa. Nedladdning från betaltjänster ingår det redan i avtalet och funktionen att man har lokala kopior som man får flytta runt mellan sina enheter, det är således inte ett intrång i ensamrätten så som privatkopiering är. Inspelning från webbradio och strömmade tjänster är inte tillåtet under exemplarframställning för privat bruk. Det du kan göra på Apples telefoner OOB är att kopiera över skivor du rippat via iTunes synkfunktion, men att en telefon skulle vara ägnad åt det så som tidiga MP3-spelare köper jag inte och har i huvudsak en helt annan funktion och konsumerar mestadels musik som inte är privatkopierad.

Permalänk
Skrivet av Neon:

Har egentligen väldigt lite med tråden att göra men jag har kört iOS par år på en IPad Air och visst är det en fin platta men det slår mig gång på gång hur annorlunda de tänker med användarvänlighet. Och ja, det är ganska vanligt med en inlåsnings känsla, bara föra över filer till appar eller liknande kräver special mjukvara vilket känns helt sjukt, allt för att inte vara som andra oavsett om det är mer omständigt?

  1. Jag behöver söka på en websida i Safari, hur gör jag? Hittar inget i menyerna? Får googla på det och hittar då att man ska skriva i URL fältet och man ska dessutom observera att det dyker upp en lite rad längst ner i resultaten där man kan välja sök i detta dokument. Ärligt talat har jag fått googla just detta 2 gånger och jag kan inte förstå hur man kan tycka att detta är intuitivt. Självklart provar man annan browser, i detta fallet Chrome och då är såklart sök på sidan utgråad vilket får en till att tro att det är något annat som avgör detta. Oavsett vad så är inte detta första gången, jag stöter på konstiga lösningar på simpla saker som måste googlas. Jag kan också konstatera att jag inte är ensam om att googla på det

  2. Var på brädspelsdag en helg, hade med IPad(Air) för att underlätta sökandet av regler. Fungerade det att läsa PDF filerna i Safari? Självklart bara delvis, man kunde scrolla lite och helt plötsligt fick man svarta fyllda rektanglar lite här och var, man fick zooma och ha sig, ibland försvann dem, ibland inte. Man kan spekulera i om PDF filerna var trasiga men efter att ha kört dem på Windows datorn kunde jag konstatera att de fungerade fint. Dessutom fungerade de okay i andra appar för iOS men självklart kunde man inte söka i de apparna, att känna sig låst är nog bara förnamnet här.

  3. Editera text är helt horribelt på iOS jämfört med Windows Phone eller Android, det är extremt omständligt att markera specifika delar av text. När man håller fingret på ett ställe i texten så ska det dyka upp en markör vilket det gör men den visas inte under texten som på Android och Windows Phone, istället visas den mitt under fingret och fingret håller man på texten så man har ingen aning om vad man gör.

  4. Det är väldigt vanligt att sidor laddas om bara man går mellan flikar i Safari vilket är riktigt drygt om man har dålig uppkoppling eller om sidan i sig är seg. Detta hände ett par gånger med en större PDF vilket var en PAIN.

Detta är bara några av de konstigheter man stöt på under åren med iOS och det står ganska klart att Apple har ett helt annat tankesätt än vad man är van vid. Ibland känns det som att de gör allt för att stå ut även om det motverkar användarvänlighet. Jag antar att samma tankesätt genomsyrar OS X och därför kommer jag inte slöa min tid där.

Dold text

Jag tycker inte det är så himla lätt att föra filer till en Android-enhet heller. Man måste ha koll på var man lägger dem för att de ska dyka upp i de appar man vill. Att man ska behöva hålla på med filhantering för att få över sina grejor känns inte så modernt det heller. Inga större problem att använda iTunes (eller annat program som exempelvis iExplorer) de få gånger jag behöver tanka över grejor från dator till iOS-enhet. Men det mesta sker nätverksvägen ändå. Filmer nås via Plex, vill inte fylla upp utrymmet på de mobila enheterna med sådant. Musik och bilder likaså – man tittar/lyssnar på den på enheten, men håller inte på och synkar över dem. Menar du att du håller på så 2015?

Visst kan man diskutera för- och nackdelar med användargränssnitt. Apple är absolut inte bäst i alla lägen, men jag tycker det finn lägen där de är det. Översikten över flikar (tumnaglar) i Safari om man gör ”pinch out” är grym exempelvis. Saknas i Chrome på Android-enheten.

**Sökandet på en webbsida är lite hemligt i Safari för iOS, håller med. Men tycker det funkar okej när man vet hur man använder det. Men visst, det kunde gjort mer lättillgängligt. Dock ingen jättregrej i mina ögon. Men enklare i Chrome i Android (tryck på de tre iofs inte jättelogiska lodräta prickarna och välj ”Find in page”).

**Låter som buggig visning av PDF:en där i Safari. Gick det bättre om du sparade ned den och öppnade i iBooks? Men visst, låter jobbigt. Detta funkade alltså smärtfritt i Android direkt i exempelvis Chrome? Med Adobe's dedikerade PDF-läsare kan jag tänka mig det går bättre.

