Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Amd fx 8320 eller 8350?

Hej ska köpa ny processor, men vet ej vilken jag ska välja..
Tänker använda processorn till tunga spel som t.ex gta v, men vet ej om det är värt att köpa 8350 när man bara kan overclocka 8320:n,, vilket tycker ni är det bättre valet med tanke på pris osv...

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem

Om du ska spela tunga spel så borde du inte köpa någon av dom, då är det Intel som gäller.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

Hej ska köpa ny processor, men vet ej vilken jag ska välja..
Tänker använda processorn till tunga spel som t.ex gta v, men vet ej om det är värt att köpa 8350 när man bara kan overclocka 8320:n,, vilket tycker ni är det bättre valet med tanke på pris osv...

Skrivet av matte56:

Om du ska spela tunga spel så borde du inte köpa någon av dom, då är det Intel som gäller.

Så är det, I5 eller I7 är vad du söker efter.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

Hej ska köpa ny processor, men vet ej vilken jag ska välja..
Tänker använda processorn till tunga spel som t.ex gta v, men vet ej om det är värt att köpa 8350 när man bara kan overclocka 8320:n,, vilket tycker ni är det bättre valet med tanke på pris osv...

Det bör gå lika bra att överklocka 8320.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Det bör gå lika bra att överklocka 8320.

Ingen idé att köpa någon av dom IMO. I en del spel så är AMD okej om man klockar men i GTA V vad jag vet så är dom ren skit. Vad man ska ha är en i5 minst för en bra upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ingen idé att köpa någon av dom IMO. I en del spel så är AMD okej om man klockar men i GTA V vad jag vet så är dom ren skit. Vad man ska ha är en i5 minst för en bra upplevelse.

Jag sa inte att AMD var ett bra alternativ, men TS frågade om 8320 och 8350 och jag svarade 8320.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Ingen idé att köpa någon av dom IMO. I en del spel så är AMD okej om man klockar men i GTA V vad jag vet så är dom ren skit. Vad man ska ha är en i5 minst för en bra upplevelse.

Ser inte ut som skit https://www.youtube.com/watch?v=AZ3gjK4vOO0

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ingen idé att köpa någon av dom IMO. I en del spel så är AMD okej om man klockar men i GTA V vad jag vet så är dom ren skit. Vad man ska ha är en i5 minst för en bra upplevelse.

Ja och nej? i5 är bättre och vad jag också råder om men då 8320 ligger i samma prispunkt som 4360 och är bättre än 4360 i GTA V.

5930k@3.5GHz 2C/4T är bättre än 4360 tom men är det närmaste att jämföra med.
Varför jag mäter klockat mot oklockat så är det pga att i3 ej går att överklocka. Vill ni se fler klockfrekvenser kolla här.

Allting hänger på priset. Kan man inte betala för i5 så kan 83XX vara rätt så bra alternativ.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannenykvist:

För den säger ju mycket. Det handlar om en jämförelse

Skrivet av philipborg:

Ja och nej? i5 är bättre och vad jag också råder om men då 8320 ligger i samma prispunkt som 4360 och är bättre än 4360 i GTA V.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9605?key=a95d7e313d07ed459dfdacdb1c5d5030
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9603?key=40ffe8b2072af1b3c5c3250a31cd9e60
5930k@3.5GHz 2C/4T är bättre än 4360 tom men är det närmaste att jämföra med.
Varför jag mäter klockat mot oklockat så är det pga att i3 ej går att överklocka. Vill ni se fler klockfrekvenser kolla här.

Allting hänger på priset. Kan man inte betala för i5 så kan 83XX vara rätt så bra alternativ.

Vi vet ju inte TS budget än men ska man ha nytt för tunga spel, speciellt GTA V så säger jag bara: Satsa Intel.

