Permalänk
Medlem

Motorlampa felkod P0138

Tja,

Undrar om det är någon bilkunnig som kan komma med tips på vad man göra i detta läge.
Haft en motorlampa som lyst konstant senaste tre veckorna. Den har hållit på från och till i ett par månader men slocknat av sig själv och kan vara släck i veckor sen kör den gång igen.

Lämnade in bilen på felsökning förra helgen, drog ut felkod P0138 (o2 circuit high voltage bank 1, sensor 2) Vad jag kunnat fram är det något galet med bakre lambdan . Men verkstaden tyckte inte att något behövde göras då alla värden i övrigt var OK (väldigt olikt en märkesverkstad). Men iaf nu tändes lampan efter ett par dagar igen efter att verkstaden släckte den.

Känns olustigt och kasta ut 2500kr på och testa och byta ut lambdan. Ska ner under bilen och kolla hur kontakterna ser ut, men vad kan man mer kolla på?

Bilen har bara gått 7000 mil känns märkligt och behöva byta lambdan redan.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Du kan tyvärr inte se att en lamda är trasig(om den inte fysiskt gått sönder förståss). Bara att byta och bita i det sura äpplet. Att bilen bara gått 7000 mil garanterar inte att fel inte kan uppstå, har man otur så händer sådana här saker tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har samma felkod i min saab, släcker den då den tänds med en obd2-läsare och BT till mobilen.
Kan gå flera månader innan lampan på nytt tänds igen, bilen går som den ska och har gjort i 2 år.
Då bilen har normala värden och flyger igenom besiktningen år på år så är det inget jag har brytt mig om.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."