**Fattar inte riktig vad som är problemet med att editera text i iOS. Satt och jämförde här nyss och det är ganska likt mellan iOS och Android. I iOS får man ju upp ett ”förstoringsglas” vilket gör det kanska lätt att placera markören. Nä, förstår inte riktigt vad det är du har problem med här.

**Sidor laddas om ungefär lika ofta i Chrome i Android som i Safari för iOS enligt mina erfarenheter. Efter ett visst antal sidor/flikar öppna så sker det. Vet inte varför det är så vanligt i Safari (och Chrome på Android). Om man kör exempelvis webbläsaren Mercury så är den inte lika känslig.

OS X tycker jag har fler fördelar användargränsnittsmässigt kontra andra skrivbords-OS. Inte som med iOS, där det är mer hugget som stucket. Många färre steg i de flesta moment i OS X – tror du hade gillat det om du satt dig in i det. Bara en sådan sak som att inställningar för aktivt program alltid ligger på samma ställe (i aktiva programmets meny till höger om Apple-menyn) och nås med kortkommando ”cmd ,”. Mer enhetligt. Att kunna förhandsvisa markerade objekt i finder med mellanslagstangenten är också smidigt. Programväxlaren som bara visar öppna program och inte en förhandsvisning av varenda öppet fönster gör det enklare/snabbare att hitta rätt när man har mycket program och grejor öppna. Har massor med fler exempel …

Ett till:
Om det är fler än ett fönster öppet för ett program i Windows så krävs det två klick (eller att man ”dröjer kvar lite” = segar ned arbetsflödet) för att få fram det fönster man vill ha. Först ett klick på programsymbolen i aktivitetsfältet, sen ett klick på det fönster man vill åt (som man dessutom måste leta efter en stund om det är många fönster öppna i programmet). I OS X är det ett klick på programmet i Dockan. Om man inte får upp rätt fönster så kan man bläddra till det med separat tangentbordskombo som går att välja själv. Detta är föresten också bra i OS X – om man inte gillar en tangentbordskmbo kan man enkelt ändra den, eller lägga till ett för ett menyval som saknar ett.

Att kunna söka efter menyval i Hjälp-menyn är också smidigt.

Okej, jag slutar …

Skrivet av Blobster:

Överklockare som vill läsa om amatör saker som apple, skype osv... märkligt

Vad tycker herr Pro Överklockare inte är amatörsaker då? OS X är knappast mindre pro än något annat operativsystem. Dessutom går det att köra det på sin överklockade PC (Hackintosh).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag tycker inte det är så himla lätt att föra filer till en Android-enhet heller. Man måste ha koll på var man lägger dem för att de ska dyka upp i de appar man vill. Att man ska behöva hålla på med filhantering för att få över sina grejor känns inte så modernt det heller.

Det händer ofta som iallafall jag behöver lagra saker på mobilen, ex sist var det ett foto album på 10 GB och då är det väldigt skönt att kunna göra det utan massa krångel med extra mjukvara. Dessutom har man kontroll över allt, behöver man göra något specifikt så kan man göra det, man är inte låst. Jag vill inte påstå att modernt är samma sak som att kapsla bort användaren från kontroll så långt det går.

På något vis känns det som att man vet mer vad som händer på en Android enhet när det gäller filsystemet, ex sparar jag ner en PDF så vet jag att jag lätt kan hitta den och föra över den till min dator eller öppna i annan app. Däremot laddar jag ner PDF filen i Safari så har jag inte en aning om hur jag ska komma åt den i andra appar eller för den delen tanka över den till datorn(misstänker special mjukvara).

Jag har haft IPad Air par år och jag valde den baserat på brädspels appar, idag hade jag helt klart valt något annat just för att jag finner systemet i sig mer bökigt så fort man behöver göra något ut över standard.

Skrivet av star-affinity:

Inga större problem att använda iTunes (eller annat program som exempelvis iExplorer) de få gånger jag behöver tanka över grejor från dator till iOS-enhet. Men det mesta sker nätverksvägen ändå. Filmer nås via Plex, vill inte fylla upp utrymmet på de mobila enheterna med sådant. Musik och bilder likaså – man tittar/lyssnar på den på enheten, men håller inte på och synkar över dem. Menar du att du håller på så 2015?

Jag är inte intresserad av iTunes, förstår inte varför jag ska ha det på min dator? Tar dessutom evigheter att installera. Om jag försöker köra annat program för att komma åt iOS ex DiskAid så kräve ändå iTunes så de har låst in systemet väl verkar det som.

Jag läser en del serietidningar på plattan och de för jag över manuellt till rätt app ja, har inte hittat något annat vis. Och det händer att jag laddar ner något dokument eller pdf och läser och då vill jag gärna kunna hämta ut det enkelt istället för behöva synka över internet. Är inte så insatt i synkning med iOS fungerar men i mitt fall hade det fått ske med OneDrive och då inga extra Apple produkter om det kan undvikas, är dock fortfarande inte säker på hur filsystemet fungerar i en iOS enhet, ex om jag synkar över serietidningar och sen ska läsa de från en specifik app? Att man ens behöver fundera på en sådan fråga tycker jag säger mer om hur onödigt krångligt det är.