En 8350 klockad till 4.7GHz förlorar ju mot en i5 med 3.5GHz (vilket är ungefärliga basklocken på många i5or). Skaffar man då en 4690K om man kan, så får du väldigt mycket övertag om du överklockar och även om du inte gör det så vinner den. Självklart kostar det mer men som sagt vet vi inte budgeten ännu och jag vill ge råd helt enkelt. Tycker inte det är värt med AMD för gaming idag om man nu inte är på en väldigt begränsad budget

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Ingen idé att köpa någon av dom IMO. I en del spel så är AMD okej om man klockar men i GTA V vad jag vet så är dom ren skit. Vad man ska ha är en i5 minst för en bra upplevelse.

Så detta är inte en bra upplevelse?
https://www.youtube.com/watch?v=ZOJWqfBMGYc

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannenykvist:
Skrivet av Jalle64:

Så detta är inte en bra upplevelse?
https://www.youtube.com/watch?v=ZOJWqfBMGYc

jag kör spelet på low-medium, så pass lågt så grafikkortet inte jobbar så hårt längre för att försöka få ut stabila 60fps i multiplayer, men när det händer mycket droppar det likväl ner mot 45 ibland, kör jag inbyggda benchen droppar jag till 30 i ett läge (snitt 55-65)

viss kärnor lägger sig på 80-90% vill jag minnas och om du vill kika nån youtube / twitch video samtidigt slår det i taket direkt och upplevelsen blir hemsk

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jag kör spelet på low-medium, så pass lågt så grafikkortet inte jobbar så hårt längre för att försöka få ut stabila 60fps i multiplayer, men när det händer mycket droppar det likväl ner mot 45 ibland, kör jag inbyggda benchen droppar jag till 30 i ett läge (snitt 55-65)

viss kärnor lägger sig på 80-90% vill jag minnas och om du vill kika nån youtube / twitch video samtidigt slår det i taket direkt och upplevelsen blir hemsk

I aktivitetshanteraren ställ in chrome på kärna 7 & 8 och spelet på resten. Windows slänger skiten på samma annars. Sånt har hjälpt mig att få saker att flyta på klockrent. Har W7 så hoppas det blir bättre med 10 hur windows hanterar kärnorna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Så detta är inte en bra upplevelse?
https://www.youtube.com/watch?v=ZOJWqfBMGYc

Du måste överklocka rejält för att överhuvudtaget komma i närheten av en i5 i stock. Tittar man på videon så kan fpsen droppa ner till under 50fps. Inget kul att det hoppar upp och ner då du får tearing och använder man v-sync så är det hemskt om det droppar under 60fps, eftersom den då dyker direkt till 30fps för att synka då.

Permalänk
Avstängd

Lägg ner AMD, kör intel.. Hade 8320 innan och det va en jävla skillnad när jag gick över till Intel. Skaffa AMD CPU idag är waste of money..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Du måste överklocka rejält för att överhuvudtaget komma i närheten av en i5 i stock. Tittar man på videon så kan fpsen droppa ner till under 50fps. Inget kul att det hoppar upp och ner då du får tearing och använder man v-sync så är det hemskt om det droppar under 60fps, eftersom den då dyker direkt till 30fps för att synka då.

Det flyter på bra med denna rigg iaf och några ryckningar ser inte jag (60FPS eller inte). Men är man Intel-inställd så kan det ju inte fungera med en AMD... eller?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det flyter på bra med denna rigg iaf och några ryckningar ser inte jag (60FPS eller inte). Men är man Intel-inställd så kan det ju inte fungera med en AMD... eller?

Antagligen för att du inte har samma inställningar som i videon du länkade. Det handlar inte om att jag är "Intel-inställd" utan att jag är inställd på att skaffa det bästa för pengarna. Dvs kan man köpa en i5/i7 så borde man göra det hellre då det är mycket bättre, du kan kolla på mängder av tester där i5an i princip alltid vinner, i GTA V så enligt SweClockers egna test såg vi ju att en i5 i 3.5GHz (ungefärliga stock på många i5or) vinner över en överklockad AMD 8350. Alltså fakta inget annat. Om man nu av någon anledning måste välja mellan 8320 och 8350 så är väl 8320 mycket billigare för samma cpu ungefär fast lägre basklock, men då kan man lika gärna överklocka (borde man i vilket fall som helst). Skulle föreslå att du läser vad jag skriver innan du svarar så du får korrekt bild utav vad jag menar

Permalänk
Medlem

Som sagt allt beror på budget, kanske han redan har ett moderkort som stödjer processorn.