På tal om Plex, kör det på en IPad 2 till ChromeCast och ljudet blir alltid hel kast så dottern får istället peka ut vad hon vill se så får jag starta det via Chrome på datorn(Windows), då fungerar det perfekt.

Skrivet av star-affinity:

I Översikten över flikar (tumnaglar) i Safari om man gör ”pinch out” är grym exempelvis. Saknas i Chrome på Android-enheten.

Vad är det? Menar du att bläddra mellan tabbar? Det gör man väl med den fyrkantiga

Skrivet av star-affinity:

Sökandet på en webbsida är lite hemligt i Safari för iOS, håller med. Men tycker det funkar okej när man vet hur man använder det. Men visst, det kunde gjort mer lättillgängligt. Dock ingen jättregrej i mina ögon. Men enklare i Chrome i Android (tryck på de tre iofs inte jättelogiska lodräta prickarna och välj ”Find in page”).

Nja, söka på websida är en vanlig funktion och ingen jag har låtet leta har hittat hur man söker i Safari vilket jag skulle säga är ett stort minus. Det är liksom gömt på 2a nivån om man säger så, först ska man förstå att det är url fältet man ska använda sen ska man dessutom lägga märke till sök i detta dokument. I Chrome finns det iallafall under en knapp som alltid är synlig och det fungerar väll lika dant i firefox och explorer om jag inte missminner mig?

Skrivet av star-affinity:

Fattar inte riktig vad som är problemet med att editera text i iOS. Satt och jämförde här nyss och det är ganska likt mellan iOS och Android. I iOS får man ju upp ett ”förstoringsglas” vilket gör det kanska lätt att placera markören. Nä, förstår inte riktigt vad det är du har problem med här.

I iOS så får man upp ett förstoringsglas, detta lägger sig så ovanför fingret vilket fungerar bra när man tittar uppifrån och ner på skärmen, men om man ex ligger med IPad i sängen så vinklar man oftast plattan mer bakåt och då ser man inte förstoringsglaset för fingret. Det kanske låter dumt men detta har stört mig riktigt mycket, jag får då ändra position på IPad:en och luta den mer framåt för att kunna se vad jag gör. På Android får jag upp en pil under texten som jag sedan kan flytta och som jag dessutom ser bra mycket bättre.

Förövrigt har jag haft stora problem med att markera specifika texter på iOS men även detta måste jag testa mer innan jag kan specificera.

Skrivet av star-affinity:

Sidor laddas om ungefär lika ofta i Chrome i Android som i Safari för iOS enligt mina erfarenheter. Efter ett visst antal sidor/flikar öppna så sker det. Vet inte varför det är så vanligt i Safari (och Chrome på Android). Om man kör exempelvis webbläsaren Mercury så är den inte lika känslig.

Hmm jasså? Jag får prova detta, det känns som att jag stött på det väldigt ofta i iOS, känns ju helt sjukt att ladda ner en stor PDF fil bara för att man bytar flik. Men detta krävs som sagt mer testning för att avgöra om det är likvärdig med Android.

Skrivet av star-affinity:

...OSX...

Kan inte säga så mycket då jag aldrig kört OSX men precis som du finner att det är omständigt i Windows kontra OSX så anser jag att det är bökigt i iOS kontra Android/Windows Phone.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

App Store är en Appleprodukt och varumärke, tittar du lite längre bakåt så länkar jag Apples hjälpsida där de hjälper dig och beskriver hur du använder butiken utan betal/kredit-kort. Du kan självklart fortfarande köra betalprogram och så vidare, det är bara att använda iTunes presentkort.

Presentkort finns hos Google också, men det brukar också gå bra att debitera via din teleoperatör utöver det. Microsoft har också presentkort, dock lär du väl inte hitta det någonstans och lär således inte kunna köpa de utan betal/kreditkort. Vanliga Xboxpresentkort bör väl fungera också dock. Alternativ där är igen att bli debiterad (Microsoft listar bara Tele2 och Telenor) via operatören, eller köpa ett förbetalt betalkort på Pressbyrån/7-Eleven.

Det är att det är fler som haft problem med sin apple-telefon där de tvingats att lägga in ett kort.
Men de är bra på att lura folk på många andra punkter så varför skulle det vara annorlunda här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

...

Apples telefoner har inte ens radio inbyggt. Du kan inte koppla in en optisk läsare till telefonen för att rippa. Nedladdning från betaltjänster ingår det redan i avtalet och funktionen att man har lokala kopior som man får flytta runt mellan sina enheter, det är således inte ett intrång i ensamrätten så som privatkopiering är. Inspelning från webbradio och strömmade tjänster är inte tillåtet under exemplarframställning för privat bruk.

...
.

Apple brukar ha en sak extra som alla andra har inbyggt från början. Det låter bättre då och är en del av deras marknadsföring.

Att man inte får spela in webbradio är tillåtet och är samma regler som för vanlig rundradio som börjar bli mer digitaliserad också. Det är grunden för privatkopieringen och kom ungefär när upphovsrättshavarna började med att riva fabriker som byggde kopieringsaparater. (Åtminstone lågt gågna planer). Det är ett farligt släkte.
Vi har hemma chilirec som försöker att leva på det. Efter någon vecka kan du ha hemma tiotusentals melodier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Apple brukar ha en sak extra som alla andra har inbyggt från början. Det låter bättre då och är en del av deras marknadsföring.

Att man inte får spela in webbradio är tillåtet och är samma regler som för vanlig rundradio som börjar bli mer digitaliserad också. Det är grunden för privatkopieringen och kom ungefär när upphovsrättshavarna började med att riva fabriker som byggde kopieringsaparater. (Åtminstone lågt gågna planer). Det är ett farligt släkte.
Vi har hemma chilirec som försöker att leva på det. Efter någon vecka kan du ha hemma tiotusentals melodier.

Nej det är inte tillåtet att spela in webbradio om de innehåller någon teknisk åtgärd tänkt att begränsa inspelningsmöjligheten. Däremot inte förbjudet när det saknas.

Chilirec kan inte spela av strömmad musik som skyddas av tekniska åtgärder (drm) alls. Därför det inte kan spela in från exempelvis Spotify. Samtidigt är det ingen anledning för Copyswede att ta in avgifter då de inte samlar in och delar ut något för oskyddad webbradio och oskyddade videor på nätet. Det är inte heller inbyggt iPhone som en inspelningsbar tvbox. Det samma gäller andra telefoner för den delen. För internetradio får du tanka ner tredjepartsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det är att det är fler som haft problem med sin apple-telefon där de tvingats att lägga in ett kort.
Men de är bra på att lura folk på många andra punkter så varför skulle det vara annorlunda här.

Läs vad Apple skriver själva i detta istället. Den informationen stämmer och är tänkt att hjälpa just deras kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Fy fan säger jag. Nu blir man sugen att byta till android.

Byt! Nexus är att rekommendera. Google Original, utan bloatware. Gillar personligen Nexus 5.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Byt! Nexus är att rekommendera. Google Original, utan bloatware. Gillar personligen Nexus 5.

Om man har en IPhone så får man nog ändå säga att Nexus 5 är ett ganska stort steg ner i kvalités känsla, men fördelen är att det finns en Android telefon för alla så det är bara att gå ut o känna på vad som lever upp till förväntningarna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Riktiga kräk...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om man har en IPhone så får man nog ändå säga att Nexus 5 är ett ganska stort steg ner i kvalités känsla, men fördelen är att det finns en Android telefon för alla så det är bara att gå ut o känna på vad som lever upp till förväntningarna.

Min personliga åsikt är att mjukvaran är viktigare än hårdvaran. Speciellt när det kommer till Android. En dålig mjukvara tar mer kraft, och således behövs inte lika mycket Power utan bloatware.

Är det enbart design du är ute efter så kan man ju välja att betala cirka 4000 kr mer för en telefon som presterar lika bra som en Nexus 5, t.ex Samsung S6 Edge.

Har ägt iPhone, Samsung och Nexus.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är inte tillåtet att spela in webbradio om de innehåller någon teknisk åtgärd tänkt att begränsa inspelningsmöjligheten. Däremot inte förbjudet när det saknas.

Kan du ge mig en källa på att det skulle vara förbjudet? För privat bruk kan du väl spela in vad du vill?

Visa signatur

"Do you not know, my son, with how little wisdom the world is governed?" - Axel Oxenstierna

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Min personliga åsikt är att mjukvaran är viktigare än hårdvaran. Speciellt när det kommer till Android. En dålig mjukvara tar mer kraft, och således behövs inte lika mycket Power utan bloatware.

Är det enbart design du är ute efter så kan man ju välja att betala cirka 4000 kr mer för en telefon som presterar lika bra som en Nexus 5, t.ex Samsung S6 Edge.

Har ägt iPhone, Samsung och Nexus.

Det är just det som är grejen, det är DIN åsikt, de som betalar 4000-7000 kr gör inte alltid det på grund av design ofta är det ett packet med grejer, ex bättre kamera, utbytbart batteri, bättre skärm, mer minne, viss mjukvara, viss design o.s.v. För mig föll Nexus på att strömknappen satt på felställe, kameran för dålig och kvalités känslan var generellt låg. Dock så anser jag fortfarande att den är värd 2000 kr. Istället valde jag en LG G3 och har nu haft den par månader och är väldigt nöjd, en hel del skulle säkert säga att de absolut inte velat ha en LG G3. Det är just det som är det fina med Android, man kan välja hårdvara som passar.