Kör min enligt sign och får runt 50-60fps (med allt på högsta och sedan aktiverat advanced settings samt adaptive vsync) Droppar en aning ibland till 30-40 fast bara när jag sprang runt i skogen under dagen i spelet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Det är värt varenda krona extra och satsa på intel.(Jag hade fx-8350 innan)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

I aktivitetshanteraren ställ in chrome på kärna 7 & 8 och spelet på resten. Windows slänger skiten på samma annars. Sånt har hjälpt mig att få saker att flyta på klockrent. Har W7 så hoppas det blir bättre med 10 hur windows hanterar kärnorna.

provade det, YT blev choppy nåt kopiöst med hackigt ljud samt desyncs, så fort jag gav chrome alla 8 kärnor igen speedade videon up för att komma ikapp för att sen flyta som det skall

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Förstår inte att Intel halka in här... frågan var AMD FX-8320 eller FX-8350

FX-9320 är en 3,5Ghz medan FX-8350 är på 4Ghz båda går att överklocka bra
så vill du ha den bästa är det FX-8350
Men den andra är inte så dålig heller men det är ca 400kr i skillnad på dom
har du råd skulle jag rekommendera FX-8350

Har både en Intel i7 4790K dator och en AMD FX-9590 dator föredrar AMD

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Antagligen för att du inte har samma inställningar som i videon du länkade. Det handlar inte om att jag är "Intel-inställd" utan att jag är inställd på att skaffa det bästa för pengarna. Dvs kan man köpa en i5/i7 så borde man göra det hellre då det är mycket bättre, du kan kolla på mängder av tester där i5an i princip alltid vinner, i GTA V så enligt SweClockers egna test såg vi ju att en i5 i 3.5GHz (ungefärliga stock på många i5or) vinner över en överklockad AMD 8350. Alltså fakta inget annat. Om man nu av någon anledning måste välja mellan 8320 och 8350 så är väl 8320 mycket billigare för samma cpu ungefär fast lägre basklock, men då kan man lika gärna överklocka (borde man i vilket fall som helst). Skulle föreslå att du läser vad jag skriver innan du svarar så du får korrekt bild utav vad jag menar

Så ja nu lugnar vi ner ett hack, du behöver inte gå till angrepp bara för att jag inte håller med dig när det gäller CPU:val, för jag vet att det alltid tjatas om att AMD:s CPU:er inte duger till något så detta är ingen nyhet.

Frågeställningen i denna tråd var ju dessutom enbart om AMD CPU:er, vilket ju du inte svarade på alls förrän ditt nuvarande svar på mitt inlägg, så vem som läser vad ska vi kanske inte träta om eller hur?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

provade det, YT blev choppy nåt kopiöst med hackigt ljud samt desyncs, så fort jag gav chrome alla 8 kärnor igen speedade videon up för att komma ikapp för att sen flyta som det skall

Det... lät inte normalt höddudu, känns nästan som om det ligger ett annat problem bakom det där. Chrome suger inte så mycket av prollen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det... lät inte normalt höddudu, känns nästan som om det ligger ett annat problem bakom det där. Chrome suger inte så mycket av prollen.

han brukar lägga sig på 20% cpu use av en top kvalite twitch stream t.ex

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Har du ett moderkort AM3+ med stabilt chipset (990FX) kan du köpa en 8320 och överklocka, förutsatt att du har en duglig eftermarknadskylare (ex Hyper EVO). Annars skulle jag rekommendera en 8350.

Ska du köpa både MOBO och CPU bör du satsa på Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Så ja nu lugnar vi ner ett hack, du behöver inte gå till angrepp bara för att jag inte håller med dig när det gäller CPU:val, för jag vet att det alltid tjatas om att AMD:s CPU:er inte duger till något så detta är ingen nyhet.