Förövrigt hänger jag inte upp mig så mycket på mjukvaran då den går att byta, så istället är det viktigt att tillverkaren faktiskt givet ut mjukvaran så att det kan byggas rimliga cutomroms vilket jag vet inte är standard men det finns de som gör ex LG G3.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkkbs:

Kan du ge mig en källa på att det skulle vara förbjudet? För privat bruk kan du väl spela in vad du vill?

Upphovsrättslagen, se 52 b-e under 6 kap samt läs propositionen. Du får inte knäcka skydd eller sälja program/produkter som knäcker skydd. Då blir kopian olovlig. Du får inte heller kopiera böcker eller databaser för privat bruk. Datorprogram täcks inte heller under privatkopiering, men där har man istället rätt att göra säkerhetskopior.

En tjänst som Pandora är t.ex. inte tillåten att spelas av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är inte tillåtet att spela in webbradio om de innehåller någon teknisk åtgärd tänkt att begränsa inspelningsmöjligheten. Däremot inte förbjudet när det saknas.

Chilirec kan inte spela av strömmad musik som skyddas av tekniska åtgärder (drm) alls. Därför det inte kan spela in från exempelvis Spotify. Samtidigt är det ingen anledning för Copyswede att ta in avgifter då de inte samlar in och delar ut något för oskyddad webbradio och oskyddade videor på nätet. Det är inte heller inbyggt iPhone som en inspelningsbar tvbox. Det samma gäller andra telefoner för den delen. För internetradio får du tanka ner tredjepartsprogram.

Musik som inte kan privatkopieas, varför ska den ha privatkopieringsersättning ?
Copysweed ersätter bara personer i TV-program vill jag minnas. Resten går via andra organisationer. Men vill man inte ersätta de som går att privatkopiera så får dom nog snart lägga ner.
Klart är i vart fall nu att man får spela in även webbradio, åtminstone ett framsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Upphovsrättslagen, se 52 b-e under 6 kap samt läs propositionen. Du får inte knäcka skydd eller sälja program/produkter som knäcker skydd. Då blir kopian olovlig. Du får inte heller kopiera böcker eller databaser för privat bruk. Datorprogram täcks inte heller under privatkopiering, men där har man istället rätt att göra säkerhetskopior.

En tjänst som Pandora är t.ex. inte tillåten att spelas av.

Om man måste forcera ett skydd för att kunna höra eller se det man köpt så är det tillåtet.

Även en säkerhetskopia är en privatkopia. Själva installationen brukar normalt också kräva en kopiering för att bli användbar och är konstigt nog också tillåten men bör inte ge någon privatkopieringsersättning. Den ska ingå i köpepriset liksom säkerhetskopiorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Upphovsrättslagen, se 52 b-e under 6 kap samt läs propositionen. Du får inte knäcka skydd eller sälja program/produkter som knäcker skydd. Då blir kopian olovlig. Du får inte heller kopiera böcker eller databaser för privat bruk. Datorprogram täcks inte heller under privatkopiering, men där har man istället rätt att göra säkerhetskopior.

En tjänst som Pandora är t.ex. inte tillåten att spelas av.

Helt riktigt. Så egentligen i praktiken tar privatkopierings lagen och just det nämnde att det inte är tillåtet att gå runt DRM skydd tar ut varandra (99% av alla filmer/musik har DRM skydd av något slag, bara det med media player som kom i windows kringgick det). Så i praktiken är hela frågan om privatkopieringen helt meningslös egentligen.

Men på något vis har denna lag tidigare i alla fall get något form av rättighet att dela filer över nätet (eller snarare privatpersoner get sig själva den rättigheten). Man har ju varit på vist sätt skyddat mot lagen när man piratkopierar (genom privatkopieringen), tills filmbolagen och musikbranschen fick nog av våran lekstuga

Men jag är helt för streaming eller något liknande alternativ även för film och serier som musik. För även filmer och serier har ju minskas att ladda ner olagligt, men innan en lika bra ersättare som Spotify kommer så kommer det rulla på, för just filmer och serier olagligt. Musik är nästan helt dött efter Spotify kom in i matchen. Men var ju rätt skakigt i början, där dom gjorde förluster för att många ville köra gratis. Men på senare år blivit riktigt bra tjänst.

Jag tror det kommer ta bra mycket längre tid för film/serier ska få samma förmåner. Men kommer löna sig i längden. Tror helt enkelt att streming tjänsterna behöver ett gratis alternativ också (men mer begränsat), just för många vill ju inte betala.

Ser ju den trenden på free to play spel, där 20% ca betalar regelbundet för saker ingame. Tror man kan dra det över även filmer/serier och musik. Den massan som vill ha sakerna gratis kommer ju inte frivilligt betala för sig, dom som använder streaming idag är troligen dom 20% som är villa att betala, så vill dom döda piratnerladdning så behövs ett gratis alternativ likt det Spotify har, men medveten om att filmer är betydligt dyrare att göra, så någon form av begränsning kan ju behövas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Neon:

Det händer ofta som iallafall jag behöver lagra saker på mobilen, ex sist var det ett foto album på 10 GB och då är det väldigt skönt att kunna göra det utan massa krångel med extra mjukvara. Dessutom har man kontroll över allt, behöver man göra något specifikt så kan man göra det, man är inte låst. Jag vill inte påstå att modernt är samma sak som att kapsla bort användaren från kontroll så långt det går.

Det går ju att komma runt om man vill, men visst då behöver man tredjepartsprogram. Vet inte hur Apple resonerar kring det att man inte enkelt kan montera hela iOS-enheten i operativsystemet. Jag har själv inget större behov av det och tycker det finns smidigare sätt att få över data till enheten. Men tycker man detta är viktigt så är det bättre med Android.

Citat:

På något vis känns det som att man vet mer vad som händer på en Android enhet när det gäller filsystemet, ex sparar jag ner en PDF så vet jag att jag lätt kan hitta den och föra över den till min dator eller öppna i annan app. Däremot laddar jag ner PDF filen i Safari så har jag inte en aning om hur jag ska komma åt den i andra appar eller för den delen tanka över den till datorn(misstänker special mjukvara).

Dropbox eller annan molntjänst? Då behöver man inte hålla på och filhantera i onödan. Men visst, om det är viktigt för dig och så är Android bättre. Jag tycker dock att iExplorer har funkat bra de få gånger jag behövt pilla i filsystemet på en iOS-enhet (som en gång när jag ville kopiera över inställningarna för en viss app från en enhet till en annan). Det är bara att tänka att du använder iExplorer istället för Explorer.

Har en del PDF:er på min Android-enhet. Tycker inte det var så lätt att koma åt dem från andra appar än Adobe Acrobat. Försökte exempelvis lägga in en PDF i ett Goggle Docs-dokument men det verkade inte gå. Samma i Pages för iOS (där PDF:erna ligger i iBooks).

Citat:

Jag har haft IPad Air par år och jag valde den baserat på brädspels appar, idag hade jag helt klart valt något annat just för att jag finner systemet i sig mer bökigt så fort man behöver göra något ut över standard.

Det är okej. Du får tycka det. Jag tycker det mesta funkar smidigt. I alla fall tycker jag inte det är direkt smidigare med Android.

Citat:

Jag är inte intresserad av iTunes, förstår inte varför jag ska ha det på min dator? Tar dessutom evigheter att installera. Om jag försöker köra annat program för att komma åt iOS ex DiskAid så kräve ändå iTunes så de har låst in systemet väl verkar det som.

Nä, du måste inte. Det går ju fint att använda en iOS-enhet utan iTunes. Visste inte att DiskAid kräver att iTunes är installerat. Kan ha att göra med att det trixas med filsystemet som på en iOS-enhet är HFS+, vilket Windows inte kan läsa och skriva till som standard. Jag kör OS X oftast och där är ju iTunes iofs inbakat.

Citat:

Jag läser en del serietidningar på plattan och de för jag över manuellt till rätt app ja, har inte hittat något annat vis. Och det händer att jag laddar ner något dokument eller pdf och läser och då vill jag gärna kunna hämta ut det enkelt istället för behöva synka över internet. Är inte så insatt i synkning med iOS fungerar men i mitt fall hade det fått ske med OneDrive och då inga extra Apple produkter om det kan undvikas, är dock fortfarande inte säker på hur filsystemet fungerar i en iOS enhet, ex om jag synkar över serietidningar och sen ska läsa de från en specifik app? Att man ens behöver fundera på en sådan fråga tycker jag säger mer om hur onödigt krångligt det är.

Tror inte inte om jag förstår riktigt vad du menar i stycket ovan. Du för över serietidningar manuellt till ”rätt app”? Du vill inte synka över internet (utan vill återigen hålla på och filhantera istället för att det sker automatiskt). Hur hade detta funkat på Android menar du? Hade det varit jättelätt att veta var i mappstrukturen man ska lägga grejorna?

Citat:

På tal om Plex, kör det på en IPad 2 till ChromeCast och ljudet blir alltid hel kast så dottern får istället peka ut vad hon vill se så får jag starta det via Chrome på datorn(Windows), då fungerar det perfekt.

Det är ju tråkigt. Lär ju vara något med Plex-appen för iOS.

Citat:

Vad är det? Menar du att bläddra mellan tabbar? Det gör man väl med den fyrkantiga

Menar detta:

Citat:

Nja, söka på websida är en vanlig funktion och ingen jag har låtet leta har hittat hur man söker i Safari vilket jag skulle säga är ett stort minus. Det är liksom gömt på 2a nivån om man säger så, först ska man förstå att det är url fältet man ska använda sen ska man dessutom lägga märke till sök i detta dokument. I Chrome finns det iallafall under en knapp som alltid är synlig och det fungerar väll lika dant i firefox och explorer om jag inte missminner mig?

Men när du nu vet hur det funkar är det väl rätt smidigt? Förstår inte riktigt dramatiken gällande detta.