Frågeställningen i denna tråd var ju dessutom enbart om AMD CPU:er, vilket ju du inte svarade på alls förrän ditt nuvarande svar på mitt inlägg, så vem som läser vad ska vi kanske inte träta om eller hur?

Det är inget angrepp, jag menar vad jag säger, det verkade inte som du faktiskt läste vad jag skrev helt enkelt.

Fakta är ju inte åsiktsbaserad, förstår om du menar prestanda/krona men det var inte den punkten jag pratade om i alla fall. Jag vet att TS bara frågade om AMD, men det betyder inte att jag inte borde ge råd. Har TS redan ett moderkort för AM3+ eller är på en väldigt tajt budget, kanske redan har andra delar så är det ju en annan sak och då behöver man bara nämna det. Precis som många andra så föreslår jag Intel istället om möjligheten finns pga den ökade prestandan som du faktiskt får i spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Det är inget angrepp, jag menar vad jag säger, det verkade inte som du faktiskt läste vad jag skrev helt enkelt.

Fakta är ju inte åsiktsbaserad, förstår om du menar prestanda/krona men det var inte den punkten jag pratade om i alla fall. Jag vet att TS bara frågade om AMD, men det betyder inte att jag inte borde ge råd. Har TS redan ett moderkort för AM3+ eller är på en väldigt tajt budget, kanske redan har andra delar så är det ju en annan sak och då behöver man bara nämna det. Precis som många andra så föreslår jag Intel istället om möjligheten finns pga den ökade prestandan som du faktiskt får i spel.

Ja, jag förstår vad du menar men när du skriver att AMD:s CPU:er är ren sk.t i GTA V, så reagerar iaf jag då detta inte är en sanning. Det är inte fel att ge råd men när det bara svarar på ett håll/en sida tycker jag att det inte är rättvist.

Ha en fortsatt god sommar David!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fufuheo:

Jag sa inte att AMD var ett bra alternativ, men TS frågade om 8320 och 8350 och jag svarade 8320.

Skrivet av Jygge:

Förstår inte att Intel halka in här... frågan var AMD FX-8320 eller FX-8350

Ibland kan det vara bra att svara på den fråga som "egentligen" ställs, även om frågeställaren inte vet om det. Det är inte värt att köpa en Vishera idag.

Om någon undrar om i7‑920 eller i7‑930, utan andra omständigheter, svarar ni rätt och slätt en av dem då?

Citat:

Har både en Intel i7 4790K dator och en AMD FX-9590 dator föredrar AMD

Varför föredrar du en processor som presterar betydligt sämre och drar betydligt mer ström samt vars plattform skulle kunna vara med i Antikrundan? Någon motivering bör man kunna förvänta sig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, jag förstår vad du menar men när du skriver att AMD:s CPU:er är ren sk.t i GTA V, så reagerar iaf jag då detta inte är en sanning. Det är inte fel att ge råd men när det bara svarar på ett håll/en sida tycker jag att det inte är rättvist.

Ha en fortsatt god sommar David!

Kan vara en överdrift beroende på hur man tänker. Trevlig fortsatt sommar du också!

Permalänk
Medlem

Tjena allihopa!
Har bestämt mig nu!
Det blir i7 4790k, kände att set var lika bra om man ser det ur ett framtidsperspektiv.
Nu är bara frågan vilket moderkort jag ska ha till den, vill ha en billig och bra moderkort för overclocking av gpu o cpu, likaså ska den ha crossfire, känner ni till något i den kretsen så vore jag tacksam om jag kunde få ta del!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

Tjena allihopa!
Har bestämt mig nu!
Det blir i7 4790k, kände att set var lika bra om man ser det ur ett framtidsperspektiv.
Nu är bara frågan vilket moderkort jag ska ha till den, vill ha en billig och bra moderkort för overclocking av gpu o cpu, likaså ska den ha crossfire, känner ni till något i den kretsen så vore jag tacksam om jag kunde få ta del!

Skickades från m.sweclockers.com

GA z97p d3 eller något heter det. Billigt, bra och cfx.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.