Citat:

I iOS så får man upp ett förstoringsglas, detta lägger sig så ovanför fingret vilket fungerar bra när man tittar uppifrån och ner på skärmen, men om man ex ligger med IPad i sängen så vinklar man oftast plattan mer bakåt och då ser man inte förstoringsglaset för fingret. Det kanske låter dumt men detta har stört mig riktigt mycket, jag får då ändra position på IPad:en och luta den mer framåt för att kunna se vad jag gör. På Android får jag upp en pil under texten som jag sedan kan flytta och som jag dessutom ser bra mycket bättre.

Detta begriper jag inte heller. Om det är någonstans som markeringen kommer under fingret så man inte ser den så är det i Android. Har inget problem med att se var förstoringsglaset i iOS är även när jag ligger ned.

Citat:

Förövrigt har jag haft stora problem med att markera specifika texter på iOS men även detta måste jag testa mer innan jag kan specificera.

Detta har jag också märkt på vissa sidor som visas i Safari, men jag är inte säker på att det är lättare i Chrome i Android. Det är möjligt.

Citat:

Hmm jasså? Jag får prova detta, det känns som att jag stött på det väldigt ofta i iOS, känns ju helt sjukt att ladda ner en stor PDF fil bara för att man bytar flik. Men detta krävs som sagt mer testning för att avgöra om det är likvärdig med Android.

Ja, det är störigt. Det ska bli skönt när mobila OS/enheter orkar ”hålla allt uppe” (utan att ladda om) på en dator.

Citat:

Kan inte säga så mycket då jag aldrig kört OSX men precis som du finner att det är omständigt i Windows kontra OSX så anser jag att det är bökigt i iOS kontra Android/Windows Phone.

Det där är ju lätt att säga, men att en manöver kräver fler steg är väl ändå inte på något vis positivt? Lite som att säga att man tycker det är bättre om det är 100 meter längre till jobbet. :-|

Visst verkar det som du skulle må bättre av en Android-enhet så som du kämpar med din iOS-enhet. Jag upplever inte fördelen med Android så stor som du verkar göra och känner mig inte mer fri med den så som jag använder mina enheter. Men jag kan förstå om det inte stämmer in på alla (tror dock det är en liten del människor sätt till helheten).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Musik som inte kan privatkopieas, varför ska den ha privatkopieringsersättning ?
Copysweed ersätter bara personer i TV-program vill jag minnas. Resten går via andra organisationer. Men vill man inte ersätta de som går att privatkopiera så får dom nog snart lägga ner.
Klart är i vart fall nu att man får spela in även webbradio, åtminstone ett framsteg.

Skrivet av abki:

Om man måste forcera ett skydd för att kunna höra eller se det man köpt så är det tillåtet.

Även en säkerhetskopia är en privatkopia. Själva installationen brukar normalt också kräva en kopiering för att bli användbar och är konstigt nog också tillåten men bör inte ge någon privatkopieringsersättning. Den ska ingå i köpepriset liksom säkerhetskopiorna.

Nej läs lagen. En säkerhetskopia är inte "framställning av exemplar för privat bruk" (12 § URL) utan datorprogram och "säkerhetsexemplar" regleras i 26 g-h §. Privatkopiering enligt 12 § får bara privatpersoner göra, men reglerna för datorprogram gäller också företag och organisationer. Flyktiga kopior är undantagna eftersom de är en del av en teknisk process. När man köper musikfiler från iTunes har du redan av rättighetsägaren och genom den tekniska processen fått tillåtelse att använda filen och begår inte någon exemplarframställning när du flyttar runt den mellan dina prylar och använder den enligt villkoren, eftersom lagen är tänkt att kompensera för ett intrång i upphovsrättsägarens ensamrätt. Vet inte varför någon skulle använda sig av filhantering/synkning på en iPhone idag heller. Har du köpt musik från iTunes är det ju bara att tanka ner i iTunesbutiken direkt på enheten. Oavsett vilken metod du använder är det ju inte privatkopiering att använda din egenköpta nedladdade musik när du använder den enligt villkoren från upphovsmännen.

Copyswede betalar ut för kopiering av cd-musik, inspelning av radio dvs musik och radioprogram däri, inspelning av tv dvs program och filmer som sänds och kopiering av ljudböcker efter någon undersökning de gör. De betalar främst ut till andra organisationer, för medverkan i program på fem svenska tvkanaler kan du dock få individuell ersättning för medverkan i program. För medverkan i andra kanaler får du ingen ersättning direkt från Copyswede, men är du producent får du från FRF. De betalar inte ut privatkopieringsersättning för att du ger ut en film på bio och dvd/blu-ray. Medverkande i dito får noll kronor från Copyswede så länge det inte sänds i TV. De vill dock få det att låta som om saker som inte är privatkopiering enligt lagen är det efter delsegrar mot elektronikbranschen.

Du måste inte forcera något för att lyssna på Pandora. Du måste inte forcera något för att titta på netflix osv.

Problemet med att bara sätta en avgift på telefoner exempelvis är att företag som är en stor konsument av telefonerna inte får privatkopiera och inte ska betala privatkopieringsersättning. Copyswede har när de gått efter Telia inte skiljt på vem köparen är.

I övrigt betalar Storbritannien som ett land som numera formellt tillåter formatskiftning (alltså att man rippar sina CD-skivor på datorn och flyttar till telefonen exempelvis) ingen ersättning till upphovsrättsmännen för detta, de kommer runt det med att det inte är tillåtet att dela med sig av kopiorna till vänner och familj och har ännu inte stött på någon patrull från EU-kommissionen. Det går också att beställa prylar från Storbritannien utan att bli utsatt för någon privatkopieringsavgift, Copyswede kan inte ens gnälla och får inte störa den fria handeln i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Upphovsrättslagen, se 52 b-e under 6 kap samt läs propositionen. Du får inte knäcka skydd eller sälja program/produkter som knäcker skydd. Då blir kopian olovlig. Du får inte heller kopiera böcker eller databaser för privat bruk. Datorprogram täcks inte heller under privatkopiering, men där har man istället rätt att göra säkerhetskopior.

En tjänst som Pandora är t.ex. inte tillåten att spelas av.

Det behöver väl inte knäckas någonting. En mikrofon kan läggas framför högtalaren och ljudet spelas. Är det olagligt för privat bruk?

Visa signatur

"Do you not know, my son, with how little wisdom the world is governed?" - Axel Oxenstierna

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow

TV-kanalerna brukar åtminstone strömma en del av sitt utbud på nätet fritt att titta på. Tyvärr begränsas det ofta av att de inte förvärvat rättigheter att sända det utanför landet på nätet. Så ingången behöver inte vara piratkopiering. Går bra att hitta en hel del för det. Det som behövs är snarare större utbud. Folk har inga problem att betala och det finns inte samma sociala komponent som musiktjänsterna, men de har problem med att betala någon tjänst som saknar utbud. T.ex. är Netflix filmutbud (oavsett region) bra mycket sämre än den nedlagda hyrfilmstjänsten över post Lovefilm som vi hade här i Sverige eller deras egna hyrutbud över dvd/blu-ray i staterna – Netflix har över 100 000 titlar DVD/Bluray till uthyrning medan det är ett par tiotusentals titlar (de roterar) på onlinetjänsten. Skillnaderna där är att musiktjänsterna på nätet också hade så brutalt mycket mer innehåll än något tidigare alternativ. Rättigheterna kring tv/video är mycket svårare. Att man ska hitta fräschare film i fyndlådan i matvarubutiken är inte så bra, men för de som inte konsumerar så mycket finns det numera en hel del på film och tv-sidan också i strömningstjänsterna.

Voddler försökte även med någon Freemium-modell, nu vet jag inte riktigt vad de tror sig pyssla med eftersom de tillät att man laddar upp piratkopierad film som någon molnlagring i deras tjänst innan de gick över till att bli en B2B-lösning. De fick aldrig något innehåll och tror väl att de ska bli något Skype med deras p2p-teknik.

Ingen vill heller ha lika mycket reklam som i de kommersiella TV-kanalerna i on-demandlösningar. Det finns knappast någon annonsmarknad heller på samma sätt. Spelbolagen kan inte finansiera allt.

SVOD är modellen som fungerar, där aktörer redan tjänar miljarder med dollar. Betalmurar vid varje film, eller att man ska godkänna betalningar fungerar inte. Apple och Amazon försöker gärna, men vem vill köpa en nedladdning som i princip är dyrare än en blu-raykopia? Mikrobetalning generellt på nätet fungerar inte. Videosidan behöver däremot utbud. Tidningar och liknande kan inte sätta upp betalmurar och tro folk prenumererar däremot. Där kan man läsa samma telegram någon annan stans och det är inte värt bekymret för att läsa någon enstaka artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkkbs:

Det behöver väl inte knäckas någonting. En mikrofon kan läggas framför högtalaren och ljudet spelas. Är det olagligt för privat bruk?

Det är inte tillåtet att kringgå i princip via så kallade analoga hål också, så det blir en olovlig kopia.

Det är olagligt att kopiera en 250 sidor bok i kopieringsmaskinen också för övrigt. Olagligt att ge en kopia av Windows på en skiva till en kompis. Osv. Det behöver inte vara omöjligt för att vara olagligt, det skulle vara motsägelsefullt. Det är olagligt att cardshara med din vän och liknande också. Det är förbjudet att fotografera ett skyddsobjekt med avbildningsförbud, det är förbjudet att fotografera förhandlingar i rätten. Det är däremot praktiskt möjligt så länge ingen anmäler eller griper dig.

Jag svarade på din fråga, gå till källan om du vill veta mer om det. Intentionerna från olika håll, lagstiftarna i Sverige, EU-nivå, internationell nivå går att läsa och ta till sig. Skydden vore givetvis tandlösa utan skydd mot kringgående från rättsväsendet, men det är pga lagarna som funktionerna att kringgå olika former av skydd inte är inbyggt och förinstallerat som funktion i våra prylar. Företag som sålt produkter som går runt tekniska åtgärder har i ett antal fall hamnat i domstol och blivit dömda för detta. Det brukar inte vara någon bra affärsmodell.